Fiat Bravo/Brava
Z Multimediaexpo.cz
Fiat Bravo a Fiat Brava jsou označení pro dvě karosářské verze téhož automobilu nižší střední třídy vyráběného v letech 1995–2001 automobilkou Fiat. Fiat Bravo má 3 dveře, Brava 5. Modely se liší i provedením zadní části vozu. Nástupcem Fiatu Bravo/Brava se stal Fiat Stilo (2001–2007), v roce 2007 se Fiat ke jménu Bravo vrátil, druhá generace se ale vyrábí pouze v pětidveřové variantě.
Obsah |
Bravo vs. Brava
Podvozek a přední část obou vozů se nijak neliší. Také většina motorů je pro oba modely stejná. Dvojčata se tedy od sebe liší počtem dveří, designem zádi a předpokládanou cílovou skupinou zákazníků. Bravo je třídveřový hatchback s agresivnějším designem, který se orientuje spíše na mladší, sportovněji založené řidiče. Brava je elegantnější rodinný automobil s pozvolna klesající zádí. Díky netypické zádi je brava někdy označována jako hatchback, jindy jako liftback, Fiat někdy používá označení fastback. Také zadní světlomety se výrazně odlišují. Rozdíl obou verzí byl zdůrazněn faceliftem v roce 1999, kdy maska chladiče byla u bravy zdůrazněna chromovým olemováním, zatímco bravo dostalo olemování černé.
Historie
Dvojčata Bravo a Brava nahradily v roce 1995 zastarávající Fiat Tipo, které se vyrábělo od roku 1988. Oproti modelům z osmdesátých let znamenala tato změna pro Fiat důležitý posun. Fiat do té doby bojoval se špatnou pověstí kvůli nevyhovujícímu dílenskému zpracování karosářských dílů a nedostatečnou protikorozní ochranou. Tuto pověst se podařilo částečně zvrátit, když Fiat Bravo/Brava získal v Evropě titul Auto roku 1996.[1]
V roce 1996 přibyl i turbodiesel 1.9 TD/55 kW nebo 74 kW, zároveň byly uvedeny další karosářské verze, sedan i kombi se ale prodávalo pod označením Fiat Marea. V roce 1998 dochází k modernizaci. Výkon nejslabšího motoru 1.4 12V se zvýšil na 59 kW, koncem roku přibyl navíc turbodiesel 1.9 JTD/77kW.
Roku 1999 prošel vůz lehkým faceliftem. V interiéru se změnila přístrojová deska a použité plasty. Dále se facelift týkal detailů v exteriéru. Zrcátka se začala dodávat v barvě karoserie, změnil se nárazník a maska chladiče se mírně zvýraznila a přibil na ní chrom (Brava) nebo matně černý kov (Bravo). Přibyly nové barvy. V neposlední řadě se zlepšila bezpečnost a v příplatkové výbavě se objevily boční airbagy.
V roce 2001 byly Bravo i Brava nahrazeny modelem Fiat Stilo, zatímco Marea se prodávala až do roku 2003.
Motory
Na Fiatech se typicky neuvádí objem motoru, ale přibližný výkon v koních a počet ventilů. Fiat s nejslabším motorem 1.2 16V je tedy označen 80 16V.
Benzinové motory
Motor | Výkon | Objem | Max. počet otáček | Max. točivý moment | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|
1.4 12V | 59 kW/80 k | 1370 cm³ | 6000 ot./min | 112 Nm při 2750 ot./min | do roku 1999 |
80 16V | 60 kW/82 k | 1242 cm³ | 5500 ot./min | 113 Nm při 4250 ot./min | od roku 1999 |
100 16V | 76 kW/103 k | 1581 cm³ | 5750 ot./min | 144 Nm při 4000 ot./min | |
115 16V | 83 kW/113 k | 1747 cm³ | 6100 ot./min | 154 Nm při 4400 ot./min | |
155 20V | 108 kW/147 k | 1998 cm³ | 6100 ot./min | 186 Nm při 4500 ot./min | V5, pouze Bravo |
155 20V | 113 kW/154 k | 1998 cm³ | 6500 ot./min | 186 Nm při 3750 ot./min | V5, pouze Bravo, od roku 1999 |
Dieselové motory
Motor | Výkon | Objem | Max. počet otáček | Max. točivý moment | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|
TD 75 | 55 kW/75 k | 1910 cm³ | 4200 ot./min | 147 Nm při 2750 ot./min | |
TD 100 | (74 kW/100 k) | 1910 cm³ | 4200 ot./min | 200 Nm při 2250 ot./min | |
JTD 105 | 77 kW/105 k | 1910 cm³ | 5750 ot./min | 200 Nm při 1500 ot./min | common rail, od roku 1999 |
Vlastnosti
Bezpečnost
Fiat Brava získal v roce 1998 dvě hvězdy v testech Euro NCAP při čelním a bočním nárazu s tím, že dosažení tří hvězd by bylo možné po malých technických zlepšeních. Horší výsledek byl totiž dán přetížením karoserie při čelním nárazu, takže došlo k průniku v pedálové oblasti.[2][3] K určitým technickým úpravám došlo při faceliftu v roce 1999.
Výhody
Fiat přišel s originálním designem, od roku 1999 solidní motorizace. Brava pak nabízí slušných 380 l zavazadlového prostoru, 775 l po sklopení sedadel. Bravo nabízí 280 l. Do vozů se montovala originální autorádia, která tvarem nepasovala do ostatních automobilů, což případným zlodějům znesnadňovalo prodej.[3]
Nedostatky
Mezi hlavní nedostatky vozu patří horší dílenské zpracování a kvalita plastů v interiéru a obtížné řazení u vozů vyrobených do roku 1996. V poruchovosti patří vozy k mírně podprůměrným.
Mezi nejčastější závady patří
- opotřebení spojky,
- vůle v uložení přední i zadní nápravy,
- kroutící se brzdové kotouče,
- propálení těsnění hlavy válců,
- přetržení ozubených řemenů,
- závady na termostatu a přehřátí motoru,
- vlhkost v zapalovací soustavě,
- problémy s řídícími jednotkami a zapalováním,
- chybné spuštění nárazového spínače,
- závady posilovače brzd (u motoru 1.4).[3][4]
Reference
- ↑ http://www.caroftheyear.org/pages/Previous_Cars/1996.htm
- ↑ http://www.euroncap.com/tests/fiat_brava_1998/32.aspx
- ↑ 3,0 3,1 3,2 http://magazin.auto.cz/ojete/fiat-bravo-brava-bravo-fiate.html/
- ↑ http://www.denik.cz/moje_penize/20070619fiat_brava.html
Externí odkazy
- Recenze Bravo/Brava na auto.cz z roku 2003
- Fiat Brava – neoficiální stránka
- Fiat Bravo/Brava – neoficiální encyklopedie Fiatu
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |