Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
STS-93
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(foto posádky) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 15: | Řádka 15: | ||
předcházející = [[STS-96]] | | předcházející = [[STS-96]] | | ||
následující = [[STS-103]] | následující = [[STS-103]] | ||
- | }} | + | }}[[Soubor:STS-93 crew.jpg|thumb|250px|foto posádky]] |
- | + | ||
'''STS-93''' byla 26. mise [[Space Shuttle|raketoplánu]] [[Columbia (raketoplán)|Columbia]]. Celkem se jednalo o 94. misi raketoplánu do vesmíru. Hlavním cílem bylo vynesení astronomické observatoře [[Rentgenová observatoř Chandra|Chandra]] na oběžnou dráhu. Přes technické problémy při startu bylo vypuštění observatoře úspěšné. Při této misi byla poprvé v historii [[NASA]] ve funkci velitele [[Space Shuttle|raketoplánu]] žena - Eileen Collinsová. | '''STS-93''' byla 26. mise [[Space Shuttle|raketoplánu]] [[Columbia (raketoplán)|Columbia]]. Celkem se jednalo o 94. misi raketoplánu do vesmíru. Hlavním cílem bylo vynesení astronomické observatoře [[Rentgenová observatoř Chandra|Chandra]] na oběžnou dráhu. Přes technické problémy při startu bylo vypuštění observatoře úspěšné. Při této misi byla poprvé v historii [[NASA]] ve funkci velitele [[Space Shuttle|raketoplánu]] žena - Eileen Collinsová. | ||
Řádka 28: | Řádka 27: | ||
== Přípravy na start == | == Přípravy na start == | ||
+ | [[Soubor:Chandra X-ray Observatory inside the Space Shuttle payload bay.jpg|thumb|220px|Observatoř Chandra v nákladovém prostoru raketoplánu Columbia]] | ||
Rentgenová observatoř Chandra se původně jmenovala ''Advanced X-ray Astrophysics Facility (AXAF)''. Původně měla obsahovat dalekohled s vysokým stupněm rozlišení, ale přehodnocení projektu v letech 1992 a 1993 zredukovalo přístrojové vybavení. Původní termín startu měl být v roce 1997, neustálé komplikace spojené se stavbou dalekohledu a testování družice však vedly k neustálým odkladům. V roce 1998 byl ještě nedokončený dalekohled pojmenovaný Chandra na počest významného amerického astrofyzika indického původu [[Subrahmanyan Chandrasekhar|Subrahmanyana Chandrasekhara]]. | Rentgenová observatoř Chandra se původně jmenovala ''Advanced X-ray Astrophysics Facility (AXAF)''. Původně měla obsahovat dalekohled s vysokým stupněm rozlišení, ale přehodnocení projektu v letech 1992 a 1993 zredukovalo přístrojové vybavení. Původní termín startu měl být v roce 1997, neustálé komplikace spojené se stavbou dalekohledu a testování družice však vedly k neustálým odkladům. V roce 1998 byl ještě nedokončený dalekohled pojmenovaný Chandra na počest významného amerického astrofyzika indického původu [[Subrahmanyan Chandrasekhar|Subrahmanyana Chandrasekhara]]. | ||
- | Raketoplán columbia byl po své předcházející misi [[STS-90]] dne [[17. dubna]] 1999 přesunut do hangáru OPF-1. Odtud [[2. června]] putoval do montážní haly [[Vehicle Assembly Building|VAB]], kde byl připojený k nádrži [[Space Shuttle External Tank|ET]] a motorům [[Space Shuttle Solid Rocket Booster|SRB]]. Celý komplex se [[7. června]] přesunul na rampu [[Startovací komplex 39|39-B]]. Dne [[27. června]] byla do nákladového prostoru raketoplánu vložena observatoř Chandra i se jeho raketovým stupněm [[Inertial Upper Stage|IUS]] a nosným prstencem ASE. Odpočítávání začalo [[17. července]], neproběhlo však až do úplného konce. | + | Raketoplán columbia byl po své předcházející misi [[STS-90]] dne [[17. dubna]] 1999 přesunut do hangáru OPF-1. Odtud [[2. červen|2. června]] putoval do montážní haly [[Vehicle Assembly Building|VAB]], kde byl připojený k nádrži [[Space Shuttle External Tank|ET]] a motorům [[Space Shuttle Solid Rocket Booster|SRB]]. Celý komplex se [[7. června]] přesunul na rampu [[Startovací komplex 39|39-B]]. Dne [[27. června]] byla do nákladového prostoru raketoplánu vložena observatoř Chandra i se jeho raketovým stupněm [[Inertial Upper Stage|IUS]] a nosným prstencem ASE. Odpočítávání začalo [[17. července]], neproběhlo však až do úplného konce. |
=== Pokusy o start === | === Pokusy o start === | ||
Řádka 45: | Řádka 45: | ||
Po otevření dveří nákladového prostoru a obvyklých kontrolách dostala posádka zelenou pro pobyt na oběžné dráze a vypuštění observatoře Chandra. Colemanová přepnula systémy IUS na vlastní zdroj energie a krátce poté (v 11:37 UT) se odpojily kabely, spojující systém observatoře a její urychlovací rakety s raketoplánem. O pět minut později byl nosný prstenec vytočen do polohy pro vypuštění IUS (58°). V 11:47:25 UT se Chandra a její raketový stupeň oddělily od raketoplánu. Řízení observatoře v tu chvíli převzalo středisko [[Onizuka AFB]] v [[Kalifornie|Kalifornii]]. | Po otevření dveří nákladového prostoru a obvyklých kontrolách dostala posádka zelenou pro pobyt na oběžné dráze a vypuštění observatoře Chandra. Colemanová přepnula systémy IUS na vlastní zdroj energie a krátce poté (v 11:37 UT) se odpojily kabely, spojující systém observatoře a její urychlovací rakety s raketoplánem. O pět minut později byl nosný prstenec vytočen do polohy pro vypuštění IUS (58°). V 11:47:25 UT se Chandra a její raketový stupeň oddělily od raketoplánu. Řízení observatoře v tu chvíli převzalo středisko [[Onizuka AFB]] v [[Kalifornie|Kalifornii]]. | ||
- | + | [[Soubor:Eileen Collins on STS-93.jpg|thumb|220px|Eileen Collinsová - první velitelka mise raketoplánu]] | |
Piloti Columbie uskutečnili ve 12:03 UT úhybný manévr, aby byl raketoplán v době zážehu motorů IUS bezpečně daleko. K zážehu motoru došlo ve 12:47 UT. Po 117-sekundovém zážehu a odhození motoru se Chandra pohybovala po dráze ve výšce 330-72 031 km. Úspěšně proběhlo i vyklopení [[Solární panel|solárních panelů]] a uvedení na konečnou oběžnou dráhu 9 652-139 189 km. | Piloti Columbie uskutečnili ve 12:03 UT úhybný manévr, aby byl raketoplán v době zážehu motorů IUS bezpečně daleko. K zážehu motoru došlo ve 12:47 UT. Po 117-sekundovém zážehu a odhození motoru se Chandra pohybovala po dráze ve výšce 330-72 031 km. Úspěšně proběhlo i vyklopení [[Solární panel|solárních panelů]] a uvedení na konečnou oběžnou dráhu 9 652-139 189 km. | ||
- | + | ||
Druhý den se posádka raketoplánu věnovala astronomickým pozorováním. Hawley zahájil pozorování [[Měsíc]]e, [[Merkur (planeta)|Merkuru]], [[Venuše (planeta)|Venuše]] a [[Jupiter (planeta)|Jupiteru]] přístrojem SWUIS. Dne [[25. července]] se posádka věnovala vědeckým experimentům. Následující den pokračovala vědecká pozorování a biochemické experimenty. Dne [[27. července]] se posádka soustředila na hlavní prověrky lodních systémů před přistáním a ukončování experimentů. | Druhý den se posádka raketoplánu věnovala astronomickým pozorováním. Hawley zahájil pozorování [[Měsíc]]e, [[Merkur (planeta)|Merkuru]], [[Venuše (planeta)|Venuše]] a [[Jupiter (planeta)|Jupiteru]] přístrojem SWUIS. Dne [[25. července]] se posádka věnovala vědeckým experimentům. Následující den pokračovala vědecká pozorování a biochemické experimenty. Dne [[27. července]] se posádka soustředila na hlavní prověrky lodních systémů před přistáním a ukončování experimentů. | ||
Aktuální verze z 24. 8. 2016, 09:49
STS-93 byla 26. mise raketoplánu Columbia. Celkem se jednalo o 94. misi raketoplánu do vesmíru. Hlavním cílem bylo vynesení astronomické observatoře Chandra na oběžnou dráhu. Přes technické problémy při startu bylo vypuštění observatoře úspěšné. Při této misi byla poprvé v historii NASA ve funkci velitele raketoplánu žena - Eileen Collinsová.
Obsah |
Posádka
- Eileen M. Collinsová (3) velitelka
- Jeffrey S. Ashby (1) pilot
- Steven A. Hawley (5) letový specialista 1
- Catherine G. Colemanová (2) letová specialistka 2
- Michel Tognini (2) letový specialista 3
V závorkách je uvedený celkový počet letů do vesmíru včetně této mise.
Přípravy na start
Rentgenová observatoř Chandra se původně jmenovala Advanced X-ray Astrophysics Facility (AXAF). Původně měla obsahovat dalekohled s vysokým stupněm rozlišení, ale přehodnocení projektu v letech 1992 a 1993 zredukovalo přístrojové vybavení. Původní termín startu měl být v roce 1997, neustálé komplikace spojené se stavbou dalekohledu a testování družice však vedly k neustálým odkladům. V roce 1998 byl ještě nedokončený dalekohled pojmenovaný Chandra na počest významného amerického astrofyzika indického původu Subrahmanyana Chandrasekhara.
Raketoplán columbia byl po své předcházející misi STS-90 dne 17. dubna 1999 přesunut do hangáru OPF-1. Odtud 2. června putoval do montážní haly VAB, kde byl připojený k nádrži ET a motorům SRB. Celý komplex se 7. června přesunul na rampu 39-B. Dne 27. června byla do nákladového prostoru raketoplánu vložena observatoř Chandra i se jeho raketovým stupněm IUS a nosným prstencem ASE. Odpočítávání začalo 17. července, neproběhlo však až do úplného konce.
Pokusy o start
Odpočítávání zpočátku probíhalo hladce a počasí bylo dobré. V čase T-31 sekund předal počítač GLS řízení startu palubním počítačům Columbie. V čase T-16 sekund však technik zodpovědný za kontrolu hladiny koncentrace plynného vodíku v prostoru motorů zpozoroval, že kontrolní čidla detekují koncentraci vodíku překračující až dvojnásobně povolenou hodnotu. Jelikož hrozila exploze při zážehu hlavních motorů, byl vydán povel k přerušení startu. Odpočítávání se zastavilo v čase T-7 sekund.
Pozdější vyšetřování ukázalo, že porucha byla jen na sledovacím senzoru. Skutečná koncentrace vodíku nebezpečné hodnoty nedosáhla. Další pokus o start byl zahájen až o několik dní později - 22. července. Druhý pokus o start byl ale odvolán kvůli zhoršujícímu se počasí. Další pokus o start ale mohl proběhnout následující den. Při třetím pokusu nenastalo žádné neplánované přerušení. V čase 04:31:00 UT nastal zážeh motorů SRB a Columbia se odpoutala od startovací rampy.
Průběh letu
Už pět sekund po startu nastaly první technické problémy. V jednom ze tří rozvodů elektrické energie na palubě raketoplánu došlo ke zhruba půlsekundovému zkratu. Následkem toho vysadila jedna elektrická baterie a dvě řídící jednotky v motorech SSME. Ostatní dva rozvody naštěstí fungovaly dobře, takže let mohl pokračovat.
Dalším problém během letu bylo to, že motory SSME ukončily svoji činnost o 150 milisekund dříve, než bylo v plánu. Důvodem byl nedostatek kyslíku v hlavní nádrži ET. Vyšetřovní ukázalo, že už na rampě došlo k poškození jednoho motoru SSME. Uvolněná zátka vyražená tlakem kyslíku se dostala do motoru a narazila na stěnu jeho trysky, kde přerušila tři trubičky, kterými při startu proudí kapalný vodík jako chlazení hlavního motoru. Kvůli poškození začal vodík z trubiček unikat. Během letu tudy uteklo 1110 kg vodíku. Palubní počítače zaznamenaly víc paliva v motoru, proto přidaly do pohonné směsi víc kyslíku. Množství spotřebovaného kyslíku navíc (1808 kg) bylo větší než množství ztraceného vodíku. K motorům SSME se tak nedostalo okysličovadlo a motory tak musely ukončit svou činnost předčasně. Posádka raketoplánu byla během startu v reálném nebezpečí. Pokud by byl únik vodíku větší, raketoplán by musel přistát nouzovým manévrem RTLS, nebo by dokonce posádka možná musela opustit raketoplán na padácích nad oceánem.
V důsledku předčasného vypnutí motorů měl raketoplán o 4,5 m/s nižší rychlost, než bylo plánované (o cca 7 km nižší než bylo apogeum). Manévrem MS-2 v 05:12 UT Columbia dosáhla kruhové oběžné dráhy, která však byla asi o 10 km nižší, než stanovil plán. To však neohrozilo průběh další mise.
Po otevření dveří nákladového prostoru a obvyklých kontrolách dostala posádka zelenou pro pobyt na oběžné dráze a vypuštění observatoře Chandra. Colemanová přepnula systémy IUS na vlastní zdroj energie a krátce poté (v 11:37 UT) se odpojily kabely, spojující systém observatoře a její urychlovací rakety s raketoplánem. O pět minut později byl nosný prstenec vytočen do polohy pro vypuštění IUS (58°). V 11:47:25 UT se Chandra a její raketový stupeň oddělily od raketoplánu. Řízení observatoře v tu chvíli převzalo středisko Onizuka AFB v Kalifornii.
Piloti Columbie uskutečnili ve 12:03 UT úhybný manévr, aby byl raketoplán v době zážehu motorů IUS bezpečně daleko. K zážehu motoru došlo ve 12:47 UT. Po 117-sekundovém zážehu a odhození motoru se Chandra pohybovala po dráze ve výšce 330-72 031 km. Úspěšně proběhlo i vyklopení solárních panelů a uvedení na konečnou oběžnou dráhu 9 652-139 189 km.
Druhý den se posádka raketoplánu věnovala astronomickým pozorováním. Hawley zahájil pozorování Měsíce, Merkuru, Venuše a Jupiteru přístrojem SWUIS. Dne 25. července se posádka věnovala vědeckým experimentům. Následující den pokračovala vědecká pozorování a biochemické experimenty. Dne 27. července se posádka soustředila na hlavní prověrky lodních systémů před přistáním a ukončování experimentů.
Celý let STS-93 byl zakončen perfektním nočním přistáním na KSC 28. července 1999 v 03:21 UT (05:21 SELČ). Po přistání se však potvrdilo, že v průběhu startu došlo k prasknutí třech z mnoha ocelových trubiček, tvořících plášť trysek motoru SSME a k následujícímu úniku vodíku. Na otázku novinářů, jak vnímala technickéc problémy během startu, velitelka Collinsová odpověděla: "Vesmírný let představuje pokaždé určité riziko. Jistě, nějaké riziko existuje všude, ať už děláte cokoliv, ať pilotujete letadlo, nebo řídíte auto. Naší úlohou je riziko minimalizovat."
Externí odkazy
- Průběh mise na MEK Online
- (anglicky) Souhrn NASA
- (anglicky) Video letu STS-93
|
Raketoplán Columbia (OV-102) |
---|
STS-1 • STS-2 • STS-3 • STS-4 • STS-5 • STS-9 • STS-61-C • STS-28 • STS-32 • STS-35 • STS-40 • STS-50 • STS-52 • STS-55 • STS-58 • STS-62 • STS-65 • STS-73 • STS-75 • STS-78 • STS-80 • STS-83 • STS-94 • STS-87 • STS-90 • STS-93 • STS-109 • STS-107 |
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |