Renault B-1

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Masivní vylepšení)
Řádka 1: Řádka 1:
{{Bojové vozidlo
{{Bojové vozidlo
|        Jméno= Tank Renault B1
|        Jméno= Tank Renault B1
-
|        image= [[Soubor:B1bis saumur16.jpg|250px]]
+
|        image= [[Soubor:Char-B1bis-Saumur.0004axt0.jpg|250px]]
-
|      titulek= Tank Renault B1bis
+
|      titulek= Tank Renault B1bis v muzeu
|      posádka= 4
|      posádka= 4
|        délka= 6,37 m
|        délka= 6,37 m
|        výška= 2,79 m
|        výška= 2,79 m
|        šířka= 2,46 m
|        šířka= 2,46 m
-
|    hmotnost= 28 t
+
|    hmotnost= 28 tun
-
|      pancíř= 14 - 40 mm
+
|      pancíř= 14 - 40 mm<br />60 mm (Char B1 bis)
-
|    hl. zbraň=  1 x kanón ABS 1929 ráže 75mm, 1 x kanón SA-35 ráže 47mm
+
|    hl. zbraň=  1x kanón ABS 1929 ráže 75&nbsp;mm,<br />1x kanón SA-35 ráže 47&nbsp;mm
-
|  sek. zbraně= 2 x kulomet Chatellerault ráže 7,5mm
+
|  sek. zbraně= 2x kulomet Chatellerault ráže 7,5&nbsp;mm
|        motor=  Renault
|        motor=  Renault
|  síla motoru= 250 hp, později 307 hp
|  síla motoru= 250 hp, později 307 hp
Řádka 16: Řádka 16:
|    pw_ratio= 9,5 hp/t
|    pw_ratio= 9,5 hp/t
|      dojezd= 135 km
|      dojezd= 135 km
-
}}
+
}}'''Char B1''' byl [[Francie|francouzský]] těžký [[tank]] vzniklý v období před [[Druhá světová válka|druhou světovou válkou]].
-
V roce [[1921]] byly ve Francii zadány požadavky na nový typ silně pancéřovaného pěchotního tanku. Tento těžký stroj měl být určený k průlomovým akcím, přičemž měl mít vysokou odolnost. Roku [[1926]] byl dokončeny první návrhy tří francouzských firem, z nichž byl vybrán Renault. Tato společnost dokončila svůj prototyp až roku [[1929]],  ale sériová výroba byla zahájena až v roce [[1934]]. Tank '''B-1''' měl robustní konstrukci, jednotlivé pancéřové pláty byly spojeny nýty a konstrukce byla celkově výhodně vytvarována. V pravé přední části korby byla umístěna střílna, ve které byl instalován [[kanón]] ABS ráže 75mm a [[kulomet]] Chatellerault ráže 7,5mm. Tento kanón, kterým nešlo otáčet do stran, měl být používán pro ničení nepřátelského dělostřelectva a  palebných postavení, pro boj s nepřátelskými tanky měl sloužit protitankový [[kanón]] ve věži. Tank poháněl zážehový [[motor]] Renault o výkonu 250 hp. [[Podvozek]] sestával na každé straně z napínacího kola vpředu, šestnácti pojezdových kol a hnacího kola vzadu, z boků byl chráněn silnými pancéřovými pláty. V pravém krycím plátu podvozku se nacházely vstupní dveře pro posádku. Tank '''B-1''' měl litou věž APX-1, ve které byl instalován kanón SA-34 ráže 47mm spolu s koaxiálním kulometem Chatellerault ráže 7,5mm. Celková produkce činila 35 kusů tanků '''B-1'''.
+
-
[[Soubor:B1 bis tanks Beaumont.jpg|thumb|left|Tanky Renault B-1 bis zajaté německou armádou v Belgii]]
+
V roce [[1921]] byly ve Francii zadány požadavky na nový typ silně pancéřovaného pěchotního tanku. Tento těžký stroj měl být určený k průlomovým akcím, přičemž měl mít vysokou odolnost. Roku [[1926]] byl dokončeny první návrhy tří francouzských firem, z nichž byl vybrán Renault. Tato společnost dokončila svůj prototyp až roku [[1929]],  ale sériová výroba byla zahájena až v roce [[1934]]. Tank '''B-1''' měl robustní konstrukci, jednotlivé pancéřové pláty byly spojeny nýty a konstrukce byla celkově výhodně vytvarována. V pravé přední části korby byla umístěna střílna, ve které byl instalován [[kanón]] ABS ráže 75mm a [[kulomet]] Chatellerault ráže 7,5mm. Tento kanón, kterým nešlo otáčet do stran, měl být používán pro ničení nepřátelského dělostřelectva a  palebných postavení, pro boj s nepřátelskými tanky měl sloužit protitankový [[kanón]] ve věži. Tank poháněl zážehový [[motor]] Renault o výkonu 250 hp. [[Podvozek]] sestával na každé straně z napínacího kola vpředu, šestnácti pojezdových kol a hnacího kola vzadu, z boků byl chráněn silnými pancéřovými pláty. V pravém krycím plátu podvozku se nacházely vstupní dveře pro posádku. Tank '''B-1''' měl litou věž APX-1, ve které byl instalován kanón SA-34 ráže 47&nbsp;mm spolu s koaxiálním kulometem Chatellerault ráže 7,5&nbsp;mm. Celková produkce činila 35 kusů tanků '''B-1'''.
Roku [[1937]] se začala vyrábět dokonalejší verze tanku, nazvaná '''B-1 bis'''. Tank měl zesílené pancéřování, silnější motor Renault o výkonu 307 hp. Tank dostal novou věž se silnějším kanónem SA-35 ráže 47mm. Celkem bylo vyrobeno 403 tanků '''B-1 bis'''.
Roku [[1937]] se začala vyrábět dokonalejší verze tanku, nazvaná '''B-1 bis'''. Tank měl zesílené pancéřování, silnější motor Renault o výkonu 307 hp. Tank dostal novou věž se silnějším kanónem SA-35 ráže 47mm. Celkem bylo vyrobeno 403 tanků '''B-1 bis'''.
-
V letech [[1937]] - [[1940]] byly sestrojeny tři prototypy tanku, který dostal označení '''B-1 ter'''. Korba byla více zaoblena, dále bylo zesíleno pancéřování, vylepšená lafetace dolního kanónu. Motor Renault měl výkon 350 hp. Sériové výroby se tento typ už nedočkal.
+
V letech [[1937]][[1940]] byly sestrojeny tři prototypy tanku, který dostal označení '''B-1 ter'''. Korba byla více zaoblena, dále bylo zesíleno pancéřování, vylepšená lafetace dolního kanónu. Motor Renault měl výkon 350 hp. Sériové výroby se tento typ už nedočkal.
-
Tanky B-1 byly pro Němce v roce [[1940]] velkým překvapením, které se dalo srovnat s jejich údivem nad sovětskými tanky [[T-34]] o rok později. Obrněnce byly prakticky nezničitelné, zasahovat musely buď německé protiletadlové kanóny ráže 88mm, nebo bombardovací letectvo. Po pádu Francie zařadili [[Němci]] tento tank do své armády pod označením '''PzKpfw B-1 (f).''' Část z nich bylo přezbrojena jako plamenometné tanky, z některých tanků se stala samohybná děla. Tanky se účastnily bojů na [[Balkán]]ě a v [[Sovětský svaz|Sovětském svazu]], při invazi v Normandii bojovaly proti spojencům.
+
Tanky B-1 byly pro Němce v roce [[1940]] velkým překvapením, které se dalo srovnat s jejich údivem nad sovětskými tanky [[T-34]] o&nbsp;rok později. Obrněnce byly prakticky nezničitelné, zasahovat musely buď německé protiletadlové kanóny ráže 88mm, nebo bombardovací letectvo. Po pádu Francie zařadili [[Němci]] tento tank do své armády pod označením '''PzKpfw B-1 (f).''' Část z nich bylo přezbrojena jako plamenometné tanky, z některých tanků se stala samohybná děla. Tanky se účastnily bojů na [[Balkán]]ě a v&nbsp;[[Sovětský svaz|Sovětském svazu]], při invazi v Normandii bojovaly proti spojencům.
-
+
-
[[Soubor:Char-B1bis-Saumur.0004axt0.jpg|thumb|left|B-1 bis]]
+
 +
<gallery>
 +
Soubor:B1 bis tanks Beaumont.jpg|Tanky Renault B-1 bis zajaté německou armádou v&nbsp;Belgii
 +
Soubor:Tanks B1 bis (Toulal) zu Stonne.jpg|Památník B-1 bis v Ardenách
 +
</gallery>
 +
== Externí odkazy ==
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
 
 +
{{Flickr|Char+B1+Bis}}{{Commonscat|B1 Bis}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Francouzské tanky]]
[[Kategorie:Francouzské tanky]]

Verze z 30. 8. 2016, 23:45

Tank Renault B1
Char-B1bis-Saumur.0004axt0.jpg
Tank Renault B1bis v muzeu
Základní charakteristika
Posádka 4
Délka 6,37 m
Výška 2,79 m
Šířka 2,46 m
Hmotnost 28 tun
Pancéřování a výzbroj
Pancéřování 14 - 40 mm
60 mm (Char B1 bis)
Hlavní zbraň 1x kanón ABS 1929 ráže 75 mm,
1x kanón SA-35 ráže 47 mm
Sekundární zbraň 2x kulomet Chatellerault ráže 7,5 mm
Pohon a pohyb
Pohon Renault
250 hp, později 307 hp
Odpružení
Poměr výkonu 9,5 hp/t
Dojezd 135 km

Char B1 byl francouzský těžký tank vzniklý v období před druhou světovou válkou.

V roce 1921 byly ve Francii zadány požadavky na nový typ silně pancéřovaného pěchotního tanku. Tento těžký stroj měl být určený k průlomovým akcím, přičemž měl mít vysokou odolnost. Roku 1926 byl dokončeny první návrhy tří francouzských firem, z nichž byl vybrán Renault. Tato společnost dokončila svůj prototyp až roku 1929, ale sériová výroba byla zahájena až v roce 1934. Tank B-1 měl robustní konstrukci, jednotlivé pancéřové pláty byly spojeny nýty a konstrukce byla celkově výhodně vytvarována. V pravé přední části korby byla umístěna střílna, ve které byl instalován kanón ABS ráže 75mm a kulomet Chatellerault ráže 7,5mm. Tento kanón, kterým nešlo otáčet do stran, měl být používán pro ničení nepřátelského dělostřelectva a palebných postavení, pro boj s nepřátelskými tanky měl sloužit protitankový kanón ve věži. Tank poháněl zážehový motor Renault o výkonu 250 hp. Podvozek sestával na každé straně z napínacího kola vpředu, šestnácti pojezdových kol a hnacího kola vzadu, z boků byl chráněn silnými pancéřovými pláty. V pravém krycím plátu podvozku se nacházely vstupní dveře pro posádku. Tank B-1 měl litou věž APX-1, ve které byl instalován kanón SA-34 ráže 47 mm spolu s koaxiálním kulometem Chatellerault ráže 7,5 mm. Celková produkce činila 35 kusů tanků B-1.

Roku 1937 se začala vyrábět dokonalejší verze tanku, nazvaná B-1 bis. Tank měl zesílené pancéřování, silnější motor Renault o výkonu 307 hp. Tank dostal novou věž se silnějším kanónem SA-35 ráže 47mm. Celkem bylo vyrobeno 403 tanků B-1 bis.

V letech 19371940 byly sestrojeny tři prototypy tanku, který dostal označení B-1 ter. Korba byla více zaoblena, dále bylo zesíleno pancéřování, vylepšená lafetace dolního kanónu. Motor Renault měl výkon 350 hp. Sériové výroby se tento typ už nedočkal.

Tanky B-1 byly pro Němce v roce 1940 velkým překvapením, které se dalo srovnat s jejich údivem nad sovětskými tanky T-34 o rok později. Obrněnce byly prakticky nezničitelné, zasahovat musely buď německé protiletadlové kanóny ráže 88mm, nebo bombardovací letectvo. Po pádu Francie zařadili Němci tento tank do své armády pod označením PzKpfw B-1 (f). Část z nich bylo přezbrojena jako plamenometné tanky, z některých tanků se stala samohybná děla. Tanky se účastnily bojů na Balkáně a v Sovětském svazu, při invazi v Normandii bojovaly proti spojencům.

Externí odkazy

Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Renault B-1
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Renault B-1