Klimov RD-33
Z Multimediaexpo.cz
m (Nahrazení textu „== Nejznámější sociální sítě (připojte se) == {{#widget:Google PlusOne|size=medium|lang=cs|count=true}} <facelikebutton style="2" showsend="0"></facelikebutton>“ textem „== 290 sociálních sítí a dalších služeb (při) |
(+ Vylepšení) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
[[Soubor:RD33MK MAKS2009.jpg|thumb|240px|RD-33MK (2009)]] | [[Soubor:RD33MK MAKS2009.jpg|thumb|240px|RD-33MK (2009)]] | ||
- | '''Klimov RD-33''' je [[dvouproudový motor]] s jednostupňovými turbínami nízkotlakého i vysokotlakého [[kompresor]]u s prstencovou spalovací komorou, který pohání moderní [[Rusko|ruské]] [[Machovo číslo|nadzvukové]] [[Stíhací letoun|stíhací letadlo]] | + | '''Klimov RD-33''' je [[dvouproudový motor]] s jednostupňovými turbínami nízkotlakého i vysokotlakého [[kompresor]]u s prstencovou spalovací komorou, který pohání moderní [[Rusko|ruské]] [[Machovo číslo|nadzvukové]] [[Stíhací letoun|stíhací letadlo]] – [[MiG-29]]. Byl vytvořen [[Rusko|ruskou]] společností Klimov v několika různých variantách. |
První [[prototyp]] motoru byl vyzkoušen v roce [[1972]], první předsériové kusy byly vyrobeny v roce [[1976]]. RD-33 sice už na počátku nabízel nejvyšší poměr tahu k své hmotnosti v tehdejším [[Sovětský svaz|Sovětském svazu]], ale stále to nestačilo na motory ''Pratt & Whitney F-100'' letounu [[F-16 Fighting Falcon]]. Rovněž spolehlivostí a počátečním resursem 350 - 400 hodin hluboce zaostával za [[Spojené státy americké|americkými]] leteckými motory (později se naštěstí podařilo dosáhnout alespoň hodnoty 750 - 1000 hodin). | První [[prototyp]] motoru byl vyzkoušen v roce [[1972]], první předsériové kusy byly vyrobeny v roce [[1976]]. RD-33 sice už na počátku nabízel nejvyšší poměr tahu k své hmotnosti v tehdejším [[Sovětský svaz|Sovětském svazu]], ale stále to nestačilo na motory ''Pratt & Whitney F-100'' letounu [[F-16 Fighting Falcon]]. Rovněž spolehlivostí a počátečním resursem 350 - 400 hodin hluboce zaostával za [[Spojené státy americké|americkými]] leteckými motory (později se naštěstí podařilo dosáhnout alespoň hodnoty 750 - 1000 hodin). | ||
Řádka 21: | Řádka 21: | ||
==Specifikace (RD-33)== | ==Specifikace (RD-33)== | ||
[[Dvouproudový motor]] s přídavným spalováním disponuje tahem 50,4 / 86,4 kN (maximálně), na volnoběh 1,8 kN. | [[Dvouproudový motor]] s přídavným spalováním disponuje tahem 50,4 / 86,4 kN (maximálně), na volnoběh 1,8 kN. | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
- | * [http://www. | + | * [http://www.leteckemotory.cz/motory/rd-33/ Motory řady RD-33 (česky)] |
* [http://www.klimov.ru/en/products/military/turboprop_engines/rd-33/ Oficiální stránky výrobce (anglicky)] | * [http://www.klimov.ru/en/products/military/turboprop_engines/rd-33/ Oficiální stránky výrobce (anglicky)] | ||
* [http://www.phoenixosfs.org/wiki/wiki.pl?RD-33 RD-33 Turbojet engine (anglicky)] | * [http://www.phoenixosfs.org/wiki/wiki.pl?RD-33 RD-33 Turbojet engine (anglicky)] | ||
+ | |||
+ | {{220 sociálních sítí}} | ||
[[Kategorie:Letecké motory]] | [[Kategorie:Letecké motory]] | ||
[[Kategorie:Originální články Multimediaexpo.cz]] | [[Kategorie:Originální články Multimediaexpo.cz]] |
Aktuální verze z 31. 8. 2016, 09:00
Klimov RD-33 je dvouproudový motor s jednostupňovými turbínami nízkotlakého i vysokotlakého kompresoru s prstencovou spalovací komorou, který pohání moderní ruské nadzvukové stíhací letadlo – MiG-29. Byl vytvořen ruskou společností Klimov v několika různých variantách.
První prototyp motoru byl vyzkoušen v roce 1972, první předsériové kusy byly vyrobeny v roce 1976. RD-33 sice už na počátku nabízel nejvyšší poměr tahu k své hmotnosti v tehdejším Sovětském svazu, ale stále to nestačilo na motory Pratt & Whitney F-100 letounu F-16 Fighting Falcon. Rovněž spolehlivostí a počátečním resursem 350 - 400 hodin hluboce zaostával za americkými leteckými motory (později se naštěstí podařilo dosáhnout alespoň hodnoty 750 - 1000 hodin).
K zabezpečení spolehlivého chodu motorů ve všech režimech slouží hydromechanický automatický systém regulace a ovládání motoru (teoretická přesnost - 0,6 procent otáček). Při vývoji motorů se mimo jiné kladl důraz na možnost velmi rychlé změny otáček. Z volnoběžných do maximálních otáček lze přejít během 3 až 7 sekund v závislosti na rychlosti a výšce letu. Přídavné spalování může být spuštěno za další 2 až 3 sekundy. Při prudkém pohybu plynové páky z polohy minimálních otáček se forsáž automaticky zapíná při hodnotě otáček: 73-76 procent. Celý regulační systém sleduje veškeré důležité veličiny jako jsou teploty vzduchu vstupujícího a vystupujícího do a z jednotlivých částí motoru, tlaku vzduchu a sledování funkcí všech částí motoru. V souladu s bezpečnými hodnotami a s pomocí omezovačů je ovlivňována práce dodávkou paliva a přestavováním vstupních a výstupních ústrojí. Pilot je pomocí systému informován o všech případných skutečnostech, které překračují stanovené technické hodnoty.
Varianty
- RD-33 :
- RD-33 série 3 :
- RD-33M :
- RD-33MK :
- RD-33K :
- RD-33-10M :
- RD-33N :
- SMR-95A/B :
- RD-43 :
- RD-93 :
- RD-133 :
Specifikace (RD-33)
Dvouproudový motor s přídavným spalováním disponuje tahem 50,4 / 86,4 kN (maximálně), na volnoběh 1,8 kN.
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|