Hawker Henley

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Výrazné vylepšení)
 
Řádka 2: Řádka 2:
  |název = Hawker Henley
  |název = Hawker Henley
  |typ = bombardovací a vlečný letoun
  |typ = bombardovací a vlečný letoun
-
  |výrobce = [[Hawker]]
+
  |výrobce = Hawker
-
  |image = Image:Hawker Henley target tower.jpg
+
  |image = [[Soubor:Hawker Henley TT III target tug in flight c1938.jpg|250px]]
-
  |text =  Hawker Henley
+
  |text =  Hawker Henley (1938)
  |konstruktér = [[Sydney Camm]]
  |konstruktér = [[Sydney Camm]]
  |první let = [[10. březen|10. března]] [[1937 v letectví|1937]]
  |první let = [[10. březen|10. března]] [[1937 v letectví|1937]]
Řádka 10: Řádka 10:
  |vyřazen = [[1944 v letectví|1944]]
  |vyřazen = [[1944 v letectví|1944]]
  |výroba = Gloster Aircraft Co. Ltd.
  |výroba = Gloster Aircraft Co. Ltd.
-
  |vyrobeno kusů = 200 ks
+
  |vyrobeno kusů = 200 kusů
  |hlavní uživatel = [[Spojené království|Velká Británie]] ([[Royal Air Force|RAF]])
  |hlavní uživatel = [[Spojené království|Velká Británie]] ([[Royal Air Force|RAF]])
  |více uživatelů =
  |více uživatelů =
-
}}
+
}}'''Hawker Henley''', původně konstruovaný firmou Hawker Aircraft Ltd., jako lehký a střemhlavý bombardovací letoun na základě specifikací P.4/34. Veskutečnosti za [[Druhá světová válka|druhé světové války]] byl používán jen v neozbrojené verzi Henley TT Mk.III, určené k vleku rukávových terčů.
-
'''Hawker Henley''', původně konstruovaný firmou Hawker Aircraft Ltd., jako lehký a střemhlavý bombardovací letoun na základě specifikací P.4/34. Ve skutečnosti za [[Druhá světová válka|druhé světové války]] byl používán jen v neozbrojené verzi Henley TT Mk.III, určené k vleku rukávových terčů.
+
-
Specifikace P.4/34 požadovaly konstrukci budoucí náhrady za lehký bombardér, který vznikal na základě specifikací P.27/32 (soutěž vyhrála firma Fairey s budoucím typem Battle, ten se v té době ale teprve rodil — první prototyp vzlétl teprve 10. března 1936). První prototyp (K5115) vzlétl 10. března 1937, druhý (K7554) následoval 26. května 1938, oba pilotoval Philip Gaddesden Lucas. Mezitím se ovšem razantně změnily požadavky Air Ministry na budoucí výzbroj RAF, v které pro Henley najednou již nebylo využití. Nový typ proto byl podle specifikací 42/36 upraven pro vlek rukávových terčů, pro nácvik střelby na vzdušné cíle. Bylo objednáno 350 strojů, ovšem nakonec byla zakázka seškrtána na 200 letounů, které se vyráběly jako Hawker Henley TT Mk.III.
+
Specifikace P.4/34 požadovaly konstrukci budoucí náhrady za lehký bombardér, který vznikal na základě specifikací P.27/32 (soutěž vyhrála firma Fairey s budoucím typem Battle, ten se v té době ale teprve rodil — první prototyp vzlétl teprve 10. března 1936). První prototyp (K5115) vzlétl 10. března 1937, druhý (K7554) následoval 26. května 1938, oba pilotoval Philip Gaddesden Lucas. Mezitím se ovšem razantně změnily požadavky Air Ministry na budoucí výzbroj RAF, v které pro Henley najednou již nebylo využití. Nový typ proto byl podle specifikací 42/36 upraven pro vlek rukávových terčů, pro nácvik střelby na vzdušné cíle. Bylo objednáno 350 strojů, ovšem nakonec byla zakázka seškrtána na 200 letounů, které se vyráběly jako Hawker Henley TT Mk.III.
-
Celkem bylo postaveno 200 sériových letounů u firmy Gloster Aircraft Co. Ltd. (tyto dostaly sériová čísla L3243 až L3442), tyto byly používány mezi lety 1939 až 1942.
+
Celkem bylo postaveno 200 sériových letounů u firmy Gloster Aircraft Co. Ltd. (tyto dostaly sériová čísla L3243 až L3442), tyto byly používány mezi lety 1939 až 1942.
==Hlavní technické údaje typu Henley Mk.I==
==Hlavní technické údaje typu Henley Mk.I==
Řádka 29: Řádka 28:
*Délka 11,10 m
*Délka 11,10 m
*Výška 4,46 m
*Výška 4,46 m
-
*Nosná plocha: 31,77
+
*Nosná plocha: 31,77 m<sup>2</sup>
-
*Hmotnost prázdného letounu: 2726 kg
+
*Hmotnost prázdného letounu: 2 726 kg
-
*Vzletová hmotnost: 3848 kg
+
*Vzletová hmotnost: 3 848 kg
-
**s přetížením: 4443 kg
+
**s přetížením: 4 443 kg
*Maximální rychlost: 473 km/h ve výšce 4572 m
*Maximální rychlost: 473 km/h ve výšce 4572 m
-
*Dostup: 8290 m
+
*Dostup: 8 290 m
*Dolet (s nákladem 227 kg pum): 1513 km
*Dolet (s nákladem 227 kg pum): 1513 km
*Výzbroj: 1 kulomet (pevný) Vickers Mk V kal. 7,7 mm, 1 kulomet Lewis Mk III' (pohyblivý), 227 kg pum v trupové pumovnici (mohl nést dvě pumy po 250 librách)
*Výzbroj: 1 kulomet (pevný) Vickers Mk V kal. 7,7 mm, 1 kulomet Lewis Mk III' (pohyblivý), 227 kg pum v trupové pumovnici (mohl nést dvě pumy po 250 librách)
-
{{Britské vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|Hawker+Henley}}{{Commonscat|Hawker Henley}}{{Britské vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Britské bombardéry]]
[[Kategorie:Britské bombardéry]]
[[Kategorie:Letadla Hawker|Henley]]
[[Kategorie:Letadla Hawker|Henley]]

Aktuální verze z 17. 9. 2016, 06:43

Hawker Henley
Hawker Henley TT III target tug in flight c1938.jpg
Hawker Henley (1938)
Základní charakteristika
Určení bombardovací a vlečný letoun
Výrobce Hawker
Konstruktér Sydney Camm
První let 10. března 1937
Zařazen 1938
Vyřazen 1944
Výroba Gloster Aircraft Co. Ltd.
Vyrobeno 200 kusů
Varianty
Uživatel Velká Británie (RAF)

Hawker Henley, původně konstruovaný firmou Hawker Aircraft Ltd., jako lehký a střemhlavý bombardovací letoun na základě specifikací P.4/34. Veskutečnosti za druhé světové války byl používán jen v neozbrojené verzi Henley TT Mk.III, určené k vleku rukávových terčů.

Specifikace P.4/34 požadovaly konstrukci budoucí náhrady za lehký bombardér, který vznikal na základě specifikací P.27/32 (soutěž vyhrála firma Fairey s budoucím typem Battle, ten se v té době ale teprve rodil — první prototyp vzlétl teprve 10. března 1936). První prototyp (K5115) vzlétl 10. března 1937, druhý (K7554) následoval 26. května 1938, oba pilotoval Philip Gaddesden Lucas. Mezitím se ovšem razantně změnily požadavky Air Ministry na budoucí výzbroj RAF, v které pro Henley najednou již nebylo využití. Nový typ proto byl podle specifikací 42/36 upraven pro vlek rukávových terčů, pro nácvik střelby na vzdušné cíle. Bylo objednáno 350 strojů, ovšem nakonec byla zakázka seškrtána na 200 letounů, které se vyráběly jako Hawker Henley TT Mk.III.

Celkem bylo postaveno 200 sériových letounů u firmy Gloster Aircraft Co. Ltd. (tyto dostaly sériová čísla L3243 až L3442), tyto byly používány mezi lety 1939 až 1942.

Hlavní technické údaje typu Henley Mk.I

(Podle měření dat prototypů po úpravách.)

  • Osádka: 2
  • Pohonná jednotka: vidlicový dvanáctiválec Rolls-Royce Merlin II
    • Výkon motoru: 1030 hp (768 kW)
  • Rozpětí: 14,59 m
  • Délka 11,10 m
  • Výška 4,46 m
  • Nosná plocha: 31,77 m2
  • Hmotnost prázdného letounu: 2 726 kg
  • Vzletová hmotnost: 3 848 kg
    • s přetížením: 4 443 kg
  • Maximální rychlost: 473 km/h ve výšce 4572 m
  • Dostup: 8 290 m
  • Dolet (s nákladem 227 kg pum): 1513 km
  • Výzbroj: 1 kulomet (pevný) Vickers Mk V kal. 7,7 mm, 1 kulomet Lewis Mk III' (pohyblivý), 227 kg pum v trupové pumovnici (mohl nést dvě pumy po 250 librách)


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Hawker Henley
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Hawker Henley