Handley Page O/400

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Výrazné vylepšení)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 2: Řádka 2:
|název = Handley Page O/400
|název = Handley Page O/400
|typ = [[bombardér|těžký bombardér]]
|typ = [[bombardér|těžký bombardér]]
-
|výrobce = [[Handley Page]]
+
|výrobce = Handley Page
-
|image = Soubor:Handley Page O-400.jpg
+
|image = [[Soubor:Handley Page O-400.jpg|240px]]
|text = Handley Page O/400
|text = Handley Page O/400
|konstruktér =  
|konstruktér =  
Řádka 10: Řádka 10:
|vyřazen =  
|vyřazen =  
|výroba =  
|výroba =  
-
|vyrobeno kusů = přes 500 ks (přes 400 ks v Británii + 107 ks v USA)<!--podle enwiki-->
+
|vyrobeno kusů = přes 500 kusů<br />(přes 400 ks v Británii<br />+ 107 kusů v USA)<!--podle enwiki-->
|hlavní uživatel = [[RNAS]]/[[Royal Air Force|RAF]]
|hlavní uživatel = [[RNAS]]/[[Royal Air Force|RAF]]
|více uživatelů = [[Royal Australian Air Force|Australian Flying Corps]]<br /> [[Čína]]<br />[[Spojené státy americké|USA]]
|více uživatelů = [[Royal Australian Air Force|Australian Flying Corps]]<br /> [[Čína]]<br />[[Spojené státy americké|USA]]
Řádka 18: Řádka 18:
Konstrukce stroje přímo navazuje na předchozí typ [[Handley Page O/100]] (Handley Page H.P.11), nejvýznamnějšími změnami jsou montáž výkonnějších motorů [[Rolls-Royce Eagle|Rolls-Royce Eagle&nbsp;VIII]] místo motorů Rolls-Royce Eagle&nbsp;II nebo Eagle&nbsp;IV, a přepracovaný palivový systém. Díky výkonnějším motorům a konstrukčním změnám které zdokonalily aerodynamiku stroje vzrostla maximální rychlost letounu (u hladiny moře) o 35&nbsp;km/h, ze 122 na 157&nbsp;km/h.
Konstrukce stroje přímo navazuje na předchozí typ [[Handley Page O/100]] (Handley Page H.P.11), nejvýznamnějšími změnami jsou montáž výkonnějších motorů [[Rolls-Royce Eagle|Rolls-Royce Eagle&nbsp;VIII]] místo motorů Rolls-Royce Eagle&nbsp;II nebo Eagle&nbsp;IV, a přepracovaný palivový systém. Díky výkonnějším motorům a konstrukčním změnám které zdokonalily aerodynamiku stroje vzrostla maximální rychlost letounu (u hladiny moře) o 35&nbsp;km/h, ze 122 na 157&nbsp;km/h.
-
Prvními jednotkami RAF, které dostávají do výzbroje tento letoun, byly [[207. squadrona RAF|207]]., [[215. squadrona RAF|215.]] a [[216. squadrona RAF|216.&nbsp;squadrona]], všechny tři obdržely první stroje od března do května 1918 (jako první je v březnu dostává 216.&nbsp;squadrona, v té době ještě jako 16.&nbsp;squadrona RNAS). Z těchto tří squadron byl zformován ''No.&nbsp;41&nbsp;Wing'' (později rozšířený na ''VIII&nbsp;Brigade''), od 6.&nbsp;června [[1918 v letectví|1918]] součást k tomuto datu zformované ''Independent Force''.
+
Prvními jednotkami RAF, které dostávají do výzbroje tento letoun, byly [[207. squadrona RAF|207]]., [[215. squadrona RAF|215.]] a [[216. squadrona RAF|216.&nbsp;squadrona]], všechny tři obdržely první stroje od března do května 1918 (jako první je v březnu dostává 216.&nbsp;squadrona, v té době ještě jako 16.&nbsp;squadrona RNAS).  
 +
 
 +
Z těchto tří squadron byl zformován ''No.&nbsp;41&nbsp;Wing'' (později rozšířený na ''VIII&nbsp;Brigade''), od 6.&nbsp;června [[1918 v letectví|1918]] součást k&nbsp;tomuto datu zformované ''Independent Force''.
== Squadrony vyzbrojené typem Handley Page O/400 ==
== Squadrony vyzbrojené typem Handley Page O/400 ==
Řádka 33: Řádka 35:
== Specifikace (Handley Page O/400) ==
== Specifikace (Handley Page O/400) ==
-
[[Soubor:HandleyPageO400.jpg|thumb|Handley Page O/400 přistává na letišti Andover v listopadu 1918]]
+
[[File:Handley Page 0-400 bomber RAE-O407.jpg|thumb|240px|Handley Page O/400 v roce 1918]]
* '''Typ:''' Handley Page O/400 byl těžký dvoumotorový bombardér, třípříhradový dvouplošník s pevným ostruhovým podvozkem
* '''Typ:''' Handley Page O/400 byl těžký dvoumotorový bombardér, třípříhradový dvouplošník s pevným ostruhovým podvozkem
* '''Posádka:''' 4-5 mužů
* '''Posádka:''' 4-5 mužů
Řádka 39: Řádka 41:
* '''Délka:''' 19,158 m
* '''Délka:''' 19,158 m
* '''Výška:''' 6,705 m
* '''Výška:''' 6,705 m
-
* '''Nosná plocha:''' 153,10 m&sup2;
+
* '''Nosná plocha:''' 153,10 m<sup>2</sup>
* '''Hmotnost prázdného letounu:''' 3856 kg
* '''Hmotnost prázdného letounu:''' 3856 kg
-
* '''Vzletová hmotnost:''' 6060 kg
+
* '''Vzletová hmotnost:''' 6 060 kg
* '''Maximální rychlost:'''
* '''Maximální rychlost:'''
** 157 km/h (u hladiny moře)
** 157 km/h (u hladiny moře)
-
** 140 km/h (ve výšce 1524 m)
+
** 140 km/h (ve výšce 1 524 m)
-
* '''Operační dostup:''' 2591 m
+
* '''Operační dostup:''' 2 591 m
* '''Čas výstupu do výšky 1524 m:''' 23 minut
* '''Čas výstupu do výšky 1524 m:''' 23 minut
* '''Vytrvalost:''' 8 hodin
* '''Vytrvalost:''' 8 hodin

Aktuální verze z 30. 9. 2016, 23:02

Handley Page O/400
Handley Page O-400.jpg
Handley Page O/400
Základní charakteristika
Určení těžký bombardér
Výrobce Handley Page
Konstruktér
První let 1918
Zařazen 1918
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno přes 500 kusů
(přes 400 ks v Británii
+ 107 kusů v USA)
Varianty
Uživatel RNAS/RAF
Australian Flying Corps
Čína
USA

Handley Page O/400 (Handley Page H.P.12) byl britský těžký bombardér, operačně nasazený od dubna 1918.

Konstrukce stroje přímo navazuje na předchozí typ Handley Page O/100 (Handley Page H.P.11), nejvýznamnějšími změnami jsou montáž výkonnějších motorů Rolls-Royce Eagle VIII místo motorů Rolls-Royce Eagle II nebo Eagle IV, a přepracovaný palivový systém. Díky výkonnějším motorům a konstrukčním změnám které zdokonalily aerodynamiku stroje vzrostla maximální rychlost letounu (u hladiny moře) o 35 km/h, ze 122 na 157 km/h.

Prvními jednotkami RAF, které dostávají do výzbroje tento letoun, byly 207., 215. a 216. squadrona, všechny tři obdržely první stroje od března do května 1918 (jako první je v březnu dostává 216. squadrona, v té době ještě jako 16. squadrona RNAS).

Z těchto tří squadron byl zformován No. 41 Wing (později rozšířený na VIII Brigade), od 6. června 1918 součást k tomuto datu zformované Independent Force.

Obsah

Squadrony vyzbrojené typem Handley Page O/400

Specifikace (Handley Page O/400)

Handley Page O/400 v roce 1918
  • Typ: Handley Page O/400 byl těžký dvoumotorový bombardér, třípříhradový dvouplošník s pevným ostruhovým podvozkem
  • Posádka: 4-5 mužů
  • Rozpětí: 30,480 m
  • Délka: 19,158 m
  • Výška: 6,705 m
  • Nosná plocha: 153,10 m2
  • Hmotnost prázdného letounu: 3856 kg
  • Vzletová hmotnost: 6 060 kg
  • Maximální rychlost:
    • 157 km/h (u hladiny moře)
    • 140 km/h (ve výšce 1 524 m)
  • Operační dostup: 2 591 m
  • Čas výstupu do výšky 1524 m: 23 minut
  • Vytrvalost: 8 hodin

Pohonná jednotka

Výzbroj

  • pět pohyblivých kulometů Lewis ráže 7,7 mm (2 v oběžném kruhu Scarff na přídi, 2 na hřbetu trupu a 1 v otvoru v podlaze trupu)
  • maximálně 907 kg pum

Prameny

  • F. K. Mason, The British Bomber since 1914, Putnam Aeronautical Books, 1994, ISBN 0-85177-861-5