PZL TS-11 Iskra
Z Multimediaexpo.cz
(Rozdíly mezi verzemi)
m (Nahrazení textu) |
(+ Vylepšení) |
||
(Nejsou zobrazeny 4 mezilehlé verze.) | |||
Řádka 42: | Řádka 42: | ||
* Indie (60 kusů Iskra bis D) | * Indie (60 kusů Iskra bis D) | ||
- | == | + | == YouTube video == |
- | {{#widget: | + | {| border="4" width="442" align="left" |
- | < | + | | {{#widget:YouTube|id=_XMvCdQJBYE}} |
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''PZL TS-11 Iskra Fighter Trainer Jet (2012)''' | ||
+ | |} | ||
+ | {| border="4" width="442" align="right" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=7VRChvhCNvY}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''Iskra Start and Takeoff (2012)''' | ||
+ | |} | ||
+ | <br style="clear: both;" /> | ||
+ | {| border="4" width="442" align="left" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=IRBTdIXAuCY}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''PZL TS-11 Iskra - Bemowo on Air (2013)''' | ||
+ | |} | ||
+ | {| border="4" width="442" align="right" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=5SEKCtNTsAc}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''PZL TS-11 Iskra nad Płockiem (2011)''' | ||
+ | |} | ||
+ | <br style="clear: both;" /> | ||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
Řádka 50: | Řádka 70: | ||
- | {{Flickr|PZL+TS-11}}{{Commons|PZL TS-11 Iskra}} | + | {{Flickr|PZL+TS-11}}{{Commons|PZL TS-11 Iskra}}{{220 sociálních sítí}} |
[[Kategorie:Polská cvičná letadla]] | [[Kategorie:Polská cvičná letadla]] | ||
[[Kategorie:Letadla PZL|TS-11]] | [[Kategorie:Letadla PZL|TS-11]] | ||
[[Kategorie:Originální články Multimediaexpo.cz]] | [[Kategorie:Originální články Multimediaexpo.cz]] | ||
+ | [[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]] |
Aktuální verze z 11. 12. 2016, 19:14
PZL TS-11 Iskra byl polský vojenský proudový cvičný letoun, který byl v roce 1961 v soutěži o standardní proudový cvičný letoun států Varšavské smlouvy jednoznačně poražen československým letounem L-29 Delfín. Jeho vývoj však přesto pokračoval a později byla vytvořena jeho bitevní a také průzkumná varianta. Během 25 let produkce bylo vyrobeno celkem 424 letadel všech modifikací. V roce 1975 bylo 50 strojů dodáno do Indie a v 90. letech dalších 26 kusů. Iskra byla stažena ze služby u Indického letectva 16. prosince 2004.
Obsah |
Vývoj
TS-11 Iskra vznikl v konstrukční kanceláři Leteckého institutu v roce 1957 pro potřeby výcviku polských pilotů.
Verze
- TS-11 Iskra bis A : První produkční model dvoumístného cvičného letounu, který měl nový motor SO-1 s tahem 9,80 kN. Byl vyzbrojen kanónem NS-23 ráže 23 mm a dvěma čtyřnásobnými bloky Mars-3 pro neřízené rakety ráže 57 mm.
- TS-11 Iskra bis B : Dvoumístný cvičný letoun se silnějším motorem SO-3 o tahem 10,8 kN fakticky představoval kompletní bitevní variantu. Byl vyzbrojen kanónem NS-23 ráže 23 mm a dvěma vylepšenými čtyřnásobnými bloky Mars pro neřízené rakety S-5, S-5M nebo S-5K. Prototyp této verze nesl označení TS-11 Iskra 100. Celkem bylo vyrobeno 134 těchto letadel.
- TS-11 Iskra bis C : Dvoumístný pozorovací letoun určený k řízení dělostřelecké palby, který byl v roce 1970 vyroben jen v sérii 5 kusů. Tato varianta byla vybaven třemi kamerami AFA-39. Tři letouny byly později prodány do Indie.
- TS-11 Iskra bis D :
- TS-11 Iskra bis DF :
- TS-11 Iskra R :
- TS-11 Iskra BR 200 : Jednomístný letoun určený k průzkumu a palebné podpoře, který zůstal pouze v jednom prototypu. Místo zadního sedadla bylo využito pro palivovou nádrž.
- TS-11 Iskra MR :
Technické údaje (Iskra bis D)
- Posádka: 2 (žák, instruktor)
- Délka: 11,15 m
- Rozpětí: 10,06 m
- Výška: 3,5 m
- Nosná plocha: 17,5 m2
- Hmotnost (prázdný): 2 560 kg
- Hmotnost (naložen): 3 724 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 3 840 kg
- Pohonná jednotka: 1 × proudový motor WSK SO-3W o tahu 10,8 kN
Výkony
- Maximální rychlost: 720 km/h
- Dolet: 1460 km
- Dostup: 11 000 m
- Stoupavost: 14,8 m/s
- Plošné zatížení: 213 kg/m2
- Poměr tah/hmotnost: 0,30
Výzbroj
Uživatelé
- Polsko
- Indie (60 kusů Iskra bis D)
YouTube video
PZL TS-11 Iskra Fighter Trainer Jet (2012) |
Iskra Start and Takeoff (2012) |
PZL TS-11 Iskra - Bemowo on Air (2013) |
PZL TS-11 Iskra nad Płockiem (2011) |
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|