Douglas DC-3
Z Multimediaexpo.cz
m (Nahrazení textu) |
(BT-67) |
||
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze.) | |||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
|typ = [[dopravní letoun|dopravní]]/[[transportní letoun]] | |typ = [[dopravní letoun|dopravní]]/[[transportní letoun]] | ||
|výrobce = [[Douglas Aircraft]] | |výrobce = [[Douglas Aircraft]] | ||
- | |image =Soubor: | + | |image =[[Soubor:Dc3.takeoff.thales.arp.jpg|250px]] |
- | |text = | + | |text = Start Dakoty DC-3 (G-ANAF, 2005) |
|konstruktér = [[Arthur E. Raymond]] | |konstruktér = [[Arthur E. Raymond]] | ||
|první let = [[17. prosinec|17. prosince]] [[1935 v letectví|1935]] | |první let = [[17. prosinec|17. prosince]] [[1935 v letectví|1935]] | ||
Řádka 16: | Řádka 16: | ||
|hlavní uživatel = | |hlavní uživatel = | ||
|více uživatelů = | |více uživatelů = | ||
- | }} | + | }}[[Soubor:DC3S Kenn Borek.jpg|thumb|220px|Dopravní letoun Douglas DC-'''3S''']] |
- | [[Soubor:N34---Douglas-DC3-Cockpit.jpg|thumb| | + | [[Soubor:N34---Douglas-DC3-Cockpit.jpg|thumb|220px|Kokpit Dakoty]] |
'''Douglas DC-3''' ''Dakota'' je [[vrtule|vrtulový]] [[letoun]] s pevnými nosnými plochami, jehož výkony způsobily ve 30. a 40. letech revoluci v letecké dopravě. Díky jeho trvajícímu dopadu na letecký průmysl a [[Druhá světová válka|druhou světovou válku]] je většinou považován za jednoho z nejvýznamnějších transportních letounů, které kdy byly vyrobeny. | '''Douglas DC-3''' ''Dakota'' je [[vrtule|vrtulový]] [[letoun]] s pevnými nosnými plochami, jehož výkony způsobily ve 30. a 40. letech revoluci v letecké dopravě. Díky jeho trvajícímu dopadu na letecký průmysl a [[Druhá světová válka|druhou světovou válku]] je většinou považován za jednoho z nejvýznamnějších transportních letounů, které kdy byly vyrobeny. | ||
Řádka 26: | Řádka 26: | ||
Během výroby bylo na Dakoty namontováno mnoho variant motorů, nejrozšířenější byly ale hvězdicové motory [[Pratt & Whitney R-1830]] Double Wasp, [[Wright R-1820]] Cyclone a Pratt & Whitney R-2000. Některé Dakoty používaly motory [[Rolls-Royce Dart]] nebo [[turbovrtulový motor|turbovrtulové]] [[Armstrong Siddeley Mamba]]. | Během výroby bylo na Dakoty namontováno mnoho variant motorů, nejrozšířenější byly ale hvězdicové motory [[Pratt & Whitney R-1830]] Double Wasp, [[Wright R-1820]] Cyclone a Pratt & Whitney R-2000. Některé Dakoty používaly motory [[Rolls-Royce Dart]] nebo [[turbovrtulový motor|turbovrtulové]] [[Armstrong Siddeley Mamba]]. | ||
- | Z Dakoty byl odvozen letoun | + | Z Dakoty byl odvozen letoun <ext>http://en.wikipedia.org/wiki/Basler_BT-67 ::Basler BT-67</ext>. Jde o renovaci Dakot, kdy se jim prodlouží [[trup letadla|trup]] o 3 stopy, na vybraných místech zesílí [[drak letadla|drak]] a jsou opatřeny turbovrtulvými motory PT-6. |
Letouny DC-3 zakoupily i [[Československé státní aerolinie]], kde létaly až do roku [[1960]]. | Letouny DC-3 zakoupily i [[Československé státní aerolinie]], kde létaly až do roku [[1960]]. | ||
+ | |||
+ | == Vznik == | ||
+ | Letoun DC-3 vznikl na požadavek techniků a obchodníků [[letecká společnost|letecké společnosti]] American Airlines na lůžkovou úpravu typu [[Douglas DC-2]], který by ve flotile dopravce nahradil na transkontinentálních linkách zastaralé [[dvouplošník|dvouplošníky]] Curtiss AT-32 Condor. Prezident přepravce AA Cyrus R. Smith přesvědčil Donalda Douglase na zakázku a stavbu dvaceti kusů lůžkových DC-2. | ||
+ | |||
+ | Technický náměstek AA Bill Littlewood se svým zástupcem Kirchnerem navrhli po konzultaci s obchodníky základní požadavky na nový typ. Měl být rychlostí, nosností a doletem výkonnější než DC-2. Prostorností a komfortem měl odpovídat strojům Curtiss Condor. Za pohon byly vybrány [[hvězdicový motor|hvězdicové motory]] Wright Cyclone SGR-1820-G5 o výkonu po 661 kW, které byly o 35% výkonnější, než dosavadní pohonné jednotky SGR-1820F. [[Trup letadla|Trup]] měl být širší o 0,66 m a delší o jednu řadu sedadel. Celý projekt však zachovával 85% z původní konstrukce DC-2. | ||
+ | |||
+ | Návrhu nového typu se ujal tým pod vedením Arthura Raymonda, do nějž patřil statik Lee Atwood a aerodynamici dr. Balley „Doc“ Oswald a A. L. Klein. Oproti DC-2 vzrostlo [[rozpětí křídel|rozpětí]], plocha i štíhlost [[křídlo|křídla]]. Po testech v [[aerodynamický tunel|aerodynamickém tunelu]] byla provedena další aerodynamická zlepšení. Zvětšena byla kýlovka a [[směrové kormidlo]], poskytující dostatečný vyrovnávací moment pro případný let na jeden motor, i [[vodorovné ocasní plochy]]. | ||
+ | |||
+ | Na připomínky [[pilot|pilotů]] a uživatelů DC-2 se v novém typu objevilo plně zdvojené vybavení letovými přístroji a [[autopilot]] firmy Sperry. Přistávací reflektory se přestěhovaly z přídě trupu do [[náběžná hrana|náběžné hrany]] křídla, zvětšen byl také zdvih hydropneumatických tlumičů zesíleného [[podvozek letadla|podvozku]]. | ||
+ | |||
+ | Vnitřní vybavení kabiny pro cestující vzniklo, tak jako u typu [[Douglas DC-1]], nejprve v maketě. Zvažovala se šířka sedadel a lůžek i umístění kuchyňky. | ||
== Specifikace (DC-3) == | == Specifikace (DC-3) == | ||
+ | [[Soubor:Engine of Douglas DC-3.jpg|thumb|220px|Detail motoru]] | ||
=== Technické údaje === | === Technické údaje === | ||
*'''Osádka''': 2–3 | *'''Osádka''': 2–3 | ||
Řádka 37: | Řádka 49: | ||
*'''Délka''': 19,7 m | *'''Délka''': 19,7 m | ||
*'''Výška''': 5,16 m | *'''Výška''': 5,16 m | ||
- | *'''Nosná plocha''': 91,7 | + | *'''Nosná plocha''': 91,7 m<sup>2</sup> |
*'''Plošné zatížení''': 125 kg/m² | *'''Plošné zatížení''': 125 kg/m² | ||
- | *'''Hmotnost prázdného letounu''': | + | *'''Hmotnost prázdného letounu''': 8 300 kg |
*'''Vzletová hmotnost''': 11 400 kg | *'''Vzletová hmotnost''': 11 400 kg | ||
*'''Maximální vzletová hmotnost''': 12 700 kg | *'''Maximální vzletová hmotnost''': 12 700 kg | ||
Řádka 58: | Řádka 70: | ||
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | {{Flickr|Douglas+DC-3}}{{Commonscat|Douglas DC-3}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Dopravní letadla]] | [[Kategorie:Dopravní letadla]] | ||
[[Kategorie:Letadla Douglas|DC-3]] | [[Kategorie:Letadla Douglas|DC-3]] |
Aktuální verze z 19. 12. 2016, 12:44
Douglas DC-3 | ||
Start Dakoty DC-3 (G-ANAF, 2005) | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | dopravní/transportní letoun | |
Výrobce | Douglas Aircraft | |
Konstruktér | Arthur E. Raymond | |
První let | 17. prosince 1935 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | okolo 13 000 ks | |
Varianty | C-47 Skytrain | |
Uživatel | ||
Douglas DC-3 Dakota je vrtulový letoun s pevnými nosnými plochami, jehož výkony způsobily ve 30. a 40. letech revoluci v letecké dopravě. Díky jeho trvajícímu dopadu na letecký průmysl a druhou světovou válku je většinou považován za jednoho z nejvýznamnějších transportních letounů, které kdy byly vyrobeny.
10 655 ks bylo vyrobeno v Santa Monice a Long Beach v Kalifornii v civilních i armádních verzích. Přes 2000 ks bylo licenčně vyrobeno v SSSR jako Lisunov Li-2 ( v kódu NATO: Cab). 485 ks bylo vyrobeno v Japonsku jako L2D Typ 0. Ještě v roce 1998 bylo ve službě přes 400 letounů DC-3.
Název "Dakota" letounu přidělila britská RAF když si objednala jejich vojenskou verzi. V USA vojenská verze dostala jméno C-47 Skytrain
Během výroby bylo na Dakoty namontováno mnoho variant motorů, nejrozšířenější byly ale hvězdicové motory Pratt & Whitney R-1830 Double Wasp, Wright R-1820 Cyclone a Pratt & Whitney R-2000. Některé Dakoty používaly motory Rolls-Royce Dart nebo turbovrtulové Armstrong Siddeley Mamba.
Z Dakoty byl odvozen letoun Basler BT-67. Jde o renovaci Dakot, kdy se jim prodlouží trup o 3 stopy, na vybraných místech zesílí drak a jsou opatřeny turbovrtulvými motory PT-6.
Letouny DC-3 zakoupily i Československé státní aerolinie, kde létaly až do roku 1960.
Obsah |
Vznik
Letoun DC-3 vznikl na požadavek techniků a obchodníků letecké společnosti American Airlines na lůžkovou úpravu typu Douglas DC-2, který by ve flotile dopravce nahradil na transkontinentálních linkách zastaralé dvouplošníky Curtiss AT-32 Condor. Prezident přepravce AA Cyrus R. Smith přesvědčil Donalda Douglase na zakázku a stavbu dvaceti kusů lůžkových DC-2.
Technický náměstek AA Bill Littlewood se svým zástupcem Kirchnerem navrhli po konzultaci s obchodníky základní požadavky na nový typ. Měl být rychlostí, nosností a doletem výkonnější než DC-2. Prostorností a komfortem měl odpovídat strojům Curtiss Condor. Za pohon byly vybrány hvězdicové motory Wright Cyclone SGR-1820-G5 o výkonu po 661 kW, které byly o 35% výkonnější, než dosavadní pohonné jednotky SGR-1820F. Trup měl být širší o 0,66 m a delší o jednu řadu sedadel. Celý projekt však zachovával 85% z původní konstrukce DC-2.
Návrhu nového typu se ujal tým pod vedením Arthura Raymonda, do nějž patřil statik Lee Atwood a aerodynamici dr. Balley „Doc“ Oswald a A. L. Klein. Oproti DC-2 vzrostlo rozpětí, plocha i štíhlost křídla. Po testech v aerodynamickém tunelu byla provedena další aerodynamická zlepšení. Zvětšena byla kýlovka a směrové kormidlo, poskytující dostatečný vyrovnávací moment pro případný let na jeden motor, i vodorovné ocasní plochy.
Na připomínky pilotů a uživatelů DC-2 se v novém typu objevilo plně zdvojené vybavení letovými přístroji a autopilot firmy Sperry. Přistávací reflektory se přestěhovaly z přídě trupu do náběžné hrany křídla, zvětšen byl také zdvih hydropneumatických tlumičů zesíleného podvozku.
Vnitřní vybavení kabiny pro cestující vzniklo, tak jako u typu Douglas DC-1, nejprve v maketě. Zvažovala se šířka sedadel a lůžek i umístění kuchyňky.
Specifikace (DC-3)
Technické údaje
- Osádka: 2–3
- Kapacita: 21-32 cestujících
- Rozpětí: 29 m
- Délka: 19,7 m
- Výška: 5,16 m
- Nosná plocha: 91,7 m2
- Plošné zatížení: 125 kg/m²
- Hmotnost prázdného letounu: 8 300 kg
- Vzletová hmotnost: 11 400 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 12 700 kg
- Pohonná jednotka: 2× hvězdicový motor Pratt & Whitney Twin Wasp S1C3G
- Výkon pohonné jednotky: 895 kW (1200 hp)
Výkony
- Maximální rychlost: 381 km/h
- Cestovní rychlost: 274 km/h
- Dostup: 7 300 m
- Stoupavost: 5,73 m/s
- Dolet: 1 650 km
- Poměr výkon/hmotnost: 157 W/kg
Externí odkazy
- (anglicky) Online muzeum DC-3
- (anglicky) Letecké rekordy DC-3
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |