Vážení zákazníci a čtenáři – od 28. prosince do 2. ledna máme zavřeno.
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !

Šablona:Článek dne/2016/33

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ Optimalizace)
 
(Nejsou zobrazeny 4 mezilehlé verze.)
Řádka 3: Řádka 3:
'''[[Handley Page Halifax]]''' byl čtyřmotorový těžký [[bombardér]] používaný za [[druhá světová válka|druhé světové války]] britským RAF.
'''[[Handley Page Halifax]]''' byl čtyřmotorový těžký [[bombardér]] používaný za [[druhá světová válka|druhé světové války]] britským RAF.
-
V rámci RAF tyto letouny používaly i squadrony složené z personálu pocházejícího z britských dominií. Pod velením 4. skupiny RAF také operovaly francouzské squadrony číslo 346 a 347. V oblasti Středomoří s nimi létala (opět v rámci RAF) 301. polská squadrona, ta byla mezi listopadem 1944 a březnem 1945 vyzbrojena Halifaxy Mk.II a Mk.V (jednotka v té době operovala z italského Brindisi). Podobně jako jeho současník, bombardér [[Avro Lancaster]] byl používán ještě v padesátých letech [[20. století]]. Do roku [[1961]] tento typ létal v letectvu [[Pákistán]]u.
+
V rámci RAF tyto letouny používaly i squadrony složené z personálu pocházejícího z britských dominií. Pod velením 4. skupiny RAF také operovaly francouzské squadrony číslo 346 a 347. V oblasti Středomoří s nimi létala 301. polská squadrona, ta byla mezi listopadem 1944 a březnem 1945 vyzbrojena Halifaxy Mk.II a Mk.V. Podobně jako jeho současník, bombardér [[Avro Lancaster]] byl používán ještě v padesátých letech [[20. století]]. Do roku [[1961]] tento typ létal v letectvu [[Pákistán]]u.
-
Vznik typu byl poměrně komplikovaný. V roce 1936 byla vydána dvojice zadání na vývoj nových typů bombardérů, která měla mimořádný vliv na výzbroj Bomber Command RAF v nadcházející válce. První, B.12/36, požadovaly vývoj těžkého čtyřmotorového bombardéru, který měl dosahovat cestovní rychlosti 230 mph (370 km/h) ve výšce 15 000 ft (4 572 m) a operační dostup měl být 28 000 ft (8 534 m). Při přetížení měl mít dolet 3 000 mil (4 828 km) s pumovým nákladem 8 000 lb (3 628 kg), při sníženém množství neseného paliva, s požadovaným doletem 2 000 mil (3218 km), měl být schopen nést až 14 000 lb pum (6 350 kg). Druhé, P.13/36, požadovaly spíše vývoj víceúčelového stroje, v kategorii označované písmenem '''P''' doposud vznikaly spíše lehké stroje jednomotorové, podle specifikací P.27/32 vznikl typ [[Fairey Battle]] a podle P.4/34 byl postaven typ [[Hawker Henley]]. Typ vyhovující specifikacím P.13/36 měl být pouze dvoumotorový, měl plnit roli rychlého středního bombardéru, průzkumného letounu a také měl být schopen torpédových útoků (měl být schopen nést v pumovnici dvojici [[Torpédo|torpéd]]).  
+
Vznik typu byl poměrně komplikovaný. V roce 1936 byla vydána dvojice zadání na vývoj nových typů bombardérů, která měla mimořádný vliv na výzbroj Bomber Command RAF v nadcházející válce. První, B.12/36, požadovaly vývoj těžkého čtyřmotorového bombardéru, který měl dosahovat cestovní rychlosti 370 km/h ve výšce 4 572 m a operační dostup měl být 8 534 m. Při přetížení měl mít dolet 4 828 km s pumovým nákladem 8 000 lb (3 628 kg), při sníženém množství neseného paliva, s požadovaným doletem 2 000 mil (3 218 km), měl být schopen nést až 14 000 lb pum (6 350 kg). Druhé, P.13/36, požadovaly spíše vývoj víceúčelového stroje, v kategorii označované písmenem '''P''' doposud vznikaly spíše lehké stroje jednomotorové, podle specifikací P.27/32 vznikl typ [[Fairey Battle]] a podle P.4/34 byl postaven typ [[Hawker Henley]]. Typ vyhovující specifikacím P.13/36 měl být pouze dvoumotorový, měl plnit roli rychlého středního bombardéru, průzkumného letounu a také měl být schopen torpédových útoků (měl být schopen nést v pumovnici dvojici [[Torpédo|torpéd]]).  
-
Firma Handley Page v té době pracovala na vývoji projektu dvoumotorového bombardéru s továrním označením HP-55, který vznikal na základě specifikací B.1/35 (na jejich základě vznikl pouze jen [[Vickers Warwick]]). Na základě kontraktu 441975/35 byla objednána stavba prototypu. Projekt vznikal v celé řadě verzí, ve finále krystalizoval ve dvou variantách, buď s motory Bristol Hercules, nebo teprve připravovanými kapalinou chlazenými čtyřiadvacetiválci Rolls-Royce Vulture. Ty měly podle předběžných dat od firmy Rolls-Royce měl zprvu dávat výkon 1 700 hp. Stroj koncepčně vycházel z HP-55, ovšem měl být poněkud menší. Na základě předložených projektů byly 30. dubna 1937 podepsány objednávky na stavbu prototypů. Firma Handley Page měla postavit dva HP-56  a Avro dva stroje [[Avro Manchester|Type 679]] , konstrukce obou firem měly pohánět motory Vulture.
+
Firma Handley Page v té době pracovala na vývoji projektu dvoumotorového bombardéru s továrním označením HP-55, který vznikal na základě specifikací B.1/35 (na jejich základě vznikl pouze jen [[Vickers Warwick]]). Na základě kontraktu 441975/35 byla objednána stavba prototypu. Projekt vznikal v celé řadě verzí, ve finále krystalizoval ve dvou variantách, buď s motory Bristol Hercules, nebo teprve připravovanými kapalinou chlazenými čtyřiadvacetiválci Rolls-Royce Vulture. Ty měly podle předběžných dat od firmy Rolls-Royce měl zprvu dávat výkon 1 700 hp. Stroj koncepčně vycházel z HP-55, ovšem měl být poněkud menší. Na základě předložených projektů byly 30. dubna 1937 podepsány objednávky na stavbu prototypů. Firma Handley Page měla postavit dva HP-56  a Avro dva stroje [[Avro Manchester|Type 679]].
-
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>
+
<noinclude>[[Kategorie:Archiv Článků DNE]]</noinclude>

Aktuální verze z 10. 1. 2018, 15:36

Handley Page Halifax byl těžký bombardér používaný za druhé světové války.

Handley Page Halifax byl čtyřmotorový těžký bombardér používaný za druhé světové války britským RAF.

V rámci RAF tyto letouny používaly i squadrony složené z personálu pocházejícího z britských dominií. Pod velením 4. skupiny RAF také operovaly francouzské squadrony číslo 346 a 347. V oblasti Středomoří s nimi létala 301. polská squadrona, ta byla mezi listopadem 1944 a březnem 1945 vyzbrojena Halifaxy Mk.II a Mk.V. Podobně jako jeho současník, bombardér Avro Lancaster byl používán ještě v padesátých letech 20. století. Do roku 1961 tento typ létal v letectvu Pákistánu.

Vznik typu byl poměrně komplikovaný. V roce 1936 byla vydána dvojice zadání na vývoj nových typů bombardérů, která měla mimořádný vliv na výzbroj Bomber Command RAF v nadcházející válce. První, B.12/36, požadovaly vývoj těžkého čtyřmotorového bombardéru, který měl dosahovat cestovní rychlosti 370 km/h ve výšce 4 572 m a operační dostup měl být 8 534 m. Při přetížení měl mít dolet 4 828 km s pumovým nákladem 8 000 lb (3 628 kg), při sníženém množství neseného paliva, s požadovaným doletem 2 000 mil (3 218 km), měl být schopen nést až 14 000 lb pum (6 350 kg). Druhé, P.13/36, požadovaly spíše vývoj víceúčelového stroje, v kategorii označované písmenem P doposud vznikaly spíše lehké stroje jednomotorové, podle specifikací P.27/32 vznikl typ Fairey Battle a podle P.4/34 byl postaven typ Hawker Henley. Typ vyhovující specifikacím P.13/36 měl být pouze dvoumotorový, měl plnit roli rychlého středního bombardéru, průzkumného letounu a také měl být schopen torpédových útoků (měl být schopen nést v pumovnici dvojici torpéd).

Firma Handley Page v té době pracovala na vývoji projektu dvoumotorového bombardéru s továrním označením HP-55, který vznikal na základě specifikací B.1/35 (na jejich základě vznikl pouze jen Vickers Warwick). Na základě kontraktu 441975/35 byla objednána stavba prototypu. Projekt vznikal v celé řadě verzí, ve finále krystalizoval ve dvou variantách, buď s motory Bristol Hercules, nebo teprve připravovanými kapalinou chlazenými čtyřiadvacetiválci Rolls-Royce Vulture. Ty měly podle předběžných dat od firmy Rolls-Royce měl zprvu dávat výkon 1 700 hp. Stroj koncepčně vycházel z HP-55, ovšem měl být poněkud menší. Na základě předložených projektů byly 30. dubna 1937 podepsány objednávky na stavbu prototypů. Firma Handley Page měla postavit dva HP-56 a Avro dva stroje Type 679.