Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Šablona:Článek dne/2016/33
Z Multimediaexpo.cz
m (+ Optimalizace) |
m (Stránka Multimediaexpo.cz:Článek dne/2016/33 přemístěna na stránku Šablona:Článek dne/2016/33) |
||
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze.) | |||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
'''[[Handley Page Halifax]]''' byl čtyřmotorový těžký [[bombardér]] používaný za [[druhá světová válka|druhé světové války]] britským RAF. | '''[[Handley Page Halifax]]''' byl čtyřmotorový těžký [[bombardér]] používaný za [[druhá světová válka|druhé světové války]] britským RAF. | ||
- | V rámci RAF tyto letouny používaly i squadrony složené z personálu pocházejícího z britských dominií. Pod velením 4. skupiny RAF také operovaly francouzské squadrony číslo 346 a 347. V oblasti Středomoří s nimi létala 301. polská squadrona, ta byla mezi listopadem 1944 a březnem 1945 vyzbrojena Halifaxy Mk.II a Mk.V. Podobně jako jeho současník, bombardér [[Avro Lancaster]] byl používán ještě v padesátých letech [[20. století]]. Do roku [[1961]] tento typ létal v letectvu [[Pákistán]]u. | + | V rámci RAF tyto letouny používaly i squadrony složené z personálu pocházejícího z britských dominií. Pod velením 4. skupiny RAF také operovaly francouzské squadrony číslo 346 a 347. V oblasti Středomoří s nimi létala 301. polská squadrona, ta byla mezi listopadem 1944 a březnem 1945 vyzbrojena Halifaxy Mk.II a Mk.V. Podobně jako jeho současník, bombardér [[Avro Lancaster]] byl používán ještě v padesátých letech [[20. století]]. Do roku [[1961]] tento typ létal v letectvu [[Pákistán]]u. |
- | Vznik typu byl poměrně komplikovaný. V roce 1936 byla vydána dvojice zadání na vývoj nových typů bombardérů, která měla mimořádný vliv na výzbroj Bomber Command RAF v nadcházející válce. První, B.12/36, požadovaly vývoj těžkého čtyřmotorového bombardéru, který měl dosahovat cestovní rychlosti | + | Vznik typu byl poměrně komplikovaný. V roce 1936 byla vydána dvojice zadání na vývoj nových typů bombardérů, která měla mimořádný vliv na výzbroj Bomber Command RAF v nadcházející válce. První, B.12/36, požadovaly vývoj těžkého čtyřmotorového bombardéru, který měl dosahovat cestovní rychlosti 370 km/h ve výšce 4 572 m a operační dostup měl být 8 534 m. Při přetížení měl mít dolet 4 828 km s pumovým nákladem 8 000 lb (3 628 kg), při sníženém množství neseného paliva, s požadovaným doletem 2 000 mil (3 218 km), měl být schopen nést až 14 000 lb pum (6 350 kg). Druhé, P.13/36, požadovaly spíše vývoj víceúčelového stroje, v kategorii označované písmenem '''P''' doposud vznikaly spíše lehké stroje jednomotorové, podle specifikací P.27/32 vznikl typ [[Fairey Battle]] a podle P.4/34 byl postaven typ [[Hawker Henley]]. Typ vyhovující specifikacím P.13/36 měl být pouze dvoumotorový, měl plnit roli rychlého středního bombardéru, průzkumného letounu a také měl být schopen torpédových útoků (měl být schopen nést v pumovnici dvojici [[Torpédo|torpéd]]). |
- | Firma Handley Page v té době pracovala na vývoji projektu dvoumotorového bombardéru s továrním označením HP-55, který vznikal na základě specifikací B.1/35 (na jejich základě vznikl pouze jen [[Vickers Warwick]]). Na základě kontraktu 441975/35 byla objednána stavba prototypu. Projekt vznikal v celé řadě verzí, ve finále krystalizoval ve dvou variantách, buď s motory Bristol Hercules, nebo teprve připravovanými kapalinou chlazenými čtyřiadvacetiválci Rolls-Royce Vulture. Ty měly podle předběžných dat od firmy Rolls-Royce měl zprvu dávat výkon 1 700 hp. Stroj koncepčně vycházel z HP-55, ovšem měl být poněkud menší. Na základě předložených projektů byly 30. dubna 1937 podepsány objednávky na stavbu prototypů. Firma Handley Page měla postavit dva HP-56 a Avro dva stroje [[Avro Manchester|Type 679]] | + | Firma Handley Page v té době pracovala na vývoji projektu dvoumotorového bombardéru s továrním označením HP-55, který vznikal na základě specifikací B.1/35 (na jejich základě vznikl pouze jen [[Vickers Warwick]]). Na základě kontraktu 441975/35 byla objednána stavba prototypu. Projekt vznikal v celé řadě verzí, ve finále krystalizoval ve dvou variantách, buď s motory Bristol Hercules, nebo teprve připravovanými kapalinou chlazenými čtyřiadvacetiválci Rolls-Royce Vulture. Ty měly podle předběžných dat od firmy Rolls-Royce měl zprvu dávat výkon 1 700 hp. Stroj koncepčně vycházel z HP-55, ovšem měl být poněkud menší. Na základě předložených projektů byly 30. dubna 1937 podepsány objednávky na stavbu prototypů. Firma Handley Page měla postavit dva HP-56 a Avro dva stroje [[Avro Manchester|Type 679]]. |
- | <noinclude>[[Kategorie: | + | <noinclude>[[Kategorie:Archiv Článků DNE]]</noinclude> |
Aktuální verze z 10. 1. 2018, 15:36
Handley Page Halifax byl čtyřmotorový těžký bombardér používaný za druhé světové války britským RAF.
V rámci RAF tyto letouny používaly i squadrony složené z personálu pocházejícího z britských dominií. Pod velením 4. skupiny RAF také operovaly francouzské squadrony číslo 346 a 347. V oblasti Středomoří s nimi létala 301. polská squadrona, ta byla mezi listopadem 1944 a březnem 1945 vyzbrojena Halifaxy Mk.II a Mk.V. Podobně jako jeho současník, bombardér Avro Lancaster byl používán ještě v padesátých letech 20. století. Do roku 1961 tento typ létal v letectvu Pákistánu.
Vznik typu byl poměrně komplikovaný. V roce 1936 byla vydána dvojice zadání na vývoj nových typů bombardérů, která měla mimořádný vliv na výzbroj Bomber Command RAF v nadcházející válce. První, B.12/36, požadovaly vývoj těžkého čtyřmotorového bombardéru, který měl dosahovat cestovní rychlosti 370 km/h ve výšce 4 572 m a operační dostup měl být 8 534 m. Při přetížení měl mít dolet 4 828 km s pumovým nákladem 8 000 lb (3 628 kg), při sníženém množství neseného paliva, s požadovaným doletem 2 000 mil (3 218 km), měl být schopen nést až 14 000 lb pum (6 350 kg). Druhé, P.13/36, požadovaly spíše vývoj víceúčelového stroje, v kategorii označované písmenem P doposud vznikaly spíše lehké stroje jednomotorové, podle specifikací P.27/32 vznikl typ Fairey Battle a podle P.4/34 byl postaven typ Hawker Henley. Typ vyhovující specifikacím P.13/36 měl být pouze dvoumotorový, měl plnit roli rychlého středního bombardéru, průzkumného letounu a také měl být schopen torpédových útoků (měl být schopen nést v pumovnici dvojici torpéd).
Firma Handley Page v té době pracovala na vývoji projektu dvoumotorového bombardéru s továrním označením HP-55, který vznikal na základě specifikací B.1/35 (na jejich základě vznikl pouze jen Vickers Warwick). Na základě kontraktu 441975/35 byla objednána stavba prototypu. Projekt vznikal v celé řadě verzí, ve finále krystalizoval ve dvou variantách, buď s motory Bristol Hercules, nebo teprve připravovanými kapalinou chlazenými čtyřiadvacetiválci Rolls-Royce Vulture. Ty měly podle předběžných dat od firmy Rolls-Royce měl zprvu dávat výkon 1 700 hp. Stroj koncepčně vycházel z HP-55, ovšem měl být poněkud menší. Na základě předložených projektů byly 30. dubna 1937 podepsány objednávky na stavbu prototypů. Firma Handley Page měla postavit dva HP-56 a Avro dva stroje Type 679.