V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Šablona:Článek dne/2014/24

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ Masivní vylepšení)
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze.)
Řádka 3: Řádka 3:
'''[[Airbus A340]]''' je čtyřmotorový velkokapacitní („widebody“ design) dopravní [[letoun]] s dlouhým doletem vyráběný společností [[Airbus]]. Jeho konstrukce je ze značné části shodná s dvoumotorovým [[Airbus A330|A330]]. A340 byl původně navržen jako náhrada za starší generace letounu [[Boeing 747]], ale poslední verze přímo konkurují [[Boeing 777|Boeingům 777]] na dlouhých a velmi dlouhých tratích.
'''[[Airbus A340]]''' je čtyřmotorový velkokapacitní („widebody“ design) dopravní [[letoun]] s dlouhým doletem vyráběný společností [[Airbus]]. Jeho konstrukce je ze značné části shodná s dvoumotorovým [[Airbus A330|A330]]. A340 byl původně navržen jako náhrada za starší generace letounu [[Boeing 747]], ale poslední verze přímo konkurují [[Boeing 777|Boeingům 777]] na dlouhých a velmi dlouhých tratích.
-
Výroba nového Airbusu byla zahájena v roce [[1988]]. A340 pro dlouhé tratě se měl stát vhodným doplněním modelu [[Airbus A320|A320]] pro krátké tratě a [[Airbus A300|A300]] pro střední tratě. V té době nejnovější velkokapacitní letoun Boeingu (dvoumotorový Boeing [[Boeing 767|767]]) měl nevýhodu oproti letounům jako byl B747 kvůli pravidlům [[ETOPS]]: dvoumotorové letadlo muselo po celou dobu letu zůstat dostatečně blízko nouzovým letištím, aby v případě poruchy jednoho ze dvou motorů mohlo bezpečně přistát. Čtyřmotorový A340 byl pokusem vyrobit novou generaci konkurentů strojům B747, kterých by se netýkala omezení ETOPS. Během druhé poloviny 90. let razil Airbus filozofii, že 4 motory (Airbusu A340) jsou vždy lepší než dva motory (Boeingu 777), protože poskytují mnohem větší míru bezpečnosti při poruše jednoho z nich. Ale když později začaly růst ceny leteckého paliva, začaly aerolinky stále více objednávat konkurenční B777. V roce 2005 už Airbus získal jen 15 objednávek na A340.
+
Výroba nového Airbusu byla zahájena v roce [[1988]]. A340 pro dlouhé tratě se měl stát vhodným doplněním modelu [[Airbus A320|A320]] pro krátké tratě a [[Airbus A300|A300]] pro střední tratě. V té době nejnovější velkokapacitní letoun Boeingu (dvoumotorový Boeing [[Boeing 767|767]]) měl nevýhodu oproti letounům jako byl B747 kvůli pravidlům [[ETOPS]]: dvoumotorové letadlo muselo po celou dobu letu zůstat dostatečně blízko nouzovým letištím, aby v případě poruchy jednoho ze dvou motorů mohlo bezpečně přistát. Čtyřmotorový A340 byl pokusem vyrobit novou generaci konkurentů strojům B747, kterých by se netýkala omezení ETOPS. Během druhé poloviny 90. let razil Airbus filozofii, že 4 motory (Airbusu A340) jsou vždy lepší než dva motory (Boeingu 777), protože poskytují mnohem větší míru bezpečnosti při poruše jednoho z nich. Ale když později začaly růst ceny leteckého paliva, začaly aerolinky stále více objednávat konkurenční [[Boeing 777|B777]].
-
Konstruktéři Airbusu navrhovali A340 současně s dvoumotorovým [[Airbus A330|A330]]: oba stroje sdílejí shodné křídlo, podobnou konstrukci trupu a oba používají vyspělou [[avionika|avioniku]] vyvinutou původně pro A320.
+
Konstruktéři Airbusu navrhovali A340 současně s dvoumotorovým [[Airbus A330|A330]]: oba stroje sdílejí shodné křídlo, podobnou konstrukci trupu a oba používají vyspělou [[avionika|avioniku]] vyvinutou původně pro A320. Původním záměrem bylo použít u typu nové vyvíjené (superfan) motory IAE, ale společnost IAE jejich vývoj zrušila, a tak byly použity motory [[CFM International CFM56|CFM56-5C4]].
-
Původním záměrem bylo použít u typu nové vyvíjené (superfan) motory IAE (International Aero Engines), ale společnost IAE jejich vývoj zrušila, a tak byly použity motory [[CFM International CFM56|CFM56-5C4]]. Když v roce [[1991]] vzlétl první A340, zjistili konstruktéři závažnou vadu v konstrukci křídla: nebylo dostatečně pevné, aby uneslo vnější motory bez zkroucení a třepetání. Aby se tomu zabránilo, bylo vyvinuto speciální „vyboulení“ spodní části křídla nazvané [[plastron]],  které upravuje proudění vzduchu kolem pylonů. Takto upravený A340 začal být komerčně provozován v roce [[1993]] společnostmi [[Lufthansa]] a [[Air France]].
+
V lednu [[2006]] Airbus oznámil, že plánuje vývoj zvětšené verze A340, nazvané A340E (E jako enhanced), jako reakci na snižující se prodeje typu, konkurenci nových verzí Boeingu 777 a vzrůstajících cen leteckého paliva. V roce 2005 Boeing získal 154 objednávek na svůj model 777, zatímco Airbus jen 15 na A340. Airbus tvrdí, že zvětšený A340 bude hospodárnější než starší verze A340 a bude schopen efektivně konkurovat [[Boeing 777|Boeingu 777]].
-
 
+
-
V lednu [[2006]] Airbus oznámil, že plánuje vývoj zvětšené verze A340, nazvané A340E (E jako enhanced – zvětšený), jako reakci na snižující se prodeje typu, konkurenci nových verzí Boeingu 777 a vzrůstajících cen leteckého paliva. V roce 2005 Boeing získal 154 objednávek na svůj model 777, zatímco Airbus jen 15 na A340. Airbus tvrdí, že zvětšený A340 bude hospodárnější než starší verze A340 a bude schopen efektivně konkurovat Boeingu 777.
+
V [[Prosinec|prosinci]] [[2011]] došlo k oficiálnímu ukončení výroby A340 pro malou poptávku a větší zájem o dvoumotorovou verzi [[Airbus A330|A330]]. Přesto v roce [[2012]] došlo k dodávce posledních dvou letadel A340-600.
V [[Prosinec|prosinci]] [[2011]] došlo k oficiálnímu ukončení výroby A340 pro malou poptávku a větší zájem o dvoumotorovou verzi [[Airbus A330|A330]]. Přesto v roce [[2012]] došlo k dodávce posledních dvou letadel A340-600.
-
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>
+
<noinclude>[[Kategorie:Archiv Článků DNE]]</noinclude>

Aktuální verze z 10. 1. 2018, 22:10

A340-600 společnosti Cathay Pacific (2007)

Airbus A340 je čtyřmotorový velkokapacitní („widebody“ design) dopravní letoun s dlouhým doletem vyráběný společností Airbus. Jeho konstrukce je ze značné části shodná s dvoumotorovým A330. A340 byl původně navržen jako náhrada za starší generace letounu Boeing 747, ale poslední verze přímo konkurují Boeingům 777 na dlouhých a velmi dlouhých tratích.

Výroba nového Airbusu byla zahájena v roce 1988. A340 pro dlouhé tratě se měl stát vhodným doplněním modelu A320 pro krátké tratě a A300 pro střední tratě. V té době nejnovější velkokapacitní letoun Boeingu (dvoumotorový Boeing 767) měl nevýhodu oproti letounům jako byl B747 kvůli pravidlům ETOPS: dvoumotorové letadlo muselo po celou dobu letu zůstat dostatečně blízko nouzovým letištím, aby v případě poruchy jednoho ze dvou motorů mohlo bezpečně přistát. Čtyřmotorový A340 byl pokusem vyrobit novou generaci konkurentů strojům B747, kterých by se netýkala omezení ETOPS. Během druhé poloviny 90. let razil Airbus filozofii, že 4 motory (Airbusu A340) jsou vždy lepší než dva motory (Boeingu 777), protože poskytují mnohem větší míru bezpečnosti při poruše jednoho z nich. Ale když později začaly růst ceny leteckého paliva, začaly aerolinky stále více objednávat konkurenční B777.

Konstruktéři Airbusu navrhovali A340 současně s dvoumotorovým A330: oba stroje sdílejí shodné křídlo, podobnou konstrukci trupu a oba používají vyspělou avioniku vyvinutou původně pro A320. Původním záměrem bylo použít u typu nové vyvíjené (superfan) motory IAE, ale společnost IAE jejich vývoj zrušila, a tak byly použity motory CFM56-5C4.

V lednu 2006 Airbus oznámil, že plánuje vývoj zvětšené verze A340, nazvané A340E (E jako enhanced), jako reakci na snižující se prodeje typu, konkurenci nových verzí Boeingu 777 a vzrůstajících cen leteckého paliva. V roce 2005 Boeing získal 154 objednávek na svůj model 777, zatímco Airbus jen 15 na A340. Airbus tvrdí, že zvětšený A340 bude hospodárnější než starší verze A340 a bude schopen efektivně konkurovat Boeingu 777.

V prosinci 2011 došlo k oficiálnímu ukončení výroby A340 pro malou poptávku a větší zájem o dvoumotorovou verzi A330. Přesto v roce 2012 došlo k dodávce posledních dvou letadel A340-600.