Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Maják
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Vylepšení) |
||
Řádka 7: | Řádka 7: | ||
== Historie == | == Historie == | ||
- | [[Soubor:Fresnel lens loschen hg.jpg|thumb|Průřez osvětlovacím tělesem s Fresnelovou čočkou- maják ''Loschen'' v německém [[Bremerhaven]]u]] | + | [[Soubor:Fresnel lens loschen hg.jpg|thumb|224px|Průřez osvětlovacím tělesem s Fresnelovou čočkou- maják ''Loschen'' v německém [[Bremerhaven]]u]] |
- | Nejstarší stavbou tohoto typu, o které se dochovaly písemné záznamy, byl ''maják na ostrově Faru''. Římané postavili kolem 30 majáků ve [[Středomoří]] a na pobřeží [[Atlantický oceán|Atlantického oceánu]] ve [[Španělsko|Španělsku]] a [[Francie|Francii]].<ref>Crompton S.W. str. 10</ref> Byl to například maják v [[Ostie|Ostii]], Tour ďOrdre v [[Boulogne-sur-Mer]] nebo [[Herkulova věž]] v [[Galicie|galicijském]] přístavu [[A Coruña]], která dosud stojí.<ref>Viz [http://www.torrehercules.org/web/ torrehercules.org].</ref> Po pádu Říše římské výstavba majáků v Evropě stagnovala, zatímco v Číně bylo pro tento účel vybudováno několik vysokých pagod (například roku 874 na řece [[Moa (řeka)|Moa]]).<ref>Jones R. str. 8</ref> V Itálii byl postaven první maják roku 1157 v Melorii a následovaly stavby v [[Benátky|Benátkách]], [[Messina|Messině]] a [[Janov (Itálie)|Janově]]. V 17. století nastal evropský rozmach majáků. V 18. a 19. století se postupně zlepšovala konstrukce věží. Vynález | + | Nejstarší stavbou tohoto typu, o které se dochovaly písemné záznamy, byl ''maják na ostrově Faru''. Římané postavili kolem 30 majáků ve [[Středomoří]] a na pobřeží [[Atlantický oceán|Atlantického oceánu]] ve [[Španělsko|Španělsku]] a [[Francie|Francii]].<ref>Crompton S.W. str. 10</ref> Byl to například maják v [[Ostie|Ostii]], Tour ďOrdre v [[Boulogne-sur-Mer]] nebo [[Herkulova věž]] v [[Galicie|galicijském]] přístavu [[A Coruña]], která dosud stojí.<ref>Viz [http://www.torrehercules.org/web/ torrehercules.org].</ref> Po pádu Říše římské výstavba majáků v Evropě stagnovala, zatímco v Číně bylo pro tento účel vybudováno několik vysokých pagod (například roku 874 na řece [[Moa (řeka)|Moa]]).<ref>Jones R. str. 8</ref> V Itálii byl postaven první maják roku 1157 v Melorii a následovaly stavby v [[Benátky|Benátkách]], [[Messina|Messině]] a [[Janov (Itálie)|Janově]]. V 17. století nastal evropský rozmach majáků. V 18. a 19. století se postupně zlepšovala konstrukce věží. Vynález Augustina Fresnela zvýšil efektivnost osvětlení. |
== Charakteristika == | == Charakteristika == | ||
- | Vzhledem k tomu, že v některých případech je vidět několik majáků najednou, mají majáky různou barvu světla a charakteristiku záblesků. Tyto informace lze porovnat s námořní mapou nebo soupisem světel. Soupis světel navíc obsahuje i fyzický popis majáku pro jeho identifikaci ve dne. Následující tabulka uvádí základní charakteristiky: | + | Vzhledem k tomu, že v některých případech je vidět několik majáků najednou, mají majáky různou barvu světla a charakteristiku záblesků. Tyto informace lze porovnat s námořní mapou nebo soupisem světel. Soupis světel navíc obsahuje i fyzický popis majáku pro jeho identifikaci ve dne. Následující tabulka uvádí základní charakteristiky: |
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
!Značka | !Značka | ||
Řádka 29: | Řádka 29: | ||
|- | |- | ||
|} | |} | ||
- | [[Soubor:Point_reyes_lighthouse.jpg|thumb|left|Optická soustava majáku na Point Reyes v [[Kalifornie|Kalifornii]] vyrobeného v roce 1870 | + | [[Soubor:Point_reyes_lighthouse.jpg|thumb|left|Optická soustava majáku na Point Reyes v [[Kalifornie|Kalifornii]] vyrobeného v roce 1870]] |
''Pobřežní majáky'' jsou umisťovány velmi vysoko a mají velmi silné zdroje světla, většinou bílé barvy, takže jsou viditelné z velkých vzdáleností. Slouží především k orientaci při přibližování k pobřeží, z toho důvodu bývají většinou stavěny na místně významných bodech (např. nejvíce do moře vybíhající výčnělky skal). | ''Pobřežní majáky'' jsou umisťovány velmi vysoko a mají velmi silné zdroje světla, většinou bílé barvy, takže jsou viditelné z velkých vzdáleností. Slouží především k orientaci při přibližování k pobřeží, z toho důvodu bývají většinou stavěny na místně významných bodech (např. nejvíce do moře vybíhající výčnělky skal). | ||
Majáky sloužící k lokální navigaci jsou nižší a jejich zdroje světla jsou menší. Tyto majáky se dále dělí na ''sektorové majáky'' a ''liniová světla''. Sektorový maják svítí do různých směrů různými barvami a většinou bílé světlo značí bezpečný sektor, zatímco červená a zelená barva značí odchylku od správného kursu na levobok nebo pravobok. Světla v linii slouží k navigaci úzkými kanály. Jedná se o dva majáky stejné charakteristiky umístěné za sebou v různé výšce. V případě, že jsou vidět nad sebou, projíždí loď kanálem správně, jinak se nachází mimo plavební dráhu. O praktickém použítí liniových světel se můžete dočíst například v dětské dobrodružné knize ''[[Boj o ostrov]]'' od [[Arthur Ransome|Arthura Ransome]]. | Majáky sloužící k lokální navigaci jsou nižší a jejich zdroje světla jsou menší. Tyto majáky se dále dělí na ''sektorové majáky'' a ''liniová světla''. Sektorový maják svítí do různých směrů různými barvami a většinou bílé světlo značí bezpečný sektor, zatímco červená a zelená barva značí odchylku od správného kursu na levobok nebo pravobok. Světla v linii slouží k navigaci úzkými kanály. Jedná se o dva majáky stejné charakteristiky umístěné za sebou v různé výšce. V případě, že jsou vidět nad sebou, projíždí loď kanálem správně, jinak se nachází mimo plavební dráhu. O praktickém použítí liniových světel se můžete dočíst například v dětské dobrodružné knize ''[[Boj o ostrov]]'' od [[Arthur Ransome|Arthura Ransome]]. | ||
Řádka 45: | Řádka 45: | ||
- | {{Flickr|Lighthouses}}{{ | + | {{Flickr|Lighthouses}}{{Commonscat|Lighthouses}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Majáky| ]] | [[Kategorie:Majáky| ]] | ||
[[Kategorie:Věže]] | [[Kategorie:Věže]] | ||
[[Kategorie:Navigace]] | [[Kategorie:Navigace]] | ||
[[Kategorie:Vodní dopravní stavby]] | [[Kategorie:Vodní dopravní stavby]] |
Aktuální verze z 5. 11. 2018, 13:51
Maják je druh budovy, který slouží k navigaci lodí ve zrádných oblastech. Jedná se většinou o věž, na jejíž vrcholu se nachází optická soustava, která vysílá paprsek světla na velké vzdálenosti a upozorňuje tak lodě na blížící se pevninu, či skaliska. Maják má tvar věže, aby byl vyvýšen nad hladinu moře a byl tak dobře viditelný na větší vzdálenosti. Často je stavěn na útesech, aby se ještě více zvětšila jeho výška. Světlo z majáku může být viditelné až na vzdálenosti desítek kilometrů.
V dřívějších dobách byly majáky většinou osazeny stálou lidskou posádkou, která měla za úkol obsluhovat světelnou jednotku majáku, ale v dnešních dobách jsou majáky většinou modernizovány a automatizovány, lidská obsluha není nadále potřebná. Optická soustava majáku pracuje buď s reflektorem, Fresnelovou čočkou nebo kombinací obojího. Cílem těchto systémů je koncentrace světla do jednoho směru, zvýšení jeho intenzity a vzdálenosti, ze které lze maják pozorovat.
Obsah |
Historie
Nejstarší stavbou tohoto typu, o které se dochovaly písemné záznamy, byl maják na ostrově Faru. Římané postavili kolem 30 majáků ve Středomoří a na pobřeží Atlantického oceánu ve Španělsku a Francii.[1] Byl to například maják v Ostii, Tour ďOrdre v Boulogne-sur-Mer nebo Herkulova věž v galicijském přístavu A Coruña, která dosud stojí.[2] Po pádu Říše římské výstavba majáků v Evropě stagnovala, zatímco v Číně bylo pro tento účel vybudováno několik vysokých pagod (například roku 874 na řece Moa).[3] V Itálii byl postaven první maják roku 1157 v Melorii a následovaly stavby v Benátkách, Messině a Janově. V 17. století nastal evropský rozmach majáků. V 18. a 19. století se postupně zlepšovala konstrukce věží. Vynález Augustina Fresnela zvýšil efektivnost osvětlení.
Charakteristika
Vzhledem k tomu, že v některých případech je vidět několik majáků najednou, mají majáky různou barvu světla a charakteristiku záblesků. Tyto informace lze porovnat s námořní mapou nebo soupisem světel. Soupis světel navíc obsahuje i fyzický popis majáku pro jeho identifikaci ve dne. Následující tabulka uvádí základní charakteristiky:
Značka | Popis charakteristiky |
---|---|
F | Pevné světlo. Maják s touto charakteristikou svítí stále. |
Iso | Tento maják má stejně dlouhou dobu záblesku jako doby kdy nesvítí. Například Iso3s je maják který tři sekundy svítí a tři sekundy je potmě. |
Q nebo QFl | Rychle blikající maják, tento maják má dobu záblesku do dvou sekund. |
LFl | Maják, jehož světlo je rozsvíceno delší dobu než je zhasnuto. |
Pobřežní majáky jsou umisťovány velmi vysoko a mají velmi silné zdroje světla, většinou bílé barvy, takže jsou viditelné z velkých vzdáleností. Slouží především k orientaci při přibližování k pobřeží, z toho důvodu bývají většinou stavěny na místně významných bodech (např. nejvíce do moře vybíhající výčnělky skal). Majáky sloužící k lokální navigaci jsou nižší a jejich zdroje světla jsou menší. Tyto majáky se dále dělí na sektorové majáky a liniová světla. Sektorový maják svítí do různých směrů různými barvami a většinou bílé světlo značí bezpečný sektor, zatímco červená a zelená barva značí odchylku od správného kursu na levobok nebo pravobok. Světla v linii slouží k navigaci úzkými kanály. Jedná se o dva majáky stejné charakteristiky umístěné za sebou v různé výšce. V případě, že jsou vidět nad sebou, projíždí loď kanálem správně, jinak se nachází mimo plavební dráhu. O praktickém použítí liniových světel se můžete dočíst například v dětské dobrodružné knize Boj o ostrov od Arthura Ransome. Mimo majáků jsou používány také majákové lodě a majákové plošiny (LANBY - Large Navigational Buoy). Jedná se o lodě, respektive větší konstrukce, stabilně ukotvené na moři vybavené světelným zdrojem. Suplují funkci majáku tam, kde maják umístit nelze, a kde není vhodné použít bóji, například pro zajišťování navigačních bodů pro TSS (Traffic Separation Scheme). Majáky se nachází v Bretani, Francii.
Literatura
- JONES, Roy. The Lighthouse Encyklopedia. Guilford : The Globe Pequot press, 2004. ISBN 0-7627-2735-7.
- CROMPTON, Samuel Willard. The Ultimate Book of Lighthouses. San Diego : Thunder Bay Press, 2003. ISBN 1-59223-102-0.
Reference
- ↑ Crompton S.W. str. 10
- ↑ Viz torrehercules.org.
- ↑ Jones R. str. 8
Externí odkazy
- Stránky o majácích od Anke a Jense (anglicky/německy)
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |