Oligopol
Z Multimediaexpo.cz
(+ Nový článek...) |
(+ Externí odkazy) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 5: | Řádka 5: | ||
== Základní rysy == | == Základní rysy == | ||
- | [[ | + | [[Soubor:Corporations in media control.gif|thumb|300px|Příklad vzniku oligopolu – rapidní úbytek nezávislých vlastníků médií na americkém trhu v posledních několika letech.]] |
Chování firem v oligopolu je ovlivněno vzájemnou závislostí. Jeho základní rysy jsou: | Chování firem v oligopolu je ovlivněno vzájemnou závislostí. Jeho základní rysy jsou: | ||
* existence několika firem v odvětví | * existence několika firem v odvětví | ||
Řádka 37: | Řádka 37: | ||
* [[model cenového kartelu]]. | * [[model cenového kartelu]]. | ||
- | == | + | == Externí odkazy == |
+ | * [https://www.euportal.cz/Articles/16353-to-jste-asi-nevedeli-sest-zidovskych-spolecnosti-ovlada-96-procent-svetovych-medii.aspx Europortál.cz – To jste asi nevěděli... Šest židovských společností ovládá 96 procent světových medií] | ||
+ | * [https://cz.sputniknews.com/ceskarepublika/201902279329141-petr-stepanek-tisk-novinari-nezavislost-bohati-muzi/ Sputnik.cz – „Věřit v nezávislost tisku je bláznovství. Jsme nástroje a vazalové bohatých za scénou.“] | ||
{{Článek z Wikipedie}} | {{Článek z Wikipedie}} | ||
[[Kategorie:Mikroekonomie]] | [[Kategorie:Mikroekonomie]] |
Aktuální verze z 28. 2. 2019, 10:44
Oligopol, neboli koluze, je taková tržní struktura na straně nabídky, kdy v oboru existuje jen velmi málo výrobních firem. Ty potom stanovují samy ceny a směr vývoje celého odvětví.
Obsah |
Původ slova
Oligopol vychází z řeckého slova Ὀλιγοσ (óligos), znamenající „málo“ (množství firem v této struktuře). Koluze pravděpodobně vychází z anglického slova collusion, znamenající „tajná dohoda“.
Základní rysy
Chování firem v oligopolu je ovlivněno vzájemnou závislostí. Jeho základní rysy jsou:
- existence několika firem v odvětví
- zpravidla diferencovaný produkt
- bariéry vstupu znemožňující příchod nových firem. Každá firma je natolik silná, že může stanovit cenu vyšší než mezní náklady (P>MC).
Druhy oligopolů
Rozlišujeme dva typy oligopolů podle diferenciace (odlišnosti) produktů:
- Ryzí (homogenní) oligopol - Na trhu je několik málo firem, které nabízejí nediferenciovaný produkt.
Firmy v homogenním oligopolu produkují víceméně stejný produkt, např. ocel, ropa, čpavek apod.
- Diferenciovaný oligopol - Na trhu je několik málo firem, které nabízejí diferenciovaný produkt.
Diferencovaný oligopol je odvětvím, v němž firmy produkují výrobky, které jsou ale spotřebiteli vnímány jako diferencované – odlišné. Velkou roli zde hraje kromě vlastností samotného produktu také marketing a image značky. Typickým příkladem diferenciovaného oligopolu je trh s auty nebo trh s cigaretami.
Smluvní oligopol
V situaci, kde několik firem prodává stejné nebo podobné výrobky, jejich ceny jsou přibližně na stejné úrovni a vzájemná cenová válka by je oslabila. Uzavřou tajnou dohodu o stanovení monopolní ceny, každá firma se pak ve vymezeném rámci chová jako monopol.
Oligopol s dominantní firmou
Vzniká tam, kde je pro silnou firmu výhodné přenechat část trhu slabším konkurentům. V rámci větší části trhu, kterou si ponechá, se pak silná oligopolní firma chová jako monopol.
Cenové vůdcovství
Menší firmy v odvětví respektují cenu, kterou určila dominantní firma, protože vzhledem ke své velikosti nerealizují úspory z rozsahu a jejich nákladové podmínky jsou proto ve srovnání s dominantní firmou horší.
Duopol
Duopol je oligopol pouze se dvěma firmami. Jedná se o výrazné zjednodušsní reálné situace. Je definováno několik modelů duopolu:
- Cournotův model;
- Stackelbergův model;
- model množstevního kartelu;
- Bertrandův model;
- model cenového vůdce;
- model cenového kartelu.
Externí odkazy
- Europortál.cz – To jste asi nevěděli... Šest židovských společností ovládá 96 procent světových medií
- Sputnik.cz – „Věřit v nezávislost tisku je bláznovství. Jsme nástroje a vazalové bohatých za scénou.“
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |