Fairey Swordfish

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Vylepšení)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 3: Řádka 3:
  |typ = víceúčelový letoun<br />[[torpédový bombardér]]
  |typ = víceúčelový letoun<br />[[torpédový bombardér]]
  |výrobce = [[Fairey Aviation|Fairey Aviation Company]]
  |výrobce = [[Fairey Aviation|Fairey Aviation Company]]
-
  |image = Image:Fairey Swordfish on Airfield.jpg
+
  |image = [[File:Fairey Swordfish on Airfield.jpg|250px]]
-
  |text =  Fairey Swordfish
+
  |text =  Fairey Swordfish (2002)
  |konstruktér =
  |konstruktér =
  |první let = [[17. duben|17. dubna]] [[1934 v letectví|1934]]
  |první let = [[17. duben|17. dubna]] [[1934 v letectví|1934]]
Řádka 13: Řádka 13:
  |hlavní uživatel = [[Spojené království|Velká Británie]]
  |hlavní uživatel = [[Spojené království|Velká Británie]]
  |více uživatelů =
  |více uživatelů =
-
}}
+
}}[[Soubor:HMS Ark Royal h85716-1939.jpg|thumb|240px|Bombardéry Swordfish přelétají nad letadlovou lodí [[HMS Ark Royal]]]]
-
[[Soubor:HMS Ark Royal h85716.jpg|thumb|Bombardéry Swordfish přelétají nad letadlovou lodí [[HMS Ark Royal]]]]
+
'''Fairey Swordfish''' byl britský palubní [[torpédový letoun]] užívaný ve [[Druhá světová válka|druhé světové válce]]. Ačkoliv se jednalo o na první pohled archaický a&nbsp;zastaralý stroj, prokázalo toto letadlo mnohé služby, přičemž se proslavilo zejména poškozením bitevní lodi [[Bismarck (1939)|Bismarck]], které skončilo jejím následným potopením.
-
'''Fairey Swordfish''' byl britský palubní [[torpédový letoun]] užívaný ve [[Druhá světová válka|druhé světové válce]]. se jednalo o na první pohled archaický a zastaralý stroj, prokázalo toto letadlo mnohé služby, přičemž se proslavilo zejména poškozením bitevní lodi [[Bismarck (bitevní loď)|Bismarck]], které skočilo jejím následným potopením.
+
== Vývoj ==
== Vývoj ==
-
 
+
Fairey Swordfish byl vyvinut z letounu TSR I v letech [[1933]] a [[1934]]. Na jaře roku [[1935]] byly objednány tři předsériové stroje. Jednalo se o pomalé letadlo, které bylo potažené plátnem a jehož rychlost se pohybovala mezi 130 245 km/h. Jeho nosnost byla překvapivě vysoká, dokázalo nést [[torpédo]] o hmotnosti 730 kg, a osm hlubinných náloží po 45 kg. Armáda tyto stroje obdržela roku 1936. Ty byly během války postupně byly modernizovány, došlo k instalaci silnějšího motoru, úpravám spodní plochy křídel, kam mohly být zavěšeny neřízené rakety a k dalším vylepšením.
-
Fairey Swordfish byl vyvinut z letounu TSR I v letech [[1933]] a [[1934]]. Na jaře roku [[1935]] byly objednány tři předsériové stroje. Jednalo se o pomalé letadlo, které bylo potažené plátnem a jehož rychlost se pohybovala mezi 130 - 245 km/h. Jeho nosnost byla překvapivě vysoká, dokázalo nést [[torpédo]] o hmotnosti 730 kg, a osm hlubinných náloží po 45 kg. Armáda tyto stroje obdržela roku 1936. Ty byly během války postupně byly modernizovány, došlo k instalaci silnějšího motoru, úpravám spodní plochy křídel, kam mohly být zavěšeny neřízené rakety a k dalším vylepšením.
+
== Bojové užití ==
== Bojové užití ==
-
Po vypuknutí 2. světové války roku [[1939]] ochraňovaly Swordfishy britské válečné i obchodní loďstvo. Na nepřítele poprvé zaútočily 11. dubna [[1940]] a zasáhly u [[Trondheim]]u německý torpédoborec. Námořní letectvo využívalo letouny ke kladení min i k hlídkovým letům nad mořem. V listopadu 1940 se proslavily účastí v náletu na italské loďstvo kotvící v Tarentu, v květnu [[1941]] účastí při potopení bitevní lodě [[Bismarck (bitevní loď)|Bismarck]] a v únoru [[1942]] útokem na německé válečné lodě [[Scharnhorst (bitevní křižník)|Scharnhorst]], [[Gneisenau (bitevní křižník)|Gneisenau]] a [[Prinz Eugen]]. Swordfishe dále vzlétaly z palub obchodních letadlových lodí proti ponorkám při ochraně konvojů v [[Atlantský oceán|Atlantiku]] i na lodních trasách do [[Sovětský svaz|SSSR]].
+
Po vypuknutí 2. světové války roku [[1939]] ochraňovaly Swordfishy britské válečné i obchodní loďstvo. Na nepřítele poprvé zaútočily 11. dubna [[1940]] a zasáhly u [[Trondheim]]u německý torpédoborec. Námořní letectvo využívalo letouny ke kladení min i k hlídkovým letům nad mořem. V listopadu 1940 se proslavily účastí v náletu na italské loďstvo kotvící v Tarentu, v květnu [[1941]] účastí při potopení bitevní lodě [[Bismarck (1939)|Bismarck]] a v únoru [[1942]] útokem na německé válečné lodě [[Scharnhorst (bitevní křižník)|Scharnhorst]], [[Gneisenau (bitevní křižník)|Gneisenau]] a [[Prinz Eugen]]. Swordfishe dále vzlétaly z palub obchodních letadlových lodí proti ponorkám při ochraně konvojů v [[Atlantský oceán|Atlantiku]] i na lodních trasách do&nbsp;[[Sovětský svaz|SSSR]].
== Hlavní technické údaje ==
== Hlavní technické údaje ==
Řádka 30: Řádka 28:
* '''Délka:''' 10,87 m
* '''Délka:''' 10,87 m
* '''Výška:''' 3,75 m
* '''Výška:''' 3,75 m
-
* '''Nosná plocha:''' 56,40
+
* '''Nosná plocha:''' 56,40 m<sup>2</sup>
* '''Hmotnost prázdného letounu:''' 1905 kg
* '''Hmotnost prázdného letounu:''' 1905 kg
* '''Vzletová hmotnost:''' 3410 kg
* '''Vzletová hmotnost:''' 3410 kg
Řádka 47: Řádka 45:
-
{{Britské vojenské letouny druhé světové války}}
+
{{Britské vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}}
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
[[Kategorie:Palubní letadla]]
[[Kategorie:Palubní letadla]]
[[Kategorie:Britské bombardéry]]
[[Kategorie:Britské bombardéry]]
[[Kategorie:Letadla Fairey|Swordfish]]
[[Kategorie:Letadla Fairey|Swordfish]]

Aktuální verze z 30. 4. 2019, 08:17

Fairey Swordfish
Fairey Swordfish on Airfield.jpg
Fairey Swordfish (2002)
Základní charakteristika
Určení víceúčelový letoun
torpédový bombardér
Výrobce Fairey Aviation Company
Konstruktér
První let 17. dubna 1934
Zařazen 1935
Vyřazen 1945
Výroba
Vyrobeno 2400 ks
Varianty
Uživatel Velká Británie
Bombardéry Swordfish přelétají nad letadlovou lodí HMS Ark Royal

Fairey Swordfish byl britský palubní torpédový letoun užívaný ve druhé světové válce. Ačkoliv se jednalo o na první pohled archaický a zastaralý stroj, prokázalo toto letadlo mnohé služby, přičemž se proslavilo zejména poškozením bitevní lodi Bismarck, které skončilo jejím následným potopením.

Obsah

Vývoj

Fairey Swordfish byl vyvinut z letounu TSR I v letech 1933 a 1934. Na jaře roku 1935 byly objednány tři předsériové stroje. Jednalo se o pomalé letadlo, které bylo potažené plátnem a jehož rychlost se pohybovala mezi 130 – 245 km/h. Jeho nosnost byla překvapivě vysoká, dokázalo nést torpédo o hmotnosti 730 kg, a osm hlubinných náloží po 45 kg. Armáda tyto stroje obdržela roku 1936. Ty byly během války postupně byly modernizovány, došlo k instalaci silnějšího motoru, úpravám spodní plochy křídel, kam mohly být zavěšeny neřízené rakety a k dalším vylepšením.

Bojové užití

Po vypuknutí 2. světové války roku 1939 ochraňovaly Swordfishy britské válečné i obchodní loďstvo. Na nepřítele poprvé zaútočily 11. dubna 1940 a zasáhly u Trondheimu německý torpédoborec. Námořní letectvo využívalo letouny ke kladení min i k hlídkovým letům nad mořem. V listopadu 1940 se proslavily účastí v náletu na italské loďstvo kotvící v Tarentu, v květnu 1941 účastí při potopení bitevní lodě Bismarck a v únoru 1942 útokem na německé válečné lodě Scharnhorst, Gneisenau a Prinz Eugen. Swordfishe dále vzlétaly z palub obchodních letadlových lodí proti ponorkám při ochraně konvojů v Atlantiku i na lodních trasách do SSSR.

Hlavní technické údaje

  • Osádka: 3 (pilot, pozorovatel, radista-střelec)
  • Rozpětí: 13,87 m
  • Délka: 10,87 m
  • Výška: 3,75 m
  • Nosná plocha: 56,40 m2
  • Hmotnost prázdného letounu: 1905 kg
  • Vzletová hmotnost: 3410 kg
  • Pohonná jednotka: 1 × devítiválcový hvězdicový, vzduchem chlazený motor Bristol Pegasus IIIM3
    • Výkon pohonné jednotky: 750 k (550 kW), resp. Pegasus 30 s max výkonem 820 k (603 kW)

Výkony

  • Maximální rychlost: 245 km/h
  • Dostup: 3260 m
  • Dolet: 878–1657 km

výzbroj

  • 1 × pevný kulomet Vickers K ráže 7,7 mm
  • 1 × pohyblivý kulomet Lewis či Vickers K ráže 7,7 mm v zadní kabině
  • 1 × torpédo ráže 457 mm o hmotnosti 730 kg, respektive námořní mina o hmotnosti 680 kg pod trupem, příp. až 8 neřízených raket o hmotnost 27 kg typu RP-3