Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Westland Lysander
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
m (1 revizi) |
Aktuální verze z 21. 6. 2013, 14:21
Westland Lysander | ||
Image:Westland Lysander-B-MA.jpg | ||
Westland Lysander III | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | Letoun pro spolupráci s armádou, pozorovací a hlídkový letoun | |
Výrobce | Westland Aircraft Limited | |
Konstruktér | ||
První let | 15. června 1936 | |
Zařazen | červen 1938 | |
Vyřazen | 1946 (RAF) | |
Výroba | ||
Vyrobeno | 1786 ks | |
Varianty | ||
Uživatel | Royal Air Force | |
Royal Canadian Air Force |
Westland Lysander byl britský letoun pro spolupráci s armádou, který byl používaný v době druhé světové války. Jednalo se o stroj, který měl zajišťovat taktickou pozorovací činnost, řízení dělostřelecké palby, spojení, kladení umělé dýmové clony, shazování zásobovacích kontejnerů a podle potřeby napadání nepřítele rušivou palbou a svrhováním lehkých pum.
Obsah |
Vývoj
Roku 1934 vydalo britské ministerstvo letectví specifikace na letoun, který bude sloužit pro činnost pozemního vojska. Soutěž vyhrál typ Westland P.8 díky své hornoplošné konstrukci, která neomezovala výhled pilota. V září roku 1936 bylo objednáno 144 kusů a roku 1938 začaly přicházet první stroje k jednotkám. Letouny byly postupně modernizovány, dostaly nový silnější motor. U pilotů byly letouny oblíbené, stroje byly velmi obratné a dala se s nimi dělat doslova akrobacie.
Bojové použití
Lysandery utrpěly roku 1940 ve Francii velké ztráty a ukázalo se, že jsou zcela neužitečné pro bojové akce. Proto byly staženy z první linie a byly dále používány k hlídkování nad britským pobřežím proti očekávané německé invazi. Dále sloužily jako záchranné stroje, které byly používány k shazování nafukovacích člunů pro piloty RAF sestřelenými nad „kanálem“. Letouny byly dodány do Irska, Egypta, Turecka, Finska a Portugalska. Několik jich obdržela vojska Svobodných Francouzů a polské zahraniční jednotky.
Hlavní technické údaje
- Rozpětí: 15,24 m
- Délka: 9,30 m
- Výška: 3,54 m
- Nosná plocha: 24,18 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 1844 kg
- Vzletová hmotnost: 3405 kg
- Pohonná jednotka: 1 × vzduchem chlazený, přeplňovaný, hvězdicový devítiválec Bristol Mercury XX
- Výkon pohonné jednotky: 870 hp (640 kW)
Výkony
- Maximální rychlost: 360 km/h
- Cestovní rychlost: 240 km/h
- Dostup: 7920 m
- Stoupavost: 8,4 m/s
- Dolet: 970 km
Výzbroj
- 2 × kulomet Browning ráže 7,69 mm
- 1 × dvojkulomet Lewis ráže 7,69 mm
- 16 × puma o hmotnosti 10 kg
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |