V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Car-puška

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(Letopočty, úpravy)
(+ FLICKR)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Soubor:TheTsarCannonJuly2004.jpg|thumb|Car-puška]]
+
[[Soubor:Russia 2837-Tsar Cannon-DJFlickr.jpg|thumb|240px|Car-puška (2009)]]
-
'''Car-puška''' ({{vjazyce2|ru|''Царь-пушка''}}, správný překlad do češtiny je '''car-dělo''') je mamutí [[dělo]] vyrobené roku 1586 v [[Moskva|Moskvě]] [[Rusové|Rusem]] Andrejem Čechovem pro [[car]]a Fjodora I. Ivanoviče. Délkou 5,34 m, váhou 39,312 tuny a  [[kalibr]]em 900 mm (podle jiných údajů 890 mm) jde o největší dělo svého druhu na světě. Dělo je ozdobeno [[reliéf (sochařství)|reliéfem]] cara Fjodora s [[koruna (klenot)|korunou]] a [[žezlo|žezlem]] na koni, doplněným třemi nápisy, po obou stranách má čtyři úchyty. Původně bylo umístěno uvnitř [[opevnění]] na předpolí Kremlu, na [[Rudé náměstí|Rudém náměstí]]. K dělu náležela souprava kamenných koulí o váze 800 kg, ty se však nedochovaly. V 18. století bylo dělo přesunuto ze strategické pozice a umístěno u kremelské [[zbrojnice]] jako vojenský [[pomník]]. Za okupace Moskvy Napoleonem Bonaparte v roce 1812 shořela při [[požár]]u dřevěná [[lafeta]] děla. V roce 1834 byly odlity [[železo|železné]] koule o váze 1,97 tuny a byly umístěny vedle děla (třebaže z něj nebylo možno takovými projektily střílet) a v roce 1835 byla podle projektu A. Briułłowa a de Wittea odlita ozdobná železná lafeta. Koule i lafeta byly odlity v [[Petrohrad]]ě. V roce [[1960]] bylo dělo přesunuto na místo poblíž [[Car Kolokol|Cara Kolokolu]], kde stojí dodnes jako historický div a atrakce pro [[turistika|turisty]].
+
[[Soubor:RussiaB 2839-Tsar Cannon-DJFlickr.jpg|thumb|240px|Car-puška (2009)]]
 +
[[Soubor:TheTsarCannonJuly2004.jpg|thumb|240px|Car-puška (2004)]]
 +
'''Car-puška''' ({{vjazyce2|ru|''Царь-пушка''}}, správný překlad do češtiny je '''car-dělo''') je mamutí [[dělo]] vyrobené roku 1586 v [[Moskva|Moskvě]] [[Rusové|Rusem]] Andrejem Čechovem pro [[car]]a Fjodora I. Ivanoviče. Délkou 5,34 m, váhou 39,312 tuny a  [[kalibr]]em 900 mm (podle jiných údajů 890 mm) jde o největší dělo svého druhu na světě. Dělo je ozdobeno [[reliéf (sochařství)|reliéfem]] cara Fjodora s [[koruna (klenot)|korunou]] a [[žezlo|žezlem]] na koni, doplněným třemi nápisy, po obou stranách má čtyři úchyty. Původně bylo umístěno uvnitř [[opevnění]] na předpolí Kremlu, na [[Rudé náměstí|Rudém náměstí]]. K dělu náležela souprava kamenných koulí o váze 800 kg, ty se však nedochovaly. V 18. století bylo dělo přesunuto ze strategické pozice a umístěno u kremelské [[zbrojnice]] jako vojenský [[pomník]].  
 +
 
 +
Za okupace Moskvy Napoleonem Bonaparte v roce 1812 shořela při [[požár]]u dřevěná [[lafeta]] děla. V roce 1834 byly odlity [[železo|železné]] koule o váze 1,97 tuny a byly umístěny vedle děla (třebaže z něj nebylo možno takovými projektily střílet) a v roce 1835 byla podle projektu A. Briułłowa a de Wittea odlita ozdobná železná lafeta. Koule i lafeta byly odlity v [[Petrohrad]]ě. V roce [[1960]] bylo dělo přesunuto na místo poblíž [[Car kolokol|Cara kolokolu]], kde stojí dodnes jako historický div a atrakce pro [[turistika|turisty]].
Podle legendy Car-Puška není schopno střelby a nebylo z něj nikdy vystřeleno, analýzy provedené v roce [[1980]] však prokázaly, že z něj byl uskutečněn nejméně jeden výstřel; dělo však nikdy nebylo použito v boji.
Podle legendy Car-Puška není schopno střelby a nebylo z něj nikdy vystřeleno, analýzy provedené v roce [[1980]] však prokázaly, že z něj byl uskutečněn nejméně jeden výstřel; dělo však nikdy nebylo použito v boji.
-
Car-puška je druhé největší na světě, co se týče kalibru (prvenství v tomto směru patří [[USA|americkému]] [[minomet|moždíři]] zvanému [[Little David]]). Velikostí ho překonalo [[Německo|německé]] dělo ''Dora'' z roku [[1937]] (kalibr 800 mm, délka hlavně 32,48 m, váha 1 350 000 kg).
+
* Car-puška je druhé největší na světě, co se týče kalibru (prvenství v tomto směru patří [[USA|americkému]] [[minomet|moždíři]] zvanému [[Little David]]).  
 +
* Velikostí ho překonalo [[Německo|německé]] dělo ''Dora'' z roku [[1937]] (kalibr 800 mm, délka hlavně 32,48 m, váha 1 350 000 kg).
V roce [[2001]] byla podle rozhodnutí [[Moskva|moskevské]] vlády ve strojírenském podniku v městě [[Iževsk]] odlita kopie Cara-pušky o váze 42 tuny a darována [[Ukrajina|ukrajinskému]] městu [[Doněck]], kde stojí před [[radnice|radnicí]].
V roce [[2001]] byla podle rozhodnutí [[Moskva|moskevské]] vlády ve strojírenském podniku v městě [[Iževsk]] odlita kopie Cara-pušky o váze 42 tuny a darována [[Ukrajina|ukrajinskému]] městu [[Doněck]], kde stojí před [[radnice|radnicí]].
Řádka 12: Řádka 17:
-
{{Commonscat|Tsar Cannon}}{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|Tsar+Cannon}}{{Commonscat|Tsar Cannon}}{{Článek z Wikipedie}}
-
[[Kategorie:Památky Ruska]]
+
[[Kategorie:Moskva]]
[[Kategorie:Moskva]]
-
[[Kategorie:Kuriózní palné zbraně]]
+
[[Kategorie:Kultura v Moskvě]]
 +
[[Kategorie:Památky Ruska]]
[[Kategorie:Historické palné zbraně]]
[[Kategorie:Historické palné zbraně]]

Aktuální verze z 15. 11. 2020, 22:04

Car-puška (2009)
Car-puška (2009)
Car-puška (2004)

Car-puška (rusky Царь-пушка, správný překlad do češtiny je car-dělo) je mamutí dělo vyrobené roku 1586 v Moskvě Rusem Andrejem Čechovem pro cara Fjodora I. Ivanoviče. Délkou 5,34 m, váhou 39,312 tuny a kalibrem 900 mm (podle jiných údajů 890 mm) jde o největší dělo svého druhu na světě. Dělo je ozdobeno reliéfem cara Fjodora s korunou a žezlem na koni, doplněným třemi nápisy, po obou stranách má čtyři úchyty. Původně bylo umístěno uvnitř opevnění na předpolí Kremlu, na Rudém náměstí. K dělu náležela souprava kamenných koulí o váze 800 kg, ty se však nedochovaly. V 18. století bylo dělo přesunuto ze strategické pozice a umístěno u kremelské zbrojnice jako vojenský pomník.

Za okupace Moskvy Napoleonem Bonaparte v roce 1812 shořela při požáru dřevěná lafeta děla. V roce 1834 byly odlity železné koule o váze 1,97 tuny a byly umístěny vedle děla (třebaže z něj nebylo možno takovými projektily střílet) a v roce 1835 byla podle projektu A. Briułłowa a de Wittea odlita ozdobná železná lafeta. Koule i lafeta byly odlity v Petrohradě. V roce 1960 bylo dělo přesunuto na místo poblíž Cara kolokolu, kde stojí dodnes jako historický div a atrakce pro turisty.

Podle legendy Car-Puška není schopno střelby a nebylo z něj nikdy vystřeleno, analýzy provedené v roce 1980 však prokázaly, že z něj byl uskutečněn nejméně jeden výstřel; dělo však nikdy nebylo použito v boji.

  • Car-puška je druhé největší na světě, co se týče kalibru (prvenství v tomto směru patří americkému moždíři zvanému Little David).
  • Velikostí ho překonalo německé dělo Dora z roku 1937 (kalibr 800 mm, délka hlavně 32,48 m, váha 1 350 000 kg).

V roce 2001 byla podle rozhodnutí moskevské vlády ve strojírenském podniku v městě Iževsk odlita kopie Cara-pušky o váze 42 tuny a darována ukrajinskému městu Doněck, kde stojí před radnicí.

Související články


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Car-puška
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Car-puška