Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Grumman J2F Duck
Z Multimediaexpo.cz
(+ FLICKR) |
|||
Řádka 2: | Řádka 2: | ||
|název = Grumman J2F-6 Duck | |název = Grumman J2F-6 Duck | ||
|typ = víceúčelový obojživelný letoun | |typ = víceúčelový obojživelný letoun | ||
- | |výrobce = [[Grumman | + | |výrobce = [[Grumman]] |
- | |image = | + | |image = [[Soubor:Grumman J2F-4 Duck-December-2007-Flickr.jpg|250px]] |
- | |text = Grumman J2F- | + | |text = Grumman J2F-4 Duck |
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
|první let = [[1933 v letectví|1933]] | |první let = [[1933 v letectví|1933]] | ||
Řádka 13: | Řádka 13: | ||
|hlavní uživatel = [[Námořnictvo Spojených států amerických|US Navy]] | |hlavní uživatel = [[Námořnictvo Spojených států amerických|US Navy]] | ||
|více uživatelů = [[USCG]] | |více uživatelů = [[USCG]] | ||
- | }} | + | }}[[Soubor:Grumman J2F Duck-July-2005-Flickr.jpg|thumb|250px|Grumman J2F Duck (2005)]] |
+ | '''Grumman J2F Duck''' byl americký jednomotorový obojživelný [[dvouplošník]] užívaný ve [[Druhá světová válka|druhé světové válce]]. | ||
- | ''' | + | == Vývoj == |
+ | Vycházel z dvoumístného [[prototyp]]u '''XJF-1''' zalétaného 4. května 1933 s [[letecký motor|motorem]] Pratt & Whitney R-1535-62 Wasp o výkonu 700 H.P. (522 kW). | ||
+ | |||
+ | Námořní letectvo objednalo 27 strojů s podstatně výkonnějším dvouhvězdicovým motorem Pratt & Whitney [[Pratt & Whitney R-1830|R-1830-62 Twin Wasp]] o témže výkonu (522 kW) pod označením '''JF-1'''. První stroje se dostaly v červenci 1934 na palubu [[letadlová loď|letadlové lodi]] [[USS Lexington (CV-2)]]. | ||
+ | |||
+ | US Coast Guard obdrželo 14 kusů s devítiválcovými [[hvězdicový motor|hvězdicovými motory]] Wright [[Wright R-1820|R-1820-102 Cyclone]] pod označením '''JF-2''', jeden stroj koupilo [[US Marines]] a osm strojů [[Argentina]]. Dne 10. prosince 1934 byl s touto variantou nad [[Chesapeakská zátoka|zátokou Chesapeake]] ustanoven nový mezinárodní rychlostní rekord 306,8 km/h pro stroje své třídy. | ||
+ | |||
+ | V roce 1935 US Navy odebralo dalších pět obojživelných [[letoun]]ů, tentokrát s motory Wright R-1820-80 Cyclone pod typovým označením '''JF-3'''. | ||
+ | |||
+ | Stálý zájem o tuto kategorii letounů vedl k modernizaci základní koncepce. 25. června 1935 byl zalétán prototyp zdokonaleného '''XJ2F-1''' s pohonnou jednotkou Wright R-1820-20 Cyclone o výkonu 750 H.P. (559 kW). US Navy objednalo 89 strojů, US Marines 30 kusů ozbrojené varianty '''J2F-2'''. Námořní letectvo USA následně odebralo 21 letounů '''J2F-3''' s motory R-1820-36 se zvýšeným plnícím tlakem a 31 kusů '''J2F-4''' pro vlekání vzdušných terčů s motory R-1820-30. | ||
+ | |||
+ | V roce 1941 přišla velká zakázka na 144 strojů '''J2F-5''' s motory Wright R-1820-50 o výkonu 1050 H.P. (783 kW). Z této série odebrala některé kusy pobřežní stráž (USCG), jeden armádní letectvo jako '''OA-12'''. V roce 1943 převzala licenční výrobu společnost Columbia Aircraft Corp., která vyráběla verzi '''J2F-6''' s motory R-1820-54 o výkonu 1050 H.P. (783 kW). Jednalo se o stroj originální konstrukce, který byl vyráběn až do roku [[1945]]. | ||
== Hlavní technické údaje == | == Hlavní technické údaje == | ||
Řádka 22: | Řádka 34: | ||
* '''Délka:''' 10,36 m | * '''Délka:''' 10,36 m | ||
* '''Výška:''' 3,76 m | * '''Výška:''' 3,76 m | ||
- | * '''Nosná plocha:''' 38,00 | + | * '''Nosná plocha:''' 38,00 m<sup>2</sup> |
* '''Hmotnost prázdného letounu:''' 2470 kg | * '''Hmotnost prázdného letounu:''' 2470 kg | ||
* '''Max. vzletová hmotnost:''' 3496 kg | * '''Max. vzletová hmotnost:''' 3496 kg | ||
Řádka 39: | Řádka 51: | ||
- | {{Americké vojenské letouny druhé světové války}} | + | {{Americké vojenské letouny druhé světové války}}{{Flickr|Grumman+J2F+Duck}}{{Commonscat|Grumman J2F Duck}}{{Článek z Wikipedie}} |
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | |
[[Kategorie:Americká průzkumná letadla]] | [[Kategorie:Americká průzkumná letadla]] | ||
[[Kategorie:Letadla Grumman|J2F Duck]] | [[Kategorie:Letadla Grumman|J2F Duck]] |
Aktuální verze z 23. 1. 2021, 23:03
Grumman J2F-6 Duck | ||
Grumman J2F-4 Duck | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | víceúčelový obojživelný letoun | |
Výrobce | Grumman | |
Konstruktér | ||
První let | 1933 | |
Zařazen | 1933 | |
Vyřazen | ||
Výroba | 1933–1945 | |
Vyrobeno | ||
Varianty | ||
Uživatel | US Navy | |
USCG |
Grumman J2F Duck byl americký jednomotorový obojživelný dvouplošník užívaný ve druhé světové válce.
Obsah |
Vývoj
Vycházel z dvoumístného prototypu XJF-1 zalétaného 4. května 1933 s motorem Pratt & Whitney R-1535-62 Wasp o výkonu 700 H.P. (522 kW).
Námořní letectvo objednalo 27 strojů s podstatně výkonnějším dvouhvězdicovým motorem Pratt & Whitney R-1830-62 Twin Wasp o témže výkonu (522 kW) pod označením JF-1. První stroje se dostaly v červenci 1934 na palubu letadlové lodi USS Lexington (CV-2).
US Coast Guard obdrželo 14 kusů s devítiválcovými hvězdicovými motory Wright R-1820-102 Cyclone pod označením JF-2, jeden stroj koupilo US Marines a osm strojů Argentina. Dne 10. prosince 1934 byl s touto variantou nad zátokou Chesapeake ustanoven nový mezinárodní rychlostní rekord 306,8 km/h pro stroje své třídy.
V roce 1935 US Navy odebralo dalších pět obojživelných letounů, tentokrát s motory Wright R-1820-80 Cyclone pod typovým označením JF-3.
Stálý zájem o tuto kategorii letounů vedl k modernizaci základní koncepce. 25. června 1935 byl zalétán prototyp zdokonaleného XJ2F-1 s pohonnou jednotkou Wright R-1820-20 Cyclone o výkonu 750 H.P. (559 kW). US Navy objednalo 89 strojů, US Marines 30 kusů ozbrojené varianty J2F-2. Námořní letectvo USA následně odebralo 21 letounů J2F-3 s motory R-1820-36 se zvýšeným plnícím tlakem a 31 kusů J2F-4 pro vlekání vzdušných terčů s motory R-1820-30.
V roce 1941 přišla velká zakázka na 144 strojů J2F-5 s motory Wright R-1820-50 o výkonu 1050 H.P. (783 kW). Z této série odebrala některé kusy pobřežní stráž (USCG), jeden armádní letectvo jako OA-12. V roce 1943 převzala licenční výrobu společnost Columbia Aircraft Corp., která vyráběla verzi J2F-6 s motory R-1820-54 o výkonu 1050 H.P. (783 kW). Jednalo se o stroj originální konstrukce, který byl vyráběn až do roku 1945.
Hlavní technické údaje
- Osádka: 2-3
- Rozpětí: 11,89 m
- Délka: 10,36 m
- Výška: 3,76 m
- Nosná plocha: 38,00 m2
- Hmotnost prázdného letounu: 2470 kg
- Max. vzletová hmotnost: 3496 kg
- Pohonná jednotka: vzduchem chlazený přeplňovaný hvězdicový devítiválec Wright R-1820-54 Cyclone 9
- Výkon motoru: 1050 hp (783 kW)
Výkony
- Maximální rychlost: 306 km/h
- Cestovní rychlost: 249 km/h
- Dostup: 8140 m
- Stoupavost: 405 m/min
- Dolet: max. 1370 km, při typickém nasazení 1085 km
Výzbroj
- Zpravidla žádná, případně 1× 7,62mm kulomet a 2× pumu o hmotnosti 147 kg
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |