Porto
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ FLICKR) |
||
Řádka 26: | Řádka 26: | ||
| web = www.cm-porto.pt | | web = www.cm-porto.pt | ||
| mapa = Soubor:LocalPorto.png | | mapa = Soubor:LocalPorto.png | ||
- | }} | + | }}[[Soubor:Ayuntamiento de Oporto, Portugal, 2012-05-09, DD 03.JPG|thumb|240px|Radnice města Porto]] |
- | + | [[Soubor:Iglesia de San Ildefonso, Oporto, Portugal, 2012-05-09, DD 01.JPG|thumb|240px|Kostel San Ildefonso]] | |
'''Porto''' [portu] (v některých jazycích též ''Oporto'') je druhé největší [[Portugalsko|portugalské]] město. Jeho populace čítá 240 000 obyvatel, nicméně v celé metropolitní oblasti žije zhruba 1 750 000 lidí. ''Porto'' je moderní kosmopolitní město nedaleko břehu [[Atlantský oceán|Atlantského oceánu]]. Oblast kolem města je jednou z nejvíce průmyslových oblastí [[Portugalsko|Portugalska]]. Spolu s [[Lisabon]]em a oblastí [[Algarve]] patří mezi turisticky nejnavštěvovanější oblasti země. | '''Porto''' [portu] (v některých jazycích též ''Oporto'') je druhé největší [[Portugalsko|portugalské]] město. Jeho populace čítá 240 000 obyvatel, nicméně v celé metropolitní oblasti žije zhruba 1 750 000 lidí. ''Porto'' je moderní kosmopolitní město nedaleko břehu [[Atlantský oceán|Atlantského oceánu]]. Oblast kolem města je jednou z nejvíce průmyslových oblastí [[Portugalsko|Portugalska]]. Spolu s [[Lisabon]]em a oblastí [[Algarve]] patří mezi turisticky nejnavštěvovanější oblasti země. | ||
Řádka 33: | Řádka 33: | ||
== Dějiny == | == Dějiny == | ||
- | První dochované zmínky o Portu pocházejí z doby 4. století a nadvlády Římské říše. Prapůvodními obyvateli tohoto území byli ovšem Keltové. Během římské nadvlády město vzkvétalo, nicméně po zániku říše se posléze dostalo pod vliv [[Maurové|Maurů]] (711). V roce 868 poslal na toto území [[Vímara Peres]] v rámci | + | První dochované zmínky o Portu pocházejí z doby 4. století a nadvlády Římské říše. Prapůvodními obyvateli tohoto území byli ovšem Keltové. Během římské nadvlády město vzkvétalo, nicméně po zániku říše se posléze dostalo pod vliv [[Maurové|Maurů]] (711). V roce 868 poslal na toto území [[Vímara Peres]] v rámci reconquisty skupinu bojovníků, kteří muslimské Maury porazili a vrátili Porto [[křesťanství|křesťanským]] vládcům. |
- | Ve 12. století začala stavba katedrály [[Katedrála v Portu|Sé de Porto]]; některé části se dochovaly v [[románská architektura|románském slohu]], další byly přestavěny v [[gotika|gotice]] a [[baroko|baroku]]. V té době bylo Porto sídlem portugalských králů. V roce 1387, po svatbě | + | Ve 12. století začala stavba katedrály [[Katedrála v Portu|Sé de Porto]]; některé části se dochovaly v [[románská architektura|románském slohu]], další byly přestavěny v [[gotika|gotice]] a [[baroko|baroku]]. V té době bylo Porto sídlem portugalských králů. V roce 1387, po svatbě Jana I. Portugalského a Filipy z Lancasteru ([[Anglie]]), dcery [[Jan z Gauntu|Jana z Gauntu]], vznikla nejstarší vojenská aliance na světě. |
Od 14. století se velmi rychle rozvíjela lodní doprava a s ní spojené objevy. V roce 1415 Jindřich, syn Jana I., přezdívaný [[Jindřich Mořeplavec|Mořeplavec]], vykonal plavbu z Porta do [[Maroko|marockého]] přístavu [[Ceuta]], která předznamenala portugalské [[zámořské objevy]]. | Od 14. století se velmi rychle rozvíjela lodní doprava a s ní spojené objevy. V roce 1415 Jindřich, syn Jana I., přezdívaný [[Jindřich Mořeplavec|Mořeplavec]], vykonal plavbu z Porta do [[Maroko|marockého]] přístavu [[Ceuta]], která předznamenala portugalské [[zámořské objevy]]. | ||
S rozmachem výroby vína v okolí řeky Douro rostla i potřeba rozvozu, a tak vznikaly nové a nové lodní cesty, jako například v roce 1703 mezi Portem a Anglií. V Portu začaly také vznikat specializované obchodní společnosti, které byly nezřídka v rukou Angličanů. V důsledku tohoto rozmachu anglických obchodníků začal [[Sebastião de Melo]] s [[monopol]]izací celého tohoto sektoru ve prospěch Portugalska. To ovšem přineslo mnoho nespokojenosti u drobných vinařů, kteří se proti tomuto bouřili. | S rozmachem výroby vína v okolí řeky Douro rostla i potřeba rozvozu, a tak vznikaly nové a nové lodní cesty, jako například v roce 1703 mezi Portem a Anglií. V Portu začaly také vznikat specializované obchodní společnosti, které byly nezřídka v rukou Angličanů. V důsledku tohoto rozmachu anglických obchodníků začal [[Sebastião de Melo]] s [[monopol]]izací celého tohoto sektoru ve prospěch Portugalska. To ovšem přineslo mnoho nespokojenosti u drobných vinařů, kteří se proti tomuto bouřili. | ||
- | |||
Během 18. a 19. století město rychle rostlo; v tomto období byl postaven mj. kostel, z nějž se dochovala pouze štíhlá věž ''[[Torre dos Clérigos]]'', vysoká 76 m. Rozvíjející se město se stalo zajímavým terčem pro [[Napoleon Bonaparte|napoleonské]] vojsko, jež pod vedením maršála [[Nicolas Jean de Dieu Soult|Soulta]] vstoupilo na území Porta [[29. březen|29. března]] 1809. Místní obyvatelé se snažili před vojáky uprchnout a použili k přechodu přes Douro [[mostní člun|ponton]] (''Ponte dos Barcos''), který se pod vahou zřítil a řeka tak pohřbila přes 4 000 lidí, což dnes připomíná reliéf u nového mostu. Napoleonská armáda nakonec z Porta odešla. | Během 18. a 19. století město rychle rostlo; v tomto období byl postaven mj. kostel, z nějž se dochovala pouze štíhlá věž ''[[Torre dos Clérigos]]'', vysoká 76 m. Rozvíjející se město se stalo zajímavým terčem pro [[Napoleon Bonaparte|napoleonské]] vojsko, jež pod vedením maršála [[Nicolas Jean de Dieu Soult|Soulta]] vstoupilo na území Porta [[29. březen|29. března]] 1809. Místní obyvatelé se snažili před vojáky uprchnout a použili k přechodu přes Douro [[mostní člun|ponton]] (''Ponte dos Barcos''), který se pod vahou zřítil a řeka tak pohřbila přes 4 000 lidí, což dnes připomíná reliéf u nového mostu. Napoleonská armáda nakonec z Porta odešla. | ||
2. polovina 19. století pak přinesla industrializaci, stavbu železnice a mostů přes Douro; ve 20. století probíhala další [[urbanizace]] a s Portem fakticky srostla okolní města. Počátek 21. století je spojen s rozvojem dopravní infrastruktury a podporou veřejné dopravy. | 2. polovina 19. století pak přinesla industrializaci, stavbu železnice a mostů přes Douro; ve 20. století probíhala další [[urbanizace]] a s Portem fakticky srostla okolní města. Počátek 21. století je spojen s rozvojem dopravní infrastruktury a podporou veřejné dopravy. | ||
Řádka 53: | Řádka 52: | ||
=== Mosty === | === Mosty === | ||
- | [[Soubor: | + | [[Soubor:Puente de Luis I (2484834638).jpg|thumb|240px|Most Ludvíka I. a pilíř původního mostu Ponte do Pensil]] |
Obchodním cestám procházejícím Portem bylo překážkou hluboké údolí řeky [[Douro]]; mosty, jež přes něj vedou, jsou neodmyslitelnou dominantou města. Prvním mostem byl [[pontonový most|pontonový]] ''Ponte dos Barcos'' zbudovaný roku 1806 (tragédii při vstupu napoleonských vojsk viz [[Porto#Dějiny|výše]]). Roku 1843 jej nahradil ''Ponte do Pensil'', z něhož se dochovala dvojice [[pilíř]]ů. V roce 1877 byl vystavěn ''[[Ponte Maria Pia]]'', přivádějící železnici z [[Lisabon]]u; odvážnou stavba, již řídil [[Gustave Eiffel]], sloužila až do roku 1991, kdy byl zprovozněn vedlejší ''Ponte de São João''. | Obchodním cestám procházejícím Portem bylo překážkou hluboké údolí řeky [[Douro]]; mosty, jež přes něj vedou, jsou neodmyslitelnou dominantou města. Prvním mostem byl [[pontonový most|pontonový]] ''Ponte dos Barcos'' zbudovaný roku 1806 (tragédii při vstupu napoleonských vojsk viz [[Porto#Dějiny|výše]]). Roku 1843 jej nahradil ''Ponte do Pensil'', z něhož se dochovala dvojice [[pilíř]]ů. V roce 1877 byl vystavěn ''[[Ponte Maria Pia]]'', přivádějící železnici z [[Lisabon]]u; odvážnou stavba, již řídil [[Gustave Eiffel]], sloužila až do roku 1991, kdy byl zprovozněn vedlejší ''Ponte de São João''. | ||
- | Nejznámějším mostem je pak dvoupatrový ''[[Most Ludvíka I.]] (Ponte Dom Luís I)'' o výšce 45 m, jehož stavbu řídil Eiffelův kolega Théophile Seyrig. Vystavěn byl v letech 1881—1886.<ref>[http://en.structurae.de/structures/data/index.cfm?ID=s0000666 Structurae.de: Dom Luís I Bridge]</ref> Vrchní patro v současnosti využívá také linka D portského „metra“. | + | Nejznámějším mostem je pak dvoupatrový ''[[Most Ludvíka I.]] (Ponte Dom Luís I)'' o výšce 45 m, jehož stavbu řídil Eiffelův kolega Théophile Seyrig. Vystavěn byl v letech 1881—1886.<ref>[http://en.structurae.de/structures/data/index.cfm?ID=s0000666 Structurae.de: Dom Luís I Bridge]</ref> Vrchní patro v současnosti využívá také linka D portského „metra“. |
- | + | [[Soubor:Metro PonteDomLuis.jpg|thumb|240px|Pohled na Porto po Douru směrem k Atlantiku. Vpravo projíždí po mostě Ludvníka I. souprava portského metra.]] | |
=== Veřejná doprava === | === Veřejná doprava === | ||
Páteřní doprava ve městě je od roku 2003 zajišťována městskou dráhou zvanou [[Metro do Porto]] (využívá pouliční, podzemní i nadzemní tratě; 5 linek v roce 2009) a [[autobus]]y jezdícími na [[zemní plyn]]. Z nejstaršího tramvajového provozu na Pyrenejském poloostrově (otevřen 1905) zůstala již jen turistická trať na nábřeží Doura. | Páteřní doprava ve městě je od roku 2003 zajišťována městskou dráhou zvanou [[Metro do Porto]] (využívá pouliční, podzemní i nadzemní tratě; 5 linek v roce 2009) a [[autobus]]y jezdícími na [[zemní plyn]]. Z nejstaršího tramvajového provozu na Pyrenejském poloostrově (otevřen 1905) zůstala již jen turistická trať na nábřeží Doura. | ||
- | Hlavní nádraží Porto-Campanhã, kam jezdí vlaky Alfa Pendular linky [[Lisabon]] - [[Braga]] a další dálkové spoje, se nachází ve východní části města. V samém centru města pak leží historické [[hlavové nádraží]] [[Porto-São Bento]], kam odkud vyjíždějí příměstské spoje do čtyř směrů: [[Braga]], [[Guimarães]], [[Marco de Canaveses]] a [[Aveiro]].<ref>[http://www.cp.pt/cp/displayPage.do?vgnextoid=4696d5abe2a74010VgnVCM1000007b01a8c0RCRD Příměstská doprava v portské aglomeraci na stránkách CP]</ref> | + | Hlavní nádraží Porto-Campanhã, kam jezdí vlaky Alfa Pendular linky [[Lisabon]] - [[Braga]] a další dálkové spoje, se nachází ve východní části města. V samém centru města pak leží historické [[hlavové nádraží]] [[Porto-São Bento]], kam odkud vyjíždějí příměstské spoje do čtyř směrů: [[Braga]], [[Guimarães]], [[Marco de Canaveses]] a [[Aveiro]].<ref>[http://www.cp.pt/cp/displayPage.do?vgnextoid=4696d5abe2a74010VgnVCM1000007b01a8c0RCRD Příměstská doprava v portské aglomeraci na stránkách CP]</ref> |
== Partnerská města == | == Partnerská města == | ||
- | |||
* [[Bordeaux]] - [[Francie]] | * [[Bordeaux]] - [[Francie]] | ||
- | * | + | * [[Bristol]] - [[Spojené království]] |
- | * | + | * [[Duruelo de la Sierra]] - [[Kastilie a León]], [[Španělsko]] |
- | * | + | * [[Jena]] - [[Německo]] |
- | * | + | * [[León (město)|León]] - [[Kastilie a León]], [[Španělsko]] |
- | * | + | * [[Lutych]] - [[Belgie]] |
- | * | + | * [[Macao]] - [[Čína]] |
- | * | + | * [[Nagasaki]] - [[Japonsko]] |
- | * | + | * [[Recife]] - [[Brazílie]] |
- | * | + | * [[Šanghaj]] - [[Čína]] |
* [[Vigo]] - [[Galicie]], [[Španělsko]] | * [[Vigo]] - [[Galicie]], [[Španělsko]] | ||
Řádka 81: | Řádka 79: | ||
*[http://www.metrodoporto.pt/ Metro do Porto] | *[http://www.metrodoporto.pt/ Metro do Porto] | ||
- | {{ | + | |
- | {{ | + | {{Flickr|Porto}}{{commonscat|Porto}}{{Světové dědictví - Portugalsko}}{{Portugalsko}}{{Článek z Wikipedie}} |
- | {{Světové dědictví - Portugalsko}} | + | [[Kategorie:Porto| ]] |
- | {{Portugalsko}} | + | |
- | [[Kategorie:Porto]] | + | |
[[Kategorie:Města v Portugalsku]] | [[Kategorie:Města v Portugalsku]] | ||
[[Kategorie:Světové dědictví (Portugalsko)]] | [[Kategorie:Světové dědictví (Portugalsko)]] | ||
[[Kategorie:Norte (portugalský region)]] | [[Kategorie:Norte (portugalský region)]] | ||
[[Kategorie:Námořní přístavy v Atlantském oceánu]] | [[Kategorie:Námořní přístavy v Atlantském oceánu]] |
Aktuální verze z 20. 5. 2021, 11:33
Porto [portu] (v některých jazycích též Oporto) je druhé největší portugalské město. Jeho populace čítá 240 000 obyvatel, nicméně v celé metropolitní oblasti žije zhruba 1 750 000 lidí. Porto je moderní kosmopolitní město nedaleko břehu Atlantského oceánu. Oblast kolem města je jednou z nejvíce průmyslových oblastí Portugalska. Spolu s Lisabonem a oblastí Algarve patří mezi turisticky nejnavštěvovanější oblasti země.
Porto je známé také svým celosvětovým vývozním artiklem – Portským vínem, které bylo původně vyváženo jen z tohoto města (odtud název). Sváželo a dodnes sváží po řece Douro, jehož hluboké údolí utváří kolorit města. Jižní břeh řeky již náleží obci Vila Nova de Gaia, součásti portské aglomerace. Historické centrum Porta – Ribeira bylo přidáno na seznam světových památek UNESCO v roce 1996.
Obsah |
Dějiny
První dochované zmínky o Portu pocházejí z doby 4. století a nadvlády Římské říše. Prapůvodními obyvateli tohoto území byli ovšem Keltové. Během římské nadvlády město vzkvétalo, nicméně po zániku říše se posléze dostalo pod vliv Maurů (711). V roce 868 poslal na toto území Vímara Peres v rámci reconquisty skupinu bojovníků, kteří muslimské Maury porazili a vrátili Porto křesťanským vládcům.
Ve 12. století začala stavba katedrály Sé de Porto; některé části se dochovaly v románském slohu, další byly přestavěny v gotice a baroku. V té době bylo Porto sídlem portugalských králů. V roce 1387, po svatbě Jana I. Portugalského a Filipy z Lancasteru (Anglie), dcery Jana z Gauntu, vznikla nejstarší vojenská aliance na světě. Od 14. století se velmi rychle rozvíjela lodní doprava a s ní spojené objevy. V roce 1415 Jindřich, syn Jana I., přezdívaný Mořeplavec, vykonal plavbu z Porta do marockého přístavu Ceuta, která předznamenala portugalské zámořské objevy. S rozmachem výroby vína v okolí řeky Douro rostla i potřeba rozvozu, a tak vznikaly nové a nové lodní cesty, jako například v roce 1703 mezi Portem a Anglií. V Portu začaly také vznikat specializované obchodní společnosti, které byly nezřídka v rukou Angličanů. V důsledku tohoto rozmachu anglických obchodníků začal Sebastião de Melo s monopolizací celého tohoto sektoru ve prospěch Portugalska. To ovšem přineslo mnoho nespokojenosti u drobných vinařů, kteří se proti tomuto bouřili.
Během 18. a 19. století město rychle rostlo; v tomto období byl postaven mj. kostel, z nějž se dochovala pouze štíhlá věž Torre dos Clérigos, vysoká 76 m. Rozvíjející se město se stalo zajímavým terčem pro napoleonské vojsko, jež pod vedením maršála Soulta vstoupilo na území Porta 29. března 1809. Místní obyvatelé se snažili před vojáky uprchnout a použili k přechodu přes Douro ponton (Ponte dos Barcos), který se pod vahou zřítil a řeka tak pohřbila přes 4 000 lidí, což dnes připomíná reliéf u nového mostu. Napoleonská armáda nakonec z Porta odešla. 2. polovina 19. století pak přinesla industrializaci, stavbu železnice a mostů přes Douro; ve 20. století probíhala další urbanizace a s Portem fakticky srostla okolní města. Počátek 21. století je spojen s rozvojem dopravní infrastruktury a podporou veřejné dopravy.
Sport
Tak jako ve většině portugalských měst je nejpopulárnějším sportem ve městě fotbal. Nejúspěšnějším klubem ve městě je v současnosti FC Porto, vítěz Ligy mistrů v letech 1987 a 2004. Dalšími profesionálními kluby jsou Boavista FC a SC Salgueiros.
Kultura a vzdělání
V roce 2001 se Porto pyšnilo označením Evropské hlavní město kultury (společně s nizozemským Rotterdamem). Město je dějištěm mezinárodního filmového festivalu Fantasporto. Kořeny zdejší univerzity sahají do roku 1762, oficiálním rokem založení je však teprve rok 1911.
Doprava
Porto je po Lisabonu největším dopravním uzlem země, silničním i železničním. Přístav Porto de Leixões je největším v severním Portugalsku. Na severním okraji se nachází mezinárodní letiště Francisca de Sá Carneiro.
Mosty
Obchodním cestám procházejícím Portem bylo překážkou hluboké údolí řeky Douro; mosty, jež přes něj vedou, jsou neodmyslitelnou dominantou města. Prvním mostem byl pontonový Ponte dos Barcos zbudovaný roku 1806 (tragédii při vstupu napoleonských vojsk viz výše). Roku 1843 jej nahradil Ponte do Pensil, z něhož se dochovala dvojice pilířů. V roce 1877 byl vystavěn Ponte Maria Pia, přivádějící železnici z Lisabonu; odvážnou stavba, již řídil Gustave Eiffel, sloužila až do roku 1991, kdy byl zprovozněn vedlejší Ponte de São João. Nejznámějším mostem je pak dvoupatrový Most Ludvíka I. (Ponte Dom Luís I) o výšce 45 m, jehož stavbu řídil Eiffelův kolega Théophile Seyrig. Vystavěn byl v letech 1881—1886.[1] Vrchní patro v současnosti využívá také linka D portského „metra“.
Veřejná doprava
Páteřní doprava ve městě je od roku 2003 zajišťována městskou dráhou zvanou Metro do Porto (využívá pouliční, podzemní i nadzemní tratě; 5 linek v roce 2009) a autobusy jezdícími na zemní plyn. Z nejstaršího tramvajového provozu na Pyrenejském poloostrově (otevřen 1905) zůstala již jen turistická trať na nábřeží Doura. Hlavní nádraží Porto-Campanhã, kam jezdí vlaky Alfa Pendular linky Lisabon - Braga a další dálkové spoje, se nachází ve východní části města. V samém centru města pak leží historické hlavové nádraží Porto-São Bento, kam odkud vyjíždějí příměstské spoje do čtyř směrů: Braga, Guimarães, Marco de Canaveses a Aveiro.[2]
Partnerská města
- Bordeaux - Francie
- Bristol - Spojené království
- Duruelo de la Sierra - Kastilie a León, Španělsko
- Jena - Německo
- León - Kastilie a León, Španělsko
- Lutych - Belgie
- Macao - Čína
- Nagasaki - Japonsko
- Recife - Brazílie
- Šanghaj - Čína
- Vigo - Galicie, Španělsko
Reference
Externí odkazy
|
|
Portugalské památky na seznamu světového dědictví UNESCO |
---|
Klášter Alcobaça • vinařská oblast Alto Douro • Angra do Heroísmo, historické centrum • klášter Batalha • Côa, údolí skalních maleb • Évora, historické centrum • Guimarães, historické centrum • klášter jeronymitů a Belémská věž v Lisabonu • vavřínový les na Madeiře • vinařská kulturní krajina na ostrově Pico • Porto, historické centrum • kulturní krajina Sintry • klášter Řádu Kristova v Tomaru • Elvas a jeho opevnění • Univerzita Coimbra |
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |