Středočeská integrovaná doprava
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
m (Nahrazení textu „PROBO TRANS BEROUN“ textem „PROBO TRANS BEROUN“) |
||
Řádka 105: | Řádka 105: | ||
* [[ČSAD MHD Kladno]] a. s. | * [[ČSAD MHD Kladno]] a. s. | ||
* [[ČSAD BUS Kladno]] a. s. | * [[ČSAD BUS Kladno]] a. s. | ||
- | * | + | * PROBO TRANS BEROUN spol. s r. o . |
* ([[Connex Praha]] s. r. o. – jen clearing) | * ([[Connex Praha]] s. r. o. – jen clearing) | ||
* [[ČSAD Slaný]] a. s. | * [[ČSAD Slaný]] a. s. |
Aktuální verze z 7. 6. 2021, 11:19
Středočeská integrovaná doprava (SID) je integrovaný dopravní systém zahrnující zatím jen autobusové linky v několika oblastech Středočeského kraje; některé linky SID zajíždějí i do Prahy. První zárodky integrace započaly v roce 2000, za den vzniku SID se považuje 1. červenec 2005 a postupný rozvoj je plánován do roku 2015. Do budoucna se uvažuje o i zapojení železniční dopravy do SID, zatím však nebyly schváleny ani zveřejněny žádné konkrétní záměry. Integrace spočívá zejména ve sjednocování městské hromadné dopravy největších měst kraje s příměstskou a regionální autobusovou dopravou, zajištění stanovených standardů dopravní obslužnosti po celém území kraje, zavedení zónového tarifu, jednotné platební karty a nového číslování linek. Počítá se rovněž s jednotným informačním systémem pro cestující a celým telematickým systémem, který má zahrnovat sledování polohy a pohybu vozů systémem GPS, poskytování získaných dat centrálnímu dopravnímu informačnímu středisku (CEDIS), datové propojení se systémem IDOS, koordinaci návazností spojů, vyhodnocování a kontrolu provozu z archivovaných dat, operativní informace pro cestující atd. Systém SID organizuje přímo odbor dopravy z pozice dopravního úřadu pro Středočeský kraj a samosprávné orgány Středočeského kraje. Na rozdíl od jiných obdobných integrovaných systémů není k organizování zřízena žádná zvláštní právnická osoba, třebaže projektování systému je zadáváno například firmě UDI Morava.
Obsah |
Vztah k Pražské integrované dopravě
Značná část veřejné dopravy v částech Středočeského kraje bližších k Praze (okresy Praha-východ a Praha-západ a okrajové části dalších s nimi sousedících okresů) byla již před vznikem SID zahrnuta do jiného integrovaného systému, Pražské integrované dopravy (PID). Se vznikem samosprávného Středočeského kraje v roce 2000 započaly snahy, aby tato samosprávná územní jednotka měla vlastní integrovaný dopravní systém. SID a PID prozatím nejsou navzájem takřka nijak integrovány. Středočeský kraj uložil hledat způsob, jak do budoucna vymezit působnost těchto dvou systémů a zajistit jejich kompatibilitu. Rada kraje v usnesení č. 51-11/2005/RK ze dne 25. května 2005 doporučila zahájit jednání s představiteli hlavního města Prahy o postupném sjednocování Tarifů Středočeské integrované dopravy a Pražské integrované dopravy. Zároveň při opakovaném výrazném zvyšování jízdného v MHD Praha prosadil Středočeský kraj, že jízdné PID na území Středočeského kraje se zvyšuje výrazně pomaleji. Odbor dopravy krajského úřadu Středočeského kraje v dubnu 2007 uvedl, že Středočeský kraj usiluje o navázání spolupráce mezi integrovanými systémy a že organizaci ROPID bylo předloženo již několik projektů na propojení tarifních a odbavovacích systémů SID a PID, avšak ze strany ROPID nebyla dosud žádná odezva na předložené návrhy.[1] Městský radní Radovan Šteiner v březnu 2008 v odpovědi na interpelaci uvedl, že se Praha velmi intenzivně snaží o zapojení Středočeského kraje do fungování a vlastnické struktury ROPIDu, přičemž prohlásil za logické a správné, aby Středočeský kraj a jednotlivá města a obce měly možnost se na řízení této organizace podílet, v ideálním případě být i spoluvlastníky Ropidu. V této souvislosti naznačil nutnost přeměny ROPIDu z příspěvkové organizace na obchodní společnost. Přitom Šteiner zmínil, že do společného fungování jistě bude chtít promluvit reprezentace zvolená v krajských volbách v listopadu 2008, přičemž pokud by to byl „pan dr. Rát, který by toto záležitosti řešil“, mohlo by to podle Šteinera zkomplikovat definitivní podobu Ropidu a jeho managementu na několik dalších let, ne-li na celé příští volební období. Po volbách byl zvolen středočeským hejtmanem David Rath a myšlenka na transformaci ROPIDu se již neobjevovala.[2]
Součásti
Součástmi SID nyní jsou:
- Kladenská integrovaná doprava (KLID) (vznik přibližně v roce 2003 nebo 2004)
- Integrovaná doprava Benešovska (jediná linka Vlašim–Benešov, od 1. září 2004))
- Integrovaná doprava Berounska (IDB) (od 2. ledna 2005)
- Integrovaná doprava okresu Kutná Hora (IDS KH) (od 17. července 2005)
- SID na Rakovnicku (od 1. září 2005)
- SID na Velvarsku (od 26. února 2006)
- Kolínsko – od 1. září 2006 pouze přečíslováno 15 linek, tarif zatím zůstal původní
- Nymbursko – od 4. března 2007
- postupně se SID rozšiřuje na další území a propojuje
Elektronické peněženky, Národní dopravní karta
V autobusech ČSAD Kladno a. s. byla možnost platby kartou zavedena již 1.7.2000. Další dopravci v SID se k tomutu standardu připojili a mnohá jednání nasvědčují tomu, že clearingové dohody by mohly umožnit vzájemnou integraci platebních karet většiny systémů veřejné dopravy v ČR. V současné době existuje v autobusové dopravě v republice 8 různých systémů. V tomto projektu se používá pojem Národní dopravní karta (NDK).
Zónový tarif
Rovněž zónový tarif, inspirovaný například IDS Jihomoravského kraje, má být vzorem pro krajské integrované systémy v ostatních krajích. Tím by z hlediska cestujících tvořila veřejná doprava v České republice jeden integrovaný systém, i když jeho součásti by byly financovány z různých krajů a obcí. Jízdné v zónovém tarifu se počítá nikoliv podle počtu kilometrů, ale podle počtu projetých zón. Zónu tvoři zpravidla několik menších obcí podle přirozených spádových vztahů nebo jedna větší. Zatím jsou číslovány v jednotlivých oblastech SID samostatně, po sloučení SID budou zřejmě přečíslovány.
Historie rozvoje
- 15. 12. 2003 zahájen pilotní projekt clearingu „čipových peněženek“ mezi PROBO TRANS Beroun s. r. o. a ČSAD Kladno a. s.
- 1. 9. 2004 vznik IDS Benešovska - jediná linka ČSAD Benešov a. s. 200001 na trase Benešov–Vlašim, pásma 1, 2 a 3, později přečíslovaná.
- 1. 9. 2004 IDS KLID (ČSAD Kladno a. s.) rozšířen prodloužením městské linky č. 2 do Brandýsku a Cvrčovic.
- 1. 11. 2004 do IDS KLID zaintegrovány linky 34, 35, 39, 40, 41, 44 v oblasti jihozápadně od Kladna (Bratronice, Zbečno, Stochov, Lány, Nové Strašecí).
- 2. 1. 2005 zahájena Integrovaná doprava Berounska (IDB). Zúčastněno je 20 obcí ve čtyřech zónách (č. 1, 9, 10, 11) a jeden dopravce — PROBO TRANS Beroun s. r. o. Uznává i čipové karty dopravců ČSAD Kladno a. s. a Anexia s. r. o.
- 27. 6. 2005 Zastupitelstvo Středočeského kraje schválilo program rozvoje SID, standardy dopravní obslužnosti a tarif SID (usnesení 5 až 7 -5/2005/ZK).
- 1. 7. 2005 zaintegrovány do IDS KLID linky ČSAD Kladno do oblasti měst Praha, Unhošť, Beroun, Hořovice, Příbram a Kralupy nad Vltavou. KLID se tak na několíka místech prolíná z PID a IDB.
- 17. 7. 2005 spuštěn zkušební provoz první etapy Středočeského integrovaného systému na Kutnohorsku (IDS KH). Změna spočívá zejména ve vytvoření tarifních zón a rozsáhlém přečíslování linek dopravce Connex Východní Čechy a. s. v okolí Kutné Hory (F11 až F25), Čáslavi (linky F41 až F56), Zbraslavic, Uhlířských Janovic a Zruče nad Sázavou (F65 až F71), regionálních linky přicházejících z Východočeského kraje (F72 až F80) a MHD v Kutné Hoře (F01 až F06)
- 1. 9. 2005 v rámci IDS KH zřízena linka F40 jako MHD v Čáslavi.
- 1. 9. 2005 rozšíření systému IDB směrem do Nového Jáchymova a Příbrami.
- 1. 9. 2005 na Rakovnicku je nenápadně zavedena Středočeská integrovaná doprava (SID). Vznik SID spočívá v přečíslování linek MHD Rakovník (linky B1 až B4) a části regionálních linek dopravce ANEXIA s. r. o. (linky B51 až B54 a B69).
- 1. 11. 2005 až 11.12.2005 linky KLID přečíslovány do formátu číslování linek v SID
- 11. 12. 2005 do IDB začleněny linky do Prahy, rozšíření IDB o zóny 19, 20, 21
- 20. 12. 2005 na Rakovnicku na linkách Anexia s. r. o. zaveden ceník SID
- 26. 2. 2006 do SID se zapojuje dopravce ČSAD Slaný a. s. (ze skupiny ICOM transport) dvěma linkami na Velvarsku (220060/A60 Kladno – Velvary a 220091/A91 Velvary – Nová Ves)
- 26. 2. 2006 z Kladna do Slaného zavedena po lince 9 další linka MHD Kladno - č. 12.
- 1. 4. 2006 rozšíření SID o několik linek na Rakovnicku, zatím jen přečíslování
- 28. 5. 2006 rozšíření SID do několika dalších obcí na Rakovnicku a Berounsku. Zavedení zkráceného číslování zbývajících linek SID, u nichž ještě nebylo zavedeno (Benešovsko a Berounsko).
- V průběhu roku 2006 má být tarif KLID sjednocen s tarifem SID
- 1. 9. 2006 přečíslováno 15 linek firmy Okresní autobusová doprava Kolín s. r. o., tarif však zatím zůstává původní
- 1. 9. 2006 tři další linky PROBO TRANS Beroun s. r. o. (směr Řevnice, Zadní Třebaň) zařazeny do SID, z nich však pouze jedna přečíslována
- 1. 9. 2006 šest dalších linek Anexia s. r. o. na Rakovnicku zařazeno do SID.
- 10. 12. 2006 přečíslování mnoha linek na Berounsku a Slánsku
- 10. 12. 2006 první linka SID na Nymbursku, H10 (270010) Nymburk–Kolín, dopravce ČSAP.
- 4. 3. 2007 rozšíření SID na Nymbursku (26 linek), 5 nových linek SID na severovýchod od Kolína (například směr Týnec nad Labem, Bernardov, Žiželice)
- 1. 4. 2007 začal platit nový tarif SID
- 10. 6. 2007 do SID začleněno 5 linek v oblasti Týnce nad Labem (G16–G20, Connex Východní Čechy a. s.)
- 10. 6. 2007 linky dopravce ČSAD POLKOST navazující na linky PID byly zaintegrovány do SID (G39 a F81 navazují na linku PID 381, F87 navazuje na linku PID 387) (i nadále přejíždějí mezi linkami přímé spoje). Tento dopravce tím poprvé vstupuje do systému SID.
- 10. 6. 2007 linky dopravce OAD Kolín, jejichž část trasy je zařazena do PID, byly ve zbylé části zaintegrovány do SID, formálně i nadále jako navazující linky, avšak s přímými spoji (398 – má toto označení v obou systémech, t. j. obě navazující ilnky, na 433 navazuje H41, na 443 navazuje H42).
- 17. 9. 2007 Zastupitelstvo Středočeského kraje schválilo zařazení dopravce CUP TOUR bus, spol. s r. o., do Středočeské integrované dopravy od 1. ledna 2008. Doprava tohoto dopravce na trase Praha – Příbram bude do systému základní dopravní obslužnosti zahrnuta již před tím.[3]
- 9. 12. 2007 Doprava na trase Praha-Dobříš-Příbram sloučena do tří linek SID (302097 až 302099, t. j. D97 až D99) provozovaných společně dopravci CUP TOUR bus s. r. o., BOSÁK BUS spol. s r. o., Connex Příbram, s. r. o.[4] Provozování jedné linky více dopravci téměř vymizelo se zákonem o silniční dopravě 111/1994 Sb., linky Praha–Příbram jsou tedy návratem k dříve běžné praxi, avšak tentokrát s účastí nestátních dopravců.
- 9. 12. 2007 do SID začleněny linky ČSAD Benešov a. s. v okolí Vlašimi: E09–E10, E13–E16, E20–E43, F64
- 3. 3. 2008 byla zavedena bezplatná přeprava na lince C09 (MHD Hořovice)
- 1. 7. 2008 na linkách Praha-Dobříš-Příbram byly linky společně provozované dvěma či třemi dopravci opět rozděleny tak, že každý dopravce provozuje linkou pod jiným licenčním číslem linky. Označení linky SID však i nadále mají linky společné (D97 = 302097 + 303097, D98 = 300098 + 302098 + 303098, D99 = 302099 + 303099).
- 14. 6. 2009 rozšíření SID na Benešovsko, Vlašimsko a Voticko (licenční čísla některých linek byla upravena již k 1. 4. 2009)
Plán Středočeského kraje na rozšiřování SID
Podle programu rozvoje SID, který schválilo Zastupitelstvo Středočeského kraje 27. června 2005 jako usnesení č. 5/2005/ZK, má rozvoj probíhat takto:
- 2006 části Kolínska, Berounska
- 2007 části Nymburska, Benešovska
- 2008 části Mladoboleslavska, Mělnicka
- 2009 části Příbramska
- 2010 dokončení oblasti Kladenska, Kolínska
- 2011 dokončení oblasti Nymburska, Berounska
- 2012 dokončení oblasti Benešovska
- 2013 dokončení oblasti Mělnicka
- 2014 dokončení oblasti Příbramska
- 2015 dokončení oblasti Mladoboleslavska
Statistiky SID
- V listopadu 2005 zahrnuje IDS KLID 18 linek městské dopravy Kladno a 37 regionálních linek KLID.
- KLID od 26.2.2006 obsluhuje 105 obcí, eviduje 40 tisíc držitelů čipových karet.
Označování linek
Linky SID jsou v informačním systému pro cestující zkráceně označovány písmenem a dvojciferným číslem. Písmeno označuje okres, z nějž linka vychází.
- A okres Kladno
- B okres Rakovník
- C okres Beroun
- D okres Příbram
- E okres Benešov
- F okres Kutná Hora
- G okres Kolín
- H okres Nymburk
- I okres Mladá Boleslav
- J okres Mělník
- okres Praha-východ, okres Praha-západ a hlavní město Praha vlastní označení nemají, zasahují do nich linky SID z okolních okresů.
Postup přečíslování:
- Linky KLID: převážně městské linky jsou označeny čísly 1–19, regionální linky v oblasti Kladno od čísla 22 do 86. Krátké označení regionálních linek je tvořeno i písmenem (například A 33, B 82), ale v jízdních řádech začalo být písmeno uváděno až v listopadu 2005.
- Linky firmy Connex Východní Čechy a. s. v oblasti Kutné Hory a Čáslavi byly přečíslovány se zavedením SID k 17. 7. 2005.
- Linky SID firmy Anexia s. r. o. na Rakovnicku byly přečíslovány k 1. 9. 2005.
- Linka SID Benešovska byla přečíslována k 28. 5. 2006 (E 11).
- Linky SID na Berounsku (PROBO TRANS BEROUN spol. s r. o.) byly přečíslovány k 28. 5. 2006.
- 15 linek Okresní autobusové dopravy Kolín s. r. o. na Kolínsku bylo přečíslováno k 1.9.2006
- Šestimístná čísla linek SID dopravce PROBO TRANS BEROUN spol. s r. o. změněna od 10. 12. 2006 tak, aby jejich koncové dvojčíslí odpovídalo již dříve zavedeným krátkým označením linek (C10–C27, C31–C49, D87, D88, B89).
- Přečíslování 25 linek dopravce ČSAD Slaný (220108–220133 na 220065–220089) a jedné linky dopravce Zdeňka Lamera (220218 na 220099) od 10. 12. 2006 kvůli budoucímu zařazení do SID.
Dopravci v SID
- ANEXIA s. r. o. Rakovník
- Connex Východní Čechy a. s. (sloučena se spol. Městská autobusová doprava Kolín, s. r. o.)
- ČSAD Benešov a. s.
- ČSAD MHD Kladno a. s.
- ČSAD BUS Kladno a. s.
- PROBO TRANS BEROUN spol. s r. o .
- (Connex Praha s. r. o. – jen clearing)
- ČSAD Slaný a. s.
- Okresní autobusová doprava Kolín s. r. o. – zatím jen číslování linek
- ČSAP, s. r. o.
- ČSAD Polkost spol. s r. o. (od 10. 6. 2007)
Související články
Reference
- ↑ Postřehy ze Středočeské integrované dopravy na Nymbursku a stanovisko Odboru dopravy Krajského úřadu Středočeského kraje, BUSportál.cz, 6. 4. 2007
- ↑ Přehled dotazů, připomínek a podnětů členů Zastupitelstva hl. m. Prahy přednesených na 14. zasedání ZHMP dne 28. 2. 2008, schváleno v Radě HMP dne 4. 3. 2008, interpelace č. 14/13, Ing. Karel Březina, k personální otázce - ke jmenování nového ředitele organizace ROPID, extranet Magistrátu hl. m. Prahy, on-line též na webu pražské organizace ČSSD
- ↑ Usnesení z 21. zasedání Zastupitelstva Středočeského kraje dne 17. 9. 2007, bod 10 g).
- ↑ BOSÁK BUS – novinka od 9. 12. 2007, společné linky Praha–Dobříš–Příbram, informace o změně a jízdní řády
Externí odkazy
- Středočeská integrovaná doprava (website Středočeského kraje)
- Koncepce SID (zip soubor, Středočeský kraj)
- Středočeská integrovaná doprava (neoficiální, bus.zastavka.net)
- ČSAD Kladno – IDS KLID
- SID na Rakovnicku (Anexia s. r. o.)
- Skupina Connex
- Integrovaný dopravní systém v okrese Kutná Hora – leták v *.pdf
- Vzájemné uznávání čipových karet – 11.2004
- Z jednání dopravců o Národní dopravní kartě – 12.2004
- Příprava Národní dopravní karty – 2.2005
- Z XII. semináře IDS (integrované dopravní systémy) – 5.2005
- Z diskusí o informačních systémech na jednáních ADSSF a ADSSS 14.-17.6.05
- Příprava koncepce jednotného IS VHD pro Prahu a Středočeský kraj – 2.2004
- Doprava ve Středočeském kraji je specifická a složitá – 7.2005
- Přehled o současné úrovni dopravní obslužnosti v jednotlivých krajích ČR
- Integrované dopravní systémy (IDS) a EU – 1.2005
- Integrovaná doprava Berounska zahájena první etapou
- Změny v městské a příměstské autobusové dopravě od 1.7.2005 na Kladensku
- Ze slavnostního zahájení SID v Čáslavi
- Změny na Velvarsku a rozšíření Středočeské integrované dopravy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |