Šablona:Článek dne/2021/21
Z Multimediaexpo.cz
m (Stránka Šablona:Článek dne/2020/46 přemístěna na stránku Šablona:Článek dne/2021/21: 2021) |
(+ Aktualizace) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. --> | <!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. --> | ||
- | [[Soubor: | + | [[Soubor:1996 Formula 1 World Champion Damon Hill, Yeovil Somerset-2-Flickr.jpg|right|160px|1996 Formula 1 World Champion Damon Hill (September 21, 2016)]] |
- | '''[[ | + | '''[[Damon Hill|Damon Graham Devereux Hill]]''' (* [[17. září]] [[1960]]) je bývalý [[Spojené království|britský]] pilot [[Formule 1]], mistr světa z roku [[Formule 1 v roce 1996|1996]]. |
- | + | Je synem bývalého dvojnásobného mistra světa ve formuli 1 [[Graham Hill|Grahama Hilla]] a je prvním potomkem mistra světa, který dokázal zopakovat otcův triumf (druhým je Nico Rosberg, šampion roku 2016, jehož otec Keke je mistrem světa 1982). Jeho otec zahynul při havárii letadla když bylo Damonovi 15 let. Závodit začal až v 21 letech na motokárách, kde nezaznamenal velký úspěch. Přesunul se proto do závodních vozů a postupně se zlepšoval, až se stal šampiónem série [[Formule 3000]] v roce 1989, přestože nevyhrál žádný závod. | |
- | + | V roce 1992 se stal testovacím jezdcem Formule 1 u týmu [[WilliamsF1|Williams]]. Po odchodu [[Riccardo Patrese|Riccarda Patreseho]] z týmu se v roce 1993 přesunul na jeho místo. První ze 22 vítězství ve Formuli 1 si připsal v [[Grand Prix Maďarska 1993]]. V polovině 90. let byl Hill hlavním soupeřem [[Michael Schumacher|Michaela Schumachera]] v boji o mistrovský titul. Oba byli soupeři na trati i mimo ni. Jejich kolize při [[Grand Prix Austrálie 1994]] znamenala, že Schumacher získal o bod titul. Hill se stal šampiónem v sezóně 1996, poté byl ale z týmu Williams vyhozen. Závodil potom za slabší týmy [[Arrows]] a potom [[Jordan Grand Prix|Jordan]], kterému v roce 1998 vybojoval první vítězství. | |
+ | Hill ukončil závodní kariéru po sezóně 1999. Od té doby se věnoval podnikání a objevil se jako kytarista s některými slavnými skupinami. V roce 2006 se stal prezidentem Britského závodního klubu, jeho předchůdcem ve funkci byl [[Jackie Stewart]]. V roce 2011 tuto pozici také opustil a jeho následníkem se stal [[Derek Warwick]]. Postaral se také o 17letý kontrakt pro okruh Silverstone na pořádání závodu Formule 1, což znamenalo také renovaci okruhu. | ||
- | + | Hill odstartoval svou závodní kariéru v roce 1981. Hned od začátku používal jednoduchý, dobře rozeznatelný design své helmy, stejně jako jeho otec: 8 bílých veslovacích lopat na horní straně tmavě modré přilby. Znázorňuje to Londýnský veslovací klub za který Graham Hill na začátku 50. let vesloval. Přestože vyhrál klubový šampionát v kubatuře 350cc na okruhu [[Brands Hatch]], jeho peněžní příjem vycházel z práce dělníka. Jak uvedl reportér Motorcycle News, Rob McDonnell, Damon „nevypadal, že by byl předurčen k velkým věcem.“ Damonova matka znala rizika závodění a o syna se bála, proto ho poslala roku 1983 do závodní školy Winfield ve [[Francie|Francii]]. Přestože prokazoval „nadprůměrné schopnosti“, závodil Hill až do konce roku 1984 spíše sporadicky. V sezóně 1985 se zúčastnil šampionátu Britské Formule Ford, závodil s vozem Van Diemen v týmu Manadient Racing a vyhrál 6 závodů. Ve své první kompletní sezóně se celkově umístil na 3. a 5. místě ve dvou britských šampionátech. Obsadil také 3. místo na Festivalu Formule Ford a pomohl Velké Británii vyhrát závod družstev. | |
+ | |||
+ | Pro sezónu 1986 plánoval Hill přesun do Britské Formule 3, do týmu West Surrey Racing, který minulý rok vyhrál titul. Damon však ztratil sponzora, firmu Ricoh, a následná smrt jeho plánovaného týmového kolegy [[Bertrand Fabi|Bertranda Fabiho]], znamenala konec jeho šancí závodit za tento tým. Hill prohlásil: „Když se Bert zabil, uváženě jsem se rozhodl, že nepřestanu dělat sport, který dělám. Není to jen závodění, je to něco více vzrušujícího. Dělám vše naplno, lyžování, závodění i cokoli jiného. A více se bojím toho, že mi vše uteče a já v 60 zjistím, že jsem nic nedokázal.“ Hill si půjčil 100 000 liber, aby mohl závodit a absolvovat průměrnou sezónu 1986 v týmu Murray Taylor Racing. Poté přešel do týmu Intersport a začal i vyhrávat. V roce 1988 skončil celkově třetí. Zúčastnil se také v roce 1989 jednoho závodu v šampionátu britských cestovních vozů na okruhu [[Donnington Park]], kde jel s vozem Ford Sierra RS500. | ||
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude> | <noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude> |
Verze z 18. 9. 2021, 13:04
Damon Graham Devereux Hill (* 17. září 1960) je bývalý britský pilot Formule 1, mistr světa z roku 1996.
Je synem bývalého dvojnásobného mistra světa ve formuli 1 Grahama Hilla a je prvním potomkem mistra světa, který dokázal zopakovat otcův triumf (druhým je Nico Rosberg, šampion roku 2016, jehož otec Keke je mistrem světa 1982). Jeho otec zahynul při havárii letadla když bylo Damonovi 15 let. Závodit začal až v 21 letech na motokárách, kde nezaznamenal velký úspěch. Přesunul se proto do závodních vozů a postupně se zlepšoval, až se stal šampiónem série Formule 3000 v roce 1989, přestože nevyhrál žádný závod.
V roce 1992 se stal testovacím jezdcem Formule 1 u týmu Williams. Po odchodu Riccarda Patreseho z týmu se v roce 1993 přesunul na jeho místo. První ze 22 vítězství ve Formuli 1 si připsal v Grand Prix Maďarska 1993. V polovině 90. let byl Hill hlavním soupeřem Michaela Schumachera v boji o mistrovský titul. Oba byli soupeři na trati i mimo ni. Jejich kolize při Grand Prix Austrálie 1994 znamenala, že Schumacher získal o bod titul. Hill se stal šampiónem v sezóně 1996, poté byl ale z týmu Williams vyhozen. Závodil potom za slabší týmy Arrows a potom Jordan, kterému v roce 1998 vybojoval první vítězství. Hill ukončil závodní kariéru po sezóně 1999. Od té doby se věnoval podnikání a objevil se jako kytarista s některými slavnými skupinami. V roce 2006 se stal prezidentem Britského závodního klubu, jeho předchůdcem ve funkci byl Jackie Stewart. V roce 2011 tuto pozici také opustil a jeho následníkem se stal Derek Warwick. Postaral se také o 17letý kontrakt pro okruh Silverstone na pořádání závodu Formule 1, což znamenalo také renovaci okruhu.
Hill odstartoval svou závodní kariéru v roce 1981. Hned od začátku používal jednoduchý, dobře rozeznatelný design své helmy, stejně jako jeho otec: 8 bílých veslovacích lopat na horní straně tmavě modré přilby. Znázorňuje to Londýnský veslovací klub za který Graham Hill na začátku 50. let vesloval. Přestože vyhrál klubový šampionát v kubatuře 350cc na okruhu Brands Hatch, jeho peněžní příjem vycházel z práce dělníka. Jak uvedl reportér Motorcycle News, Rob McDonnell, Damon „nevypadal, že by byl předurčen k velkým věcem.“ Damonova matka znala rizika závodění a o syna se bála, proto ho poslala roku 1983 do závodní školy Winfield ve Francii. Přestože prokazoval „nadprůměrné schopnosti“, závodil Hill až do konce roku 1984 spíše sporadicky. V sezóně 1985 se zúčastnil šampionátu Britské Formule Ford, závodil s vozem Van Diemen v týmu Manadient Racing a vyhrál 6 závodů. Ve své první kompletní sezóně se celkově umístil na 3. a 5. místě ve dvou britských šampionátech. Obsadil také 3. místo na Festivalu Formule Ford a pomohl Velké Británii vyhrát závod družstev.
Pro sezónu 1986 plánoval Hill přesun do Britské Formule 3, do týmu West Surrey Racing, který minulý rok vyhrál titul. Damon však ztratil sponzora, firmu Ricoh, a následná smrt jeho plánovaného týmového kolegy Bertranda Fabiho, znamenala konec jeho šancí závodit za tento tým. Hill prohlásil: „Když se Bert zabil, uváženě jsem se rozhodl, že nepřestanu dělat sport, který dělám. Není to jen závodění, je to něco více vzrušujícího. Dělám vše naplno, lyžování, závodění i cokoli jiného. A více se bojím toho, že mi vše uteče a já v 60 zjistím, že jsem nic nedokázal.“ Hill si půjčil 100 000 liber, aby mohl závodit a absolvovat průměrnou sezónu 1986 v týmu Murray Taylor Racing. Poté přešel do týmu Intersport a začal i vyhrávat. V roce 1988 skončil celkově třetí. Zúčastnil se také v roce 1989 jednoho závodu v šampionátu britských cestovních vozů na okruhu Donnington Park, kde jel s vozem Ford Sierra RS500.