Fokker F-27
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(++) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 2: | Řádka 2: | ||
|název = Fokker F-27 | |název = Fokker F-27 | ||
|typ = [[dopravní letoun]] | |typ = [[dopravní letoun]] | ||
- | |výrobce = [[ | + | |výrobce = [[Fokker]] |
- | |image = Soubor:Fokker | + | |image = [[Soubor:NAC-National Airways Corporation Fokker F-27 500 Friendship ZK-NFA-Flickr.jpg|250px]] |
- | |text = Fokker F-27- | + | |text = Fokker F-27-500 v roce 1978 |
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
|první let = [[24. listopad|24. listopadu]] [[1955 v letectví|1955]] | |první let = [[24. listopad|24. listopadu]] [[1955 v letectví|1955]] | ||
Řádka 12: | Řádka 12: | ||
|vyrobeno kusů = 793 | |vyrobeno kusů = 793 | ||
|více uživatelů = | |více uživatelů = | ||
- | }} | + | }}'''Fokker F-27 Friendship''' je [[dopravní letoun|dopravní]] [[hornoplošník]] poháněný dvěma [[turbovrtulový motor|turbovrtulovými motory]] [[Rolls-Royce Dart]], uvedený na trh v druhé polovině 50. let 20. století. |
- | '''Fokker F-27 Friendship''' je [[dopravní letoun|dopravní]] [[hornoplošník]] poháněný dvěma [[turbovrtulový motor|turbovrtulovými motory]] [[Rolls-Royce Dart]], uvedený na trh v druhé polovině 50. let | + | |
- | + | F-27 byl vyvinut na začátku padesátých letech s jasným záměrem vyrábět schopného nástupce k dřívějším pístovým letounům, které byly na trhu běžné, jako například úspěšný [[Douglas DC-3]]. Klíčovou novinkou modelu F27 byl výběr turbovrtulového motoru [[Rolls-Royce Dart]], který produkoval podstatně méně vibrací a hluku, což zlepšilo podmínky pro cestující; další hlavní vlastnost pohodlí byla přetlaková kabina. Inovativní výrobní techniky byly také použity při konstrukci letadla. Stroj také v licenci vyráběla americká firma [[Fairchild]] (Fairchild-Hiller) jako F-27 (pouze s malými změnami v konstrukci oproti vzoru) a výrazně překonstruovaný typ FH-227 s dále prodlouženým trupem a zesílenou konstrukcí draku, schopný přepravovat až 56 cestujících. | |
- | + | Během osmdesátých let Fokker vyvinul jeho nástupce – letoun [[Fokker 50]], který ho nakonec ve výrobě nahradil. | |
- | == | + | == Vývoj == |
- | [[ | + | První vzlet prototypu (v. č. 10101, PH-NIV) proběhl 24. listopadu 1955. [[Letoun]] s kapacitou 28 cestujících poháněla dvojice [[letecký motor|motorů]] Rolls-Royce Dart 507 o maximálním výkonu 1088 kW s [[vrtule]]mi Dowty Rotol. Po dolétání zkušebního programu byl 6. června 1961 vyřazen. |
+ | |||
+ | Druhý [[prototyp]] (10102, PH-NVF) s výkonnějšími pohonnými jednotkami Dart 511 s maximálním [[výkon]]em 1227 [[Watt|kW]] vykonal [[první let|první vzlet]] 31. ledna [[1957]]. Kabina cestujících již mohla pojmout 32 osob, úpravou prošly také [[vztlakové klapky]] a tvar motorových gondol. | ||
+ | |||
+ | První sériové stroje ''F.27-100'' měly instalovány výkonnější motory Rolls-Royce Dart 514-7 o výkonu 1360 kW, což umožnilo opět zvýšit přepravní kapacitu na 40, nebo 48 cestujících v provedení high-density pro dopravce provozující zvláště vytížené krátké tratě. Premiérový let F.27-100 proběhl 23. března 1958. | ||
+ | |||
+ | Od varianty -100 byla odvozena verze ''F.27-200'' (první vzlet 20. září [[1959]]) s dvojicí motorů Dart 528-7 o výkonu 1487 kW s kapacitou až 52 cestujících. Následující verze ''F.27-500'' (FH-227) zalétaná 15. listopadu [[1967]], měla prodloužený [[trup letadla|trup]] o 1,50 m ve srovnání s variantou -100, s počtem sedadel 52 až 56. Pohon zajišťovaly dva motory Dart 536-7R. | ||
+ | |||
+ | Vedle dopravních letounů vznikly také stroje ''F.27-300 Combi'' (2. května [[1960]]) a ''F.27-400 Combi'' (6. října 1960) se zesílenou podlahou hlavní kabiny upravenou pro smíšenou dopravu osob a nákladu. Cestující sedící v zadní části trupu oddělovala od nákladu pohyblivě uložená přepážka, umožňující měnit libovolně objem nákladního prostoru od 16,65 m<sup>3</sup> až na maximálních 48,9 m<sup>3</sup>. Za pohonné jednotky byly vybrány motory Dart 528-7 nebo Dart 532-7 | ||
+ | |||
+ | Letouny ''F.27-600 QC'' (Quick Change) byly uzpůsobeny pro rychlou změnu interiéru, schopné přepravit až 5700 kg nákladu nebo 56 cestujících. Sedadla cestujících byla instalována na speciálních paletách. První exemplář byl zalétán 22. června [[1967]]. | ||
+ | |||
+ | Na dvojici strojů verze -100 byly provedeny dílčí úpravy konstrukce [[drak letadla|draku]], nosné plochy a interiéru. Stroje byly opětovně uvedeny do provozu pod označením ''F.27-700''. První let proběhl 29. prosince [[1969]]. | ||
+ | |||
+ | Stroj také v licenci vyráběla americká firma [[Fairchild]] (Fairchild-Hiller) jako ''F-27'' (pouze s malými změnami v konstrukci oproti vzoru) a výrazně překonstruovaný typ '''FH-227''' s dále prodlouženým trupem a zesílenou konstrukcí draku, schopný přepravovat až 56 cestujících. Všechny stroje včetně prototypů byly na rozdíl od nizozemských letounů od počátku vybaveny povětrnostním [[radar]]em na přídi a nesly větší zásobu paliva v křídle. | ||
+ | |||
+ | == Galerie == | ||
+ | <gallery heights="190" widths="190"> | ||
+ | Soubor:Air New Zealand Fokker F-27 500 ZK-NAN-Flickr.jpg| | ||
+ | Soubor:Air New Zealand Fokker F-27 100 ZK-BXF88-Flickr.jpg| | ||
+ | Soubor:Air New Zealand Fokker F-27 500 ZK-NFF-Flickr.jpg| | ||
+ | Soubor:Air New Zealand Fokker F-27 100 ZK-NAA-Flickr.jpg| | ||
+ | </gallery> | ||
+ | |||
+ | == Hlavní technické údaje == | ||
=== Fokker F-27-100 === | === Fokker F-27-100 === | ||
* '''Osádka:''' 2-3 | * '''Osádka:''' 2-3 | ||
Řádka 26: | Řádka 49: | ||
* '''Rozpětí:''' 29,00 m | * '''Rozpětí:''' 29,00 m | ||
* '''Délka:''' 23,10 m | * '''Délka:''' 23,10 m | ||
- | + | * '''Nosná plocha:''' 70,00 m<sup>2</sup> | |
- | * '''Nosná plocha:''' 70,00 m | + | |
* '''Hmotnost prázdného stroje:''' 10 295 kg | * '''Hmotnost prázdného stroje:''' 10 295 kg | ||
* '''Vzletová hmotnost:''' 18 370 kg | * '''Vzletová hmotnost:''' 18 370 kg | ||
* '''Maximální rychlost:''' 428 km/h | * '''Maximální rychlost:''' 428 km/h | ||
* '''Cestovní rychlost:''' 367 km/h | * '''Cestovní rychlost:''' 367 km/h | ||
- | * '''Dostup:''' | + | * '''Dostup:''' 8 839 m |
* '''Dolet:''' 1250-2020 km | * '''Dolet:''' 1250-2020 km | ||
* '''Pohonná jednotka:''' dva [[turbovrtulový motor|turbovrtulové motory]] [[Rolls-Royce Dart|Rolls-Royce Dart 511]] | * '''Pohonná jednotka:''' dva [[turbovrtulový motor|turbovrtulové motory]] [[Rolls-Royce Dart|Rolls-Royce Dart 511]] | ||
Řádka 43: | Řádka 65: | ||
* '''Délka:''' 23,56 m | * '''Délka:''' 23,56 m | ||
<!--* Výška: m--> | <!--* Výška: m--> | ||
- | * '''Nosná plocha:''' 70,00 m | + | * '''Nosná plocha:''' 70,00 m<sup>2</sup> |
* '''Hmotnost prázdného stroje:''' 10 525 kg | * '''Hmotnost prázdného stroje:''' 10 525 kg | ||
* '''Vzletová hmotnost:''' 19 731 kg | * '''Vzletová hmotnost:''' 19 731 kg | ||
* '''Maximální rychlost:''' 530 km/h | * '''Maximální rychlost:''' 530 km/h | ||
* '''Cestovní rychlost:''' 474 km/h | * '''Cestovní rychlost:''' 474 km/h | ||
- | * '''Dostup:''' | + | * '''Dostup:''' 8 885 m |
* '''Dolet:''' 1250-2070 km | * '''Dolet:''' 1250-2070 km | ||
* '''Pohonná jednotka:''' dva [[turbovrtulový motor|turbovrtulové motory]] [[Rolls-Royce Dart|Rolls-Royce Dart 528]] nebo Dart 532-7 | * '''Pohonná jednotka:''' dva [[turbovrtulový motor|turbovrtulové motory]] [[Rolls-Royce Dart|Rolls-Royce Dart 528]] nebo Dart 532-7 | ||
Řádka 59: | Řádka 81: | ||
* '''Délka:''' 23,56 m | * '''Délka:''' 23,56 m | ||
<!--* Výška: m--> | <!--* Výška: m--> | ||
- | * '''Nosná plocha:''' 70,00 m | + | * '''Nosná plocha:''' 70,00 m<sup>2</sup> |
* '''Hmotnost prázdného stroje:''' 10 336 kg | * '''Hmotnost prázdného stroje:''' 10 336 kg | ||
* '''Vzletová hmotnost:''' 20 411 kg | * '''Vzletová hmotnost:''' 20 411 kg | ||
* '''Maximální rychlost:''' 522 km/h | * '''Maximální rychlost:''' 522 km/h | ||
* '''Cestovní rychlost:''' 480 km/h | * '''Cestovní rychlost:''' 480 km/h | ||
- | * '''Dostup:''' | + | * '''Dostup:''' 8 991 m |
- | * '''Dolet:''' | + | * '''Dolet:''' 1 926 km |
* '''Pohonná jednotka:''' dva [[turbovrtulový motor|turbovrtulové motory]] [[Rolls-Royce Dart|Rolls-Royce Dart 532-7R]] | * '''Pohonná jednotka:''' dva [[turbovrtulový motor|turbovrtulové motory]] [[Rolls-Royce Dart|Rolls-Royce Dart 532-7R]] | ||
- | * '''Výkon motoru:''' | + | * '''Výkon motoru:''' 2 350 hp (1752 kW) |
==Prameny== | ==Prameny== | ||
Řádka 74: | Řádka 96: | ||
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | {{Flickr|Fokker+F-27+Friendship}}{{Commonscat|Fokker F27 Friendship}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Dopravní letadla]] | [[Kategorie:Dopravní letadla]] | ||
[[Kategorie:Letadla Fokker|F-27]] | [[Kategorie:Letadla Fokker|F-27]] |
Aktuální verze z 21. 9. 2021, 10:05
Fokker F-27 | ||
Fokker F-27-500 v roce 1978 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | dopravní letoun | |
Výrobce | Fokker | |
Konstruktér | ||
První let | 24. listopadu 1955 | |
Zařazen | 1958 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 793 | |
Varianty | ||
Uživatel | ||
Fokker F-27 Friendship je dopravní hornoplošník poháněný dvěma turbovrtulovými motory Rolls-Royce Dart, uvedený na trh v druhé polovině 50. let 20. století.
F-27 byl vyvinut na začátku padesátých letech s jasným záměrem vyrábět schopného nástupce k dřívějším pístovým letounům, které byly na trhu běžné, jako například úspěšný Douglas DC-3. Klíčovou novinkou modelu F27 byl výběr turbovrtulového motoru Rolls-Royce Dart, který produkoval podstatně méně vibrací a hluku, což zlepšilo podmínky pro cestující; další hlavní vlastnost pohodlí byla přetlaková kabina. Inovativní výrobní techniky byly také použity při konstrukci letadla. Stroj také v licenci vyráběla americká firma Fairchild (Fairchild-Hiller) jako F-27 (pouze s malými změnami v konstrukci oproti vzoru) a výrazně překonstruovaný typ FH-227 s dále prodlouženým trupem a zesílenou konstrukcí draku, schopný přepravovat až 56 cestujících.
Během osmdesátých let Fokker vyvinul jeho nástupce – letoun Fokker 50, který ho nakonec ve výrobě nahradil.
Obsah |
Vývoj
První vzlet prototypu (v. č. 10101, PH-NIV) proběhl 24. listopadu 1955. Letoun s kapacitou 28 cestujících poháněla dvojice motorů Rolls-Royce Dart 507 o maximálním výkonu 1088 kW s vrtulemi Dowty Rotol. Po dolétání zkušebního programu byl 6. června 1961 vyřazen.
Druhý prototyp (10102, PH-NVF) s výkonnějšími pohonnými jednotkami Dart 511 s maximálním výkonem 1227 kW vykonal první vzlet 31. ledna 1957. Kabina cestujících již mohla pojmout 32 osob, úpravou prošly také vztlakové klapky a tvar motorových gondol.
První sériové stroje F.27-100 měly instalovány výkonnější motory Rolls-Royce Dart 514-7 o výkonu 1360 kW, což umožnilo opět zvýšit přepravní kapacitu na 40, nebo 48 cestujících v provedení high-density pro dopravce provozující zvláště vytížené krátké tratě. Premiérový let F.27-100 proběhl 23. března 1958.
Od varianty -100 byla odvozena verze F.27-200 (první vzlet 20. září 1959) s dvojicí motorů Dart 528-7 o výkonu 1487 kW s kapacitou až 52 cestujících. Následující verze F.27-500 (FH-227) zalétaná 15. listopadu 1967, měla prodloužený trup o 1,50 m ve srovnání s variantou -100, s počtem sedadel 52 až 56. Pohon zajišťovaly dva motory Dart 536-7R.
Vedle dopravních letounů vznikly také stroje F.27-300 Combi (2. května 1960) a F.27-400 Combi (6. října 1960) se zesílenou podlahou hlavní kabiny upravenou pro smíšenou dopravu osob a nákladu. Cestující sedící v zadní části trupu oddělovala od nákladu pohyblivě uložená přepážka, umožňující měnit libovolně objem nákladního prostoru od 16,65 m3 až na maximálních 48,9 m3. Za pohonné jednotky byly vybrány motory Dart 528-7 nebo Dart 532-7
Letouny F.27-600 QC (Quick Change) byly uzpůsobeny pro rychlou změnu interiéru, schopné přepravit až 5700 kg nákladu nebo 56 cestujících. Sedadla cestujících byla instalována na speciálních paletách. První exemplář byl zalétán 22. června 1967.
Na dvojici strojů verze -100 byly provedeny dílčí úpravy konstrukce draku, nosné plochy a interiéru. Stroje byly opětovně uvedeny do provozu pod označením F.27-700. První let proběhl 29. prosince 1969.
Stroj také v licenci vyráběla americká firma Fairchild (Fairchild-Hiller) jako F-27 (pouze s malými změnami v konstrukci oproti vzoru) a výrazně překonstruovaný typ FH-227 s dále prodlouženým trupem a zesílenou konstrukcí draku, schopný přepravovat až 56 cestujících. Všechny stroje včetně prototypů byly na rozdíl od nizozemských letounů od počátku vybaveny povětrnostním radarem na přídi a nesly větší zásobu paliva v křídle.
Galerie
Hlavní technické údaje
Fokker F-27-100
- Osádka: 2-3
- Počet cestujících: 40-48
- Rozpětí: 29,00 m
- Délka: 23,10 m
- Nosná plocha: 70,00 m2
- Hmotnost prázdného stroje: 10 295 kg
- Vzletová hmotnost: 18 370 kg
- Maximální rychlost: 428 km/h
- Cestovní rychlost: 367 km/h
- Dostup: 8 839 m
- Dolet: 1250-2020 km
- Pohonná jednotka: dva turbovrtulové motory Rolls-Royce Dart 511
- Výkon motoru: 1227 kW
Fokker F-27-200
- Osádka: 2-3
- Počet cestujících: 40-52
- Rozpětí: 29,00 m
- Délka: 23,56 m
- Nosná plocha: 70,00 m2
- Hmotnost prázdného stroje: 10 525 kg
- Vzletová hmotnost: 19 731 kg
- Maximální rychlost: 530 km/h
- Cestovní rychlost: 474 km/h
- Dostup: 8 885 m
- Dolet: 1250-2070 km
- Pohonná jednotka: dva turbovrtulové motory Rolls-Royce Dart 528 nebo Dart 532-7
- Výkon motoru (Dart 532-7): 2250 hp (1678 kW)
Fokker F-27-600
- Posádka: 2-3
- Počet cestujících: 40-52, nebo 5700 kg nákladu
- Rozpětí: 29,00 m
- Délka: 23,56 m
- Nosná plocha: 70,00 m2
- Hmotnost prázdného stroje: 10 336 kg
- Vzletová hmotnost: 20 411 kg
- Maximální rychlost: 522 km/h
- Cestovní rychlost: 480 km/h
- Dostup: 8 991 m
- Dolet: 1 926 km
- Pohonná jednotka: dva turbovrtulové motory Rolls-Royce Dart 532-7R
- Výkon motoru: 2 350 hp (1752 kW)
Prameny
- V. Němeček, Atlas letadel, dvoumotorová proudová a turbovrtulová dopravní letadla, NADAS, Praha, 1981
- V. Němeček, Civilní letadla 2, NADAS, Praha, 1981
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |