Cessna A-37 Dragonfly
Z Multimediaexpo.cz
(+ Výrazné vylepšení) |
m (Nahrazení textu „General Electric“ textem „General Electric“) |
||
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze.) | |||
Řádka 10: | Řádka 10: | ||
|více uživatelů = [[Letectvo Vietnamské republiky]]<br />[[Kolumbie]]<br />[[Chile]] | |více uživatelů = [[Letectvo Vietnamské republiky]]<br />[[Kolumbie]]<br />[[Chile]] | ||
}} | }} | ||
- | + | '''Cessna A-37 Dragonfly''' (někdy i '''Super Tweet'''), je americký lehký bombardovací a bitevní letoun, vyvinutý z [[Cvičný letoun|cvičného letounu]] pro základní letecký výcvik [[Cessna T-37]]. Stroj, který byl vyráběn v 60. a 70. letech 20. století, se uplatnil především ve [[Vietnamská válka|válce ve Vietnamu]]. | |
- | '''Cessna A-37 Dragonfly''' (někdy i '''Super Tweet'''), je americký lehký bombardovací a bitevní letoun, vyvinutý z [[Cvičný letoun|cvičného letounu]] pro základní letecký výcvik [[Cessna T-37]]. Stroj, který byl vyráběn v 60. a 70. letech 20. století, se uplatnil především ve [[Vietnamská válka|válce ve Vietnamu]]. | + | |
== Vznik YAT-37D == | == Vznik YAT-37D == | ||
[[Image:A-37B Minigun.jpg|thumb|left|Rotační kulomet v přídi letoun A-37B]] | [[Image:A-37B Minigun.jpg|thumb|left|Rotační kulomet v přídi letoun A-37B]] | ||
- | |||
Rostoucí americká zainteresovanost ve Vietnamském konfliktu počátkem 60. let, vedla k zájmu o lehké útočné letouny označené zkratkou '''COIN''', které měly sloužit především k blízké podpoře vlastních jednotek a pozorování (předsunutí letečtí návodčí). Proto byly v roce 1962 v USA pro tento účel pokusně upraveny dva cvičné letouny Cessna T-37C. | Rostoucí americká zainteresovanost ve Vietnamském konfliktu počátkem 60. let, vedla k zájmu o lehké útočné letouny označené zkratkou '''COIN''', které měly sloužit především k blízké podpoře vlastních jednotek a pozorování (předsunutí letečtí návodčí). Proto byly v roce 1962 v USA pro tento účel pokusně upraveny dva cvičné letouny Cessna T-37C. | ||
- | Zkoušky prorotypů byly slibné, ale letectvo požadoval značně vylepšený stroj, který by měl větší nosnost, odolnost a lepší vlastnosti při provozu v polních podmínkách. Proto bylo nutné především použít silnější motory. V roce 1963 letectvo odjednalo stavbu prototypu letounu '''YAT-37D''', který se od cvičných T-37 v mnohém lišil. Jednalo se především o pevnější křídlo, větší přídavné nádrže o obsahu 360 l na koncích křídel, rotační kulomet ráže 7,62 mm | + | Zkoušky prorotypů byly slibné, ale letectvo požadoval značně vylepšený stroj, který by měl větší nosnost, odolnost a lepší vlastnosti při provozu v polních podmínkách. Proto bylo nutné především použít silnější motory. V roce 1963 letectvo odjednalo stavbu prototypu letounu '''YAT-37D''', který se od cvičných T-37 v mnohém lišil. Jednalo se především o pevnější křídlo, větší přídavné nádrže o obsahu 360 l na koncích křídel, rotační kulomet ráže 7,62 mm General Electric ''GAU-2B/A'' s kadencí 3000 ran za minutu a zásobou 1500 kusů střeliva, který byl instalován v pravé části přídě letounu. Dále letoun dostal lepší avioniku, navigační a komunikačný systémy a také zpevněný podvozek pro operace z polních letišť. Hmotnost letounu se výrazně zvýšila, stejně jako jeho nosnost. Pro udržení dobrých výkonů byly použity nové motory ''General Electric J85-J2/5'' o tahu 10,7 kN, což bylo dvakrát více, než původní motory [[Turboméca Marboré|Continental-Teledyne J69]]. |
Prototyp YAT-37D poprvé vzlétl v říjnu [[1964 v letectví|1964]] a o rok později začaly zkoušky i u druhého prototypu. zatímco první prototyp nesl po třech závěsnících pod každou polovinou křídla, druhý prototyp měl o dva více a první byl na tento standard také upraven. zkoušky letounu byly úspěšné, ale protože letectvo na nějaký čas ztratilo o letoun tohoto typu zájem, byla realizace projektu odložena na neurčito a druhý prototyp byl dokonce předán do muzea. | Prototyp YAT-37D poprvé vzlétl v říjnu [[1964 v letectví|1964]] a o rok později začaly zkoušky i u druhého prototypu. zatímco první prototyp nesl po třech závěsnících pod každou polovinou křídla, druhý prototyp měl o dva více a první byl na tento standard také upraven. zkoušky letounu byly úspěšné, ale protože letectvo na nějaký čas ztratilo o letoun tohoto typu zájem, byla realizace projektu odložena na neurčito a druhý prototyp byl dokonce předán do muzea. | ||
Řádka 32: | Řádka 30: | ||
== Varianty == | == Varianty == | ||
- | * '''YAT-37D''' | + | * '''YAT-37D''' – prototypy přestavěné z letounu [[Cessna T-37|Cessna T-37C]]. |
- | * '''YA-37A''' | + | * '''YA-37A''' – nové označení pro předchozí variantu |
- | * '''A-37A''' | + | * '''A-37A''' – sériová varianta, upravené stroje T-37B, vybavené movými motory J85, novým křídlem s 8 pylony a rotačním kanónem. |
- | * '''A-37B''' | + | * '''A-37B''' – motory J85 výkonnější varianty, nástavec pro doplňování paliva za letu, zvýšená kapacita palivových nádrží a zpevněná konstrukce letounu. |
* '''OA-37B''' | * '''OA-37B''' | ||
Řádka 62: | Řádka 60: | ||
* '''Nosná plocha:''' 17,1 m² | * '''Nosná plocha:''' 17,1 m² | ||
* '''Hmotnost prázdného letounu:''' 2816,7 kg | * '''Hmotnost prázdného letounu:''' 2816,7 kg | ||
- | * '''Max. vzletová hmotnost:''' | + | * '''Max. vzletová hmotnost:''' 6 800 kg |
* '''Maximální rychlost:''' 770 km/h | * '''Maximální rychlost:''' 770 km/h | ||
* '''Cestovní rychlost:''' 480 km/h | * '''Cestovní rychlost:''' 480 km/h | ||
* '''Dostup:''' 12 700 m | * '''Dostup:''' 12 700 m | ||
* '''Stoupavost:''' 35,5 m/s | * '''Stoupavost:''' 35,5 m/s | ||
- | * '''Dolet:''' | + | * '''Dolet:''' 1 480 km |
=== Pohonná jednotka === | === Pohonná jednotka === | ||
Řádka 75: | Řádka 73: | ||
== Výzbroj == | == Výzbroj == | ||
* 1 x 7,62 mm rotační kulomet GAU-2B/A v nose letounu | * 1 x 7,62 mm rotační kulomet GAU-2B/A v nose letounu | ||
- | * až | + | * až 1 200 kg výzbroje na 8 pylonech |
===Možnosti podvěsu výzbroje=== | ===Možnosti podvěsu výzbroje=== | ||
Řádka 86: | Řádka 84: | ||
* Kontejnery na submunici SUU-14 | * Kontejnery na submunici SUU-14 | ||
* Řízené střely [[AIM-9 Sidewinder]] | * Řízené střely [[AIM-9 Sidewinder]] | ||
+ | |||
+ | == YouTube == | ||
+ | {| border="4" width="442" align="left" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=8-Op7kNbwWg}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''Cessna A-37 Dragonfly – A trip around the bay (anglicky)''' | ||
+ | |} | ||
+ | {| border="4" width="442" align="right" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=w7aaU4rHDdk}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''Cessna A-37 Dragonfly jet attack aircraft''' | ||
+ | |} | ||
+ | <br style="clear: both;" /> | ||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
Řádka 93: | Řádka 104: | ||
[[Kategorie:Americká vojenská letadla]] | [[Kategorie:Americká vojenská letadla]] | ||
[[Kategorie:Letadla Cessna]] | [[Kategorie:Letadla Cessna]] | ||
+ | [[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]] |
Aktuální verze z 23. 11. 2021, 15:03
A-37 Dragonfly | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | lehký útočný letoun | |
Výrobce | Cessna | |
Konstruktér | ||
První let | říjen 1964 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | ||
Varianty | ||
Uživatel | United States Air Force | |
Letectvo Vietnamské republiky Kolumbie Chile |
Cessna A-37 Dragonfly (někdy i Super Tweet), je americký lehký bombardovací a bitevní letoun, vyvinutý z cvičného letounu pro základní letecký výcvik Cessna T-37. Stroj, který byl vyráběn v 60. a 70. letech 20. století, se uplatnil především ve válce ve Vietnamu.
Obsah |
Vznik YAT-37D
Rostoucí americká zainteresovanost ve Vietnamském konfliktu počátkem 60. let, vedla k zájmu o lehké útočné letouny označené zkratkou COIN, které měly sloužit především k blízké podpoře vlastních jednotek a pozorování (předsunutí letečtí návodčí). Proto byly v roce 1962 v USA pro tento účel pokusně upraveny dva cvičné letouny Cessna T-37C.
Zkoušky prorotypů byly slibné, ale letectvo požadoval značně vylepšený stroj, který by měl větší nosnost, odolnost a lepší vlastnosti při provozu v polních podmínkách. Proto bylo nutné především použít silnější motory. V roce 1963 letectvo odjednalo stavbu prototypu letounu YAT-37D, který se od cvičných T-37 v mnohém lišil. Jednalo se především o pevnější křídlo, větší přídavné nádrže o obsahu 360 l na koncích křídel, rotační kulomet ráže 7,62 mm General Electric GAU-2B/A s kadencí 3000 ran za minutu a zásobou 1500 kusů střeliva, který byl instalován v pravé části přídě letounu. Dále letoun dostal lepší avioniku, navigační a komunikačný systémy a také zpevněný podvozek pro operace z polních letišť. Hmotnost letounu se výrazně zvýšila, stejně jako jeho nosnost. Pro udržení dobrých výkonů byly použity nové motory General Electric J85-J2/5 o tahu 10,7 kN, což bylo dvakrát více, než původní motory Continental-Teledyne J69.
Prototyp YAT-37D poprvé vzlétl v říjnu 1964 a o rok později začaly zkoušky i u druhého prototypu. zatímco první prototyp nesl po třech závěsnících pod každou polovinou křídla, druhý prototyp měl o dva více a první byl na tento standard také upraven. zkoušky letounu byly úspěšné, ale protože letectvo na nějaký čas ztratilo o letoun tohoto typu zájem, byla realizace projektu odložena na neurčito a druhý prototyp byl dokonce předán do muzea.
Obnovení projektu
Válka v jihovýchodní Asii však nadále eskalovala a ztráty letounů Douglas A-1 Skyraider, které tehdy byly hlavním letounem pro operace COIN, narůstaly. Letectvo tedy oprášilo projekt YAT-37D a rozhodlo se, že vhodnost typu ověří přímo v bojových podmínkách.
Firmě Cessna proto byla zadána výroba 39 předsériových kusů YAT-37D, jen mírně se odlišujících od prototypů. Všechny měly být přestavěny ze sériových cvičných T-37B. Letounu bylo původně přiděleno označení AT-37D, které se časem změnilo na A-37A. Součástí testovacího programu bylo znovuobnovení provozu muzeu mezitím předaného druhého prototypu, který byl upraven na standard A-37A.
Bojové stroje měly nosnost až 1200 kg zbraní a jelikož u nich bylo zachováno zdvojené řízení, bylo je i možné používat k operačnímu výcviku. Pokud letoun prováděl misi předsunutého leteckého návodčího, seděl na druhém sedadle pozorovatel, zatímco když se jednalo o přímou podporu jednotek, letěl se strojem pouze pilot a ušetřená hmotnost druhého člena posádky umožnila nést více zbraní.
Varianty
- YAT-37D – prototypy přestavěné z letounu Cessna T-37C.
- YA-37A – nové označení pro předchozí variantu
- A-37A – sériová varianta, upravené stroje T-37B, vybavené movými motory J85, novým křídlem s 8 pylony a rotačním kanónem.
- A-37B – motory J85 výkonnější varianty, nástavec pro doplňování paliva za letu, zvýšená kapacita palivových nádrží a zpevněná konstrukce letounu.
- OA-37B
Uživatelé
- Dominikánská republika - dodáno 8 kusů, všechny byly zničeny či odepsány do března 2001
- Ekvádor - dodáno 28 kusů (20 stále v provozu)
- Guatemala - dodáno 15 kusů (2 stále v provozu)
- Honduras - dodáno 17 kusů (10 stále v provozu)
- Chile - dodáno 44 kusů (14 stále v provozu)
- Jižní Korea
- Jižní Vietnam - dodáno 254 kusů
- Kambodža
- Kolumbie - dodáno 32 kusů (v roce 2008 mají být všechny vyřazeny)
- Peru - dodáno 53 kusů (10 stále v provozu)
- Salvador - dodáno 15 kusů (9 stále v provozu)
- Thajsko - dodáno 20 kusů
- Uruguay - dodáno 14 kusů (10 stále v provozu)
- USA
- Vietnam - při obsazení Jižního Vietnamu bylo zajato 95 kusů jihovietnamských A-37B.
Hlavní technické údaje
- Posádka: 2
- Rozpětí: 11,71 m
- Délka: 9,79 m
- Výška: 2,82 m
- Nosná plocha: 17,1 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 2816,7 kg
- Max. vzletová hmotnost: 6 800 kg
- Maximální rychlost: 770 km/h
- Cestovní rychlost: 480 km/h
- Dostup: 12 700 m
- Stoupavost: 35,5 m/s
- Dolet: 1 480 km
Pohonná jednotka
- 2× proudový motor General Electric J85-GE-17A
- Tah motoru: 12,7 kN
Výzbroj
- 1 x 7,62 mm rotační kulomet GAU-2B/A v nose letounu
- až 1 200 kg výzbroje na 8 pylonech
Možnosti podvěsu výzbroje
- 30 mm kanón DEFA-553
- 20 mm kanón GPU-2/A
- 7,62 mm rotační kulomet SUU-11/A
- Raketomet LAU-32A pro 19 neřízených střel
- Pumy Mk.82
- Kontejnery s napalmem
- Kontejnery na submunici SUU-14
- Řízené střely AIM-9 Sidewinder
YouTube
Cessna A-37 Dragonfly – A trip around the bay (anglicky) |
Cessna A-37 Dragonfly jet attack aircraft |
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |