Vážení zákazníci a čtenáři – od 28. prosince do 2. ledna máme zavřeno.
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !

Soubor:Muzeum-Kbely-030.jpg

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(Fotografie + … + pochází z mého výletu do historického vojenského letiště Praha - Kbely. Povoluji její použití pod licencí – Creative Commons Attribution ShareAlike 2.5. Autor: Michal Pohořelský, www.Multimediaexpo.cz [[Kategorie:CC)
(++)
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
-
Fotografie + … + pochází z mého výletu do historického vojenského letiště Praha - Kbely.
+
Fotografie letadla + Czech: Northrop F-5 E Tiger II, USA, 1974
 +
* Letoun F-5 E, který se nyní nachází ve sbírkách VHÚ, byl vyroben na přelomu let 1973/74 pod sériovým číslem S/N 73-00878 a jihovietnamskou stranou nasazen od června 1974. K dubnu 1975, kdy se zřejmě stal kořistí severovietnamských vojáků, měl nalétáno 153 h 30 min. Poté byl delší dobu odstaven a intenzivněji provozován až od roku 1978. Někdy počátkem roku 1981 byly zbylé F-5 vietnamskou vládou nabízeny spřáteleným státům ke studijním účelům. Také československá vláda projevila zájem o jeden stroj, a tak byl 00878 přeletěn v dubnu 1981 na základnu Da Nang. Tam byl, zřejmě již za účasti čs. techniků rozebrán a v kontejnerech odeslán do Československa. V té době měl nalétáno pouhých 236 hodin a 20 minut. V Da Nang mu byly také zamalovány všechny výsostné znaky.
 +
* Někdy počátkem roku 1982 se o F-5 E, S/N 73-00878 dozvěděl také plukovník Ing. Jaroslav Janečka, náčelník Expozice letectví a kosmonautiky VM a o letoun oficiálně požádal pro muzejní sbírky. Byl vedením Aera upozorněn, že stroj je již značně nekompletní a stále ještě na něm probíhá výzkum. Přesto byl drak letounu, spolu s jedním motorem následujícího roku potají převezen do Prahy-Kbel a uložen v depozitním hangáru. Koncem osmdesátých let minulého století pak již byl normálně vystaven ve vnější expozici Leteckého muzea, kde se nalézá dodnes, jako významná připomínka období Studené války.
-
Povoluji její použití pod licencí – Creative Commons Attribution ShareAlike 2.5.
+
* Kompletní popis letadla — '''[http://www.vhu.cz/exhibit/northrop-f-5-e-tiger-ii-usa-1974/ Northrop F-5 E Tiger II, USA, 1974]'''
-
Autor: Michal Pohořelský, www.Multimediaexpo.cz
+
+ pochází z mého výletu do [[Letecké muzeum Kbely|muzea civilního a vojenského letectví]] ve Kbelích během srpna 2009.
 +
 
 +
Povoluji její použití pod licencí – Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.0 Generic (CC BY-NC-SA 2.0)
 +
 
 +
Author: Michal Pohořelský, www.Multimediaexpo.cz
[[Kategorie:CC Czech]]
[[Kategorie:CC Czech]]
-
[[Kategorie:Letecké muzeum 2009]]
+
[[Kategorie:Letecké muzeum Praha 2009]]
 +
[[Kategorie:Aircraft Northrop F-5 Freedom Fighter]]

Aktuální verze z 11. 12. 2021, 15:41

Fotografie letadla + Czech: Northrop F-5 E Tiger II, USA, 1974

  • Letoun F-5 E, který se nyní nachází ve sbírkách VHÚ, byl vyroben na přelomu let 1973/74 pod sériovým číslem S/N 73-00878 a jihovietnamskou stranou nasazen od června 1974. K dubnu 1975, kdy se zřejmě stal kořistí severovietnamských vojáků, měl nalétáno 153 h 30 min. Poté byl delší dobu odstaven a intenzivněji provozován až od roku 1978. Někdy počátkem roku 1981 byly zbylé F-5 vietnamskou vládou nabízeny spřáteleným státům ke studijním účelům. Také československá vláda projevila zájem o jeden stroj, a tak byl 00878 přeletěn v dubnu 1981 na základnu Da Nang. Tam byl, zřejmě již za účasti čs. techniků rozebrán a v kontejnerech odeslán do Československa. V té době měl nalétáno pouhých 236 hodin a 20 minut. V Da Nang mu byly také zamalovány všechny výsostné znaky.
  • Někdy počátkem roku 1982 se o F-5 E, S/N 73-00878 dozvěděl také plukovník Ing. Jaroslav Janečka, náčelník Expozice letectví a kosmonautiky VM a o letoun oficiálně požádal pro muzejní sbírky. Byl vedením Aera upozorněn, že stroj je již značně nekompletní a stále ještě na něm probíhá výzkum. Přesto byl drak letounu, spolu s jedním motorem následujícího roku potají převezen do Prahy-Kbel a uložen v depozitním hangáru. Koncem osmdesátých let minulého století pak již byl normálně vystaven ve vnější expozici Leteckého muzea, kde se nalézá dodnes, jako významná připomínka období Studené války.

+ pochází z mého výletu do muzea civilního a vojenského letectví ve Kbelích během srpna 2009.

Povoluji její použití pod licencí – Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.0 Generic (CC BY-NC-SA 2.0)

Author: Michal Pohořelský, www.Multimediaexpo.cz

Historie souboru

Kliknutím na datum a čas se zobrazí tehdejší verze souboru.

Datum a časNáhledRozměryUživatelKomentář
současná18. 4. 2013, 15:48Náhled verze z 18. 4. 2013, 15:482 560×1 920 (939 kB)Sysop (diskuse | příspěvky) (Fotografie + … + pochází z mého výletu do historického vojenského letiště Praha - Kbely. Povoluji její použití pod licencí – Creative Commons Attribution ShareAlike 2.5. Autor: Michal Pohořelský, www.Multimediaexpo.cz [[Kategorie:CC)

Na soubor odkazuje tato stránka:

Metadata