Šablona:Článek dne/2019/32

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ Servisní článek)
m (Nahrazení textu „Kategorie:Článek DNE“ textem „Kategorie:Archiv Článků DNE“)
 
(Nejsou zobrazeny 4 mezilehlé verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. -->
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. -->
-
[[Soubor:SUN-Ultra40-2014-002.jpg|right|160px|Dvojice konektorů IEEE 1394a na předním panelu serveru SUN Ultra 40 M2.]]
+
[[Soubor:Panzer VIII Maus-August 2017-Flickr-1.jpg|right|160px|Panzer VIII Maus v tankovém muzeum Kubinka]]
-
'''[[FireWire]]''' ('''IEEE 1394''') je standardní sériová [[sběrnice]] pro připojení periférií k [[počítač]]i. Díky své technické jednoduchosti a pořizovací ceně nahrazuje dříve používané způsoby připojení, především [[SCSI]].
+
'''[[Panzer VIII Maus|Panzerkampfwagen VIII Maus]]''' (Sd.Kfz 205) byl německý těžký tank, který nebyl nikdy uveden do provozu. Maus je doposud také nejtěžší tank druhé světové války, který byl zkonstruován. Návrhy tohoto tanku byly předány Adolfu Hitlerovi Ferdinandem&nbsp;Porsche v červnu roku 1942 a vzápětí schváleny. Práce na výrobě byly velice usilovné a rychlé, první prototyp, vyroben v roce 1943, byl původně označen názvem ''Mammut'' (Mamut). Později však byl přejmenován na ''Mäuschen'' (Myška) a poté na konečné ''Maus'' (Myš).
-
V současné době jsou k dispozici dvě verze FireWire: původní s šestipinovým kabelem označovaná dnes jako FireWire 400 neboli IEEE&nbsp;1394a s rychlostí 400 Mbit/s a FireWire 800 neboli IEEE&nbsp;1394b s rychlostí až 800&nbsp;Mbit/s a devítipinovým kabelem. Nyní se schvaluje nový&nbsp;standard IEEE 1394c s rychlostí až 3&nbsp;200&nbsp;Mbit/s. FireWire na rozdíl od USB není ale prozatím tak rozšířen a patrně už nikdy nebude. Dnes se používání tohoto rozhraní pro běžné uživatele zúžilo zejména k připojení digitálních videokamer, v profesionální sféře se používá k rychlému připojení externích disků a optických mechanik.
+
Tank byl 10,1 metru dlouhý, 3,67 široký a 3,66 vysoký a vážil cca 180 tun (pro srovnání nejpoužívanější ruský tank [[T-34]] vážil 30,9 tun). Maus byl vyzbrojen 128mm dělem s&nbsp;koaxiálním 75mm kanónem a měla ho obsluhovat posádka 5-6 mužů. Pancíř tanku se pohyboval v rozsahu mezi 60–240 mm. Ke konci války bylo ve výrobě osm tanků, z&nbsp;toho dva byly hotové. Plán počítal s výrobou první série o počtu 150–200 vozidel.
-
FireWire může spojit až 63 zařízení ve stromové nebo daisy chain topologii (na rozdíl od sběrnicové topologie paralelního SCSI). To umožňuje komunikaci zařízení na principu [[peer-to-peer]], například mezi [[Scanner|skenerem]] a [[Počítačová tiskárna|tiskárnou]], bez potřeby využití systémové paměti nebo [[Procesor|procesoru]] počítače. FireWire také podporuje více hostitelských zařízení na jedné sběrnici. USB potřebuje na stejnou funkci speciální čipset, což v praxi znamená, že potřebuje speciální drahý kabel, přičemž FireWire postačuje běžný kabel se správným počtem pinů (standardně šest). FireWire podporuje technologie [[plug-and-play]] a hot swapping. Měděný kabel, který je použit nejčastěji, může mít délku až 4,5 metru a je flexibilnější než většina kabelů pro paralelní SCSI. Kabel se šesti nebo devíti piny dokáže napájet port až 45 [[watt]]y a 30&nbsp;[[volt]]y, což umožňuje energeticky středně náročným zařízením pracovat bez samostatného napájecího zdroje.
+
Z důvodů velké hmotnosti a objemu bylo prakticky nemožné, aby Maus přejížděl po mostech (Maus byl vybaven šnorchlem, aby se mohl dostat přes řeku) nebo byl převážen vlakem, avšak s touto váhou pro Mause nebylo takřka nic překážkou. Ani za použití nejsilnějších dostupných motorů nebyl tank schopen dosáhnout plánované rychlosti 20&nbsp;km/h a mohl se pohybovat jen rychlostí 13&nbsp;km/h.  
-
Dodatek IEEE 1394a, vydaný v roce 2000, upřesnil a vylepšil původní specifikaci. Přidal podporu pro asynchronní&nbsp;streaming, rychlejší rekonfiguraci sběrnice, spojování paketů a úsporný režim spánku. IEEE 1394a nabízí několik výhod oproti IEEE 1394. 1394a je schopen rozhodčích zrychlení, což sběrnici umožňuje urychlit rozhodčí řízení cyklů, což vede ke zlepšení efektivity. To také umožňuje řídit krátký restart sběrnice, při kterém mohou být přidány nebo odebrány uzly, aniž by došlo k&nbsp;velkému poklesu v isochronním přenosu.
+
Maus byl podobně jako většina tanků konstruovaných firmou Porsche vybaven elektrickou převodovkou. Porsche si na tomto zakládal a se stejným systémem se již dříve účastnil i soutěže na těžký tank [[Tiger]], ve které ale zvítězila firma Henschel & Sohn a Porscheho přebytečné podvozky byly použity pro stíhače tanků [[Ferdinand (stíhač tanků)|Ferdinand]]. Maus byl původně navrhován s benzínovým motorem, avšak při výrobě byl předělán na dieselový.
-
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>
+
 
 +
Pro jeho náročnou mobilitu a pomalou rychlost se Maus dal těžko použít v ofenzivních operacích (to však ke konci války nebylo hlavním cílem německých tankových divizí). Naopak Maus byl výborným strojem pro obranu a jeho hmotnost mu dodávala stabilitu při střelbě. Výhoda kulometu mu dávala silnou obranu proti pěchotě což u mnohých německých tanků chybělo nebo bylo nedostatečné.
 +
 
 +
Původní plán počítal s dokončením prvního prototypu v létě [[1943]] a poté dodávat další v rychlosti 5ks za měsíc. Tato výroba byla svěřena továrnám Krupp, zodpovědné za konstrukci podvozku, těla a věže a továrně&nbsp;Alkett, zodpovědné za montáž. V květnu 1943, dřevěná maketa byla předvedena Hitlerovi, který poté schválil k výrobě prvních 150 kusů. Vývoj Mause pokračovala, ale v říjnu 1943 Hitler zrušil objednávku 150 kusů. Toto nařízení bylo následováno v listopadu úplným zastavením vývoje. První prototypy však měli být dokončeny na hitlerův rozkaz.
 +
 
 +
První prototyp, bez věže, Alkett dokončil v prosinci 1943. Věž zastoupila nefunkční kopie stejné váhy.
 +
 
 +
Kromě problémů s rychlostí Maus nebyl schopný přejíždět po mostech. Z toho důvodu byl Maus předělán na obojživelný tank. V případě toků do hloubky 3 metrů byl Maus schopen překročit bez problémů, ale v hlubších vodách musel být Maus napojen na druhý aby mohl přejet na dně toku. Toto bylo zajištěno dlouhým elektrickým kabelem a šnorchlem, které umožňovaly přejet v hloubkách až do 13 metrů. Když první Maus překročil mohl napájet druhý z&nbsp;opačného břehu. V březnu 1944 druhý prototyp byl dokončen. Tento model byl v mnohém odlišný od prvního. V polovině roku 1944 byla druhá verze vybavená elektrárenskou jednotkou a první funkční Maus věž, vybavená všemi schválenými zbraněmi byla, namontována do stroje. Původně se měla i první verze doplnit funkční věží to se však nikdy nestalo.
 +
 
 +
Krupp začal v červnu 1944 s produkcí dalších 4 strojů avšak výroba byla zastavena a základy rozmontovány a zničeny aby výroba nepadla do&nbsp;rukou nepřátel. Z&nbsp;důvodů téměř nemožné přepravy vlakem byl&nbsp;pro&nbsp;Mause vytvořen speciální přepravní vagón.
 +
<noinclude>[[Kategorie:Archiv Článků DNE]]</noinclude>

Aktuální verze z 6. 1. 2022, 16:24

Panzer VIII Maus v tankovém muzeum Kubinka

Panzerkampfwagen VIII Maus (Sd.Kfz 205) byl německý těžký tank, který nebyl nikdy uveden do provozu. Maus je doposud také nejtěžší tank druhé světové války, který byl zkonstruován. Návrhy tohoto tanku byly předány Adolfu Hitlerovi Ferdinandem Porsche v červnu roku 1942 a vzápětí schváleny. Práce na výrobě byly velice usilovné a rychlé, první prototyp, vyroben v roce 1943, byl původně označen názvem Mammut (Mamut). Později však byl přejmenován na Mäuschen (Myška) a poté na konečné Maus (Myš).

Tank byl 10,1 metru dlouhý, 3,67 široký a 3,66 vysoký a vážil cca 180 tun (pro srovnání nejpoužívanější ruský tank T-34 vážil 30,9 tun). Maus byl vyzbrojen 128mm dělem s koaxiálním 75mm kanónem a měla ho obsluhovat posádka 5-6 mužů. Pancíř tanku se pohyboval v rozsahu mezi 60–240 mm. Ke konci války bylo ve výrobě osm tanků, z toho dva byly hotové. Plán počítal s výrobou první série o počtu 150–200 vozidel.

Z důvodů velké hmotnosti a objemu bylo prakticky nemožné, aby Maus přejížděl po mostech (Maus byl vybaven šnorchlem, aby se mohl dostat přes řeku) nebo byl převážen vlakem, avšak s touto váhou pro Mause nebylo takřka nic překážkou. Ani za použití nejsilnějších dostupných motorů nebyl tank schopen dosáhnout plánované rychlosti 20 km/h a mohl se pohybovat jen rychlostí 13 km/h.

Maus byl podobně jako většina tanků konstruovaných firmou Porsche vybaven elektrickou převodovkou. Porsche si na tomto zakládal a se stejným systémem se již dříve účastnil i soutěže na těžký tank Tiger, ve které ale zvítězila firma Henschel & Sohn a Porscheho přebytečné podvozky byly použity pro stíhače tanků Ferdinand. Maus byl původně navrhován s benzínovým motorem, avšak při výrobě byl předělán na dieselový.

Pro jeho náročnou mobilitu a pomalou rychlost se Maus dal těžko použít v ofenzivních operacích (to však ke konci války nebylo hlavním cílem německých tankových divizí). Naopak Maus byl výborným strojem pro obranu a jeho hmotnost mu dodávala stabilitu při střelbě. Výhoda kulometu mu dávala silnou obranu proti pěchotě což u mnohých německých tanků chybělo nebo bylo nedostatečné.

Původní plán počítal s dokončením prvního prototypu v létě 1943 a poté dodávat další v rychlosti 5ks za měsíc. Tato výroba byla svěřena továrnám Krupp, zodpovědné za konstrukci podvozku, těla a věže a továrně Alkett, zodpovědné za montáž. V květnu 1943, dřevěná maketa byla předvedena Hitlerovi, který poté schválil k výrobě prvních 150 kusů. Vývoj Mause pokračovala, ale v říjnu 1943 Hitler zrušil objednávku 150 kusů. Toto nařízení bylo následováno v listopadu úplným zastavením vývoje. První prototypy však měli být dokončeny na hitlerův rozkaz.

První prototyp, bez věže, Alkett dokončil v prosinci 1943. Věž zastoupila nefunkční kopie stejné váhy.

Kromě problémů s rychlostí Maus nebyl schopný přejíždět po mostech. Z toho důvodu byl Maus předělán na obojživelný tank. V případě toků do hloubky 3 metrů byl Maus schopen překročit bez problémů, ale v hlubších vodách musel být Maus napojen na druhý aby mohl přejet na dně toku. Toto bylo zajištěno dlouhým elektrickým kabelem a šnorchlem, které umožňovaly přejet v hloubkách až do 13 metrů. Když první Maus překročil mohl napájet druhý z opačného břehu. V březnu 1944 druhý prototyp byl dokončen. Tento model byl v mnohém odlišný od prvního. V polovině roku 1944 byla druhá verze vybavená elektrárenskou jednotkou a první funkční Maus věž, vybavená všemi schválenými zbraněmi byla, namontována do stroje. Původně se měla i první verze doplnit funkční věží to se však nikdy nestalo.

Krupp začal v červnu 1944 s produkcí dalších 4 strojů avšak výroba byla zastavena a základy rozmontovány a zničeny aby výroba nepadla do rukou nepřátel. Z důvodů téměř nemožné přepravy vlakem byl pro Mause vytvořen speciální přepravní vagón.