V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Národní třída (stanice metra v Praze)

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Nahrazení textu)
(++)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 13: Řádka 13:
== Historický vývoj ==
== Historický vývoj ==
-
 
Vybudovat stanici metra v této části Prahy bylo zamýšleno již v prvních návrzích ještě z časů první republiky, ačkoliv mnohdy se spíše uvažovalo o prostoru kolem [[Národní divadlo|Národního divadla]]. Definitivně sem byla zanesena podle plánů v roce [[1970]], na jejichž základě se začalo stavět o sedm let později.
Vybudovat stanici metra v této části Prahy bylo zamýšleno již v prvních návrzích ještě z časů první republiky, ačkoliv mnohdy se spíše uvažovalo o prostoru kolem [[Národní divadlo|Národního divadla]]. Definitivně sem byla zanesena podle plánů v roce [[1970]], na jejichž základě se začalo stavět o sedm let později.
Řádka 21: Řádka 20:
Od roku [[2009]] se počítá s uzavřením stanice na šestnáct měsíců. Stávající vestibul, včetně technických prostor  stanice na povrchu a v prvním podzemním podlaží, bude zbořen a eskalátorový tunel bude zkrácen. Nový vestibul bude v druhém podzemním podlaží multifunkčního objektu ''Copa Centrum Národní'', který bude mít i několik nadzemních podlaží a celkovou plochou 50 000 m2. Z vestibulu bude přímý vstup do obchodní pasáže a trojice eskalátorů na povrch. V podzemní části bude s vestibulem sousedit podzemním parkoviště pro 250 automobilů. V době uzavření stanice dojde též k částečné rekonstrukci podzemní části stanice v úrovni nástupiště.<ref>[http://zpravy.idnes.cz/podivejte-se-jak-bude-vypadat-novy-vestibul-metra-na-narodni-tride-10o-/praha.asp?c=A080925_135402_praha_pje článek "Podívejte se, jak bude vypadat nový vestibul metra na Národní třídě"] na iDnes, včetně vizualizací nového vestibulu</ref>
Od roku [[2009]] se počítá s uzavřením stanice na šestnáct měsíců. Stávající vestibul, včetně technických prostor  stanice na povrchu a v prvním podzemním podlaží, bude zbořen a eskalátorový tunel bude zkrácen. Nový vestibul bude v druhém podzemním podlaží multifunkčního objektu ''Copa Centrum Národní'', který bude mít i několik nadzemních podlaží a celkovou plochou 50 000 m2. Z vestibulu bude přímý vstup do obchodní pasáže a trojice eskalátorů na povrch. V podzemní části bude s vestibulem sousedit podzemním parkoviště pro 250 automobilů. V době uzavření stanice dojde též k částečné rekonstrukci podzemní části stanice v úrovni nástupiště.<ref>[http://zpravy.idnes.cz/podivejte-se-jak-bude-vypadat-novy-vestibul-metra-na-narodni-tride-10o-/praha.asp?c=A080925_135402_praha_pje článek "Podívejte se, jak bude vypadat nový vestibul metra na Národní třídě"] na iDnes, včetně vizualizací nového vestibulu</ref>
-
 
+
== Reference ==
 +
<references/>
== Externí odkazy ==
== Externí odkazy ==
* [http://metroweb.cz/metro/stanice/linka_b/NA/NA.htm Informace o stanici na stránce Metroweb.cz]
* [http://metroweb.cz/metro/stanice/linka_b/NA/NA.htm Informace o stanici na stránce Metroweb.cz]
 +
* [http://metroart.cz/B/NarodniTrida.html Metroart.cz – Národní třída]
{{Commonscat|Národní třída (metro station)}}{{Článek z Wikipedie}}
{{Commonscat|Národní třída (metro station)}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Stanice metra v Praze]]
[[Kategorie:Stanice metra v Praze]]
 +
[[Kategorie:B (linka metra v Praze)]]

Aktuální verze z 27. 3. 2022, 18:25

Soubor:Metro Narodni trida 2005-03-26 00.jpeg
Obklad trojlodní stanice Národní třída
Povrchový vestibul stanice

Národní třída je stanice metra v Praze, nacházející se na lince B, na jejím historicky nejstarším úseku I.B, pod kostelem Nejsvětější trojice u Spálené ulice. Její projektový název byl Purkyňova, ale později byl změněn podle jména nedaleké významné ulice. Stanice byla zprovozněna 2. listopadu 1985

Obsah

Konstrukce a charakteristika stanice

Národní třída je ražená, pilířová, trojlodní stanice se zkrácenou střední lodí směrem na jih (délka 65 m), a prodlouženou směrem na sever jako přestupová chodba (délka 69 m) tak, že výstup vede přímo k obchodnímu domu Tesco (v době otevření Máj), zaústěný je do povrchového, proskleného vestibulu železobetonové konstrukce. Cestující se dostanou na povrch pomocí tříramenných hlubinných eskalátorů sovětského typu o délce 75,4 m.

Stanice je založena 39 m hluboko a je dlouhá 111,5 metrů. Na nástupišti je 15 párů prostupů mezi loděmi, s ostěním montovaným z železobetonových tybinků. Konstrukce stanice umožňuje časem prodloužit střední loď jižním směrem tak, aby byl vybudován druhý eskalátorový tunel s výstupem u ulic Lazarská nebo Vodičkova. Všechny lodě jsou obloženy obkladovým sklem Connex se zlatou fólií.

Vestibul stanice je jednopatrový, povrchový. Původně zahrnoval pouze prostor vyústění eskalátorového tunelu ze stanice, v 90. letech však byl rozšířen severním směrem tak, že nyní zabírá i plochu až k obchodnímu domu Tesco. Důvodem bylo především vytvoření nových obchodních ploch pro různé provozovny.

Historický vývoj

Vybudovat stanici metra v této části Prahy bylo zamýšleno již v prvních návrzích ještě z časů první republiky, ačkoliv mnohdy se spíše uvažovalo o prostoru kolem Národního divadla. Definitivně sem byla zanesena podle plánů v roce 1970, na jejichž základě se začalo stavět o sedm let později.

Na výstavbu v letech 19771985 bylo vynaloženo 344 milionů Kčs. Původně měla mít Národní třída dva výstupy, avšak i následné budování jen jediného si vyžádalo demolici mnohých historických domů. Kromě vestibulu stanice vzniklo ale i náměstíčko s moderní prosklenou fontánou, jejímž autorem je Pavel Trnka a Zbyněk Kabelík.

V roce 2002 došlo k vyplavení celé stanice vodou v důsledku rozsáhlé povodně a do provozu tak byla znovu uvedena až těsně před rokem 2003.

Od roku 2009 se počítá s uzavřením stanice na šestnáct měsíců. Stávající vestibul, včetně technických prostor stanice na povrchu a v prvním podzemním podlaží, bude zbořen a eskalátorový tunel bude zkrácen. Nový vestibul bude v druhém podzemním podlaží multifunkčního objektu Copa Centrum Národní, který bude mít i několik nadzemních podlaží a celkovou plochou 50 000 m2. Z vestibulu bude přímý vstup do obchodní pasáže a trojice eskalátorů na povrch. V podzemní části bude s vestibulem sousedit podzemním parkoviště pro 250 automobilů. V době uzavření stanice dojde též k částečné rekonstrukci podzemní části stanice v úrovni nástupiště.[1]

Reference

  1. článek "Podívejte se, jak bude vypadat nový vestibul metra na Národní třídě" na iDnes, včetně vizualizací nového vestibulu

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Národní třída (stanice metra v Praze)