Google Analytics
Z Multimediaexpo.cz
(+ Mezinárodní popularita Multimediaexpo.cz...DNES RÁNO !!) |
(+ Mezinárodní popularita Multimediaexpo.cz...8. června 2022 !) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[Soubor: | + | [[Soubor:Analytics-nase-navstevnost-2022-06-08.png|thumb|250px|Mezinárodní popularita Multimediaexpo.cz (8. červen 2022)]] |
- | [[Soubor: | + | [[Soubor:Analytics-navstevnost za 17 dnu-2020-06-11.png|thumb|250px|Mezinárodní popularita Multimediaexpo.cz (11. červen 2020)]] |
'''Google Analytics''' (zkráceně GA) je nástroj od společnosti [[Google]], který umožňuje vlastníkům webových stránek získávat [[Statistika|statistická]] [[data]] o uživatelích svého webu. Díky této službě je možné sledovat aktuální i historickou návštěvnost, chování uživatelů a jejich vlastnosti; [[Konverze (marketing)|konverze]], prodeje a další. Statistiky ukazují, že téměř 50 % webových stránek užívá ke sledování návštěvnosti právě Google Analytics, což z něj dělá nejpoužívanější nástroj v této oblasti služeb.<ref>[http://w3techs.com/technologies/overview/traffic_analysis/all Usage of traffic analysis tools for websites (anglicky)]</ref> | '''Google Analytics''' (zkráceně GA) je nástroj od společnosti [[Google]], který umožňuje vlastníkům webových stránek získávat [[Statistika|statistická]] [[data]] o uživatelích svého webu. Díky této službě je možné sledovat aktuální i historickou návštěvnost, chování uživatelů a jejich vlastnosti; [[Konverze (marketing)|konverze]], prodeje a další. Statistiky ukazují, že téměř 50 % webových stránek užívá ke sledování návštěvnosti právě Google Analytics, což z něj dělá nejpoužívanější nástroj v této oblasti služeb.<ref>[http://w3techs.com/technologies/overview/traffic_analysis/all Usage of traffic analysis tools for websites (anglicky)]</ref> | ||
Řádka 30: | Řádka 30: | ||
</source> | </source> | ||
Tento kód je pro všechny weby stejný, jediné, kde se pro různé [[server]]y liší, je 3. řádek, kde se nastavuje identifikační číslo uživatele a serveru.<ref>[https://support.google.com/analytics/answer/3123666?hl=en Set up the User ID (anglicky)]</ref> Po nahrání tohoto kódu na server je základní [[konfigurace]] hotova a GA začíná přijímat první [[data]], ta budou však ve [[Statistika|statistikách]] vidět až za 24 [[Hodina|hodin]]. | Tento kód je pro všechny weby stejný, jediné, kde se pro různé [[server]]y liší, je 3. řádek, kde se nastavuje identifikační číslo uživatele a serveru.<ref>[https://support.google.com/analytics/answer/3123666?hl=en Set up the User ID (anglicky)]</ref> Po nahrání tohoto kódu na server je základní [[konfigurace]] hotova a GA začíná přijímat první [[data]], ta budou však ve [[Statistika|statistikách]] vidět až za 24 [[Hodina|hodin]]. | ||
- | [[Soubor:Google-Analytics-Multimediaexpo-cz-2019-01- | + | [[Soubor:Google-Analytics-Multimediaexpo-cz-2019-05-29.png|thumb|250px|Mezinárodní popularita Multimediaexpo.cz (29. květen 2019)]] |
+ | [[Soubor:Google-Analytics-Multimediaexpo-cz-2019-01-23.png|thumb|250px|Mezinárodní popularita Multimediaexpo.cz (23. leden 2019)]] | ||
; Mezi zpracovávaná [[data]] patří: | ; Mezi zpracovávaná [[data]] patří: | ||
Návštěvnost jednotlivých stránek: | Návštěvnost jednotlivých stránek: |
Aktuální verze z 8. 6. 2022, 10:13
Google Analytics (zkráceně GA) je nástroj od společnosti Google, který umožňuje vlastníkům webových stránek získávat statistická data o uživatelích svého webu. Díky této službě je možné sledovat aktuální i historickou návštěvnost, chování uživatelů a jejich vlastnosti; konverze, prodeje a další. Statistiky ukazují, že téměř 50 % webových stránek užívá ke sledování návštěvnosti právě Google Analytics, což z něj dělá nejpoužívanější nástroj v této oblasti služeb.[1]
Historie
Služba Google Analytics byla spuštěna v listopadu 2005 pro všechny uživatele. Kvůli příliš vysokému zájmu byly registrace omezeny pouhý týden po spuštění. S postupným navyšováním kapacit zavedl Google loterijní pozvánkový model. Před srpnem 2006 posílal Google pozvánky, jak kapacity dovolovaly; od poloviny srpna 2006 byla služba zpřístupněna pro všechny.
Poslední verze GA užívá asynchronní kód, který je víc citlivý a přesný, a je díky němu možné sledovat i velmi krátké aktivity na stránce. Předchozí verze prodlužovala načítání stránky, a tak často bývala z výkonnostních důvodů umisťována před koncový </body> HTML tag. Nový kód lze umístit do záhlaví stránky, protože jakmile je spuštěn, běží na pozadí paralelně společně s načítáním stránky a nezpůsobuje tak problémy při načítání.[2]
V dubnu 2011 Google zpřístupnil novou verzi GA, ve které přibyly další možnosti vlastních reportů a nový design.[3] Tato verze byla později updatována a přibyla možnost analýzy v reálném čase a graf zobrazující tok uživatelů.[4][5]
Licence
Existují dvě verze - základní, bezplatná (Standard) a placená (Premium), přičemž už základní verzi je možné využívat pro komerční i nekomerční účely. Omezení oproti placené verzi se týká především limitů a kvót pro požadavky na server – u základní verze se jedná o 10 milionů, u placené o 1 miliardu hitů za měsíc.[6] Zpracování požadavků nad tento rámec není zaručeno.[7] Další omezení je aktuálnost dat - podrobně je možné v základní verzi sledovat pouze data starší 24 hodin, u placené již starší 4 hodin.[8]
Premium verze je dostupná pouze v několika státech světa – USA, Kanada, Francie, Německo, Španělsko, Velká Británie a Japonsko.
V České republice bohužel zatím není.[9]
Základní instalace
Pro zavedení GA je potřeba se nejdříve přihlásit k účtu analytics a zde zkopírovat tzv. fragment měřicího kódu, jenž je nutno umístit na každou stránku, která se má měřit. Je doporučeno fragment vkládat do záhlaví.[10]
<script> var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-00000000-0']); _gaq.push(['_trackPageview']); (function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })(); </script>
Tento kód je pro všechny weby stejný, jediné, kde se pro různé servery liší, je 3. řádek, kde se nastavuje identifikační číslo uživatele a serveru.[11] Po nahrání tohoto kódu na server je základní konfigurace hotova a GA začíná přijímat první data, ta budou však ve statistikách vidět až za 24 hodin.
- Mezi zpracovávaná data patří
Návštěvnost jednotlivých stránek:
- tok uživatelů – pohyb uživatelů na serveru
- zdroj – odkud uživatelé přišli (Seznam, Google, přímý přístup přes adresní řádek...)
- klíčová slova – na základě jakého zadání do vyhledávače se uživatelé dostali na daný server
- míra opuštění – kolik procent uživatelů opustilo danou stránku
- čas strávený na stránce
Systém:
- prohlížeč (Chrome, Firefox…)
- operační systém (Windows, Linux, iOS, Android...)
- poskytovatel služeb
- rozlišení obrazovky
- zařízení (PC, tablet, mobil – rozlišeno na jednotlivé modely)
Po další aktivaci a úpravách[12] je možné sledovat i demografické údaje:
Demografické údaje:
- jazyk
- země/území (odkud se uživatelé připojili)
- město (odkud se uživatelé připojili)
Události
Obsah |
Události (anglicky: Event Tracking) slouží k měření „interakce uživatele s obsahem, které lze měřit nezávisle na načítání webové stránky nebo obrazovky“.[13] Jedná se například o stažení souboru, prokliky bannerů, spuštění videa, proklik odkazu na e-mailový kontakt a další.[14] Události mají až pět parametrů, přičemž první dva jsou povinné[15]:
Kategorie
Název pro skupinu objektů, které se mají sledovat.
Akce
Řetězec, který je unikátní pro každou kategorii, používá se pro popis akce vykonané s webovým objektem.
Štítek
Nepovinný řetězec, pomocí kterého lze data dále roztřídit.
Hodnota
Celočíselná hodnota, kterou lze použít, aby dodala číselná data pro provedené události uživatelem.
Non-interaction
Booleanovská hodnota, pokud je nastavena na true, nebude událost započítávána do míry okamžitého opuštění.
Omezení
Limity
V GA jsou určitá omezení a kvóty na požadavky na servery. Měsíčně je možné odesílat pouze 10 milionů požadavků, cokoliv nad tento rámec nemusí být zpracováno. Při měsíční návštěvnosti 1 milionu uživatelů a průměrně zobrazených 10 stránkách na návštěvu se server pohybuje na hranici limitu. Podle některých zdrojů[16] není problém toto číslo překročit ani u serverů s nižší návštěvností - například u serverů s vyšším koeficientem Page per Visit (počet zobrazených stránek za návštěvu). Pokud server navíc aktivně používá sledování událostí (angl. Event Tracking) a s každou zobrazenou stránkou tak na server posílá více požadavků (není nemožné se dostat až na 10 požadavků), je možné vyčerpat limit velice snadno:
8 000(návštěv denně) × 10(zobrazených stránek na návštěvu) × 5(požadavků/zobrazení stránky) × 30([[Den|dní]])= 12 000 000
Řešení pro servery, které překročí kvóty, je mnoho, ale každé z nich má své úskalí. Jedním z možných řešení je navzorkování návštěv pomocí direktivy _setSampleRate[17]:
pageTracker._setSampleRate("60");
Výše uvedený kód nastaví vzorkování na 60 procent.
Pokud je z nějakého důvodu nevhodné shromažďovaná data upravovat vzorkováním, je možné přestat sledovat některé nedůležité události, případně je sloučit a dostat se tak na přijatelnější počet požadavků při každém PageView. V Premium verzi GA je limit požadavků z 10 milionů měsíčně posunut na 1 miliardu.
Blokování uživateli
Kvůli tomu, že GA používají JavaScript, který běží na straně klienta (uživatele), je třeba počítat s tím, že si jej uživatelé mohou snadno zablokovat. Uživatel si může vypnout JavaScript úplně, čímž si ale může omezit funkčnost některých prvků webu, které jsou na JavaScriptu závislé - běžně to jsou například našeptávače ve vyhledávaní, které asynchronně přistupují k databázi na základě uživatelem zadaných počátečních písmen. Další možností pro uživatele jsou doplňky pro internetové prohlížeče. Některé, jako je například Google Analytics Opt-out Browser Add-on, blokují jen JavaScript od GA.[18] Doplněk Ghostery blokuje celou škálu trackerů podobných GA a má tak širší uplatnění.[19]
Alternativy
I přes silně monopolní postavení GA, existuje mnoho alternativních nástrojů. Některé jsou zdarma pro servery s menším provozem – například Clicky, Mixpanel. Piwik.org je zdarma, pokud je provozován na vlastním serveru, SaaS řešení je už zpoplatněno.[20][21]
Reference
- ↑ Usage of traffic analysis tools for websites (anglicky)
- ↑ Where Should The Google Analytics Tracking Code Be Placed? (anglicky)
- ↑ The New Google Analytics Available to Everyone (anglicky)
- ↑ Introducing Flow Visualization: visualizing visitor flow (anglicky)
- ↑ What’s happening on your site right now? (anglicky)
- ↑ Google Analytics Collection Limits and Quotas (anglicky)
- ↑ Omezení platná pro data
- ↑ Get the Power of Google Analytics (anglicky)
- ↑ In which countries is Google Analytics Premium available? (anglicky)
- ↑ Nastavení měřicího kódu pro weby
- ↑ Set up the User ID (anglicky)
- ↑ Aktivace demografických přehledů a přehledů zájmů
- ↑ Údaje o interakcích s obsahem můžete shromažďovat pomocí událostí
- ↑ Jak na události (Event Tracking) v Google Analytics
- ↑ Event Tracking - Web Tracking (ga.js)–(anglicky)
- ↑ Google Analytics Hit Limits: When 10 Million Suddenly Seems Like a Small Number (anglicky)
- ↑ Tracking Code: Basic Configuration (anglicky)
- ↑ Google Analytics Opt-out Browser Add-on
- ↑ Ghostery (anglicky)
- ↑ 10 Google Analytics Alternatives You Can Try (anglicky)
- ↑ 9 Google Analytics Alternatives (anglicky)
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |