V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Helyiérdekű Vasút

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(++)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Soubor:HÉV.png|120px|right|HÉV Logo]]
+
[[Soubor:Budapest hev symbol.png|right|150px|HÉV Logo]]
-
[[Soubor:HEV Szentendre.jpg|right|thumb|Vlaky HÉV]]
+
[[Soubor:HEV Szentendre.jpg|thumb|230px|Vlaky HÉV]]
-
[[Soubor:Hevors.jpg|thumb|right|Souprava HÉV na lince do města [[Gödöllő]] na své konečné v Budapešti]]
+
[[Soubor:Hevors.jpg|thumb|230px|Souprava HÉV na lince do města [[Gödöllő]] na své konečné v Budapešti]]
-
[[Soubor:Hevbatyi.jpg|thumb|right|Podzemní stanice [[Batthyány tér (stanice HÉV)|Batthyány tér]] se soupravami HÉV]]
+
[[Soubor:Hevbatyi.jpg|thumb|230px|Podzemní stanice [[Batthyány tér (stanice HÉV)|Batthyány tér]] se soupravami HÉV]]
-
 
+
'''Helyiérdekű Vasút''' (zkráceně jen '''HÉV''') je název pro systém čtyř linek [[příměstská železnice|příměstské železnice]] v okolí [[Budapešť|Budapešti]]. Provozovatelem je společnost [[BKV]], budapešťský dopravní podnik.
'''Helyiérdekű Vasút''' (zkráceně jen '''HÉV''') je název pro systém čtyř linek [[příměstská železnice|příměstské železnice]] v okolí [[Budapešť|Budapešti]]. Provozovatelem je společnost [[BKV]], budapešťský dopravní podnik.
== Charakter provozu ==
== Charakter provozu ==
-
 
Tratě, po kterých jsou linky vedeny, byly vybudovány jako větve [[železnice|železniční]] sítě. Mezi sebou nejsou propojené, nevytvářejí tudíž síť. Linky HÉV spojují s metropolí [[Csepel]] (část samotné Budapešti, na jihu), [[Ráckeve]] (na jihu), [[Gödöllő]] a [[Csömör]] (na severovýchodě) a [[Szentendre]] (na severu, při [[Dunaj]]i). Tratě většinou začínají u zastávek metra nebo tramvají v okrajových částech Budapešti a do centra vůbec nezasahují.
Tratě, po kterých jsou linky vedeny, byly vybudovány jako větve [[železnice|železniční]] sítě. Mezi sebou nejsou propojené, nevytvářejí tudíž síť. Linky HÉV spojují s metropolí [[Csepel]] (část samotné Budapešti, na jihu), [[Ráckeve]] (na jihu), [[Gödöllő]] a [[Csömör]] (na severovýchodě) a [[Szentendre]] (na severu, při [[Dunaj]]i). Tratě většinou začínají u zastávek metra nebo tramvají v okrajových částech Budapešti a do centra vůbec nezasahují.

Aktuální verze z 5. 9. 2022, 10:30

HÉV Logo
Vlaky HÉV
Souprava HÉV na lince do města Gödöllő na své konečné v Budapešti
Podzemní stanice Batthyány tér se soupravami HÉV

Helyiérdekű Vasút (zkráceně jen HÉV) je název pro systém čtyř linek příměstské železnice v okolí Budapešti. Provozovatelem je společnost BKV, budapešťský dopravní podnik.

Obsah

Charakter provozu

Tratě, po kterých jsou linky vedeny, byly vybudovány jako větve železniční sítě. Mezi sebou nejsou propojené, nevytvářejí tudíž síť. Linky HÉV spojují s metropolí Csepel (část samotné Budapešti, na jihu), Ráckeve (na jihu), Gödöllő a Csömör (na severovýchodě) a Szentendre (na severu, při Dunaji). Tratě většinou začínají u zastávek metra nebo tramvají v okrajových částech Budapešti a do centra vůbec nezasahují.

Vlaky jezdí po kolejích s rozchodem 1435 mm, trakční napětí pak činí 1000 V. Vlaky jsou původem z bývalé NDR, napájeny pomocí pantografů; na rozdíl od metra, kde je použita přívodní kolejnice. Drtivá většina tratí je povrchových, existují ale i podzemní úseky (například do stanice Batthyány tér).

Na území hlavního města platí jízdenky BKV, do příměstských oblastí jsou nutné již jiné.

Vývoj

Systém HÉV vznikl před druhou světovou válkou sloučením několika různých drah. Poté, co se k moci dostala komunistická vláda, byl znárodněn, a provozovatelem se stala společnost MÁV, národní železniční dopravce. Od 60. let jej provozuje opět BKV, který zajišťuje velkou část i jiných druhů příměstské dopravy

V dohledné době se plánuje sjednotit systém HÉV spolu s metrem. Linky, vedoucí do Szentedre, Ráckeve a Csepelu by byly doplněny podzemním úsekem vedeným pod centrem města a staly by se tak fialově značenou linkou M5. Trať do města Gödöllő by se zase měla sloučit s linkou metra M2.

Související články

Externí odkazy