V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Avia S-92

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
m (Nahrazení textu „Třetí říše“ textem „Třetí říše“)
 
Řádka 3: Řádka 3:
==Vznik==
==Vznik==
-
V době [[Druhá světová válka|druhé světové války]] vyráběly firmy [[Třetí říše]] na území [[Protektorát Čechy a Morava|Protektorátu]] značné množství součástek k těmto letounům, jiné firmy prováděly jejich opravy a tak se k českým specialistům dostaly plány a výkresy těchto moderních strojů. Po konci 2. světové války zůstalo na území Čech a Moravy určité množství německých draků proudových letounů Me-262 a jiných částí, ale kompletní letoun nezůstal žádný, ty byly zabaveny spojenci. Přesto se čeští inženýři pustili do vývoje a [[27. srpna]] [[1946 v letectví|1946]] vzlétl první prototyp. Úkolem byli pověřeny Letecké opravny Malešice (kompletace a zkoušky motorů Jumo 004-B1, označených jako M-04) a Avia Letňany (montáž letounů). První proudový stíhací letoun Avia S-92 byl československému vojenskému letectvu oficiálně předán [[24. června]] [[1948 v letectví|1948]]. Československé vojenské letectvo obdrželo devět jednomístných stíhacích letounů ''S-92 (Me-262A)'' a tři dvoumístné cvičné bojové letouny ''CS-92 (Me-262B).'' Letouny byla vyzbrojena 5. stíhací letka a tyto letouny se staly prvními proudovými letadly ve výzbroji československého stíhacího letectva.
+
V době [[Druhá světová válka|druhé světové války]] vyráběly firmy [[Nacistické Německo|Třetí říše]] na území [[Protektorát Čechy a Morava|Protektorátu]] značné množství součástek k těmto letounům, jiné firmy prováděly jejich opravy a tak se k českým specialistům dostaly plány a výkresy těchto moderních strojů. Po konci 2. světové války zůstalo na území Čech a Moravy určité množství německých draků proudových letounů Me-262 a jiných částí, ale kompletní letoun nezůstal žádný, ty byly zabaveny spojenci. Přesto se čeští inženýři pustili do vývoje a [[27. srpna]] [[1946 v letectví|1946]] vzlétl první prototyp. Úkolem byli pověřeny Letecké opravny Malešice (kompletace a zkoušky motorů Jumo 004-B1, označených jako M-04) a Avia Letňany (montáž letounů). První proudový stíhací letoun Avia S-92 byl československému vojenskému letectvu oficiálně předán [[24. června]] [[1948 v letectví|1948]]. Československé vojenské letectvo obdrželo devět jednomístných stíhacích letounů ''S-92 (Me-262A)'' a tři dvoumístné cvičné bojové letouny ''CS-92 (Me-262B).'' Letouny byla vyzbrojena 5. stíhací letka a tyto letouny se staly prvními proudovými letadly ve výzbroji československého stíhacího letectva.
   
   
Obě verze jak S-92 tak CS-92 jsou k vidění v [[Letecké muzeum Kbely|Leteckém muzeu Kbely]].
Obě verze jak S-92 tak CS-92 jsou k vidění v [[Letecké muzeum Kbely|Leteckém muzeu Kbely]].

Aktuální verze z 22. 6. 2023, 17:11

Avia S-92

Avia S-92 byl prvním československým proudovým letadlem, které vzniklo podle německého stroje Messerschmitt Me 262.

Vznik

V době druhé světové války vyráběly firmy Třetí říše na území Protektorátu značné množství součástek k těmto letounům, jiné firmy prováděly jejich opravy a tak se k českým specialistům dostaly plány a výkresy těchto moderních strojů. Po konci 2. světové války zůstalo na území Čech a Moravy určité množství německých draků proudových letounů Me-262 a jiných částí, ale kompletní letoun nezůstal žádný, ty byly zabaveny spojenci. Přesto se čeští inženýři pustili do vývoje a 27. srpna 1946 vzlétl první prototyp. Úkolem byli pověřeny Letecké opravny Malešice (kompletace a zkoušky motorů Jumo 004-B1, označených jako M-04) a Avia Letňany (montáž letounů). První proudový stíhací letoun Avia S-92 byl československému vojenskému letectvu oficiálně předán 24. června 1948. Československé vojenské letectvo obdrželo devět jednomístných stíhacích letounů S-92 (Me-262A) a tři dvoumístné cvičné bojové letouny CS-92 (Me-262B). Letouny byla vyzbrojena 5. stíhací letka a tyto letouny se staly prvními proudovými letadly ve výzbroji československého stíhacího letectva.

Obě verze jak S-92 tak CS-92 jsou k vidění v Leteckém muzeu Kbely.

Technické údaje

  • Posádka: 1 (2 u CS-92)
  • Rozpětí: 12,51 m
  • Délka: 10,60 m
  • Výška: 3,85 m
  • Rozchod kol: 2,55 m
  • Nosná plocha: 21,70 m2
  • Hmotnost prázdného letounu: 4 420 kg
  • Vzletová hmotnost: 6 398 kg
  • Maximální rychlost: 870 km/h
  • Cestovní rychlost: 720 km/h
  • Mezní rychlost Vne: 950 km/h
  • Motor: 2 x proudový motor M-04 (Jumo 004 B-1) s osmistupňovým axiálním kompresorem a jednostupňovou turbínou o tahu po 8,7 kN u země.
  • Dostup: 12 000 m
  • Doba výstupu do výšky 8000 m: 11 minut
  • Dolet: 1050 km

Externí odkazy