Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Avia S-92
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
m (Nahrazení textu „Třetí říše“ textem „Třetí říše“) |
||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
==Vznik== | ==Vznik== | ||
- | V době [[Druhá světová válka|druhé světové války]] vyráběly firmy [[Třetí říše]] na území [[Protektorát Čechy a Morava|Protektorátu]] značné množství součástek k těmto letounům, jiné firmy prováděly jejich opravy a tak se k českým specialistům dostaly plány a výkresy těchto moderních strojů. Po konci 2. světové války zůstalo na území Čech a Moravy určité množství německých draků proudových letounů Me-262 a jiných částí, ale kompletní letoun nezůstal žádný, ty byly zabaveny spojenci. Přesto se čeští inženýři pustili do vývoje a [[27. srpna]] [[1946 v letectví|1946]] vzlétl první prototyp. Úkolem byli pověřeny Letecké opravny Malešice (kompletace a zkoušky motorů Jumo 004-B1, označených jako M-04) a Avia Letňany (montáž letounů). První proudový stíhací letoun Avia S-92 byl československému vojenskému letectvu oficiálně předán [[24. června]] [[1948 v letectví|1948]]. Československé vojenské letectvo obdrželo devět jednomístných stíhacích letounů ''S-92 (Me-262A)'' a tři dvoumístné cvičné bojové letouny ''CS-92 (Me-262B).'' Letouny byla vyzbrojena 5. stíhací letka a tyto letouny se staly prvními proudovými letadly ve výzbroji československého stíhacího letectva. | + | V době [[Druhá světová válka|druhé světové války]] vyráběly firmy [[Nacistické Německo|Třetí říše]] na území [[Protektorát Čechy a Morava|Protektorátu]] značné množství součástek k těmto letounům, jiné firmy prováděly jejich opravy a tak se k českým specialistům dostaly plány a výkresy těchto moderních strojů. Po konci 2. světové války zůstalo na území Čech a Moravy určité množství německých draků proudových letounů Me-262 a jiných částí, ale kompletní letoun nezůstal žádný, ty byly zabaveny spojenci. Přesto se čeští inženýři pustili do vývoje a [[27. srpna]] [[1946 v letectví|1946]] vzlétl první prototyp. Úkolem byli pověřeny Letecké opravny Malešice (kompletace a zkoušky motorů Jumo 004-B1, označených jako M-04) a Avia Letňany (montáž letounů). První proudový stíhací letoun Avia S-92 byl československému vojenskému letectvu oficiálně předán [[24. června]] [[1948 v letectví|1948]]. Československé vojenské letectvo obdrželo devět jednomístných stíhacích letounů ''S-92 (Me-262A)'' a tři dvoumístné cvičné bojové letouny ''CS-92 (Me-262B).'' Letouny byla vyzbrojena 5. stíhací letka a tyto letouny se staly prvními proudovými letadly ve výzbroji československého stíhacího letectva. |
Obě verze jak S-92 tak CS-92 jsou k vidění v [[Letecké muzeum Kbely|Leteckém muzeu Kbely]]. | Obě verze jak S-92 tak CS-92 jsou k vidění v [[Letecké muzeum Kbely|Leteckém muzeu Kbely]]. |
Aktuální verze z 22. 6. 2023, 17:11
Avia S-92 byl prvním československým proudovým letadlem, které vzniklo podle německého stroje Messerschmitt Me 262.
Vznik
V době druhé světové války vyráběly firmy Třetí říše na území Protektorátu značné množství součástek k těmto letounům, jiné firmy prováděly jejich opravy a tak se k českým specialistům dostaly plány a výkresy těchto moderních strojů. Po konci 2. světové války zůstalo na území Čech a Moravy určité množství německých draků proudových letounů Me-262 a jiných částí, ale kompletní letoun nezůstal žádný, ty byly zabaveny spojenci. Přesto se čeští inženýři pustili do vývoje a 27. srpna 1946 vzlétl první prototyp. Úkolem byli pověřeny Letecké opravny Malešice (kompletace a zkoušky motorů Jumo 004-B1, označených jako M-04) a Avia Letňany (montáž letounů). První proudový stíhací letoun Avia S-92 byl československému vojenskému letectvu oficiálně předán 24. června 1948. Československé vojenské letectvo obdrželo devět jednomístných stíhacích letounů S-92 (Me-262A) a tři dvoumístné cvičné bojové letouny CS-92 (Me-262B). Letouny byla vyzbrojena 5. stíhací letka a tyto letouny se staly prvními proudovými letadly ve výzbroji československého stíhacího letectva.
Obě verze jak S-92 tak CS-92 jsou k vidění v Leteckém muzeu Kbely.
Technické údaje
- Posádka: 1 (2 u CS-92)
- Rozpětí: 12,51 m
- Délka: 10,60 m
- Výška: 3,85 m
- Rozchod kol: 2,55 m
- Nosná plocha: 21,70 m2
- Hmotnost prázdného letounu: 4 420 kg
- Vzletová hmotnost: 6 398 kg
- Maximální rychlost: 870 km/h
- Cestovní rychlost: 720 km/h
- Mezní rychlost Vne: 950 km/h
- Motor: 2 x proudový motor M-04 (Jumo 004 B-1) s osmistupňovým axiálním kompresorem a jednostupňovou turbínou o tahu po 8,7 kN u země.
- Dostup: 12 000 m
- Doba výstupu do výšky 8000 m: 11 minut
- Dolet: 1050 km
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |