Šablona:Článek dne/2013/21

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Zamyká „Multimediaexpo.cz:Článek dne/2013/21“: Prevence...svůj požadavek můžete vložit na diskusní stránku ([edit=sysop] (do odvolání) [move=sysop] (do odvolání)))
(+ Masivní vylepšení)
Řádka 1: Řádka 1:
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a sudý den. Každému dni náleží jiný článek. -->
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a sudý den. Každému dni náleží jiný článek. -->
-
[[Soubor:MShanghai003.jpg|right|160px]]
+
[[Soubor:Tiger II mg 7800.jpg|right|160px]]
-
'''[[Maglev v Šanghaji]]''' je vysokorychlostní pozemní dráha spojující stanici na mezinárodním letišti '''Shanghai&nbsp;Pudong&nbsp;International''' s&nbsp;vnitřní aglomerací [[Šanghaj]]e (stanice '''Třída&nbsp;Lóngyáng''').
+
'''Tiger II''', přezdívaný též '''Königstiger''' („tygr bengálský“, doslovně přeloženo „královský tygr“), přesným označením '''PzKpfw VI Ausf. B''' (Sd. Kfz. 182), byl [[Německo|německý]] těžký [[tank]], vyvinutý a nasazený za [[Druhá světová válka|2. světové války]].
-
Má dvě nástupní&nbsp;/&nbsp;výstupní stanice, dvě napájecí stanice, jeden provozní dispečink a jedno centrum údržby.
+
Tento tank se měl stát nástupcem tanku [[Tiger|Tiger I]], jejichž výroba začala v roce [[1942]]. Ale už krátce po začátku výroby tanku '''PzKpfw VI Tiger Ausf H1''' zadalo německé vedení zakázku na nový těžký tank, který měl být vyzbrojen kanonem KwK 43 ráže 8,8&nbsp;cm. Tento kanon byl schopen na vzdálenost 500&nbsp;m prorazit 180&nbsp;mm pancíř. Vývoje nového tanku se ujaly firmy Porsche a Henschel.
-
Pravidelný provoz byl zahájen počátkem roku [[2004]]. Rychlostní rekord překonal [[12. listopad|12.&nbsp;listopadu]]&nbsp;[[2003]], když dosáhl rychlosti 501&nbsp;km/h. Maglev&nbsp;v&nbsp;[[Šanghaj]]i se tak stal absolutně nejrychlejším komerčním traťovým vozidlem na světě podle jízdního řádu&nbsp;!
+
Tanky Tiger II byly přijaty do výzbroje na jaře roku [[1944]]. Nejznámější je ale jejich nasazení v Ardenské protiofenzívě v prosinci roku 1944. Tato [[bitva v Ardenách]] začala 16.&nbsp;prosince 1944. Jejím smyslem bylo znemožnit velké akce anglo-amerických jednotek, aby mohly být veškeré [[Wehrmacht|vojenské síly]] [[Třetí říše|nacistického Německa]] použity na [[Východní fronta 1941-1945|východní frontě]] proti [[Sovětský svaz|SSSR]]. Bohužel pro Němce tankům brzy došly pohonné hmoty a navíc se vyjasnilo, což znamenalo, že spojenci začali bombardovat každou cestičku, cestu, města a nacistická vojska. Německý útok začínal slábnout a navíc tanky Tiger II musely být přesunuty na východní frontu, aby se zúčastnily bojů proti sovětské ofenzívě. Tím začal končit německý útok a vojska [[třetí říše]] se začala stahovat do bezpečí Siegfriedovy linie.
-
Technologii vozidel vznášejících se díky odpudivým účinkům magnetického pole dodala německá firma Siemens. Zkušební provoz 30&nbsp;km dlouhé dvoukolejné dráhy byl zahájen [[31. prosinec|31.&nbsp;prosince]] [[2002]]. Během jednoleté zkušební doby se podle zpráv v čínském tisku vyskytly technické problémy, ty však nebyly oficiálně potvrzeny.
+
Tiger II byl zkrátka jedním z nejsilnějších tanků 2. světové války, proti kterému neměli spojenci odpovídající zbraň. Vždyť Tiger II dokázal zničit americký tank M4&nbsp;Sherman na vzdálenost 3,5&nbsp;kilometru&nbsp;!
-
 
+
-
Maglev je velmi zajímavý tím, že uvnitř stroje není žádný elektromotor. Ten se nachází na trati v rozvinuté a ploché podobě. Na rozdíl od elektromotoru se tu však nevyskytují pohyblivé prvky (kotva), protože zbývající část motoru tvoří elektromagnety umístěné ve vlaku. Dodávkou střídavého proudu vzniká magnetické pole, které "letí" tratí a zásadně působí na elektromagnety na spodku vlaku. Díky tomu, jak se mění frekvence střídavého proudu, se mění i rychlost vlaku. Když se směr pole obrátí, vlak zpomalí a nepotřebuje proto žádné brzdy.
+
-
 
+
-
Maglev spotřebuje výrazně méně energie než jiné typy "klasických" elektrických rychlovlaků. Je to dáno tím, že pod proudem je vždy jen jedna malá část tratě a ostatní jsou vypnuté až&nbsp;do&nbsp;chvíle, kdy se vlak přiblíží. Největší spotřebu energie tvoří udržení rychlosti přes 400&nbsp;km/h, protože je třeba překonat značný odpor vzduchu. I&nbsp;tak je však celková spotřeba o&nbsp;přibližně 30&nbsp;procent nižší. Maglev je, při rychlosti kolem&nbsp;200&nbsp;km/h, zdrojem menší hlučnosti než osobní automobil při&nbsp;70&nbsp;km/h...
+
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>

Verze z 1. 8. 2013, 15:05

Tiger II mg 7800.jpg

Tiger II, přezdívaný též Königstiger („tygr bengálský“, doslovně přeloženo „královský tygr“), přesným označením PzKpfw VI Ausf. B (Sd. Kfz. 182), byl německý těžký tank, vyvinutý a nasazený za 2. světové války.

Tento tank se měl stát nástupcem tanku Tiger I, jejichž výroba začala v roce 1942. Ale už krátce po začátku výroby tanku PzKpfw VI Tiger Ausf H1 zadalo německé vedení zakázku na nový těžký tank, který měl být vyzbrojen kanonem KwK 43 ráže 8,8 cm. Tento kanon byl schopen na vzdálenost 500 m prorazit 180 mm pancíř. Vývoje nového tanku se ujaly firmy Porsche a Henschel.

Tanky Tiger II byly přijaty do výzbroje na jaře roku 1944. Nejznámější je ale jejich nasazení v Ardenské protiofenzívě v prosinci roku 1944. Tato bitva v Ardenách začala 16. prosince 1944. Jejím smyslem bylo znemožnit velké akce anglo-amerických jednotek, aby mohly být veškeré vojenské síly nacistického Německa použity na východní frontě proti SSSR. Bohužel pro Němce tankům brzy došly pohonné hmoty a navíc se vyjasnilo, což znamenalo, že spojenci začali bombardovat každou cestičku, cestu, města a nacistická vojska. Německý útok začínal slábnout a navíc tanky Tiger II musely být přesunuty na východní frontu, aby se zúčastnily bojů proti sovětské ofenzívě. Tím začal končit německý útok a vojska třetí říše se začala stahovat do bezpečí Siegfriedovy linie.

Tiger II byl zkrátka jedním z nejsilnějších tanků 2. světové války, proti kterému neměli spojenci odpovídající zbraň. Vždyť Tiger II dokázal zničit americký tank M4 Sherman na vzdálenost 3,5 kilometru !