Suchoj Su-47
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ 2 x VIDEO !) |
||
Řádka 2: | Řádka 2: | ||
|název = Suchoj Su-47 | |název = Suchoj Su-47 | ||
|typ = [[stíhací letoun]] | |typ = [[stíhací letoun]] | ||
- | |výrobce = | + | |výrobce = Suchoj |
- | |image = | + | |image = [[Soubor:Sukhoi Su-47 in 2008.jpg|250px]] |
|text = Suchoj Su-47 | |text = Suchoj Su-47 | ||
|konstruktér = Suchoj | |konstruktér = Suchoj | ||
Řádka 9: | Řádka 9: | ||
|hlavní uživatel = [[Rusko]] | |hlavní uživatel = [[Rusko]] | ||
|více uživatelů = | |více uživatelů = | ||
- | }} | + | }}[[Soubor:Sukhoi Su-35UB and Su-47 at MAKS-2003 airshow.jpg|thumb|240px|Dvoumístný cvičný [[Suchoj Su-35|Su-35UB]], který poprvé vzletěl roku 2000, při společném letu se Su-47.]] |
- | '''Suchoj Su-47 Berkut''' ('''Orel zlatý''') je ruský experimentální stíhací letoun páté generace s negativní geometrií křídel, vektorováním tahu motorů a některými prvky „neviditelné“ technologie [[stealth]]. V době svého vývoje byl označován jako '''S-32''' nebo '''S-37'''. Jeho konstrukce vychází z řady strojů [[Suchoj Su-27]] a využívá řadu moderních prvků | + | '''Suchoj Su-47 Berkut''' ('''Orel zlatý''') je ruský experimentální stíhací letoun páté generace s negativní geometrií křídel, vektorováním tahu motorů a některými prvky „neviditelné“ technologie [[stealth]]. V době svého vývoje byl označován jako '''S-32''' nebo '''S-37'''. Jeho konstrukce vychází z řady strojů [[Suchoj Su-27]] a využívá řadu výrazně moderních prvků. |
+ | K přednostem [[letoun]]u patří vynikající manévrovací možnosti díky křídlu a vektorování tahu. Název <u>berkut</u> je ruské označení [[Orel skalní|orla skalního]]. | ||
+ | |||
+ | K [[sériová výroba|sériové výrobě]] nikdy nedošlo, letoun byl využíván jako technologický demonstrátor pro ověření nových technologií při stavbě letounu jako je využití [[Kompozitní materiál|kompozitních materiálů]] a řídicí systém [[fly-by-wire]], později použité u [[Suchoj Su-35|Su-35BM]] a [[Suchoj T-50]]. Díky použití kompozitních materiálů získal letoun charakteristiky [[stealth]], primárním účelem využití kompozitů je zjednodušení výroby a snížení hmotnosti letounu. | ||
+ | |||
+ | == Vývoj == | ||
+ | Su-47 Berkut měl vzniknout za účelem náhrady tehdejších ruských námořních palubních stíhaček, aby nezaostávaly za [[Spojené státy americké|USA]]. Úkol vytvořit novou generaci stíhaček dostaly firmy MIG a Suchoj. Projekt nakonec získala firma Suchoj a byl označen jako S-22. Během projektu se zjistilo, že opačná křídla by mohla zvýšit manévrovatelnost a snížit pádovou rychlost. Mezitím probíhaly změny i na Su-27. S-22 měla mít jen jeden motor, ale po analýze byl projekt zastaven z důvodu malého výkonu motoru. | ||
+ | |||
+ | Mezi tím vznikl Su-27KM, ale jen jako dočasné řešení. Po čase se opět začalo pracovat na S-22, projekt však prošel významnými změnami: letadlo mělo mít 2 motory, mělo být větší, přibyla kabina, která měla při havárii na vodě udržet [[pilot]]a naživu a název se změnil na S-32. První let měl být někdy v 90. letech. Pro nedostatek financí vznikl jen jeden [[prototyp]] (původně měly být 3). Nakonec se projekt podařilo dokončit, S-37 se změnilo na Su-47 Berkut, ale letadlo se nikdy nedostalo do plné služby. | ||
+ | |||
+ | [[Soubor:Sukhoi Su-47 outline.png|right|240px]] | ||
==Technické údaje== | ==Technické údaje== | ||
*Osádka: 1 | *Osádka: 1 | ||
Řádka 17: | Řádka 27: | ||
*Rozpětí: 16,7 m | *Rozpětí: 16,7 m | ||
*Výška: 6,4 m | *Výška: 6,4 m | ||
- | *Nosná plocha: 62 | + | *Nosná plocha: 62 m<sup>2</sup> |
*Vzletová hmotnost: 34 000 kg | *Vzletová hmotnost: 34 000 kg | ||
*Typ motoru: 2× Al-37FU, resp. 2× AL-41F | *Typ motoru: 2× Al-37FU, resp. 2× AL-41F | ||
Řádka 24: | Řádka 34: | ||
*Dostup: 18 000 m | *Dostup: 18 000 m | ||
*Dolet (bez doplňování paliva za letu): 3300 km | *Dolet (bez doplňování paliva za letu): 3300 km | ||
- | *Max. přetížení: 9g | + | * Max. přetížení: 9g |
- | + | == Velká Galerie == | |
+ | * '''[[:Kategorie:Aircraft Sukhoi Su-47|Mnoho fotografií – Su-47]]''' | ||
+ | == YouTube == | ||
+ | {| border="4" width="442" align="left" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=kRUzUQo2jGg}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''Legendary Su-47 in Public Display for the 1st Time!''' | ||
+ | |} | ||
+ | {| border="4" width="442" align="center" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=aRDqzwiSkHI}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''Su-47 (Berkut), Су-47 (Беркут)''' | ||
+ | |} | ||
+ | <br style="clear: both;" /> | ||
==Externí odkazy== | ==Externí odkazy== | ||
- | * | + | * [https://fighter-planes.com/info/s37.htm Sukhoi Su-47 (formerly known as the S-37 Berkut)] |
- | + | ||
Řádka 34: | Řádka 56: | ||
[[Kategorie:Sovětská a ruská stíhací letadla]] | [[Kategorie:Sovětská a ruská stíhací letadla]] | ||
[[Kategorie:Letadla Suchoj]] | [[Kategorie:Letadla Suchoj]] | ||
+ | [[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]] |
Aktuální verze z 4. 2. 2024, 15:32
Suchoj Su-47 | ||
Suchoj Su-47 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | stíhací letoun | |
Výrobce | Suchoj | |
Konstruktér | Suchoj | |
První let | 25. září 1997 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | ||
Varianty | ||
Uživatel | Rusko | |
Suchoj Su-47 Berkut (Orel zlatý) je ruský experimentální stíhací letoun páté generace s negativní geometrií křídel, vektorováním tahu motorů a některými prvky „neviditelné“ technologie stealth. V době svého vývoje byl označován jako S-32 nebo S-37. Jeho konstrukce vychází z řady strojů Suchoj Su-27 a využívá řadu výrazně moderních prvků.
K přednostem letounu patří vynikající manévrovací možnosti díky křídlu a vektorování tahu. Název berkut je ruské označení orla skalního.
K sériové výrobě nikdy nedošlo, letoun byl využíván jako technologický demonstrátor pro ověření nových technologií při stavbě letounu jako je využití kompozitních materiálů a řídicí systém fly-by-wire, později použité u Su-35BM a Suchoj T-50. Díky použití kompozitních materiálů získal letoun charakteristiky stealth, primárním účelem využití kompozitů je zjednodušení výroby a snížení hmotnosti letounu.
Obsah |
Vývoj
Su-47 Berkut měl vzniknout za účelem náhrady tehdejších ruských námořních palubních stíhaček, aby nezaostávaly za USA. Úkol vytvořit novou generaci stíhaček dostaly firmy MIG a Suchoj. Projekt nakonec získala firma Suchoj a byl označen jako S-22. Během projektu se zjistilo, že opačná křídla by mohla zvýšit manévrovatelnost a snížit pádovou rychlost. Mezitím probíhaly změny i na Su-27. S-22 měla mít jen jeden motor, ale po analýze byl projekt zastaven z důvodu malého výkonu motoru.
Mezi tím vznikl Su-27KM, ale jen jako dočasné řešení. Po čase se opět začalo pracovat na S-22, projekt však prošel významnými změnami: letadlo mělo mít 2 motory, mělo být větší, přibyla kabina, která měla při havárii na vodě udržet pilota naživu a název se změnil na S-32. První let měl být někdy v 90. letech. Pro nedostatek financí vznikl jen jeden prototyp (původně měly být 3). Nakonec se projekt podařilo dokončit, S-37 se změnilo na Su-47 Berkut, ale letadlo se nikdy nedostalo do plné služby.
Technické údaje
- Osádka: 1
- Délka. 22,6 m
- Rozpětí: 16,7 m
- Výška: 6,4 m
- Nosná plocha: 62 m2
- Vzletová hmotnost: 34 000 kg
- Typ motoru: 2× Al-37FU, resp. 2× AL-41F
- Max. rychlost ve velké výšce: 2 200 km/h
- Max. rychlost v přízemní výšce: 1 400 km/h
- Dostup: 18 000 m
- Dolet (bez doplňování paliva za letu): 3300 km
- Max. přetížení: 9g
Velká Galerie
YouTube
Legendary Su-47 in Public Display for the 1st Time! |
Su-47 (Berkut), Су-47 (Беркут) |
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |