Suchoj Su-47

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ 2 x VIDEO !)
 
Řádka 2: Řádka 2:
  |název = Suchoj Su-47
  |název = Suchoj Su-47
  |typ = [[stíhací letoun]]
  |typ = [[stíhací letoun]]
-
  |výrobce = [[Suchoj]]
+
  |výrobce = Suchoj
-
  |image = Image:S-37 3 - cropped.jpg
+
  |image = [[Soubor:Sukhoi Su-47 in 2008.jpg|250px]]
  |text =  Suchoj Su-47
  |text =  Suchoj Su-47
  |konstruktér = Suchoj  
  |konstruktér = Suchoj  
Řádka 9: Řádka 9:
  |hlavní uživatel = [[Rusko]]
  |hlavní uživatel = [[Rusko]]
  |více uživatelů =   
  |více uživatelů =   
-
}}
+
}}[[Soubor:Sukhoi Su-35UB and Su-47 at MAKS-2003 airshow.jpg|thumb|240px|Dvoumístný cvičný [[Suchoj Su-35|Su-35UB]], který poprvé vzletěl roku 2000, při společném letu se Su-47.]]
-
'''Suchoj Su-47 Berkut''' ('''Orel zlatý''') je ruský experimentální stíhací letoun páté generace s negativní geometrií křídel, vektorováním tahu motorů a některými prvky „neviditelné“ technologie [[stealth]]. V době svého vývoje byl označován jako '''S-32''' nebo '''S-37'''. Jeho konstrukce vychází z řady strojů [[Suchoj Su-27]] a využívá řadu moderních prvků. '''Su-47''' má moderní radar, který je schopen zjistit protivníka na vzdálenost několika set kilometrů a supermoderní výzbroj, která umožňuje vedení boje na velké vzdálenosti. K přednostem letounu patří vynikající manévrovací možnosti, které umožňují vyhnout se naváděným raketám.
+
'''Suchoj Su-47 Berkut''' ('''Orel zlatý''') je ruský experimentální stíhací letoun páté generace s negativní geometrií křídel, vektorováním tahu motorů a některými prvky „neviditelné“ technologie [[stealth]]. V době svého vývoje byl označován jako '''S-32''' nebo '''S-37'''. Jeho konstrukce vychází z řady strojů [[Suchoj Su-27]] a využívá řadu výrazně moderních prvků.  
 +
K přednostem [[letoun]]u patří vynikající manévrovací možnosti díky křídlu a&nbsp;vektorování tahu. Název <u>berkut</u> je ruské označení [[Orel skalní|orla skalního]].
 +
 +
K&nbsp;[[sériová výroba|sériové výrobě]] nikdy nedošlo, letoun byl využíván jako technologický demonstrátor pro ověření nových technologií při stavbě letounu jako je využití [[Kompozitní materiál|kompozitních materiálů]] a&nbsp;řídicí systém [[fly-by-wire]], později použité u&nbsp;[[Suchoj Su-35|Su-35BM]] a&nbsp;[[Suchoj T-50]]. Díky použití kompozitních materiálů získal letoun charakteristiky [[stealth]], primárním účelem využití kompozitů je zjednodušení výroby a&nbsp;snížení hmotnosti letounu.
 +
 +
== Vývoj ==
 +
Su-47 Berkut měl vzniknout za účelem náhrady tehdejších ruských námořních palubních stíhaček, aby nezaostávaly za [[Spojené státy americké|USA]]. Úkol vytvořit novou generaci stíhaček dostaly firmy MIG a&nbsp;Suchoj. Projekt nakonec získala firma Suchoj a&nbsp;byl označen jako S-22. Během projektu se zjistilo, že opačná křídla by mohla zvýšit manévrovatelnost a&nbsp;snížit pádovou rychlost. Mezitím probíhaly změny i na Su-27. S-22 měla mít jen jeden motor, ale po analýze byl projekt zastaven z důvodu malého výkonu motoru.
 +
 +
Mezi tím vznikl Su-27KM, ale jen jako dočasné řešení. Po čase se opět začalo pracovat na S-22, projekt však prošel významnými změnami: letadlo mělo mít 2 motory, mělo být větší, přibyla kabina, která měla při havárii na&nbsp;vodě udržet [[pilot]]a naživu a&nbsp;název se změnil na S-32. První let měl být někdy v 90. letech. Pro nedostatek financí vznikl jen jeden [[prototyp]] (původně měly být 3). Nakonec se projekt podařilo dokončit, S-37 se změnilo na Su-47 Berkut, ale letadlo se nikdy nedostalo do plné služby.
 +
 +
[[Soubor:Sukhoi Su-47 outline.png|right|240px]]
==Technické údaje==
==Technické údaje==
*Osádka: 1
*Osádka: 1
Řádka 17: Řádka 27:
*Rozpětí: 16,7 m  
*Rozpětí: 16,7 m  
*Výška: 6,4 m  
*Výška: 6,4 m  
-
*Nosná plocha: 62
+
*Nosná plocha: 62 m<sup>2</sup>
*Vzletová hmotnost: 34 000 kg
*Vzletová hmotnost: 34 000 kg
*Typ motoru: 2× Al-37FU, resp. 2× AL-41F  
*Typ motoru: 2× Al-37FU, resp. 2× AL-41F  
Řádka 24: Řádka 34:
*Dostup: 18 000 m  
*Dostup: 18 000 m  
*Dolet (bez doplňování paliva za letu): 3300 km  
*Dolet (bez doplňování paliva za letu): 3300 km  
-
*Max. přetížení:  9g   
+
* Max. přetížení:  9g   
-
 
+
== Velká Galerie ==
 +
* '''[[:Kategorie:Aircraft Sukhoi Su-47|Mnoho fotografií – Su-47]]'''
 +
== YouTube ==
 +
{| border="4" width="442" align="left"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=kRUzUQo2jGg}}
 +
|- align="center"
 +
| '''Legendary Su-47 in Public Display for the 1st Time!'''
 +
|}
 +
{| border="4" width="442" align="center"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=aRDqzwiSkHI}}
 +
|- align="center"
 +
| '''Su-47 (Berkut), Су-47 (Беркут)'''
 +
|}
 +
<br style="clear: both;" />
==Externí odkazy==
==Externí odkazy==
-
* (anglicky) [http://video.google.com.au/videoplay?docid=6945799727218810717 Suchoj Su-47 - video]
+
* [https://fighter-planes.com/info/s37.htm Sukhoi Su-47 (formerly known as the S-37 Berkut)]
-
*  [http://www.military.cz/russia/air/suchoj/S_32/s_32.htm Suchoj Su-47 (S32/37) Berkut]
+
Řádka 34: Řádka 56:
[[Kategorie:Sovětská a ruská stíhací letadla]]
[[Kategorie:Sovětská a ruská stíhací letadla]]
[[Kategorie:Letadla Suchoj]]
[[Kategorie:Letadla Suchoj]]
 +
[[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]]

Aktuální verze z 4. 2. 2024, 15:32

Suchoj Su-47
Sukhoi Su-47 in 2008.jpg
Suchoj Su-47
Základní charakteristika
Určení stíhací letoun
Výrobce Suchoj
Konstruktér Suchoj
První let 25. září 1997
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno
Varianty
Uživatel Rusko
Dvoumístný cvičný Su-35UB, který poprvé vzletěl roku 2000, při společném letu se Su-47.

Suchoj Su-47 Berkut (Orel zlatý) je ruský experimentální stíhací letoun páté generace s negativní geometrií křídel, vektorováním tahu motorů a některými prvky „neviditelné“ technologie stealth. V době svého vývoje byl označován jako S-32 nebo S-37. Jeho konstrukce vychází z řady strojů Suchoj Su-27 a využívá řadu výrazně moderních prvků.

K přednostem letounu patří vynikající manévrovací možnosti díky křídlu a vektorování tahu. Název berkut je ruské označení orla skalního.

sériové výrobě nikdy nedošlo, letoun byl využíván jako technologický demonstrátor pro ověření nových technologií při stavbě letounu jako je využití kompozitních materiálů a řídicí systém fly-by-wire, později použité u Su-35BMSuchoj T-50. Díky použití kompozitních materiálů získal letoun charakteristiky stealth, primárním účelem využití kompozitů je zjednodušení výroby a snížení hmotnosti letounu.

Obsah

Vývoj

Su-47 Berkut měl vzniknout za účelem náhrady tehdejších ruských námořních palubních stíhaček, aby nezaostávaly za USA. Úkol vytvořit novou generaci stíhaček dostaly firmy MIG a Suchoj. Projekt nakonec získala firma Suchoj a byl označen jako S-22. Během projektu se zjistilo, že opačná křídla by mohla zvýšit manévrovatelnost a snížit pádovou rychlost. Mezitím probíhaly změny i na Su-27. S-22 měla mít jen jeden motor, ale po analýze byl projekt zastaven z důvodu malého výkonu motoru.

Mezi tím vznikl Su-27KM, ale jen jako dočasné řešení. Po čase se opět začalo pracovat na S-22, projekt však prošel významnými změnami: letadlo mělo mít 2 motory, mělo být větší, přibyla kabina, která měla při havárii na vodě udržet pilota naživu a název se změnil na S-32. První let měl být někdy v 90. letech. Pro nedostatek financí vznikl jen jeden prototyp (původně měly být 3). Nakonec se projekt podařilo dokončit, S-37 se změnilo na Su-47 Berkut, ale letadlo se nikdy nedostalo do plné služby.

Sukhoi Su-47 outline.png

Technické údaje

  • Osádka: 1
  • Délka. 22,6 m
  • Rozpětí: 16,7 m
  • Výška: 6,4 m
  • Nosná plocha: 62 m2
  • Vzletová hmotnost: 34 000 kg
  • Typ motoru: 2× Al-37FU, resp. 2× AL-41F
  • Max. rychlost ve velké výšce: 2 200 km/h
  • Max. rychlost v přízemní výšce: 1 400 km/h
  • Dostup: 18 000 m
  • Dolet (bez doplňování paliva za letu): 3300 km
  • Max. přetížení: 9g

Velká Galerie

YouTube

Legendary Su-47 in Public Display for the 1st Time!
Su-47 (Berkut), Су-47 (Беркут)


Externí odkazy