Rentabilita

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
m (1 revizi)

Verze z 25. 8. 2013, 09:35

Rentabilita (z ital. renta, z lat. rendita, výnos z pronájmu) nebo také výnosnost znamená schopnost dosahovat výnosu (zisku a pod.) na základě vložených prostředků. Ukazatel výnosnosti nebo efektivnosti hospodaření se vypočte jako poměr výnosu (zisku) k vynaloženým prostředkům (investice a náklady) a vyjadřuje obvykle v procentech. Je to jeden ze základních ekonomických pojmů a jedno z hlavních kritérií hospodářského podnikání.

Obsah

Jednotlivé typy

Z různých typů rentability se nejčastěji používá:

Rentabilita podniku

Rentabilita je klíčové kritérium pro každého investora i podnikatele. V obecném tvaru ji lze vyjádřit jako: <math>Rentabilita=\frac{vynosy\; spolecnosti}{vynalozene\; prostredky}</math>

Rentabilita aktiv

(angl. return on assets, ROA), tj. poměr výsledku hospodaření k aktivům. <math>Rentabilita=\frac{vysledek\; hospodareni}{aktiva}</math>

Rentabilita investic

(angl. return on invest, ROI), tj. poměr výsledku hospodaření k investicím. Většinou se počítá pro konkrétní projekt, podnikatelský záměr, plán nebo jiný logicky oddělitelný úkon, u kterého lze vykalkulovat zisky i celkové investice. <math>Rentabilita=\frac{vysledek\; hospodareni}{investice}</math>

Rentabilita vlastního kapitálu

(angl. return on equity, ROE), tj. poměr výsledku hospodaření k vlastnímu kapitálu.[1] <math>Rentabilita=\frac{vysledek\; hospodareni}{vlastni\; kapital}</math>

Rentabilita tržeb

(angl. return on revenue), řídčeji rentabilita obratu: vyjadřuje, jaký poměr má zisk z celkových tržeb (z celkového obratu). <math>Rentabilita=\frac{zisk}{trzby}=\frac{trzby-naklady}{trzby}</math>

Nákladová rentabilita

Poměr výsledku hospodaření k nákladům. <math>Rentabilita=\frac{vysledek\; hospodareni}{naklady}=\frac{trzby-naklady}{naklady}</math>

Faktory ovlivňující rentabilitu

Rentabilita se zjišťuje zpětně, ale také odhaduje předem, zejména při plánování investic. Při takovém odhadu, jímž se pak řídí také investoři, je třeba brát ohled na faktory, které rentabilitu ovlivňují, například:

  • (očekávaný) objem prodeje
  • míra konkurence
  • nákladovost a její očekávaný vývoj
  • míra zadlužení a úroková míra úvěrů
  • daňové zatížení.

Související články

Literatura

  • Ottův slovník naučný nové doby, heslo Rentabilita. Sv. 9, str. 550
  • M. Žák (vyd.), Velká ekonomická encyklopedie. Praha: Linde 2002. Heslo Rentabilita podniku, str. 658, a heslo Výnosnost, str. 842.

Reference

  1. M. Žák (vyd.), Velká ekonomická encyklopedie. Praha: Linde 2002. Heslo Rentabilita podniku, str. 658.