Čekání na nový webový server Multimediaexpo.cz skončilo !
Motorem našeho webového serveru bude pekelně rychlý
procesor AMD Ryzen Threadripper 7960X (ZEN 4)
.

Airbus A380

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Aktualizace)
Řádka 3: Řádka 3:
  |název = Airbus A380
  |název = Airbus A380
  |typ = [[dopravní letoun]]
  |typ = [[dopravní letoun]]
-
  |výrobce = [[Airbus S.A.S.]]
+
  |výrobce = Airbus S.A.S.
-
  |image = [[Soubor:Singapore Airlines Airbus A380 woah!.jpg|250px]]
+
  |image = [[Soubor:Airbus A380-861 A6-EOI Emirates-AWFlickr.jpg|250px]]
-
  |text = Singapore Airbus A380 (2011)
+
  |text = Airbus A380 Emirates (2017)
  |konstruktér =
  |konstruktér =
  |první let = [[27. duben|27. dubna]] [[2005]]
  |první let = [[27. duben|27. dubna]] [[2005]]
  |zaveden = [[15. říjen|15. října]] [[2007]] (Singapore Airlines)
  |zaveden = [[15. říjen|15. října]] [[2007]] (Singapore Airlines)
-
  |vyrobeno kusů = 57 kusů (září 2011)
+
  |vyrobeno kusů = 254 kusů  
-
  |cena za kus = 317,2-337,5 miliónů [[Americký dolar|USD]]
+
  |cena za kus = 337,5–403,9 miliónů [[Americký dolar|USD]]
  |varianty =
  |varianty =
-
  |hlavní uživatel = [[Singapore Airlines]]
+
  |hlavní uživatel = [[Emirates]]
-
  |více uživatelů =
+
  |více uživatelů = [[Singapore Airlines]]<br />[[British Airways]]<br />[[Qantas]]<br />[[Lufthansa]]
}}
}}
-
[[Soubor:Emirates A380 2.JPG|thumb|230px|Emirates A380 (2005)]]
+
'''Airbus A380''' je [[Dvoupatrový letoun|dvoupatrový]] [[Čtyřmotorový letoun|čtyřmotorový]] [[Proudový letoun|proudový]] [[Širokotrupý letoun|širokotrupý]] letoun vyráběný evropskou společností [[Airbus|Airbus S.A.S.]] Je největším [[Dopravní letoun|dopravním letadlem]] světa. Studie o letounu byly zahájeny v roce 1988 a projekt byl vyhlášen v roce 1990 jako výzva modelu [[Boeing 747]] na trhu dálkových dopravních letounů.
-
[[Soubor:Giant planes comparison.png|thumb|230px|Porovnání největších letounů]]
+
-
'''Airbus A380''', vyráběný společností [[Airbus S.A.S.]], je největší současné osobní dopravní [[letadlo]] světa. Větší než A380 je jen nákladní [[Antonov An-225]], [[hydroplán]] [[Hughes H-4]] či [[vzducholoď]] [[LZ 129 Hindenburg|Hindenburg]].
+
Projekt A3XX byl představen v roce 1994 a program A380 ve výši 9,5 miliard euro (10,7 miliard USD) Airbus zahájil 19. prosince 2000. První prototyp byl představen v [[Toulouse]] dne 18. ledna 2005 a jeho první let se konal 27. dubna 2005. Potíže s elektrickým vedením způsobily dvouleté zpoždění a náklady na vývoj vzrostly na 18 miliard euro. 12. prosince 2006 letoun obdržel certifikáty [[EASA]] a [[Federal Aviation Administration|FAA]].
-
Jedná se o letadlo se dvěma palubami, jeho pohon je řešen čtyřmi [[Dvouproudový motor|dvouproudovými motory]] buď evropské ([[Rolls-Royce Trent 900 Family]]) nebo americké ([[Alliance GP7200]]) provenience, pojme podle verze od 555 cestujících do 853 při verzi economy a rozpětí jeho křídel je 79,8 metru. V nákladní verzi A380F má předpokládanou nosnost 150 tun.
+
První stroj byl společnosti [[Singapore Airlines]] dodán [[15. říjen|15. října]] [[2007]] a do služby vstoupil [[25. říjen|25. října]]. V letech 2012 a 2014 dosáhla produkce vrcholu 30 letounů ročně. Airbus však připouští, že jeho investice do letadla ve výši 25 miliard dolarů jsou nevratné. Poslední letoun tohoto typu byl vyroben v prosinci 2021.  
-
V luxusní verzi letadla mají cestující k dispozici vlastní postel, bar, společenskou místnost nebo tělocvičnu. Cena letadla je přibližně 8,2 miliardy Kč.
+
Celkem bylo vyrobeno 254 kusů tohoto letounu – nejvýznamnějším kupcem byla letecká společnost [[Emirates]].
-
Airbus investoval do vývoje okolo deseti miliard Euro. Pro tyto účely musel nechat postavit novou dopravní loď a vybudovat další výrobní halu. Za tuto cenu získal větší a tišší letadlo než [[Boeing 747]] s větším doletem a menší spotřebou paliva. Firma Boeing na tuto výzvu odpověděla projektem [[Boeing 747-8]].
+
Dvoupodlažní letadlo má typickou kapacitu 525 míst, i když je certifikováno až pro 853 cestujících. Je poháněn čtyřmi dvouproudovými motory [[Engine Alliance GP7000|Engine Alliance GP7200]] nebo [[Rolls-Royce Trent 900]] s doletem 8 000 nmi (14 800 km).
-
Proces uvedení do provozu oproti předpokladu nabral zpoždění – na přelomu listopadu a prosince 2006 teprve končil proces certifikace letounu po 150 hodinách zkušebních letů. Až [[15. říjen|15. října]] [[2007]] byl předán první letoun s označením MSN003 ke komerčnímu užívání koncovému zákazníkovi, společnosti [[Singapore Airlines]] [http://www.letectvi.cz/letectvi/Article64442.html].
+
Větší než A380 jsou jen nákladní letouny [[Antonov An-225]], [[hydroplán]] [[Hughes H-4 Hercules]], [[vzducholoď]] [[LZ 129 Hindenburg|Hindenburg]], [[Airbus Beluga XL]] a [[Boeing 747 Dreamlifter]].
-
V dubnu [[2008]] se letecká společnost [[Korean Air]] rozhodla ke své stávající objednávce z roku 2003 na 5 letadel A380 přiobjednat další 3 kusy, přičemž stroje bude přebírat od roku 2010 do roku 2013. S tímto kontraktem získal už Airbus od 16 zákazníků objednávky na celkem 192 letadel A380 [http://www.letectvi.cz/letectvi/Article65401.html].
+
== Historie ==
 +
=== Vývoj ===
 +
[[Soubor:Transport A380 en.png|thumb|240px|Geografická logistická sekvence pro letoun A380 s konečnou montáží v [[Toulouse]]]]
 +
Airbus investoval do vývoje okolo deseti miliard [[Euro|eur]]. Pro tyto účely musel nechat postavit novou dopravní loď a vybudovat další výrobní halu. Za tuto cenu získal větší a tišší letadlo než [[Boeing 747]] s větším doletem a menší spotřebou paliva. Firma Boeing na tuto výzvu odpověděla projektem [[Boeing 747-8]].
-
V roce [[2012]] se již osmým provozovatelem letadel A380 staly Malaysia Airlines. S prvním strojem hodlá společnost od července létat z Kuala Lumpur do Londýna 3x týdně, po dodání dalšího stroje denně. Malaysia Airlines provozují A380 v konfiguraci pro 494 cestujících. První stroj byl společnosti dodán po dlouhých devíti letech, byl objednán v roce 2003.
+
Proces uvedení do provozu oproti předpokladu nabral zpoždění – na přelomu listopadu a prosince 2006 teprve končil proces certifikace letounu po 150 hodinách zkušebních letů. Až [[15. říjen|15. října]] 2007 byl předán první letoun s označením MSN003 ke komerčnímu užívání koncovému zákazníkovi, společnosti [[Singapore Airlines]]. Airbus oslavil 15. října 2012 pět let od dodání prvního stroje A380 společnosti Singapore Airlines. V březnu 2017 Airbus spustil web iflya380.com, což je vyhledávač letenek pouze s letadlem Airbus A380.
-
== Technické údaje ==
+
=== Poptávka ===
-
*'''Délka''': 73 m
+
V roce 2016 musel Airbus snížit produkci A380 kvůli nízké poptávce. V létě téhož roku Airbus oznámil, že do roku 2018 sníží produkci na 12 letounů ročně. Celková investice do vývoje byla 25 miliard Eur a Airbus začal pochybovat o její návratnosti. Původně se počítalo s prodejem 1200 letadel za dvacet let, devět let od zařazení do komerčního provozu v prosinci 2016 jich létalo po světě ale jen 200, přičemž dalších 126 měly společnosti objednaných.
-
*'''Rozpětí''': 79,8 m
+
-
*'''Výška''': 24,1 m
+
-
*'''Průměr trupu''': 6,95 m
+
-
*'''Kapacita''': 555 pasažérů
+
-
*'''Maximální kapacita''': 880 pasažérů
+
-
*'''Maximální rychlost''': 1 062 km/h
+
-
*'''Maximální možství paliva''': 388 000 litrů
+
-
*'''Dolet''': 14 450 km
+
-
*'''Optimalizovaný dolet''': 15 100 km
+
-
== Související články ==
+
Klíčovým zákazníkem pro odběr tohoto letadla jsou [[Emirates]], bez kterého by se tento model nejspíše už nevyráběl. Několik letounů vlastní leasingová společnost [[Amadeo]], která kvůli snižujícímu se zájmu o letadlo založila vlastní leteckou společnost – první leteckou společnost, která provozuje pouze tato velká letadla. Podle&nbsp;propočtů některých expertů se vyplatí vypravit dvě menší moderní letadla, než jeden A380.
-
* [[Seznam objednaných a dodaných letadel Airbus A380]]
+
 +
V prosinci 2018 byly poprvé definitivně vyřazeny dva Airbusy A380, které sloužily u [[Singapore Airlines]]. Jsou určeny k rozebrání na náhradní díly, další provoz by se aerolince nevyplatil a jiný dopravce o ně zájem neměl.
 +
 +
=== Konec výroby ===
 +
V roce [[2020 v letectví|2020]] z důvodu poklesu poptávky po létání byly A380 u některých aerolinií vyřazeny a určeny k prodeji nebo šrotaci.
 +
 +
Dne 16. prosince 2021 letecká společnost [[Emirates]] převzala poslední vyrobený Airbus A380. Šlo o 251. vyrobený letoun tohoto typu, 123 z nich převzaly Emirates.
 +
 +
== Varianty ==
 +
=== A380-800 ===
 +
[[Soubor:Singapore Airlines Airbus A380 woah!.jpg|thumb|240px|Airbus A380 Singapore Airlines]]
 +
[[Soubor:Airbus A380 cockpit.jpg|thumb|240px|Kokpit stroje A380]]
 +
A380-800 je základní verze Airbusu A380 a je jediná, která létá na světě v provozu. Vychází z ní všechny ostatní navrhované verze. Airbus počítá i s luxusní verzí [[business jet]], která by sloužila jako soukromý letoun. Zahrnovala by vlastní ložnice, bar, společenské místnosti nebo tělocvičnu. Cena letadla by byla přibližně 8,2 miliardy [[Koruna česká|Kč]].
 +
 +
=== A380-900 ===
 +
V roce 2007 potvrdil Airbus plány na prodloužené verzi A380-900, která by pojmula více cestujících než A380-800. Ve standardní konfiguraci tří [[Cestovní třída|cestovních tříd]] by měla kapacitu 650 cestujících, s pouze ekonomickou třídou by pojmula 900 pasažérů. Zájem o tuto verzi potvrdily společnosti [[Emirates]], [[Virgin Atlantic]], [[Cathay Pacific]], [[Air France]], [[KLM]], [[Lufthansa]], [[Kingfisher Airlines]], a [[ILFC]]. V květnu 2010 bylo oznámeno, že tento program je pozastaven, dokud se nestabilizuje výroba A380-800.
 +
 +
=== A380F ===
 +
Od začátku projektu A380 Airbus počítal s [[Nákladní letadlo|nákladní]] verzí A380F. Tento letoun by byl třetí největší nákladní letoun světa hned po [[Antonov An-225|Antonovu An-255 ''Mrija'']] a [[Boeing 747 Dreamlifter|Boeingu 747 Dreamlifter]]. Předpokládaná nosnost byla 150 tun, byla by tak lepší než u konkurenta [[Boeing 747-8|Boeing 747-8F]], zároveň by ale byl jeho provoz dražší. Kolem roku 2015 Airbus projekt pozastavil úplně. Zájem o tuto verzi měly společnosti [[Emirates]], [[ILFC]], [[FedEx]] a [[UPS (firma)|UPS]].
 +
 +
=== A380neo ===
 +
V roce 2015 byl oznámen vývoj nové verze A380neo, která by po vzoru A320neo a A330neo zefektivnila jeho provoz – měla by větší kapacitu, nová křídla a motory. Dodávky k zákazníkům byly plánované na roky 2020 až 2021. O tuto verzi měla zájem hlavně společnost [[Emirates]]. V roce 2016 bylo oznámeno, že plány na výrobu tohoto modelu selhaly. V červnu 2017 bylo potvrzeno, že nová verze A380neo nebude. Společnost uvedla, že by se letoun nevyplatil a není k této verzi žádný obchodní důvod.
 +
 +
=== A380plus ===
 +
[[Soubor:Airbus A380plus (35273954212).jpg|thumb|240px|Winglety nové verze A380plus představené na [[Pařížský aerosalon|pařížském aerosalonu]] 2017]]Na [[Pařížský aerosalon|pařížském aerosalonu]] 2017 byla představena nová verze A380plus. Ta by byla o 13 % úspornější, v důsledku efektivnějšího využití prostoru kabiny by nabídla o 80 sedadel více, měla by nové [[winglet]]y a upravená křídla, která by o 4 % zlepšila efektivitu. [[Maximální vzletová hmotnost]] by byla navýšena o 3 tuny na celkových 578 t. Zájem projevila společnost [[Emirates]], na jejíž požadavek tato verze vznikla.
 +
 +
Letoun A380plus měl být dostupný od roku 2020, kvůli nedostatečnému zájmu Airbus její produkci nakonec nespustil. Naopak, v roce 2021 výroba Airbusu A380 skončila úplně.
 +
 +
== Nehody a incidenty ==
 +
Dne 4. listopadu 2010 explodoval ve vzduchu během [[Let Qantas 32|letu Qantas 32]] společnosti [[Qantas]] jeden ze čtyř motorů tohoto typu letadla. Příčinou havárie byla prasklá trubice v motoru, ze které následně vytékal olej. Ten dosáhl teploty přes 1000&nbsp;°C a následně se vznítil. Oheň zničil hnací hřídel motoru, to způsobilo nekontrolovatelné roztočení kotouče turbíny a následnou explozi, ta protrhla křídlo a palivovou nádrž, ze které začalo unikat palivo. Po bezpečném přistání v [[Letiště Singapur-Changi|Singapuru]] zde narazili na další problém. Exploze také zničila kabely, vedoucí k prvnímu motoru a kvůli tomu jej nebylo možné vypnout; proto se jej hasiči snažili zastavit pomocí vody, bez úspěchu. Motory jsou stavěny tak, aby vydržely obrovské množství vody při průletu ve velmi prudkém dešti. Tři hodiny po přistání se však konečně motor za pomocí hasební pěny zastavil. Nikdo nebyl zraněn, ani mrtev.
 +
 +
Dne 30. září 2017 se za letu [[Air France]] 66 porouchal jeden z motorů a odpadl kryt, nikdo nebyl zraněn a letadlo nouzově přistálo. Jednalo se o let z [[Letiště Charlese de Gaulla|Paříže]] do [[Los Angeles International Airport|Los Angeles]], pravý vnější motor se porouchal nad [[Atlantský oceán|Atlantským oceánem]], letoun tak nouzově přistál na [[Kanada|kanadské]] [[CFB Goose Bay|vojenské letecké základně]] u obce [[Happy Valley-Goose Bay]].
 +
 +
== Uživatelé ==
 +
[[Soubor:Air France, Airbus A380-861, F-HPJB (22037611606).jpg|náhled|Přistávající Airbus A380 společnosti [[Air France]]]]
 +
K březnu 2023 bylo v provozu 236 strojů u 16 společností.
 +
 +
Seznam aerolinií užívajících Airbus A-380 k březnu 2023:
 +
 +
# 14× [[Singapore Airlines]] – od 25. října 2007
 +
# 119× [[Emirates]] – od 1. srpna 2008
 +
# 10× [[Qantas]] – od 20. října 2008
 +
# 8× [[Lufthansa]] – od 6. června 2010
 +
# 10× [[Korean Air]] – od 17. června 2011
 +
# 6× [[Thai Airways]] – od 6. října 2012
 +
# 12× [[British Airways]] – od 2. srpna 2013
 +
# 6× [[Asiana Airlines]] – od 13. června 2014
 +
# 10× [[Qatar Airways]] – od 10. října 2014
 +
# 4× [[Etihad Airways]] – od 27. prosince 2014
 +
# 3× [[All Nippon Airways]] – od 20. března 2019
 +
 +
=== Bývalí uživatelé ===
 +
* 10× [[Air France]] – od 20. listopadu 2009 do 26. června 2020
 +
* 1× [[Hi Fly]] – od 19. července 2018 do prosince 2020
 +
* 6× [[Malaysia Airlines]] – od 1. července 2012 do října 2022
 +
* 5× [[China Southern Airlines]] – od 17. října 2011 do listopadu 2022
 +
 +
== Technické údaje ==
 +
* '''Délka''': 73 m
 +
* '''Rozpětí''': 79,8 m
 +
* '''Výška''': 24,1 m
 +
* '''Nosná plocha křídel''': 845 m<sup>2</sup>
 +
* '''Průměr trupu''': 6,95 m
 +
* '''Kapacita''': 525 pasažérů
 +
* '''Maximální kapacita''': 853 pasažérů
 +
* '''Maximální provozní rychlost v cestovní výšce''': Mach 0.89 (945 km/h, 587 mph, 510 uzlů)
 +
* '''Cestovní rychlost''': Mach 0.85
 +
* '''Maximální možství paliva''': 388 000 litrů
 +
* '''Dolet''': 14 450 km
 +
* '''Optimalizovaný dolet''': 15 100 km
 +
 +
== Velká Galerie ==
 +
* '''[[:Kategorie:Aircraft Airbus A380|Mnoho fotografií – Airbus A380]]'''
== Externí odkazy ==
== Externí odkazy ==
* [http://events.airbus.com/A380/default1.aspx A380 Navigator na oficiálních stránkách Airbusu (anglicky)]
* [http://events.airbus.com/A380/default1.aspx A380 Navigator na oficiálních stránkách Airbusu (anglicky)]
Řádka 52: Řádka 116:
* [http://letectvi.xf.cz/cze/airbus-a380 A380 na stránce o letectví]
* [http://letectvi.xf.cz/cze/airbus-a380 A380 na stránce o letectví]
* [http://www.letadla.info/airbus/a380.php Airbus A380 na letadla.info]
* [http://www.letadla.info/airbus/a380.php Airbus A380 na letadla.info]
 +
== Externí odkazy ==
 +
* [http://www.airbus.com/aircraftfamilies/passengeraircraft/a380family/ Airbus A380 na oficiálních stránkách Airbusu] {{Wayback|url=http://www.airbus.com/aircraftfamilies/passengeraircraft/a380family/ |date=20170616121543 }} {{En}}
 +
* [https://www.iflya380.com iFlyA380.com] {{En}}
 +
* [http://www.wimp.com/approachlanding/ Video přistávací procedury z kockpitu A380] {{en}}
-
{{Flickr|Airbus+A380}}{{Commons|Airbus A380}}{{Článek z Wikipedie}}{{Letouny Airbus}}
+
{{Flickr|Airbus+A380}}{{Commonscat|Airbus A380}}{{Článek z Wikipedie}}{{Letouny Airbus}}
[[Kategorie:Dopravní letadla]]
[[Kategorie:Dopravní letadla]]
[[Kategorie:Letadla Airbus|A380]]
[[Kategorie:Letadla Airbus|A380]]

Verze z 30. 10. 2024, 16:21

Airbus A380
Airbus A380-861 A6-EOI Emirates-AWFlickr.jpg
Airbus A380 Emirates (2017)
Základní charakteristika
Určení dopravní letoun
Výrobce Airbus S.A.S.
Konstruktér
První let 27. dubna 2005
Zařazen 15. října 2007 (Singapore Airlines)
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 254 kusů
Varianty
Uživatel Emirates
Singapore Airlines
British Airways
Qantas
Lufthansa

Airbus A380 je dvoupatrový čtyřmotorový proudový širokotrupý letoun vyráběný evropskou společností Airbus S.A.S. Je největším dopravním letadlem světa. Studie o letounu byly zahájeny v roce 1988 a projekt byl vyhlášen v roce 1990 jako výzva modelu Boeing 747 na trhu dálkových dopravních letounů.

Projekt A3XX byl představen v roce 1994 a program A380 ve výši 9,5 miliard euro (10,7 miliard USD) Airbus zahájil 19. prosince 2000. První prototyp byl představen v Toulouse dne 18. ledna 2005 a jeho první let se konal 27. dubna 2005. Potíže s elektrickým vedením způsobily dvouleté zpoždění a náklady na vývoj vzrostly na 18 miliard euro. 12. prosince 2006 letoun obdržel certifikáty EASA a FAA.

První stroj byl společnosti Singapore Airlines dodán 15. října 2007 a do služby vstoupil 25. října. V letech 2012 a 2014 dosáhla produkce vrcholu 30 letounů ročně. Airbus však připouští, že jeho investice do letadla ve výši 25 miliard dolarů jsou nevratné. Poslední letoun tohoto typu byl vyroben v prosinci 2021.

Celkem bylo vyrobeno 254 kusů tohoto letounu – nejvýznamnějším kupcem byla letecká společnost Emirates.

Dvoupodlažní letadlo má typickou kapacitu 525 míst, i když je certifikováno až pro 853 cestujících. Je poháněn čtyřmi dvouproudovými motory Engine Alliance GP7200 nebo Rolls-Royce Trent 900 s doletem 8 000 nmi (14 800 km).

Větší než A380 jsou jen nákladní letouny Antonov An-225, hydroplán Hughes H-4 Hercules, vzducholoď Hindenburg, Airbus Beluga XL a Boeing 747 Dreamlifter.

Historie

Vývoj

Geografická logistická sekvence pro letoun A380 s konečnou montáží v Toulouse

Airbus investoval do vývoje okolo deseti miliard eur. Pro tyto účely musel nechat postavit novou dopravní loď a vybudovat další výrobní halu. Za tuto cenu získal větší a tišší letadlo než Boeing 747 s větším doletem a menší spotřebou paliva. Firma Boeing na tuto výzvu odpověděla projektem Boeing 747-8.

Proces uvedení do provozu oproti předpokladu nabral zpoždění – na přelomu listopadu a prosince 2006 teprve končil proces certifikace letounu po 150 hodinách zkušebních letů. Až 15. října 2007 byl předán první letoun s označením MSN003 ke komerčnímu užívání koncovému zákazníkovi, společnosti Singapore Airlines. Airbus oslavil 15. října 2012 pět let od dodání prvního stroje A380 společnosti Singapore Airlines. V březnu 2017 Airbus spustil web iflya380.com, což je vyhledávač letenek pouze s letadlem Airbus A380.

Poptávka

V roce 2016 musel Airbus snížit produkci A380 kvůli nízké poptávce. V létě téhož roku Airbus oznámil, že do roku 2018 sníží produkci na 12 letounů ročně. Celková investice do vývoje byla 25 miliard Eur a Airbus začal pochybovat o její návratnosti. Původně se počítalo s prodejem 1200 letadel za dvacet let, devět let od zařazení do komerčního provozu v prosinci 2016 jich létalo po světě ale jen 200, přičemž dalších 126 měly společnosti objednaných.

Klíčovým zákazníkem pro odběr tohoto letadla jsou Emirates, bez kterého by se tento model nejspíše už nevyráběl. Několik letounů vlastní leasingová společnost Amadeo, která kvůli snižujícímu se zájmu o letadlo založila vlastní leteckou společnost – první leteckou společnost, která provozuje pouze tato velká letadla. Podle propočtů některých expertů se vyplatí vypravit dvě menší moderní letadla, než jeden A380.

V prosinci 2018 byly poprvé definitivně vyřazeny dva Airbusy A380, které sloužily u Singapore Airlines. Jsou určeny k rozebrání na náhradní díly, další provoz by se aerolince nevyplatil a jiný dopravce o ně zájem neměl.

Konec výroby

V roce 2020 z důvodu poklesu poptávky po létání byly A380 u některých aerolinií vyřazeny a určeny k prodeji nebo šrotaci.

Dne 16. prosince 2021 letecká společnost Emirates převzala poslední vyrobený Airbus A380. Šlo o 251. vyrobený letoun tohoto typu, 123 z nich převzaly Emirates.

Varianty

A380-800

Airbus A380 Singapore Airlines
Kokpit stroje A380

A380-800 je základní verze Airbusu A380 a je jediná, která létá na světě v provozu. Vychází z ní všechny ostatní navrhované verze. Airbus počítá i s luxusní verzí business jet, která by sloužila jako soukromý letoun. Zahrnovala by vlastní ložnice, bar, společenské místnosti nebo tělocvičnu. Cena letadla by byla přibližně 8,2 miliardy .

A380-900

V roce 2007 potvrdil Airbus plány na prodloužené verzi A380-900, která by pojmula více cestujících než A380-800. Ve standardní konfiguraci tří cestovních tříd by měla kapacitu 650 cestujících, s pouze ekonomickou třídou by pojmula 900 pasažérů. Zájem o tuto verzi potvrdily společnosti EmiratesVirgin AtlanticCathay PacificAir France, KLM, LufthansaKingfisher Airlines, a ILFC. V květnu 2010 bylo oznámeno, že tento program je pozastaven, dokud se nestabilizuje výroba A380-800.

A380F

Od začátku projektu A380 Airbus počítal s nákladní verzí A380F. Tento letoun by byl třetí největší nákladní letoun světa hned po Antonovu An-255 Mrija a Boeingu 747 Dreamlifter. Předpokládaná nosnost byla 150 tun, byla by tak lepší než u konkurenta Boeing 747-8F, zároveň by ale byl jeho provoz dražší. Kolem roku 2015 Airbus projekt pozastavil úplně. Zájem o tuto verzi měly společnosti Emirates, ILFC, FedEx a UPS.

A380neo

V roce 2015 byl oznámen vývoj nové verze A380neo, která by po vzoru A320neo a A330neo zefektivnila jeho provoz – měla by větší kapacitu, nová křídla a motory. Dodávky k zákazníkům byly plánované na roky 2020 až 2021. O tuto verzi měla zájem hlavně společnost Emirates. V roce 2016 bylo oznámeno, že plány na výrobu tohoto modelu selhaly. V červnu 2017 bylo potvrzeno, že nová verze A380neo nebude. Společnost uvedla, že by se letoun nevyplatil a není k této verzi žádný obchodní důvod.

A380plus

Winglety nové verze A380plus představené na pařížském aerosalonu 2017
Na pařížském aerosalonu 2017 byla představena nová verze A380plus. Ta by byla o 13 % úspornější, v důsledku efektivnějšího využití prostoru kabiny by nabídla o 80 sedadel více, měla by nové winglety a upravená křídla, která by o 4 % zlepšila efektivitu. Maximální vzletová hmotnost by byla navýšena o 3 tuny na celkových 578 t. Zájem projevila společnost Emirates, na jejíž požadavek tato verze vznikla.

Letoun A380plus měl být dostupný od roku 2020, kvůli nedostatečnému zájmu Airbus její produkci nakonec nespustil. Naopak, v roce 2021 výroba Airbusu A380 skončila úplně.

Nehody a incidenty

Dne 4. listopadu 2010 explodoval ve vzduchu během letu Qantas 32 společnosti Qantas jeden ze čtyř motorů tohoto typu letadla. Příčinou havárie byla prasklá trubice v motoru, ze které následně vytékal olej. Ten dosáhl teploty přes 1000 °C a následně se vznítil. Oheň zničil hnací hřídel motoru, to způsobilo nekontrolovatelné roztočení kotouče turbíny a následnou explozi, ta protrhla křídlo a palivovou nádrž, ze které začalo unikat palivo. Po bezpečném přistání v Singapuru zde narazili na další problém. Exploze také zničila kabely, vedoucí k prvnímu motoru a kvůli tomu jej nebylo možné vypnout; proto se jej hasiči snažili zastavit pomocí vody, bez úspěchu. Motory jsou stavěny tak, aby vydržely obrovské množství vody při průletu ve velmi prudkém dešti. Tři hodiny po přistání se však konečně motor za pomocí hasební pěny zastavil. Nikdo nebyl zraněn, ani mrtev.

Dne 30. září 2017 se za letu Air France 66 porouchal jeden z motorů a odpadl kryt, nikdo nebyl zraněn a letadlo nouzově přistálo. Jednalo se o let z Paříže do Los Angeles, pravý vnější motor se porouchal nad Atlantským oceánem, letoun tak nouzově přistál na kanadské vojenské letecké základně u obce Happy Valley-Goose Bay.

Uživatelé

Přistávající Airbus A380 společnosti Air France

K březnu 2023 bylo v provozu 236 strojů u 16 společností.

Seznam aerolinií užívajících Airbus A-380 k březnu 2023:

  1. 14× Singapore Airlines – od 25. října 2007
  2. 119× Emirates – od 1. srpna 2008
  3. 10× Qantas – od 20. října 2008
  4. Lufthansa – od 6. června 2010
  5. 10× Korean Air – od 17. června 2011
  6. Thai Airways – od 6. října 2012
  7. 12× British Airways – od 2. srpna 2013
  8. Asiana Airlines – od 13. června 2014
  9. 10× Qatar Airways – od 10. října 2014
  10. Etihad Airways – od 27. prosince 2014
  11. All Nippon Airways – od 20. března 2019

Bývalí uživatelé

Technické údaje

  • Délka: 73 m
  • Rozpětí: 79,8 m
  • Výška: 24,1 m
  • Nosná plocha křídel: 845 m2
  • Průměr trupu: 6,95 m
  • Kapacita: 525 pasažérů
  • Maximální kapacita: 853 pasažérů
  • Maximální provozní rychlost v cestovní výšce: Mach 0.89 (945 km/h, 587 mph, 510 uzlů)
  • Cestovní rychlost: Mach 0.85
  • Maximální možství paliva: 388 000 litrů
  • Dolet: 14 450 km
  • Optimalizovaný dolet: 15 100 km

Velká Galerie

Externí odkazy

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Airbus A380
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Airbus A380