Nakadžima Kikka
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(++) |
||
Řádka 9: | Řádka 9: | ||
|hlavní uživatel = [[Japonsko]] | |hlavní uživatel = [[Japonsko]] | ||
|více uživatelů = | |více uživatelů = | ||
- | }} | + | }}[[Soubor:Kikka Orange Blossom Kikka-13.jpg|thumb|260px|Nakadžima J9N Kikka]] |
- | [[Soubor:Kikka | + | [[Soubor:KikkaNavyBase.JPG|thumb|260px|Kikka při technické prohlídce v USA (1946)]] |
'''Nakadžima J9N Kikka''' (japonsky: 中島 橘花, ''Pomerančový květ'') byl prototyp japonského útočného a stíhacího stroje, jehož koncepce byla inspirována německým letounem [[Messerschmitt Me 262]]. | '''Nakadžima J9N Kikka''' (japonsky: 中島 橘花, ''Pomerančový květ'') byl prototyp japonského útočného a stíhacího stroje, jehož koncepce byla inspirována německým letounem [[Messerschmitt Me 262]]. | ||
Od roku 1943 Japonsko jednalo s Německem o předávání výsledků výzkumu a vývoje. Později japonce zaujaly především letouny Me 262A | Od roku 1943 Japonsko jednalo s Německem o předávání výsledků výzkumu a vývoje. Později japonce zaujaly především letouny Me 262A | ||
- | a [[Messerschmitt Me 163|Me 163B]] a bylo dohodnuto pomocí ponorek převézt do Japonska dva kusy Me 163B, proudové a raketové pohonné jednotky a kompletní technickou dokumentaci. Ponorky, které vezly části strojů a dokumentaci z [[Německo|Německa]] však byly postupně potopeny, takže se do [[Japonsko|Japonska]] dostala jen část fotodokumentace, fotografie motoru [[BMW 003]] a útržky technických podkladů. Na podkladě německé dokumentace se podařilo sestrojit motor [[Išikawadžima Ne-20]] s tahem 4,66 kN. První funkční prototyp motoru Ne-20 se rozběhl 26. března 1945, přičemž u dalších výrobců vznikaly i jiné varianty motorů založených na konstrukci BMW 003. | + | a [[Messerschmitt Me 163|Me 163B]] a bylo dohodnuto pomocí ponorek převézt do Japonska dva kusy Me 163B, proudové a raketové pohonné jednotky a kompletní technickou dokumentaci. Ponorky, které vezly části strojů a dokumentaci z [[Německo|Německa]] však byly postupně potopeny, takže se do [[Japonsko|Japonska]] dostala jen část fotodokumentace, fotografie motoru [[BMW 003]] a útržky technických podkladů. Na podkladě německé dokumentace se podařilo sestrojit motor [[Išikawadžima Ne-20]] s tahem 4,66 kN. |
+ | |||
+ | První funkční prototyp motoru Ne-20 se rozběhl 26. března 1945, přičemž u dalších výrobců vznikaly i jiné varianty motorů založených na konstrukci BMW 003. | ||
O vývoji stroje, odpovídajícího německému Me 262, bylo ve firmě [[Nakadžima]] rozhodnuto v září 1944. Nakonec byl v Japonsku vytvořen stroj, který byl německým vzorem inspirován, ale jinak s ním měl málo společného. Letoun byl celkově menší, měl odlišně tvarovaný trup a na rozdíl od Me 262 měl přímé křídlo (pro uložení v nouzových krytech ho bylo možné složit). Podvozek byl příďový, přední noha se sklápěla dozadu a hlavní podvozkové nohy se sklápěly směrem k trupu. Hlavní podvozkové nohy byly plně kryry trojdílným krytem, přední noha jednodílným krytem. Brzdy pocházely z typu [[Micubiši A6M]]. Pilotní kabinu kryl kapkovitý překryt. Palubní deska i ovladače byly dřevěné. Při startu mohly být použity dvě pomocné startovací rakety. | O vývoji stroje, odpovídajícího německému Me 262, bylo ve firmě [[Nakadžima]] rozhodnuto v září 1944. Nakonec byl v Japonsku vytvořen stroj, který byl německým vzorem inspirován, ale jinak s ním měl málo společného. Letoun byl celkově menší, měl odlišně tvarovaný trup a na rozdíl od Me 262 měl přímé křídlo (pro uložení v nouzových krytech ho bylo možné složit). Podvozek byl příďový, přední noha se sklápěla dozadu a hlavní podvozkové nohy se sklápěly směrem k trupu. Hlavní podvozkové nohy byly plně kryry trojdílným krytem, přední noha jednodílným krytem. Brzdy pocházely z typu [[Micubiši A6M]]. Pilotní kabinu kryl kapkovitý překryt. Palubní deska i ovladače byly dřevěné. Při startu mohly být použity dvě pomocné startovací rakety. | ||
Řádka 20: | Řádka 22: | ||
Prototyp byl dokončen v květnu 1945 a pojížděcí zkoušky probíhaly v červenci. Letoun poprvé vzlétl [[7. srpen|7. srpna]] [[1945 v letectví|1945]] a po přistání letoun jeho pilot nešetřil chválou. Už při druhém letu 11. srpna ovšem došlo k havárii. Letoun startoval i s pomocnými raketovými motory, při startu měl potíže a při pokusu o jeho přerušení nestihl včas zabrzdit, opustil startovací dráhu, v příkopu přišel o podvozek a zastavil se až na břehu Tokijského zálivu. Prototyp byl těžce poškozen a o několik dní později Japonsko kapitulovalo. | Prototyp byl dokončen v květnu 1945 a pojížděcí zkoušky probíhaly v červenci. Letoun poprvé vzlétl [[7. srpen|7. srpna]] [[1945 v letectví|1945]] a po přistání letoun jeho pilot nešetřil chválou. Už při druhém letu 11. srpna ovšem došlo k havárii. Letoun startoval i s pomocnými raketovými motory, při startu měl potíže a při pokusu o jeho přerušení nestihl včas zabrzdit, opustil startovací dráhu, v příkopu přišel o podvozek a zastavil se až na břehu Tokijského zálivu. Prototyp byl těžce poškozen a o několik dní později Japonsko kapitulovalo. | ||
- | Další kusy se již do konce války nepodařilo dokončit, a tak si několik rozestavěných letounů odvezli Američané jako válečnou kořist ke zkouškám do [[Spojené státy americké|USA]]. Díky tomu se jeden exemplář dochoval v National Air and Space Museum. | + | Další kusy se již do konce války nepodařilo dokončit, a tak si několik rozestavěných letounů odvezli Američané jako válečnou kořist ke zkouškám do [[Spojené státy americké|USA]].<br />Díky tomu se jeden exemplář dochoval v National Air and Space Museum. |
== Hlavní technické údaje == | == Hlavní technické údaje == | ||
Řádka 63: | Řádka 65: | ||
- | {{Flickr|Nakajima+Kikka}}{{Commonscat|Nakajima | + | {{Flickr|Nakajima+Kikka}}{{Commonscat|Nakajima Kikka}}{{Článek z Wikipedie}} |
{{Letouny Japonského námořnictva druhé světové války}} | {{Letouny Japonského námořnictva druhé světové války}} | ||
[[Kategorie:Japonská stíhací letadla]] | [[Kategorie:Japonská stíhací letadla]] | ||
[[Kategorie:Letadla Nakadžima|J9Y]] | [[Kategorie:Letadla Nakadžima|J9Y]] |
Aktuální verze z 20. 12. 2024, 10:05
Nakadžima J9N Kikka | ||
Nakadžima Kikka | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | stíhací a útočný letoun | |
Výrobce | Nakadžima | |
Konstruktér | Kazuo Óno, Ken'iči Macumura | |
První let | 7. srpna 1945 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | ||
Varianty | ||
Uživatel | Japonsko | |
Nakadžima J9N Kikka (japonsky: 中島 橘花, Pomerančový květ) byl prototyp japonského útočného a stíhacího stroje, jehož koncepce byla inspirována německým letounem Messerschmitt Me 262.
Od roku 1943 Japonsko jednalo s Německem o předávání výsledků výzkumu a vývoje. Později japonce zaujaly především letouny Me 262A a Me 163B a bylo dohodnuto pomocí ponorek převézt do Japonska dva kusy Me 163B, proudové a raketové pohonné jednotky a kompletní technickou dokumentaci. Ponorky, které vezly části strojů a dokumentaci z Německa však byly postupně potopeny, takže se do Japonska dostala jen část fotodokumentace, fotografie motoru BMW 003 a útržky technických podkladů. Na podkladě německé dokumentace se podařilo sestrojit motor Išikawadžima Ne-20 s tahem 4,66 kN.
První funkční prototyp motoru Ne-20 se rozběhl 26. března 1945, přičemž u dalších výrobců vznikaly i jiné varianty motorů založených na konstrukci BMW 003.
O vývoji stroje, odpovídajícího německému Me 262, bylo ve firmě Nakadžima rozhodnuto v září 1944. Nakonec byl v Japonsku vytvořen stroj, který byl německým vzorem inspirován, ale jinak s ním měl málo společného. Letoun byl celkově menší, měl odlišně tvarovaný trup a na rozdíl od Me 262 měl přímé křídlo (pro uložení v nouzových krytech ho bylo možné složit). Podvozek byl příďový, přední noha se sklápěla dozadu a hlavní podvozkové nohy se sklápěly směrem k trupu. Hlavní podvozkové nohy byly plně kryry trojdílným krytem, přední noha jednodílným krytem. Brzdy pocházely z typu Micubiši A6M. Pilotní kabinu kryl kapkovitý překryt. Palubní deska i ovladače byly dřevěné. Při startu mohly být použity dvě pomocné startovací rakety.
Prototyp byl dokončen v květnu 1945 a pojížděcí zkoušky probíhaly v červenci. Letoun poprvé vzlétl 7. srpna 1945 a po přistání letoun jeho pilot nešetřil chválou. Už při druhém letu 11. srpna ovšem došlo k havárii. Letoun startoval i s pomocnými raketovými motory, při startu měl potíže a při pokusu o jeho přerušení nestihl včas zabrzdit, opustil startovací dráhu, v příkopu přišel o podvozek a zastavil se až na břehu Tokijského zálivu. Prototyp byl těžce poškozen a o několik dní později Japonsko kapitulovalo.
Další kusy se již do konce války nepodařilo dokončit, a tak si několik rozestavěných letounů odvezli Američané jako válečnou kořist ke zkouškám do USA.
Díky tomu se jeden exemplář dochoval v National Air and Space Museum.
Obsah |
Hlavní technické údaje
- Osádka: 1 (pilot)
- Rozpětí: 10 m
- Délka: 8,12 m
- Výška: 2,95 m
- Nosná plocha: 13,21 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 2300 kg
- Vzletová hmotnost: 3500 kg
Pohonná jednotka
- 2 × proudový motor Ne-20
- Tah motoru: 2 × 4,75 kN
Výkony
- Maximální rychlost: 712 km/h
- Dostup: 12 000 m
- Dolet: 950 km
Výzbroj
- 2 × 30mm kanón nebo až 800 kg pum
Prameny
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |