The final launch of the Allmultimedia.org will take place on February 24, 2026
(shortly after the 2026 Winter Olympics).
Dovolená : 23. prosinec 2025 — 29. prosinec 2025
Holidays : December 23, 2025 — December 29, 2025
Vought F4U Corsair
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ FLICKR) |
||
| Řádka 3: | Řádka 3: | ||
|typ = palubní [[stíhací letoun]] | |typ = palubní [[stíhací letoun]] | ||
|výrobce = [[Vought]] | |výrobce = [[Vought]] | ||
| - | |image = | + | |image = [[File:F4U-5N NAN11-49.jpg|250px]] |
| - | |text = | + | |text = Palubní stíhač Vought F4U Corsair |
|konstruktér = [[Rex Beisel]]<br />[[Igor Sikorsky]] | |konstruktér = [[Rex Beisel]]<br />[[Igor Sikorsky]] | ||
|první let = [[29. duben|29. dubna]] [[1940 v letectví|1940]] | |první let = [[29. duben|29. dubna]] [[1940 v letectví|1940]] | ||
| Řádka 16: | Řádka 16: | ||
|hlavní uživatel =[[United States Navy|U.S. Navy]] & [[United States Marine Corps|US Marine Corps]] (10 016) | |hlavní uživatel =[[United States Navy|U.S. Navy]] & [[United States Marine Corps|US Marine Corps]] (10 016) | ||
|více uživatelů = [[Fleet Air Arm|FAA]] (2 012)<br />[[Royal New Zealand Air Force|RNZAF]] (424)<br />[[Aéronavale]] (119) | |více uživatelů = [[Fleet Air Arm|FAA]] (2 012)<br />[[Royal New Zealand Air Force|RNZAF]] (424)<br />[[Aéronavale]] (119) | ||
| - | }} | + | }}'''Chance Vought F4U Corsair''' byl [[Spojené státy americké|americký]] [[stíhací letoun]], který sloužil především v [[Druhá světová válka|Druhé světové]] a v [[Korejská válka|Korejské válce]]. Byly vyráběny v letech [[1940]]–[[1952]] a v některých letectvech sloužily tyto stroje až do 60. let. |
| - | + | Celkem jich bylo vyrobeno 12 571. | |
| - | ==Vývoj | + | ==Vývoj a použití== |
Vývoj letounu '''Vought F4U Corsair''', který měl být dle zadání námořní stíhačkou, začal roku [[1938]]. Letoun byl postaven "kolem" motoru [[Pratt & Whitney R-2800]] [[Double Wasp]]. Pro maximální využití výkonu motoru bylo nezbytné instalovat vrtuli velkého průměru a také bylo nutné zachovat podvozkovou část, což vedlo k typickému designovému znaku Corsairu - zalomenému křídlu do tvaru písmene "W". Prototyp nového letounu s označením '''XF4U-1''' poprvé vzlétl v květnu [[1940 v letectví|1940]] a brzy vykázal rychlost 651 km/h. Námořnictvo poznalo, že se jedná o stroj mimořádných výkonů, proto po úpravách objednalo první sérii v roce [[1941]]. Jediným problémem byly nevhodné vlastnosti letadla při přistání na palubu letadlové lodi - omezený výhled vpřed při závěrečném přiblížení (přes dlouhý mohutný překryt motoru). Proto byly tyto stroje přiděleny k leteckým silám námořní pěchoty, startující z pozemních základen. Prvních bojových operací se letadla účastnila na jaře [[1943]] z [[Guadalcanal]]u. [[VMF-124]] zde své F4U-1 poprvé nasadila v boji [[14. únor]]a.[http://rwebs.net/dispatch/output.asp?ArticleID=16] Vzhledem k tomu, že problémy s technikou přistání na palubu řešili Američané dost dlouho, startovaly první '''Corsairy III.''' a '''IV.''' z britských letadlových lodí. Britové v té době neměli dostatek vlastních stíhačů srovnatelných parametrů a tak piloti pro přiblížení požívali manévr, kdy přilétali k palubě šikmo a na poslední chvíli srovnali. Na amerických lodích se první '''F4U''' objevily až na jaře [[1945]]. Stroje vyrábělo v té době licenčně již několik firem. Objevovaly se nové zdokonalené verze, přičemž nejvýkonnější byla '''F4U-4''', která měla motor o výkonu 2070 k, který dával letounu rychlost až '''717 km/h'''. Verze '''F4U-5''' byla již poválečná a účastnila se [[Korejská válka|války v Koreji]]. | Vývoj letounu '''Vought F4U Corsair''', který měl být dle zadání námořní stíhačkou, začal roku [[1938]]. Letoun byl postaven "kolem" motoru [[Pratt & Whitney R-2800]] [[Double Wasp]]. Pro maximální využití výkonu motoru bylo nezbytné instalovat vrtuli velkého průměru a také bylo nutné zachovat podvozkovou část, což vedlo k typickému designovému znaku Corsairu - zalomenému křídlu do tvaru písmene "W". Prototyp nového letounu s označením '''XF4U-1''' poprvé vzlétl v květnu [[1940 v letectví|1940]] a brzy vykázal rychlost 651 km/h. Námořnictvo poznalo, že se jedná o stroj mimořádných výkonů, proto po úpravách objednalo první sérii v roce [[1941]]. Jediným problémem byly nevhodné vlastnosti letadla při přistání na palubu letadlové lodi - omezený výhled vpřed při závěrečném přiblížení (přes dlouhý mohutný překryt motoru). Proto byly tyto stroje přiděleny k leteckým silám námořní pěchoty, startující z pozemních základen. Prvních bojových operací se letadla účastnila na jaře [[1943]] z [[Guadalcanal]]u. [[VMF-124]] zde své F4U-1 poprvé nasadila v boji [[14. únor]]a.[http://rwebs.net/dispatch/output.asp?ArticleID=16] Vzhledem k tomu, že problémy s technikou přistání na palubu řešili Američané dost dlouho, startovaly první '''Corsairy III.''' a '''IV.''' z britských letadlových lodí. Britové v té době neměli dostatek vlastních stíhačů srovnatelných parametrů a tak piloti pro přiblížení požívali manévr, kdy přilétali k palubě šikmo a na poslední chvíli srovnali. Na amerických lodích se první '''F4U''' objevily až na jaře [[1945]]. Stroje vyrábělo v té době licenčně již několik firem. Objevovaly se nové zdokonalené verze, přičemž nejvýkonnější byla '''F4U-4''', která měla motor o výkonu 2070 k, který dával letounu rychlost až '''717 km/h'''. Verze '''F4U-5''' byla již poválečná a účastnila se [[Korejská válka|války v Koreji]]. | ||
| Řádka 28: | Řádka 28: | ||
== Hlavní technické údaje F4U-1A == | == Hlavní technické údaje F4U-1A == | ||
| + | [[Soubor:RPM22 F4U CORSAIR.jpg|thumb|280px|Americká vojenská obrazová příručka (1943)]] | ||
* Osádka: 1 | * Osádka: 1 | ||
* Rozpětí: 12,50 m | * Rozpětí: 12,50 m | ||
* Délka: 10,17 m | * Délka: 10,17 m | ||
* Výška: 4,90 m | * Výška: 4,90 m | ||
| - | * Nosná plocha: 29,17 | + | * Nosná plocha: 29,17 m<sup>2</sup> |
* Hmotnost prázdného stroje: 4073 kg | * Hmotnost prázdného stroje: 4073 kg | ||
* Maximální vzletová hmotnost: 6300 kg | * Maximální vzletová hmotnost: 6300 kg | ||
| Řádka 47: | Řádka 48: | ||
* maximálně 907 kg pum | * maximálně 907 kg pum | ||
* 8 raket ráže 127 mm | * 8 raket ráže 127 mm | ||
| + | == Externí odkazy == | ||
| - | {{ | + | {{Flickr|Vought+F4U+Corsair}}{{Commonscat|Vought F4U Corsair}}{{Článek z Wikipedie}}{{Americké vojenské letouny druhé světové války}} |
| - | {{Článek z Wikipedie}} | + | |
| - | {{Americké vojenské letouny druhé světové války}} | + | |
[[Kategorie:Palubní letadla]] | [[Kategorie:Palubní letadla]] | ||
[[Kategorie:Americká stíhací letadla]] | [[Kategorie:Americká stíhací letadla]] | ||
[[Kategorie:Letadla Vought|F4U Corsair]] | [[Kategorie:Letadla Vought|F4U Corsair]] | ||
Aktuální verze z 15. 7. 2025, 10:16
| F4U Corsair | ||
| | ||
| Palubní stíhač Vought F4U Corsair | ||
| Základní charakteristika | ||
|---|---|---|
| Určení | palubní stíhací letoun | |
| Výrobce | Vought | |
| Konstruktér | Rex Beisel Igor Sikorsky | |
| První let | 29. dubna 1940 | |
| Zařazen | 28. prosince 1942 | |
| Vyřazen | 1953 | |
| Výroba | ||
| Vyrobeno | 12 571 ks | |
| Varianty | Super Corsair | |
| Uživatel | U.S. Navy & US Marine Corps (10 016) | |
| FAA (2 012) RNZAF (424) Aéronavale (119) | ||
Chance Vought F4U Corsair byl americký stíhací letoun, který sloužil především v Druhé světové a v Korejské válce. Byly vyráběny v letech 1940–1952 a v některých letectvech sloužily tyto stroje až do 60. let.
Celkem jich bylo vyrobeno 12 571.
Obsah |
Vývoj a použití
Vývoj letounu Vought F4U Corsair, který měl být dle zadání námořní stíhačkou, začal roku 1938. Letoun byl postaven "kolem" motoru Pratt & Whitney R-2800 Double Wasp. Pro maximální využití výkonu motoru bylo nezbytné instalovat vrtuli velkého průměru a také bylo nutné zachovat podvozkovou část, což vedlo k typickému designovému znaku Corsairu - zalomenému křídlu do tvaru písmene "W". Prototyp nového letounu s označením XF4U-1 poprvé vzlétl v květnu 1940 a brzy vykázal rychlost 651 km/h. Námořnictvo poznalo, že se jedná o stroj mimořádných výkonů, proto po úpravách objednalo první sérii v roce 1941. Jediným problémem byly nevhodné vlastnosti letadla při přistání na palubu letadlové lodi - omezený výhled vpřed při závěrečném přiblížení (přes dlouhý mohutný překryt motoru). Proto byly tyto stroje přiděleny k leteckým silám námořní pěchoty, startující z pozemních základen. Prvních bojových operací se letadla účastnila na jaře 1943 z Guadalcanalu. VMF-124 zde své F4U-1 poprvé nasadila v boji 14. února.[1] Vzhledem k tomu, že problémy s technikou přistání na palubu řešili Američané dost dlouho, startovaly první Corsairy III. a IV. z britských letadlových lodí. Britové v té době neměli dostatek vlastních stíhačů srovnatelných parametrů a tak piloti pro přiblížení požívali manévr, kdy přilétali k palubě šikmo a na poslední chvíli srovnali. Na amerických lodích se první F4U objevily až na jaře 1945. Stroje vyrábělo v té době licenčně již několik firem. Objevovaly se nové zdokonalené verze, přičemž nejvýkonnější byla F4U-4, která měla motor o výkonu 2070 k, který dával letounu rychlost až 717 km/h. Verze F4U-5 byla již poválečná a účastnila se války v Koreji.
Zajímavosti
- Japonští vojáci Corsair přezdívali "Whistling death" - pištící smrt - kvůli charakteristickému zvuku motoru.
- Američtí piloti mu přezdívali například "bent wing widow-maker" - výrobce vdov se zalomeným křídlem, nebo také "Ensign eliminator" - eliminánor nováčků (právě kvůli špatnému výhledu při přistání).
Hlavní technické údaje F4U-1A
- Osádka: 1
- Rozpětí: 12,50 m
- Délka: 10,17 m
- Výška: 4,90 m
- Nosná plocha: 29,17 m2
- Hmotnost prázdného stroje: 4073 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 6300 kg
- Maximální rychlost: 671 km/h
- Dostup: 11 200 m
- Počáteční stoupavost: 14,7 m/s
- Dolet: 1634 km
- Pohonná jednotka: dvouhvězdicový osmnáctiválec Pratt & Whitney R-2800-8W Double Wasp
- Výkon motoru: 2000/2250 hp (1491/1678 kW)
Výzbroj
- šest kulometů Browning M2 ráže 12,7 mm v křídle
- s celkovou zásobou 2350 nábojů (4×400 a 2×375 nábojů)
- maximálně 907 kg pum
- 8 raket ráže 127 mm
Externí odkazy
|
|
| Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
|---|
| Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |
