The English encyclopedia Allmultimedia.org will be launched in two phases.
The final launch of the Allmultimedia.org will take place on February 24, 2026
(shortly after the 2026 Winter Olympics).


Dovolená : 23. prosinec 2025 — 29. prosinec 2025
Holidays : December 23, 2025 — December 29, 2025

Vought F4U Corsair

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ FLICKR)
 
Řádka 3: Řádka 3:
  |typ = palubní [[stíhací letoun]]
  |typ = palubní [[stíhací letoun]]
  |výrobce = [[Vought]]
  |výrobce = [[Vought]]
-
  |image = Soubor:F4U Corsair.jpg
+
  |image = [[File:F4U-5N NAN11-49.jpg|250px]]
-
  |text =
+
  |text = Palubní stíhač Vought F4U Corsair
  |konstruktér = [[Rex Beisel]]<br />[[Igor Sikorsky]]
  |konstruktér = [[Rex Beisel]]<br />[[Igor Sikorsky]]
  |první let = [[29. duben|29. dubna]] [[1940 v letectví|1940]]
  |první let = [[29. duben|29. dubna]] [[1940 v letectví|1940]]
Řádka 16: Řádka 16:
  |hlavní uživatel =[[United States Navy|U.S. Navy]] & [[United States Marine Corps|US Marine Corps]] (10&nbsp;016)
  |hlavní uživatel =[[United States Navy|U.S. Navy]] & [[United States Marine Corps|US Marine Corps]] (10&nbsp;016)
  |více uživatelů = [[Fleet Air Arm|FAA]] (2&nbsp;012)<br />[[Royal New Zealand Air Force|RNZAF]] (424)<br />[[Aéronavale]] (119)
  |více uživatelů = [[Fleet Air Arm|FAA]] (2&nbsp;012)<br />[[Royal New Zealand Air Force|RNZAF]] (424)<br />[[Aéronavale]] (119)
-
}}
+
}}'''Chance Vought F4U Corsair''' byl [[Spojené státy americké|americký]] [[stíhací letoun]], který sloužil především v [[Druhá světová válka|Druhé světové]] a v [[Korejská válka|Korejské válce]]. Byly vyráběny v letech [[1940]]–[[1952]] a v některých letectvech sloužily tyto stroje až do 60.&nbsp;let.
-
'''Chance Vought F4U Corsair''' byl [[Spojené státy americké|americký]] [[stíhací letoun]], který sloužil především v [[Druhá světová válka|Druhé světové]] a v [[Korejská válka|Korejské válce]]. Byly vyráběny v letech [[1940]]–[[1952]] a v některých letectvech sloužily tyto stroje až do 60.&nbsp;let. Celkem jich bylo vyrobeno 12&nbsp;571.
+
Celkem jich bylo vyrobeno 12&nbsp;571.
-
==Vývoj, užití==
+
==Vývoj a použití==
Vývoj letounu '''Vought F4U Corsair''', který měl být dle zadání námořní stíhačkou, začal roku [[1938]]. Letoun byl postaven "kolem" motoru [[Pratt & Whitney R-2800]] [[Double Wasp]]. Pro maximální využití výkonu motoru bylo nezbytné instalovat vrtuli velkého průměru a také bylo nutné zachovat podvozkovou část, což vedlo k typickému designovému znaku Corsairu - zalomenému křídlu do tvaru písmene "W". Prototyp nového letounu s označením '''XF4U-1''' poprvé vzlétl v květnu [[1940 v letectví|1940]] a brzy vykázal rychlost 651 km/h. Námořnictvo poznalo, že se jedná o stroj mimořádných výkonů, proto po úpravách objednalo první sérii v roce [[1941]]. Jediným problémem byly nevhodné vlastnosti letadla při přistání na palubu letadlové lodi - omezený výhled vpřed při závěrečném přiblížení (přes dlouhý mohutný překryt motoru). Proto byly tyto stroje přiděleny k leteckým silám námořní pěchoty, startující z pozemních základen. Prvních bojových operací se letadla účastnila na jaře [[1943]] z [[Guadalcanal]]u. [[VMF-124]] zde své F4U-1 poprvé nasadila v boji [[14. únor]]a.[http://rwebs.net/dispatch/output.asp?ArticleID=16] Vzhledem k tomu, že problémy s technikou přistání na palubu řešili Američané dost dlouho, startovaly první '''Corsairy III.''' a '''IV.''' z britských letadlových lodí. Britové v té době neměli dostatek vlastních stíhačů srovnatelných parametrů a tak piloti pro přiblížení požívali manévr, kdy přilétali k palubě šikmo a na poslední chvíli srovnali. Na amerických lodích se první '''F4U''' objevily až na jaře [[1945]]. Stroje vyrábělo v té době licenčně již několik firem. Objevovaly se nové zdokonalené verze, přičemž nejvýkonnější byla '''F4U-4''', která měla motor o výkonu 2070 k, který dával letounu rychlost až '''717 km/h'''. Verze '''F4U-5''' byla již poválečná a účastnila se [[Korejská válka|války v Koreji]].
Vývoj letounu '''Vought F4U Corsair''', který měl být dle zadání námořní stíhačkou, začal roku [[1938]]. Letoun byl postaven "kolem" motoru [[Pratt & Whitney R-2800]] [[Double Wasp]]. Pro maximální využití výkonu motoru bylo nezbytné instalovat vrtuli velkého průměru a také bylo nutné zachovat podvozkovou část, což vedlo k typickému designovému znaku Corsairu - zalomenému křídlu do tvaru písmene "W". Prototyp nového letounu s označením '''XF4U-1''' poprvé vzlétl v květnu [[1940 v letectví|1940]] a brzy vykázal rychlost 651 km/h. Námořnictvo poznalo, že se jedná o stroj mimořádných výkonů, proto po úpravách objednalo první sérii v roce [[1941]]. Jediným problémem byly nevhodné vlastnosti letadla při přistání na palubu letadlové lodi - omezený výhled vpřed při závěrečném přiblížení (přes dlouhý mohutný překryt motoru). Proto byly tyto stroje přiděleny k leteckým silám námořní pěchoty, startující z pozemních základen. Prvních bojových operací se letadla účastnila na jaře [[1943]] z [[Guadalcanal]]u. [[VMF-124]] zde své F4U-1 poprvé nasadila v boji [[14. únor]]a.[http://rwebs.net/dispatch/output.asp?ArticleID=16] Vzhledem k tomu, že problémy s technikou přistání na palubu řešili Američané dost dlouho, startovaly první '''Corsairy III.''' a '''IV.''' z britských letadlových lodí. Britové v té době neměli dostatek vlastních stíhačů srovnatelných parametrů a tak piloti pro přiblížení požívali manévr, kdy přilétali k palubě šikmo a na poslední chvíli srovnali. Na amerických lodích se první '''F4U''' objevily až na jaře [[1945]]. Stroje vyrábělo v té době licenčně již několik firem. Objevovaly se nové zdokonalené verze, přičemž nejvýkonnější byla '''F4U-4''', která měla motor o výkonu 2070 k, který dával letounu rychlost až '''717 km/h'''. Verze '''F4U-5''' byla již poválečná a účastnila se [[Korejská válka|války v Koreji]].
Řádka 28: Řádka 28:
== Hlavní technické údaje F4U-1A ==
== Hlavní technické údaje F4U-1A ==
 +
[[Soubor:RPM22 F4U CORSAIR.jpg|thumb|280px|Americká vojenská obrazová příručka (1943)]]
* Osádka: 1
* Osádka: 1
* Rozpětí: 12,50 m
* Rozpětí: 12,50 m
* Délka: 10,17 m
* Délka: 10,17 m
* Výška: 4,90 m
* Výška: 4,90 m
-
* Nosná plocha: 29,17
+
* Nosná plocha: 29,17 m<sup>2</sup>
* Hmotnost prázdného stroje: 4073 kg
* Hmotnost prázdného stroje: 4073 kg
* Maximální vzletová hmotnost: 6300 kg
* Maximální vzletová hmotnost: 6300 kg
Řádka 47: Řádka 48:
* maximálně 907 kg pum
* maximálně 907 kg pum
* 8 raket ráže 127 mm
* 8 raket ráže 127 mm
 +
== Externí odkazy ==
-
{{commons|F4U Corsair}}
+
{{Flickr|Vought+F4U+Corsair}}{{Commonscat|Vought F4U Corsair}}{{Článek z Wikipedie}}{{Americké vojenské letouny druhé světové války}}
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
-
{{Americké vojenské letouny druhé světové války}}
+
[[Kategorie:Palubní letadla‎]]
[[Kategorie:Palubní letadla‎]]
[[Kategorie:Americká stíhací letadla]]
[[Kategorie:Americká stíhací letadla]]
[[Kategorie:Letadla Vought|F4U Corsair]]
[[Kategorie:Letadla Vought|F4U Corsair]]

Aktuální verze z 15. 7. 2025, 10:16

F4U Corsair
F4U-5N NAN11-49.jpg
Palubní stíhač Vought F4U Corsair
Základní charakteristika
Určení palubní stíhací letoun
Výrobce Vought
Konstruktér Rex Beisel
Igor Sikorsky
První let 29. dubna 1940
Zařazen 28. prosince 1942
Vyřazen 1953
Výroba
Vyrobeno 12 571 ks
Varianty Super Corsair
Uživatel U.S. Navy & US Marine Corps (10 016)
FAA (2 012)
RNZAF (424)
Aéronavale (119)

Chance Vought F4U Corsair byl americký stíhací letoun, který sloužil především v Druhé světové a v Korejské válce. Byly vyráběny v letech 19401952 a v některých letectvech sloužily tyto stroje až do 60. let.

Celkem jich bylo vyrobeno 12 571.

Obsah

Vývoj a použití

Vývoj letounu Vought F4U Corsair, který měl být dle zadání námořní stíhačkou, začal roku 1938. Letoun byl postaven "kolem" motoru Pratt & Whitney R-2800 Double Wasp. Pro maximální využití výkonu motoru bylo nezbytné instalovat vrtuli velkého průměru a také bylo nutné zachovat podvozkovou část, což vedlo k typickému designovému znaku Corsairu - zalomenému křídlu do tvaru písmene "W". Prototyp nového letounu s označením XF4U-1 poprvé vzlétl v květnu 1940 a brzy vykázal rychlost 651 km/h. Námořnictvo poznalo, že se jedná o stroj mimořádných výkonů, proto po úpravách objednalo první sérii v roce 1941. Jediným problémem byly nevhodné vlastnosti letadla při přistání na palubu letadlové lodi - omezený výhled vpřed při závěrečném přiblížení (přes dlouhý mohutný překryt motoru). Proto byly tyto stroje přiděleny k leteckým silám námořní pěchoty, startující z pozemních základen. Prvních bojových operací se letadla účastnila na jaře 1943 z Guadalcanalu. VMF-124 zde své F4U-1 poprvé nasadila v boji 14. února.[1] Vzhledem k tomu, že problémy s technikou přistání na palubu řešili Američané dost dlouho, startovaly první Corsairy III. a IV. z britských letadlových lodí. Britové v té době neměli dostatek vlastních stíhačů srovnatelných parametrů a tak piloti pro přiblížení požívali manévr, kdy přilétali k palubě šikmo a na poslední chvíli srovnali. Na amerických lodích se první F4U objevily až na jaře 1945. Stroje vyrábělo v té době licenčně již několik firem. Objevovaly se nové zdokonalené verze, přičemž nejvýkonnější byla F4U-4, která měla motor o výkonu 2070 k, který dával letounu rychlost až 717 km/h. Verze F4U-5 byla již poválečná a účastnila se války v Koreji.

Zajímavosti

  • Japonští vojáci Corsair přezdívali "Whistling death" - pištící smrt - kvůli charakteristickému zvuku motoru.
  • Američtí piloti mu přezdívali například "bent wing widow-maker" - výrobce vdov se zalomeným křídlem, nebo také "Ensign eliminator" - eliminánor nováčků (právě kvůli špatnému výhledu při přistání).

Hlavní technické údaje F4U-1A

Americká vojenská obrazová příručka (1943)
  • Osádka: 1
  • Rozpětí: 12,50 m
  • Délka: 10,17 m
  • Výška: 4,90 m
  • Nosná plocha: 29,17 m2
  • Hmotnost prázdného stroje: 4073 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 6300 kg
  • Maximální rychlost: 671 km/h
  • Dostup: 11 200 m
  • Počáteční stoupavost: 14,7 m/s
  • Dolet: 1634 km
  • Pohonná jednotka: dvouhvězdicový osmnáctiválec Pratt & Whitney R-2800-8W Double Wasp
  • Výkon motoru: 2000/2250 hp (1491/1678 kW)

Výzbroj

  • šest kulometů Browning M2 ráže 12,7 mm v křídle
    • s celkovou zásobou 2350 nábojů (4×400 a 2×375 nábojů)
  • maximálně 907 kg pum
  • 8 raket ráže 127 mm

Externí odkazy

Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Vought F4U Corsair
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Vought F4U Corsair