V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

UAZ-469

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
m (1 revizi)
 

Aktuální verze z 14. 10. 2013, 20:58

UAZ-469 je osobní teréní automobil vyráběný ruskou automobilkou UAZ.

Obsah

Výroba

Produkce UAZu započala v roce 1972, když měl nahradit zastaralý model GAZ 69, který byl taktéž vyráběn ve stejném závodě. První kusy opustily výrobní linku Uljanovského automobilového závodu v UljanovskuUljanovsku koncem roku 1972 a od počátku roku 1973 byla postupně zahájena jejich hromadná výroba, která končí v roce 1985. Od tohoto roku prochází UAZ modernizačním programem a pod označením UAZ-3151 pokračuje jeho výroba. Vzhledově se však nijak zvlášť neliší od svého předchůdce UAZu-469, má však silnější motor, lepší pružení a ergonometrii a od roku 1996 nedělené přední sklo (označení UAZ -31512). V současnosti je již připraven k výrobě nový model UAZ - 3172, ale v důsledku nedostatku finančních prostředku v ruské armádě k tomu dosud nedošlo a původní modely tak budou ještě dlouho sloužit. Ve stejnou dobu byly vyráběny pod označením 8eijing 212 v Číně.

Popis

Pětidvéřový čtyř až pětimístný otevřený terénní vůz, který má motor umístěn vpředu a pohon zadních kol a zapínatelný pohon 4x4. Řadový čtyřválec GAZ s rozvodem OHV, objem 2445 cm³, vrtání i zdvih 92 mm, komprese 6,7, karburátor K126, výkon 55 kW (75 koní) při 4000 ot/min. Čtyřstupňová převodovka s redukcí, rozvor 2380 mm, rozchod kol 1442/1442 mm, vnější rozměry 4025x1805x2020 mm, hmotnost 1600 kg. Maximální rychlost, kterou může dosáhnout je 100 km/h.

Použití

Během roku 197 4 jsou UAZy-469 nakupovány pro potřeby ČSLA převážně v modifikacích B a BI (bez redukcí v kolech oproti základním u typu UAZ-469) a začínají postupně nahrazovat u útvaru legendární "Gaziky". Československá armáda UAZy zařadila u všech útvaru po celém území státu, kde plnily roli všestranného automobilu s dobrou průchodivostí a spolehlivostí v terénu. Tuto roli stále plní i v dnešní Armádě České Republiky a nějakou dobu ještě budou, neboť jejich nahrazování terénním vozem Land Rover Defender pokračuje velmi pozvolna. Slovenská armáda jejich nahrazování ještě vůbec nezačala. Jako speciální nástavba je v české armádě používána chemická průzkumná verze UAZ-469 CH a UAZ-469 TEP (technická pozorovatelna).

V některých cizích armádách slouží tento terénní osobní automobil jako nosič lehkých zbraňových systémů včetně velkorážných kulometů, bezzákluzových kanónů, nebo lehkých raketometů. UAZ-469 se rozšířil téměř do všech koutů světa. V Evropě se nachází ve všech státech bývalé Varšavské smlouvy mimo Rumunska a dále ho najdeme v Chorvatsku, Srbsku (speciální policejní jednotky) a Finsku. Blízký východ rovněž brázdí značné množství v armádách Sýrie, Iráku, Iránu, Egypta a Jemenu. Další státy jsou Afghánistán, Mongolsko, Vietnam, Laos, Kambodža, KLDR, Etiopie, Angola, Mozambik, Kuba a Nikaragua.

Verze

UAZ-469 - automobil pro speciální účely s odrušeným elektrickým příslušenstvím a s hnacími nápravami se stálou redukcí v kolech

UAZ-469 B - automobil pro všechny účely s hnacími nápravami bez stálých redukcí v kolech, bez vyššího stupně odrušení a bez hledacího světlometu

UAZ-469 BI a BIE - automobil pro všechny účely s hnacími nápravami bez stálých redukcí v kolech, s vyšším stupněm odrušení elektrické výstroje a s hledacím světlometem, od roku 1978 s teleskopickými tlumiči pérování

UAZ-469 B, BI a BIE - terénní automobil se zvýšenou průchodivosti, dvounápravový s oběma nápravami hnacími. Povolené zatížení je 2 osoby a 600 kg nákladu, nebo 7 osob a 100 kg nákladu. Je univerzálni.

Externí odkazy