Sopwith Baby

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
m (1 revizi)
 

Aktuální verze z 5. 11. 2013, 17:22

Sopwith Baby
Základní charakteristika
Určení stíhací letoun
Výrobce Sopwith Aviation Company
Konstruktér
První let 1914
Zařazen 1914
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno asi 700 ks
Varianty
Uživatel RNAS


Sopwith Baby byl britský jednomístný hydroplán používaný Royal Naval Air Service (RNAS) od roku 1915. Baby vznikl dalším vývojem dvoumístného Sopwithu Tabloid. I když Sopwith Baby vyhrál Schneiderův pohár už v roce 1914, RNAS si jej oficiálně objednala až v lednu 1915. Sériová verze Baby se příliš nelišila od stroje, který vyhrál Schneiderův pohár.

Baby byl používán jako stíhací a bombardovací letoun operující z větších lodí (nosiče hydroplánů, křižníky) i z menších lodí (trawlery, minonosky). Uvažovalo se dokonce i o jeho nasazení na ponorky. Hlavním úkolem Sopwithů Baby bylo ničit německé zepelíny co nejdále od britských břehů.

Výrobu Baby zajišťovaly Sopwith (136 ks Schneider, 100 ks Baby), Blackburn (186 ks Baby), Fairey (50 ks Hamble Baby) a Parnall (130 ks Hamble Baby) v Británii. V Itálii se licenčně vyráběly u SA Aeronautica Gio Ansaldo v Turíně. Mimo britského letectva sloužily Baby také v letectvech Kanady, USA, Francie, Chile, Řecka a Norska. V Norsku bylo rovněž vyrobeno několik Baby jako náhrada za ztracené stroje a několik jich zde sloužilo až do roku 1930. Několik norských Baby využil Roald Amundsen při své polární expedici. Celkem bylo vyrobeno asi 700 kusů Baby.

Specifikace (Baby)

Technické údaje

  • Osádka: 1 (pilot)
  • Rozpětí: 7,82 m
  • Délka: 7,01 m
  • Výška: 3,05 m
  • Nosná plocha: 22,30 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 557 kg
  • Vzletová hmotnost : 779 kg
  • Maximální rychlost: 162 km/h u hladiny moře
  • Dostup: 3050 m
  • Stoupavost: 1,45 m/s
  • Vytrvalost: 2 hod 15 min

Pohonná jednotka

  • 1× vzduchem chlazený čtyřdobý rotační hvězdicový devítiválec Clerget 9Z
    • Výkon motoru: 110 hp (82 kW)

Výzbroj

Uživatelé


Externí odkazy