Beneš-Mráz Be-51 Beta Minor

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
m (1 revizi)
 

Aktuální verze z 4. 12. 2013, 09:54

Beneš-Mráz Be-51 Beta Minor
Základní charakteristika
Určení sportovní
Výrobce Beneš-Mráz
Konstruktér Pavel Beneš
První let 1936
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno
Varianty Be-51A, Be-51b, Be-51c
Uživatel Československo
Slovenská republika (1939)

Beneš-Mráz Be-51 Beta Minor je československé sportovní letadlo z 30. let choceńské továrny Beneš-Mráz na sportovní letadla. Konstruktérem byl Pavel Beneš. Prototyp byl zalétán v roce 1936, série A, B a C následovala. Be-51 měl krytou pilotní kabinu pro 2 letce, kteří seděli za sebou. Byl to turistický dolnoplošník. Postupně vznikli Be-51A, Be-51b a Be-51c.

Verze Be-51A měla kalhotový podvozek,ale u verze Be-51b modernizoval konstruktér Beneš podvozkem klasické podvozkové nohy s částečnou kapotáží,která byla u verze C jěště vylepšena.Be-51 byl leton s dřevěnou kostrou křídla,pevných ocasních ploch a trup byl potažen překližkou.Kovová kostra pohyblivých ploch plátnem.Krycí plechy byly duralové.Řadový intenzivní motor Walter Minor 4-I poháńel pevnou dřevěnou vrtuli.Podvozek byl pevmý,odpérovaný.Hlavní podvozek kaptován kalhotovým krytem,nebo s částečnou kapotáží.V zádi trupu byla ostruha doplněná malým kolem.

Bety Be-51 se v roce 1937 zúčastnily závodu Nad oázami v Egyptě. Umístnily se sice uprostřed pole, ale jejich obdiv zasluhuje přelet do Egypta bez mezipřistání a stejný návrat do Československa. Bety byly také úspěšné v roce 1938 v leteckém turistickém závodu států Malé dohody, kde ve své kategorii obsadily 4., 5., 7., 8. a 12. místo. Za II. světové války byly používány na Slovensku v rámci SLES.

Technické údaje

  • rozpětí: 11,42 m
  • délka: 7,85 m
  • hmotnost prázdného letounu: 480 kg
  • motor: Walter Minor 4-I o výkonu 62 kW
  • max. rychlost: 205 km/h
  • dostup: 5000 m
  • dolet: 800 km