Kolcevaja (linka metra v Moskvě)
Z Multimediaexpo.cz
m (Nahrazení textu) |
m (1 revizi) |
Aktuální verze z 8. 1. 2014, 19:44
Kolcevaja (rusky Кольцева́я ли́ния) je linka moskevského metra. Je velmi známá, protože tvoří okruh kolem centra Moskvy (její název pochází z ruského Kolco, což znamená okruh). Všechny její stanice jsou přestupní. Linka je značena hnědou barvou a alternativně pak číslem 5.
Obsah |
Historický vývoj
Celá linka byla vybudována ve třech etapách v 50. letech 20. století. Začínalo se stavět od západu podle směru hodinových ručiček (neboli směr západ - sever - východ - jih), výstavba trvala čtyři roky. Stanice na této lince metra patří k nejvíce zdobeným (například Novoslobodskaja či Komsomolskaja). Postupem času, jak přibývaly nové linky metra a razily si cestu městem, musel být zajištěn přestup mezi nimi a touto, takže byly přidány některé další stanice. V současné době křižuje Kolcevaja devět linek metra, s výjimkou linky 11 prakticky všechny v síti. V provozu jsou nasazeny šestivozové soupravy. Jak již bylo zmíněno, v budoucnu se plánuje přidat nové stanice, budou přestupní, a to s linkami Ljublinskaja a Kalininskaja.
Chronologie otevírání jednotlivých úseků
Úsek | Datum otevření | Délka |
---|---|---|
Park Kultury - Kurskaja | 1. leden, 1950 | 6,5 km |
Kurskaja - Běloruskaja | 30. leden, 1952 | 7,0 km |
Běloruskaja - Park Kultury | 14. březen, 1954 | 5,9 km |
Celkem: | 12 stanic | 19,4 km |
Stanice
- Park Kultury (původní název Centralnij Park Kultury i Otdycha Imeni Gorkogo)
- Okťabrskaja (původní název Kalužskaja)
- Dobryninskaja (původní název Serpuchovskaja)
- Pavěleckaja
- Taganskaja
- Kurskaja
- Komsomolskaja
- Prospekt Mira (původní název Botaničeskij sad)
- Novoslobodskaja
- Běloruskaja
- Krasnopresněnskaja
- Kijevskaja
Zajímavosti
Jednou ze zajímavostí na této lince je hlášení. Linka je nekonečná a hlášení se liší podle hlasu; mužský hlas je určen pro cestující ve směru podle hodinových ručiček, ženský v opačném. K této lince se váže také jedna legenda. Podle ní její plány navrhl sám Stalin. V době, kdy se plánovala, přišli architekti a inženýři za Stalinem aby jim schválil nové plány. Ten si je položil na stůl a na ně hrnek kávy. Ta vytvořila kolečko kolem centra města. Inženýři si nedovolili pochybovat, že by se nejednalo o návrh velkého vůdce Sovětského svazu a tak ho údajně splnili a vznikla okružní linka metra označená právě hnědou barvou.
Externí odkazy
- Stanice této linky na serveru Metro.ru (rusky)
- Fotografie a stanice této linky na serveru Metrowalks.ru (rusky)
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |