Lockheed XP-58 Chain Lightning
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
m (1 revizi) |
Aktuální verze z 6. 3. 2014, 14:25
Lockheed XP-58 | ||
Soubor:Lockheed XP-58 Chain Lightning 061024-F-1234P-011.jpg | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | těžký stíhací letoun | |
Výrobce | Lockheed | |
Konstruktér | ||
První let | 1. června 1944 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 1 | |
Varianty | ||
Uživatel | USAAF | |
Lockheed XP-58 Chain Lightning bylo americké dálkové stíhací letadlo vyvinuté během druhé světové války. Jeho konstrukce vycházela z úspěšného typu Lockheed P-38 Lightning, ale na rozdíl od něj byl projekt P-58 provázen problémy s pohonnými jednotkami, které vedly až k jeho zrušení.
Obsah |
Vývoj
Práce na zlepšenému typu, vycházejícího z modelu P-38 začala firma z vlastní iniciativy v roce 1940. Byly navrženy dvě varianty, obě poháněné motory Continental XIV-1430. První varintou byl jednomístný dálkový stíhač s výzbrojí jednoho 20 kanónu a čtyř 12,7 mm kulometů. Druhá varianta byla dvoumístná a měla navíc jeden dálkově ovládaný kulomet 12,7 mm na konci každé z motorových gondol. V červenci 1940 byla pohonná jednotka změněna na typ Pratt & Whitney XH-2600 a bylo rozhodnuto pokračovat ve vývoji dvoumístné varianty letounu. V té době mu bylo přiděleno označení XP-58. Ovšem i vývoj této pohonné jednotky měl potíže a nakonec byl zrušen. Náhradní pohonnou jednotkou se stal typ Wright R-2160 Tornado. Došlo i ke změně koncepce obranné výzbroje. místo kulometu v koncích gondol byly použity dvě věže na hřbetě trupu a pod ním, každá se dvěma 12,7 mm kulomety. To vše vedlo k nárustu váhy letounu.
Časem USAAF objednalo i sruhý prototyp XP-58, který měl mít dolet až 4 800 km. V září 1942 ale USAAF zcela změnilo určení letounu z dálkového stíhače, na bitevní letoun, který měl v malých výškách ničit tanky. To vývoj letounu zkomplikovalo, podobně jako u podobného typu Beechcraft XA-38 Grizzly. Po čase byla zrušena stavba druhého prototypu a letoun se vrátil k původnímu určení. Z oné bitevní mu ale zůstala nová koncepce výzbroje. Měl rozbíjet nepřátelské bombardovací svazy mohutným kanónem ráže 75 mm.
Testy
V únoru 1943 se ukázalo, že i vývoj motorů Tornado není slibný. Potřetí tedy musely být použita jiná pohonná jednotka, tentokrát motory Allison V-3420. V takové konfiguraci se opět pokračovalo ve stavbě druhého prototypu. První XP-58 nakonec poprvé vzlétl 6. června 1944, ale jeho testy už neměly vysokou prioritu. Celkem proběhlo 25 letů. Ukázalo se, že letoun má stále řadu nedostaků. Problémová byla turbodmychadla, přetlaková kabina i výzbroj s jejím protipožárním vybavením. Prototyp přelétnut na letiště Wright field pro vstupní testy USAAF, kam dorazil 22. října 1944. K nim už ale nikdy nedošlo a stavba druhého prototypu byla opět a teď už definitivně zrušena.
Hlavní technické údaje
- Osádka: 2
- Rozpětí: 21,3 m
- Délka: 15,0 m
- Výška: 4,9 m
- Nosná plocha: 56 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 9 808 kg
- Max. vzletová hmotnost: 17 777 kg
Pohonná jednotka
- 2× Allison V-3420
- Výkon motoru: 3000 hp (2200 kW)
Výkony
- Nejvyšší rychlost: 702 km/h
- Dostup: 11 700 m
- Stoupavost: 13,5 m/s
Výzbroj
Varianta 1:
- 4× 37 mm kanón v přídi letounu
- 4× 12,7 mm kulomet ve dvou věžích
Varianta 2:
- 1× 75 mm kanón v přídi letounu
- 2× 12,7 mm ve dvou věžích
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |