Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Grumman XF5F Skyrocket
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
m (1 revizi) |
Verze z 14. 4. 2014, 11:27
Grumman XF5F Skyrocket | ||
Soubor:XF5F.jpg | ||
Grumman XF5F-1 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | prototyp palubního stíhacího letounu | |
Výrobce | Grumman | |
Konstruktér | ||
První let | 1. dubna 1940 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | 11. prosince 1944 | |
Výroba | ||
Vyrobeno | 1 | |
Varianty | Grumman XP-50 | |
Uživatel | US Navy | |
Grumman XF5F Skyrocket byl prototyp dvoumotorového palubního stíhacího letounu. V době jeho vzniku začaly ve službě na letadlových lodích jednoplošné letouny vytlačovat dvouplošníky a proto byla jeho koncepce poměrně odvážná. Existovala také pozemní varianta tohoto typu, označená Grumman XP-50.
Stavbu prvního prototypu, označeného XF5F-1, objednalo americké námořnictvo (US Navy) 30. června 1938. Dvoumotorový dolnoplošník s dvojicí motorů Wright XR-1820-40 Cyclone, měl krátký trup, který nepřesahoval před nosnou plochu. Původně měl nést dva kanóny Madsen ráže 25 mm.
První let proběhl 1. dubna 1940. Ukázaly se problémy s chlazením oleje. Chladič oleje byl proto upraven. Změny byly prováděny i v jiných částech projektu. Kabina dostala nový, nižší překryt, výzbroj byla redukována na čtyři kulomety ráže 12,7 mm, přepracovány kryty motorů a přidány aerodynamické kryty vrtulí. Hlavní úpravy byly dokončeny 15. července 1941. Další řada testů pokračovala až do poloviny ledna 1942. V té době už ale firma Grumman začala pracovat na projektu modernějšího palubního stíhače XF7F-1 a testy typu XF5F sloužili hlavně k urychlení jeho vývoje. Prototyp sloužil k testům, dokud nebyl 11. prosince 1944 poškozen při přistání na břicho.
Obsah |
Hlavní technické údaje
- Osádka: 1
- Rozpětí: 12,80 m
- Délka: 8,76 m
- Výška: 3,45 m
- Nosná plocha: 28,2 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 3677 kg
- Vzletová hmotnost: 4600 kg
- Pohonné jednotky: 2× vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec Wright XR-1820-40/42
- Výkon motoru: 1200 hp (895 kW)
Výkony
- Maximální rychlost: 616 km/h
- Dostup: 10 000 m
- Stoupavost: 1220 m/min
- Dolet: 1930 km
Výzbroj
- 4× kulomet M2 Browning ráže 12,7 mm
- 2× 75 kg puma
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |