V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Citroën BX

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Nahrazení textu)
m (1 revizi)
 

Aktuální verze z 25. 4. 2014, 12:12

Broom icon.png Tento článek potřebuje úpravy. Můžete Multimediaexpo.cz pomoci tím, že ho vylepšíte.
Jak by měly články vypadat, popisují stránky Vzhled a styl a Encyklopedický styl.
Broom icon.png
Citroën BX

Citroen BX byl s velkou slávou představen pod Eiffelovou věží 23.9. 1982. Uskutečnila se tak snaha vytvořit efektivní auto s pohodlným řízením a charakterem automobilky Citroen. Citroen popisoval tvar svého BX, dílo karosárny Bertone, jako „půl cesty mezi uměním pro umění samotné a ultra banálním stylem“ který „ukazuje originalitu bez výstřednosti“. Interiér byl světlý,jednoduchý, vzdušný a prostorný a palubní deska v pravém Citroenovém stylu sdružovala všechny malé kontrolky a ovládače do primárních skupin, soustředěných okolo volantu. U pozdějšího modelu (od 1986) byl interiér v přední části trochu pozměněn a zprehledněn a přístrojová deska dostala „běžný“ ráz.

Obsah

Historie

Předcházející modely byly častokrát kritizované pro malou odolnost vůči korozi a slabou spolehlivost dílů. Použití plastů u karosářských dílů vedlo k neobvykle lehké karosérii - 241 kg v porovnání s 276 kg modelu GS a 323 kg modelu CX. Od roku 1985 je karoserie pozinkovaná. Karoserie Bx je jedinečným dílem, aerodynamická, pozinkovaná, prostorná, davá autu velmi osobitý výraz. I ta prošla po roce 1986 malými změnami (blikry, nárazníky).


1. série

Původní přístrojová deska, otočné budíky, zrcátka, přední oranžové směrovky u světlometů, hranatější nárazníky atd.


Motorové typy začínají 1.4i, 1.6, 1.9 a končí u nejsilnější verze 1.9 GTi 16V. Velmi oblíbená byla též varianta 1.9 4x4 s pohonem všech 4 kol a díky hydraulickému odpružení měla širokou průchodnost obtížným terénem. Zastoupení naleznou i milovníci dieslových motorů v 1.9D a 1.7TD a po světě jezdí i několik kusů 1.9TD, které se bohužel neprosadily. V nabídce byla jak 5ti stupňová manuální převodovka, tak i 4rychlostní automat. Každé Bx mělo v sérii 4 kotoučové brzdy a posilovač (vyjma 1.4i, 1.6 RS a 1.7 D). Výbava Bx byla velmi bohatá, různé varianty modelů nabízely elektrická zrcátka, okna, kožené sedačky a klimatizaci.

odpružení

Hydraulické odpružení je kapitola sama pro sebe. V dnešní době je velmi kritizováno díky neznalosti v dřívejších dobách a špatnému servisu. Přitom skýtá jedno z nejpohodlnějších svezení a možnost změny světlé výšky je nepřekonatelná. S ní je možné zdolat i obtížnější terén a nebo lehce vyměnit kolo. S lehkým servisem hydraulika velmi dobře slouží a při každé jízdě se ocení její vlastnosti.


2. série

Přelom roku 1986-1987 Pozměněné přední blatníky, větší směrovky, kulatější nárazníky (přední i zadní), nový vzhled přístrojovky a palubové desky.

Modely BX

Benzínové modely

řada 1,4 (obsah 1360 cc)

  • Citroen BX 14 TRE,
  • Citroen BX 14 E,
  • Citroen BX 14 RS,
  • Citroen BX 14 TGI, Citroen BX 16 TZi,
  • Citroen BX 16s

řada 1,9 (obsah 1905cc)

  • Citroen BX 19 GT,
  • Citroen BX 19 Leader,
  • Citroen BX 19 GTi,
  • Citroen BX 19 TRS,
  • Citroen BX 19 TRi,
  • Citroen BX 19 TZi,
  • Citroen BX 19 GTI 16v (Francouzská verze označena 16 Soupapes)
  • Citroen BX 4WD,
  • Citroen BX Sport,
  • Citroen BX4 TC,

Dieselové motory

řada přeplňovaných 1,7, 1,8 (1769 cc)

  • Citroen BX 17 D,
  • Citroen BX 18 RD,
  • Citroen BX 18 TZD,
  • Citroen BX 18 TRD,
  • Citroen BX 17 TZD turbo,
  • Citroen BX Turbo Diesel 1.7,
  • Citroen BX PALLAS (Verze pro Francii nese název Ourane)

řada atmosférických 1,9 (1905cc)

  • Citroen BX 19 TRD,
  • Citroen BX 19 TGD,
  • Citroen BX 19 TZD,
  • Citroen BX 19 RD Break,
  • Citroen BX 19 D 4x4,
  • Citroen BX 19 D,
  • Citroen BX 19 D Break,

řada přeplňovaných 1,9 (1905cc)

motor z Citroënu Xantia

  • Citroen BX 1.9TZD turbo

BX GTi 16v

BX GTi 16v se stal vlajkovou lodí modelu BX. První verze 16v měla výkon o 160 koních, disponovala ABS, elektrickými okénky, klimatizací (za příplatek), anatomickými sedačkami Recaro. Po roce byla stažena a nahrazena 150ti koňovou verzí s pozměněným sáním, katalyzátorem a čidlem klepání.

S výkonem 108 kw, točivým momentem 177nm se BX 1,9 GTi 16v stal příjemným, sportovněji laděným 5ti dveřových hatchbackem, který nejen dokázal poskytnout komfort díky hydropneumatickému odpružení, ale poskytoval i výkon. Řazení bylo rychlé a podvozek poddajný.

V roce 1989 -90 prodělala verze 16v malý facelift v podobě nového křídla (podobné z modelů GT a Pallas), drobnou modifikaci obou nárazníků a rozšířenými prahy.

Citroen BX4 TC

Bx 4TC Evo byl zbraní automobilky Citroen v skupině B šampionátu v rallye. 4TC Evolution bylo klasifikovano spolu s 4TC (série 200 aut). Auto bylo oficiálně „vypuštěno“ Citroenem v Listopadu 1985 pro rallye sezonu 1986.

4TC bylo vývojově vzdálené od sériové BX a 4TC Evolution byl jeste mene podobny silnicni 4TC verzi. Posledni Evo verze mela vic chladicu vzadu a rozdilne turbo (KKK). Prvni Evo verze mela 6 kulatych svetel a tato verze byla pouze testována, než byla vytvořena finálni verze. Oba typy (Evo a silnični verze) měly hydropneumaticke odpruzeni. Řazení bylo vypujčene z typu SM a brzdy z typu CX.

Přednní část typu 4TC byla o kousek delší nez klasické Bx protoze čtyřválcový dvoulitr byl otočen o 90 stupnu od normalniho Bx motoru.

4TC bylo rychlé a luxusní auto. Interiér (pro 5 pasazeru) byl podobny pravě uvedenemu Bx sportu, vcetne volantu. Na pristrojove desce bylo přidano několik kontrolek (například indikátor teploty motoru).

Citroen Bx je po 2CV druhým nejvyráběnejším citroenem na světě, o čemž dokazuje vyrobených neuvěřitelných 2,5 milonů kusů. Návrh Citroënu BX pochází od mistra Bertoneho, částečně to bylo dílo Marcella Gandiniho, který navrhoval i legendární Lamborghini Coutach. Citroen Bx má také mnoho zastánců a obdivovatelů i přes fakt, že jeho doba slávy je již pryč. Stále se najde na internetu klub, který každoročně pořádá srazy právě těchto vozů a nejen v každoročně v ČR, ale konečně i v zemi původu, ve Francii v roce 2006.