Jakovlev Jak-24
Z Multimediaexpo.cz
(Rozdíly mezi verzemi)
(+ Masivní vylepšení) |
m (1 revizi) |
Aktuální verze z 29. 4. 2014, 14:21
Jakovlev Jak-24 | ||
Jak-24 v muzeu Monino (2010) | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | víceúčelový vrtulník | |
Výrobce | Jakovlev | |
Konstruktér | ||
První let | 3. července 1952 | |
Zařazen | 1954 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 40 až 100 ks | |
Varianty | ||
Uživatel | SSSR | |
Jakovlev Jak-24 (kód NATO Horse) byl sovětský vrtulník s dvěma protiběžnými motory přezdívaný jako „létající vagón“. První prototyp vzlétl 3. července 1952, vrtulník byl sériově vyráběn v letech 1954–1961. Jak-24 měl velký nákladní prostor dlouhý 10 metrů, který byl schopen 40 vojáků s plnou polní nebo terénní vozy a jinou menší techniku.
Údaje o počtu vyrobených kusů se liší, pohybují se v rozmezí od 40 do 100 kusů.
Verze vrtulníku
- Jak-24 – první verze vrtulníku používaná zejména v armádě jako nákladní a výsadková.
- Jak-24U – létající jeřáb
- Jak-24A – verze pro přepravu cestujících
- Jak-24K – luxusní úprava pro 8 cestujících
- Jak-24P – verze s novými turbínovými motory, pouze v prototypu
Technické údaje
- Motor: 2× Švecov AŠ-82V; 1250 kW
- Délka: 24,40 m
- Průměr rotorů: 21,00 m
- Výška: 7,00 m
- Prázdná hmotnost: 11 000 kg
- Maximální hmotnost: 15 830 kg
- Rychlost: 180 km/h
- Dostup: 2700 m
- Dolet: 255 km
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |