Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Douglas X-3
Z Multimediaexpo.cz
(+ Vylepšení) |
m (1 revizi) |
Verze z 4. 5. 2014, 14:53
Douglas X-3 Stiletto | ||
Douglas X-3 v letu | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | experimentální letadlo | |
Výrobce | Douglas Aircraft Company | |
Konstruktér | ||
První let | 20. října 1952[1] | |
Zařazen | ||
Vyřazen | 23. května 1956[1] | |
Výroba | ||
Vyrobeno | 1 ks | |
Varianty | ||
Uživatel | NACA | |
Douglas X-3 Stiletto byl experimentální americký letoun.
Obsah |
Historie
Douglas projektoval tento letoun jednak pro výzkum aerodynamických jevů při trvalé rychlosti okolo Mach 2 a také pro vyzkoušení velmi krátkých křídel s úzkym profilem. Schopnost dlouhodobého letu okolo rychlosti Mach 2 dávala šanci na získaní mnohem většího množství dat, než bylo možno získat při použití raketových letounů, jako byl Bell X-1, či Bell X-2.
Když se zrodila maketa letounu, ukázalo se, že motory J46, vyvíjené firmou Westinghouse, jsou příliš velké na to, aby se mohly použít v budoucím prototypu. Také nadčasový futuristický design nedával mnoho prostoru k velkým úpravám. To konstruktéry nakonec vedlo k tomu, že opustili myšlenku na slibné motory J46 a místo nich letoun vybavili menšími, ale také o mnoho méně výkonnými motory J34.
První let
První let X-3 proběhl 20. října 1952 a přinesl veliké zklamání. Mnohem slabší motory J34 nebyly schopny dodat dostatek tahu na to, aby se letoun dostal na Mach 2 tak, jak bylo původně očekáváno. Letoun nebyl schopen překonat ve vodorovném letu dokonce ani Mach 1.
Shoda náhod přispěla k tomu, že přestože X-3 selhal v tom, co se od něj původně očekávalo, nakonec přispěl velkou měrou k vyřešení velké zahady, která trápila všechny dosavadní rychlostní letouny. Dne 27. října 1954 testovací pilot Joe Walker letěl s letounem X-3 rychlostí 0,92 Mach. Ovládání letounu bylo velmi nesnadné, letoun byl nestabilní a pilot přiznal, že v určitých částech letu neměl stroj prakticky vůbec pod kontrolou. Při pozdějším bádání se přišlo na to, že se stejnými problémy se setkali i testovací piloti programu X-1 a rovněž první sériové stroje F-100A. Zdrojem problémů se nakonec ukázalo nevhodné rozložení hmoty letounu, kdy množství hmoty v křídlech a ovládacích plochách nebylo dostatečné k poměru hmoty trupu. Se vzrůstající rychlostí se zvyšuje i hybnost letounu a sebemenší výchylka se stává obrovskou pákou se středem v těžišti letounu. Ke zvládnutí těchto momentů se musí užít odpovídající síla na ocasních plochách (plovoucí výškovka, elevony, kachní plošky, vortex generátor, kýlová plocha). K vyřešení tohoto problému se stal X-3 naprosto ideálním nástrojem a poskytl vědcům nakonec velmi cenná data.
Specifikace (X-3)
Technické údaje
- Posádka: 1
- Délka: 20,3 m
- Rozpětí: 6,9 m
- Výška: 3,8 m
- Plocha křídel: 15,47 m²
- Prázdná hmotnost: 7 310 kg
- Vzletová hmotnost: 10 810 kg
- Pohon: 2× raketový motor Westinghouse J34, každý o tahu 15,0 kN (21,6 kN s přídavným spalováním)
Výkony
- Maximální rychlost: 1 125 km/h
- Dostup: 11 600 m
- Poměr výkonu/hmotnosti: 0,4 kN/kg
Reference
Experimentální letouny letectva USA |
---|
X-1 • X-2 • X-3 • X-4 • X-5 • X-6 • X-7 • X-8 • X-9 • X-10 • X-11 • X-12 • X-13 • X-14 • X-15 • X-16 • X-17 • X-18 • X-19 • X-20 • X-21 • X-22 • X-24 • X-25 • X-26 • X-27 • X-29 • X-30 • X-31 • X-32 • X-33 • X-34 • X-35 • X-36 • X-37 • X-38 • X-40 • X-43 • X-44 • X-45 • X-46 • X-48 • X-51 |
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |