Hr. Ms. De Ruyter (1935)
Z Multimediaexpo.cz
(Nový článek) |
m (1 revizi) |
Aktuální verze z 26. 5. 2014, 12:01
Základní údaje | |
---|---|
Zahájení stavby: | 16. září 1933 |
Spuštěna na vodu: | 11. března 1935 |
Aktivní od: | 3. října 1936 |
Osud: | Potopena 28. února 1942 |
Technicko-taktická data | |
Standardní výtlak: | 6 545 t |
Délka: | 170 m |
Šířka: | 15,7 m |
Ponor: | 5,1 m |
Pancéřování: | dělové věže: 30 mm boky: 50 mm paluba: 30 mm |
Pohon: | |
Rychlost: | 32 |
Dosah: | 6 800 námořních mil |
Posádka: | 435 |
Výzbroj: | 7x děla ráže 150 mm 10x 40 mm 8x 12,7 mm |
Letadla: | 2 x Fokker C-11W |
Hr. Ms. De Ruyter byl lehký křižník sloužící v Nizozemském královském námořnictvu. Byl postaven jako náhrada za lehký křižník Hr. Ms. Celebes, plánovaný třetí kus třídy Java, jehož stavba byla po první světové válce stornována. Cílem bylo mít v operační službě tři křižníky, aby vždy dva sloužily v Holandské východní Indii, zatímco třetí bude v doku v opravě.
Byl projektován v době světové hospodářské krize a silného pacifismu. Proto původně nebyl řazen mezi křižníky, ale klasifikován jako vůdčí loď torpédoborců. Vzhledem k finančním problémům byl vyprojektován jako 5000tunová loď se slabou pancéřovou ochranou a výzbrojí. Až později byla přidána dělová věž s dalším kanónem ráže 150 mm a pancéřování zesíleno.
Celá třída byla určena především pro obranu Holandské východní Indie, kde měla podpořit lodě předchozí třídy Java. Přes určitá vylepšení se úspory na kvalitách třídy De Ruyter projevily a loď měla na standard lehkých křižníků slabou výzbroj i pancéřování. Naopak měla kvalitní systém řízení palby.
Stavět se De Ruyter začal 16. září 1933 v loděnici Wilton Fijenoord dockyard v Schiedamu, spuštěn na vodu byl 11. března 1935. Námořnictvo ho převzalo 3. října 1936 a jeho prvním velitelem se stal kapitán A. C. van der Sande Lacoste.
Loď byla pojmenována po významném holandském admirálovi, který se jmenoval Michiel de Ruyter a byla sedmou lodí tohoto jména.
Od počátku druhé světové války sloužil De Ruyter v Holandské východní Indii. Po vypuknutí války s Japonskem se účastnil několika marných pokusů o zastavení japonské invaze. Od 3. února 1942 byl De Ruyter vlajkovou lodí eskadry americko-britsko-holandsko-australských společných spojeneckých sil (ABDA).
- 4. února 1942 se zúčastnil bitvy v Makassarském průlivu, ve které byl lehce poškozen leteckým útokem.
- 19. února 1942 se zúčastnil bitvy v Badungském průlivu.
- 27. února 1942 se zúčastnil bitvy v Jávském moři, ve které byl potopen.
Do bitvy v Jávském moři vstoupil De Ruyter jako vlajková loď holandského kontradmirála Doormana, který velel eskadře společných spojeneckých sil. Tato eskadra (5 lehkých křižníků a 12 torpédoborců) se při pokusu o napadení japonských invazních svazů, utkala v noční bitvě s japonskou eskadrou složenou z těžkých křižníků Nači a Haguro a 14 torpédoborců. Okolo půlnoci byl De Ruyter zasažen torpédem a ve 2:30 se potopil i s 345 námořníky na palubě, včetně kontradmirála Doormana.
Externí odkazy
- KANNEGIETER, Adriaan; VISSER, George. The Story of De Ruyter survivors, the flagship of Admiral Doorman, February 1942 [online]. dutcheastindies.iblogger.org, [cit. 2012-05-22]. Dostupné online. (anglicky)
Nizozemské lehké křižníky druhé světové války |
---|
Java • Sumatra • De Ryuter • Tromp • Jacob van Heemskerk |
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |