V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Tupolev Tu-95

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Vylepšení)
Řádka 17: Řádka 17:
*'''[[Tu-119|Tu-95LaL (Tu-119)]]''' –  
*'''[[Tu-119|Tu-95LaL (Tu-119)]]''' –  
*'''Tu-96''' –  
*'''Tu-96''' –  
-
*'''[[Tu-114]]''' –  
+
*'''[[Tupolev Tu-114|Tu-114]]''' – Civilní dopravní turbovrtulový letoun. Až do příchodu proudových strojů byl největším a nejrychlejším dopravním letadlem na světě.
*'''[[Tu-116]]''' –  
*'''[[Tu-116]]''' –  
*'''Tu-95U - Uchebnyy''' –  
*'''Tu-95U - Uchebnyy''' –  

Verze z 22. 6. 2014, 09:43

Tupolev Tu-95MS (Bear H)

Tupolev Tu-95 (v kódu NATO Bear) je sovětský strategický turbovrtulový bombardér zavedený do služby v 50. letech 20. století, který i na počátku 21. století stále slouží v ruském letectvu jako protiváha k americkým bombardérům Boeing B-52 Stratofortress.

Obsah

Historie

Tu-95 byl vytvořen v konstrukční kanceláři OKB-156 (rusky ОКБ-156) pod vedením A. N. Tupoleva. Poprvé (a naposled) byly pro pohon letounu takové kategorie použity turbovrtulové motory a protiběžné vrtule.

V roce 1956 byl přijat do útvarů strategického letectva SSSR.

Od roku 1981 byla vyráběna modifikovaná verze Tu-95MS s novými křídly s rychlejším profilem a s novou radioelektronikou. Tu-95MS byl vybaven 6 střelamí s plochou dráhou letu Ch-15 (RKV-15B, rusky РКВ-15Б, v kódu NATO АS-16 „Kickback“) s doletem 2 500 km. Od roku 1984 RKV-15B zaměnili na Ch-55 (RKV-500, rusky РКВ-500, v kódu NATO АS-15 „Kent“). Tu-95 se kromě SSSR nacházely na leteckých základnách v Angole, Guineji, Kubě, Somálsku a Vietnamu. Námořní verze je značena jako Tu-142.

Varianty a deriváty

  • Tu-95/1 – Prototyp
  • Tu-95/2 – Prototyp
  • Tu-95K
  • Tu-95M-55
  • Tu-95N
  • Tu-95LaL (Tu-119)
  • Tu-96
  • Tu-114 – Civilní dopravní turbovrtulový letoun. Až do příchodu proudových strojů byl největším a nejrychlejším dopravním letadlem na světě.
  • Tu-116
  • Tu-95U - Uchebnyy
  • Tu-95K/Tu-95KD
  • Tu-95KM
  • Tu-95RTs (Razvedchik Tseleukazatel) –
  • Tu-95MR
  • Tu-95K22
  • Tu-126
  • Tu-142
  • Tu-95MS/Tu-95MS6/Tu-95MS16
  • Tu-95U
  • Tu-95V – Speciální varianta, která sloužila jako nosič Car-bomby.

Technické údaje Tu-95MS

  • Posádka letounu: 7 mužů (z toho dva piloti)
  • Rozpětí: 51,10 m
  • Délka: 49,50 m
  • Výška: 12,12 m
  • Nosná plocha: 311,10 m2
  • Hmotnost (prázdný): 90 000 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 188 000 kg
  • Pohonná jednotka: čtyři turbovrtulové motory Kuzněcov NK-12MV
  • Výkon jednoho motoru: 15 000 koní (11 032,5 kW)

Výkony

  • Maximální rychlost: 925 km/h
  • Dostup: 12 000 m
  • Počáteční stoupavost: 10 m/s
  • Dolet: 15 000 km

Výzbroj

  • 1-2 kanóny Nudelman-Richtěr NR-23 ráže 23 mm v záďovém střelišti
  • maximálně 15 000 kg podvěsné výzbroje, kupř. střel vzduch-země (Kh-20, Kh-22, Kh-26 a Kh-55)

YouTube

Tupolev Tu-95 Bear (anglicky)
Alaskan F-15/Tu-95 Bear Intercept (anglicky)


Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tupolev Tu-95
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tupolev Tu-95