Rozlišení

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
m (+ Upřesnění)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
 +
[[Soubor:Vector Video Standards2.png|360px|right|Srovnání jednotlivých rozlišení]]
'''Rozlišení''' (anglicky: ''resolution'') [[monitor (obrazovka)|monitoru]] nebo [[display]]e je počet [[pixel]]ů (nebo maximální rozlišení obrazu), které může být zobrazeno na obrazovce. Často se udává jako počet sloupců (horizontálně, „X“), které se uvádí vždy jako první, a počet řádků (vertikálně, „Y“).
'''Rozlišení''' (anglicky: ''resolution'') [[monitor (obrazovka)|monitoru]] nebo [[display]]e je počet [[pixel]]ů (nebo maximální rozlišení obrazu), které může být zobrazeno na obrazovce. Často se udává jako počet sloupců (horizontálně, „X“), které se uvádí vždy jako první, a počet řádků (vertikálně, „Y“).
-
[[2008|Momentálně]] jsou nejpoužívanější rozlišení 1024×768 ([[XGA]]), 1280×800 ([[WXGA]], Wide XGA, hlavně u [[notebook]]ů), a 1600×1200 ([[UXGA]]). Mnoho uživatelů, včetně uživatelů [[Computer aided design|CAD]]u a hráčů video her, používá rozlišení 1600×1200 ([[UXGA]]) nebo vyšší, pokud mají odpovídající zařízení. Pokud je rozlišení obrazu vyšší než fyzické rozlišení obrazovky, mohou některé systémy využít virtuální obrazovku. Pro digitální televizi a [[HDTV]] jsou typické vertikální rozlišení 720 nebo 1080 řádků.
+
V roce [[2008]] bylo nejpoužívanější rozlišení 1024×768 ([[XGA]]), 1280×800 ([[WXGA]], hlavně u [[notebook]]ů), a 1600×1200 ([[UXGA]]). Mnoho uživatelů, včetně uživatelů [[Computer aided design|CAD]]u a hráčů video her, používá rozlišení 1600×1200 ([[UXGA]]) nebo vyšší, pokud mají odpovídající zařízení. Pokud je rozlišení obrazu vyšší než fyzické rozlišení obrazovky, mohou některé systémy využít virtuální obrazovku. Pro digitální televizi a [[HDTV]] jsou typické vertikální rozlišení 720 nebo 1080 řádků.
-
Rozlišení 640×480 [[IBM PS/2]] VGA a [[MCGA]] byly standardním rozlišením od [[1990]] do asi [[1995]]. 800×600 bylo standardním rozlišením zhruba do roku [[1999]]. Od té doby je standardním rozlišením 1024×768. Mnoho webových stránek a multimediálních aplikací jsou vytvářeny pro toto rozlišení. Mnoho současných počítačových her již nepodporuje rozlišení 640×480. Microsoft [[Windows XP]] je navržena pro minimální rozlišení 800×600 (přesto je možné vybrat rozlišení 640×480 v nabídce Pokročilé nastavení, a aplikace můžou přepnout do jakéhokoliv jiného rozlišení). [[Linux|GNU/Linux]], [[FreeBSD]], a mnoho [[Unix]]ových variant používají [[X Window]] a mohou být spuštěny v libovolném požadovaném rozlišení tak, jak to podporuje monitor/display a video karta. [[Apple Computer|Apple]] operační systémy [[Mac OS]] a [[Mac OS X]] mohou používat mnoho rozlišení, ačkoli 800×600 je rozumné minimum.
+
Rozlišení 640×480 [[IBM PS/2]] VGA a [[MCGA]] byly standardním rozlišením od [[1990]] do asi [[1995]]. 800×600 bylo standardním rozlišením zhruba do roku [[1999]]. Od té doby je standardním rozlišením 1024×768. Mnoho webových stránek a multimediálních aplikací jsou vytvářeny pro toto rozlišení. Mnoho současných počítačových her již nepodporuje rozlišení 640×480. Microsoft [[Windows XP]] je navržena pro minimální rozlišení 800×600 (přesto je možné vybrat rozlišení 640×480 v nabídce Pokročilé nastavení, a aplikace můžou přepnout do jakéhokoliv jiného rozlišení). [[Linux|GNU/Linux]], [[FreeBSD]], a mnoho [[Unix]]ových variant používají [[X Window System|X Window]] a mohou být spuštěny v libovolném požadovaném rozlišení tak, jak to podporuje monitor/display a video karta. [[Apple Computer|Apple]] operační systémy [[Mac OS]] a [[Mac OS X]] mohou používat mnoho rozlišení, ačkoli 800×600 je rozumné minimum.
-
Je potřeba si ovšem uvědomit, že standardní rozlišení 800×600 a 1024×768 mělo vždy jen orientační hodnotu. Již v roce [[1992]] se na trhu objevila první [[grafická karta]] s 1 MB VRAM [http://en.wikipedia.org/wiki/ATI_Mach#Mach_32] a v roce [[1995]] se již masově prosazovaly 64-bitové grafické karty s 2 MB VRAM nabízející plnou 2D podporu rozlišení 1600×1200 ([[UXGA]]) [http://en.wikipedia.org/wiki/ATI_Mach#Mach_64].
+
Je potřeba si ovšem uvědomit, že standardní rozlišení 800×600 a 1024×768 mělo vždy jen orientační hodnotu. Již v roce [[1992]] se na trhu objevila první [[grafická karta]] s 1 MB VRAM [http://en.wikipedia.org/wiki/ATI_Mach#Mach_32] a v roce [[1995]] se již masově prosazovaly 64-bitové grafické karty s 2 MB VRAM nabízející plnou 2D podporu rozlišení [[:Soubor:ATI Graphics Xpression Mach 64 VLB1.jpg|1600×1200 (UXGA)]].
{| „Běžná rozlišení“ border="2" cellpadding="4" cellspacing="0" style="margin: 1em 1em 1em 0; border: 1px #aaa solid; border-collapse: collapse; font-size: 95%;"
{| „Běžná rozlišení“ border="2" cellpadding="4" cellspacing="0" style="margin: 1em 1em 1em 0; border: 1px #aaa solid; border-collapse: collapse; font-size: 95%;"
Řádka 18: Řádka 19:
|[[Enhanced Graphics Adapter|EGA]]||640×350||přibližně 5:3||224K
|[[Enhanced Graphics Adapter|EGA]]||640×350||přibližně 5:3||224K
|-
|-
-
|[[Video Graphics Array|VGA]] and [[Multicolor Graphics Adapter|MCGA]]||640×480||4:3||307K
+
|[[VGA]] and [[Multicolor Graphics Adapter|MCGA]]||640×480||4:3||307K
|-
|-
|[[Hercules Graphics Card|HGC]]||720×348||60:29||251K
|[[Hercules Graphics Card|HGC]]||720×348||60:29||251K

Aktuální verze z 27. 6. 2014, 18:36

Srovnání jednotlivých rozlišení

Rozlišení (anglicky: resolution) monitoru nebo displaye je počet pixelů (nebo maximální rozlišení obrazu), které může být zobrazeno na obrazovce. Často se udává jako počet sloupců (horizontálně, „X“), které se uvádí vždy jako první, a počet řádků (vertikálně, „Y“).

V roce 2008 bylo nejpoužívanější rozlišení 1024×768 (XGA), 1280×800 (WXGA, hlavně u notebooků), a 1600×1200 (UXGA). Mnoho uživatelů, včetně uživatelů CADu a hráčů video her, používá rozlišení 1600×1200 (UXGA) nebo vyšší, pokud mají odpovídající zařízení. Pokud je rozlišení obrazu vyšší než fyzické rozlišení obrazovky, mohou některé systémy využít virtuální obrazovku. Pro digitální televizi a HDTV jsou typické vertikální rozlišení 720 nebo 1080 řádků.

Rozlišení 640×480 IBM PS/2 VGA a MCGA byly standardním rozlišením od 1990 do asi 1995. 800×600 bylo standardním rozlišením zhruba do roku 1999. Od té doby je standardním rozlišením 1024×768. Mnoho webových stránek a multimediálních aplikací jsou vytvářeny pro toto rozlišení. Mnoho současných počítačových her již nepodporuje rozlišení 640×480. Microsoft Windows XP je navržena pro minimální rozlišení 800×600 (přesto je možné vybrat rozlišení 640×480 v nabídce Pokročilé nastavení, a aplikace můžou přepnout do jakéhokoliv jiného rozlišení). GNU/Linux, FreeBSD, a mnoho Unixových variant používají X Window a mohou být spuštěny v libovolném požadovaném rozlišení tak, jak to podporuje monitor/display a video karta. Apple operační systémy Mac OS a Mac OS X mohou používat mnoho rozlišení, ačkoli 800×600 je rozumné minimum.

Je potřeba si ovšem uvědomit, že standardní rozlišení 800×600 a 1024×768 mělo vždy jen orientační hodnotu. Již v roce 1992 se na trhu objevila první grafická karta s 1 MB VRAM [1] a v roce 1995 se již masově prosazovaly 64-bitové grafické karty s 2 MB VRAM nabízející plnou 2D podporu rozlišení 1600×1200 (UXGA).

StandardRozlišeníPoměrPixelů
CGA320×20016:1064K
QVGA320×2404:377K
B&W Macintosh/Macintosh LC512×3844:3197K
EGA640×350přibližně 5:3224K
VGA and MCGA640×4804:3307K
HGC720×34860:29251K
MDA720×35072:35252K
Apple Lisa720×3602:1259K
SVGA800×6004:3480K
XGA1024×7684:3786K
XGA+1152×8644:3995K
WXGA1280×76816:9983K
SXGA1280×10245:41.3M
WXGA+1440×90016:101.3M
SXGA+1400×10504:31.5M
WSXGA1600×102425:161.6M
WSXGA+1680×105016:101.8M
UXGA1600×12004:31.9M
WUXGA1920×120016:102.3M
QXGA2048×15364:33.1M
WQXGA2560×160016:104.1M
QSXGA2560×20485:45.2M
WQSXGA3200×204825:166.6M
QUXGA3200×24004:37.7M
WQUXGA3840×240016:109.2M
HSXGA5120×40965:421M
WHSXGA6400×409625:1626M
HUXGA6400×48004:331M
WHUXGA7680×480016:1037M
Analogový TV StandardRozlišení
PAL576 řádků
NTSC480 řádků
Digitální TV StandardRozlišeníPoměr
D-1 NTSC720×4864:3
D-1 NTSC (square pixels)720×5404:3
D-1 PAL720×5764:3
HDTV 1080i1920×108016:9
HDTV 720p1280×72016:9
EDTV 480p640×480, 704×480 nebo 852×4804:3 nebo 16:9
DVD NTSC720×4804:3 nebo 16:9
DVD PAL720×5764:3 nebo 16:9
VCD NTSC352×2404:3
VCD PAL352×2884:3
Laserdisc560×3604:3
Standard digitálního filmuRozlišeníPoměr
Academy 4K3656×26641.37:1
Digital cinema 4K4096×1714 nebo 3996×21602.39:1 nebo 1.85:1
Academy 2K1828×13321.37:1
Digital cinema 2K2048×858 nebo 1998×10802.39:1 nebo 1.85:1

Externí odkazy