Rozlišení
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
m (+ Upřesnění) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
+ | [[Soubor:Vector Video Standards2.png|360px|right|Srovnání jednotlivých rozlišení]] | ||
'''Rozlišení''' (anglicky: ''resolution'') [[monitor (obrazovka)|monitoru]] nebo [[display]]e je počet [[pixel]]ů (nebo maximální rozlišení obrazu), které může být zobrazeno na obrazovce. Často se udává jako počet sloupců (horizontálně, „X“), které se uvádí vždy jako první, a počet řádků (vertikálně, „Y“). | '''Rozlišení''' (anglicky: ''resolution'') [[monitor (obrazovka)|monitoru]] nebo [[display]]e je počet [[pixel]]ů (nebo maximální rozlišení obrazu), které může být zobrazeno na obrazovce. Často se udává jako počet sloupců (horizontálně, „X“), které se uvádí vždy jako první, a počet řádků (vertikálně, „Y“). | ||
- | [[2008 | + | V roce [[2008]] bylo nejpoužívanější rozlišení 1024×768 ([[XGA]]), 1280×800 ([[WXGA]], hlavně u [[notebook]]ů), a 1600×1200 ([[UXGA]]). Mnoho uživatelů, včetně uživatelů [[Computer aided design|CAD]]u a hráčů video her, používá rozlišení 1600×1200 ([[UXGA]]) nebo vyšší, pokud mají odpovídající zařízení. Pokud je rozlišení obrazu vyšší než fyzické rozlišení obrazovky, mohou některé systémy využít virtuální obrazovku. Pro digitální televizi a [[HDTV]] jsou typické vertikální rozlišení 720 nebo 1080 řádků. |
- | Rozlišení 640×480 [[IBM PS/2]] VGA a [[MCGA]] byly standardním rozlišením od [[1990]] do asi [[1995]]. 800×600 bylo standardním rozlišením zhruba do roku [[1999]]. Od té doby je standardním rozlišením 1024×768. Mnoho webových stránek a multimediálních aplikací jsou vytvářeny pro toto rozlišení. Mnoho současných počítačových her již nepodporuje rozlišení 640×480. Microsoft [[Windows XP]] je navržena pro minimální rozlišení 800×600 (přesto je možné vybrat rozlišení 640×480 v nabídce Pokročilé nastavení, a aplikace můžou přepnout do jakéhokoliv jiného rozlišení). [[Linux|GNU/Linux]], [[FreeBSD]], a mnoho [[Unix]]ových variant používají [[X Window]] a mohou být spuštěny v libovolném požadovaném rozlišení tak, jak to podporuje monitor/display a video karta. [[Apple Computer|Apple]] operační systémy [[Mac OS]] a [[Mac OS X]] mohou používat mnoho rozlišení, ačkoli 800×600 je rozumné minimum. | + | Rozlišení 640×480 [[IBM PS/2]] VGA a [[MCGA]] byly standardním rozlišením od [[1990]] do asi [[1995]]. 800×600 bylo standardním rozlišením zhruba do roku [[1999]]. Od té doby je standardním rozlišením 1024×768. Mnoho webových stránek a multimediálních aplikací jsou vytvářeny pro toto rozlišení. Mnoho současných počítačových her již nepodporuje rozlišení 640×480. Microsoft [[Windows XP]] je navržena pro minimální rozlišení 800×600 (přesto je možné vybrat rozlišení 640×480 v nabídce Pokročilé nastavení, a aplikace můžou přepnout do jakéhokoliv jiného rozlišení). [[Linux|GNU/Linux]], [[FreeBSD]], a mnoho [[Unix]]ových variant používají [[X Window System|X Window]] a mohou být spuštěny v libovolném požadovaném rozlišení tak, jak to podporuje monitor/display a video karta. [[Apple Computer|Apple]] operační systémy [[Mac OS]] a [[Mac OS X]] mohou používat mnoho rozlišení, ačkoli 800×600 je rozumné minimum. |
- | Je potřeba si ovšem uvědomit, že standardní rozlišení 800×600 a 1024×768 mělo vždy jen orientační hodnotu. Již v roce [[1992]] se na trhu objevila první [[grafická karta]] s 1 MB VRAM [http://en.wikipedia.org/wiki/ATI_Mach#Mach_32] a v roce [[1995]] se již masově prosazovaly 64-bitové grafické karty s 2 MB VRAM nabízející plnou 2D podporu rozlišení 1600×1200 ( | + | Je potřeba si ovšem uvědomit, že standardní rozlišení 800×600 a 1024×768 mělo vždy jen orientační hodnotu. Již v roce [[1992]] se na trhu objevila první [[grafická karta]] s 1 MB VRAM [http://en.wikipedia.org/wiki/ATI_Mach#Mach_32] a v roce [[1995]] se již masově prosazovaly 64-bitové grafické karty s 2 MB VRAM nabízející plnou 2D podporu rozlišení [[:Soubor:ATI Graphics Xpression Mach 64 VLB1.jpg|1600×1200 (UXGA)]]. |
{| „Běžná rozlišení“ border="2" cellpadding="4" cellspacing="0" style="margin: 1em 1em 1em 0; border: 1px #aaa solid; border-collapse: collapse; font-size: 95%;" | {| „Běžná rozlišení“ border="2" cellpadding="4" cellspacing="0" style="margin: 1em 1em 1em 0; border: 1px #aaa solid; border-collapse: collapse; font-size: 95%;" | ||
Řádka 18: | Řádka 19: | ||
|[[Enhanced Graphics Adapter|EGA]]||640×350||přibližně 5:3||224K | |[[Enhanced Graphics Adapter|EGA]]||640×350||přibližně 5:3||224K | ||
|- | |- | ||
- | |[[ | + | |[[VGA]] and [[Multicolor Graphics Adapter|MCGA]]||640×480||4:3||307K |
|- | |- | ||
|[[Hercules Graphics Card|HGC]]||720×348||60:29||251K | |[[Hercules Graphics Card|HGC]]||720×348||60:29||251K |
Aktuální verze z 27. 6. 2014, 18:36
Rozlišení (anglicky: resolution) monitoru nebo displaye je počet pixelů (nebo maximální rozlišení obrazu), které může být zobrazeno na obrazovce. Často se udává jako počet sloupců (horizontálně, „X“), které se uvádí vždy jako první, a počet řádků (vertikálně, „Y“).
V roce 2008 bylo nejpoužívanější rozlišení 1024×768 (XGA), 1280×800 (WXGA, hlavně u notebooků), a 1600×1200 (UXGA). Mnoho uživatelů, včetně uživatelů CADu a hráčů video her, používá rozlišení 1600×1200 (UXGA) nebo vyšší, pokud mají odpovídající zařízení. Pokud je rozlišení obrazu vyšší než fyzické rozlišení obrazovky, mohou některé systémy využít virtuální obrazovku. Pro digitální televizi a HDTV jsou typické vertikální rozlišení 720 nebo 1080 řádků.
Rozlišení 640×480 IBM PS/2 VGA a MCGA byly standardním rozlišením od 1990 do asi 1995. 800×600 bylo standardním rozlišením zhruba do roku 1999. Od té doby je standardním rozlišením 1024×768. Mnoho webových stránek a multimediálních aplikací jsou vytvářeny pro toto rozlišení. Mnoho současných počítačových her již nepodporuje rozlišení 640×480. Microsoft Windows XP je navržena pro minimální rozlišení 800×600 (přesto je možné vybrat rozlišení 640×480 v nabídce Pokročilé nastavení, a aplikace můžou přepnout do jakéhokoliv jiného rozlišení). GNU/Linux, FreeBSD, a mnoho Unixových variant používají X Window a mohou být spuštěny v libovolném požadovaném rozlišení tak, jak to podporuje monitor/display a video karta. Apple operační systémy Mac OS a Mac OS X mohou používat mnoho rozlišení, ačkoli 800×600 je rozumné minimum.
Je potřeba si ovšem uvědomit, že standardní rozlišení 800×600 a 1024×768 mělo vždy jen orientační hodnotu. Již v roce 1992 se na trhu objevila první grafická karta s 1 MB VRAM [1] a v roce 1995 se již masově prosazovaly 64-bitové grafické karty s 2 MB VRAM nabízející plnou 2D podporu rozlišení 1600×1200 (UXGA).
Standard | Rozlišení | Poměr | Pixelů |
---|---|---|---|
CGA | 320×200 | 16:10 | 64K |
QVGA | 320×240 | 4:3 | 77K |
B&W Macintosh/Macintosh LC | 512×384 | 4:3 | 197K |
EGA | 640×350 | přibližně 5:3 | 224K |
VGA and MCGA | 640×480 | 4:3 | 307K |
HGC | 720×348 | 60:29 | 251K |
MDA | 720×350 | 72:35 | 252K |
Apple Lisa | 720×360 | 2:1 | 259K |
SVGA | 800×600 | 4:3 | 480K |
XGA | 1024×768 | 4:3 | 786K |
XGA+ | 1152×864 | 4:3 | 995K |
WXGA | 1280×768 | 16:9 | 983K |
SXGA | 1280×1024 | 5:4 | 1.3M |
WXGA+ | 1440×900 | 16:10 | 1.3M |
SXGA+ | 1400×1050 | 4:3 | 1.5M |
WSXGA | 1600×1024 | 25:16 | 1.6M |
WSXGA+ | 1680×1050 | 16:10 | 1.8M |
UXGA | 1600×1200 | 4:3 | 1.9M |
WUXGA | 1920×1200 | 16:10 | 2.3M |
QXGA | 2048×1536 | 4:3 | 3.1M |
WQXGA | 2560×1600 | 16:10 | 4.1M |
QSXGA | 2560×2048 | 5:4 | 5.2M |
WQSXGA | 3200×2048 | 25:16 | 6.6M |
QUXGA | 3200×2400 | 4:3 | 7.7M |
WQUXGA | 3840×2400 | 16:10 | 9.2M |
HSXGA | 5120×4096 | 5:4 | 21M |
WHSXGA | 6400×4096 | 25:16 | 26M |
HUXGA | 6400×4800 | 4:3 | 31M |
WHUXGA | 7680×4800 | 16:10 | 37M |
Analogový TV Standard | Rozlišení |
---|---|
PAL | 576 řádků |
NTSC | 480 řádků |
Digitální TV Standard | Rozlišení | Poměr |
---|---|---|
D-1 NTSC | 720×486 | 4:3 |
D-1 NTSC (square pixels) | 720×540 | 4:3 |
D-1 PAL | 720×576 | 4:3 |
HDTV 1080i | 1920×1080 | 16:9 |
HDTV 720p | 1280×720 | 16:9 |
EDTV 480p | 640×480, 704×480 nebo 852×480 | 4:3 nebo 16:9 |
DVD NTSC | 720×480 | 4:3 nebo 16:9 |
DVD PAL | 720×576 | 4:3 nebo 16:9 |
VCD NTSC | 352×240 | 4:3 |
VCD PAL | 352×288 | 4:3 |
Laserdisc | 560×360 | 4:3 |
Standard digitálního filmu | Rozlišení | Poměr |
---|---|---|
Academy 4K | 3656×2664 | 1.37:1 |
Digital cinema 4K | 4096×1714 nebo 3996×2160 | 2.39:1 nebo 1.85:1 |
Academy 2K | 1828×1332 | 1.37:1 |
Digital cinema 2K | 2048×858 nebo 1998×1080 | 2.39:1 nebo 1.85:1 |
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |