Airbus A330
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Masivní vylepšení) |
||
Řádka 19: | Řádka 19: | ||
'''Airbus A330''' je velkokapacitní [[dopravní letoun]] pro střední a dlouhé tratě vyráběný společností [[Airbus]]. Byl vyvinut ve stejné době jako čtyřmotorový [[Airbus A340|A340]]. | '''Airbus A330''' je velkokapacitní [[dopravní letoun]] pro střední a dlouhé tratě vyráběný společností [[Airbus]]. Byl vyvinut ve stejné době jako čtyřmotorový [[Airbus A340|A340]]. | ||
- | Airbus od počátku vyvíjel A330 se záměrem prosadit se na trhu letounů [[ETOPS]] (Extended-range Twin-engine Operation Performance Standards), který byl vytvořen typy [[Airbus | + | Airbus od počátku vyvíjel A330 se záměrem prosadit se na trhu letounů [[ETOPS]] (Extended-range Twin-engine Operation Performance Standards), který byl vytvořen typy [[Airbus A310]] a [[Boeing 767]]. [[Boeing 777]] také patří do stejné kategorie; Boeing [[Boeing 757|757]] sice také náleží na trh ETOPS, ale má kratší dolet a není velkokapacitní (tzv. wide-bodied design). |
- | Trup a křídla A330 jsou prakticky identické s trupem a křídly typu A340, liší se pouze počtem a typy použitých motorů. A330 zdědil základní konstrukci trupu po [[Airbus A300|Airbusu A300]], stejně tak přední sekce (nos a kokpit) a systém [[fly-by-wire]] jsou z [[Airbus A320|Airbusu A320]]. | + | Trup a křídla A330 jsou prakticky identické s trupem a křídly typu A340, liší se pouze počtem a typy použitých motorů. A330 zdědil základní konstrukci trupu po [[Airbus A300|Airbusu A300]], stejně tak přední sekce (nos a kokpit) a systém [[fly-by-wire]] jsou z [[Airbus A320|Airbusu A320]]. |
K říjnu 2005 bylo objednáno 553 kusů A330 a z nich bylo 374 dodáno. | K říjnu 2005 bylo objednáno 553 kusů A330 a z nich bylo 374 dodáno. | ||
Řádka 29: | Řádka 29: | ||
=== A330-200 === | === A330-200 === | ||
- | + | [[Soubor:etihad.airways.1.750pix.jpg|thumb|220px|Airbus A330-200 Etihad Airways přistává na [[letiště Heathrow|letišti Heathrow]] v [[Londýn]]ě]] | |
- | [[Soubor:etihad.airways.1.750pix.jpg|thumb|Airbus A330-200 | + | |
A330-200 byl vyvinut zčásti jako náhrada za A300-600R a jako konkurent Boeingu [[Boeing 767#Varianty|767-300ER]]. A330-200 je zkrácená verze původního A330-300. | A330-200 byl vyvinut zčásti jako náhrada za A300-600R a jako konkurent Boeingu [[Boeing 767#Varianty|767-300ER]]. A330-200 je zkrácená verze původního A330-300. | ||
Řádka 45: | Řádka 44: | ||
=== A330-300 === | === A330-300 === | ||
- | + | [[Soubor:Dragonair A330-300 B-HWG.JPG|thumb|220px|A330-300 společnosti Dragonair]] | |
- | [[Soubor:Dragonair A330-300 B-HWG.JPG|thumb|A330-300 společnosti Dragonair]] | + | |
A330-300 byl vyvinut jako náhrada za [[Airbus A300|A300]]. Je založen na prodlouženém trupu A300-600 s novým křídlem, ocasními plochami a [[fly-by-wire]] softwarem. | A330-300 byl vyvinut jako náhrada za [[Airbus A300|A300]]. Je založen na prodlouženém trupu A300-600 s novým křídlem, ocasními plochami a [[fly-by-wire]] softwarem. | ||
Řádka 63: | Řádka 61: | ||
== Souhrn nehod == | == Souhrn nehod == | ||
- | [[Soubor:bmi.a330-200.g-wwbb.arp.jpg|thumb|A330-200 letecké společnosti [[bmi]] se připravuje na vzlet z [[letiště Heathrow]]]] | + | [[Soubor:bmi.a330-200.g-wwbb.arp.jpg|thumb|220px|A330-200 letecké společnosti [[bmi]] se připravuje na vzlet z [[letiště Heathrow]]]] |
(Údaje k roku 2005) | (Údaje k roku 2005) | ||
* Totální ztráty: 1 (celkem 7 mrtvých) | * Totální ztráty: 1 (celkem 7 mrtvých) | ||
Řádka 127: | Řádka 125: | ||
| Typická hmotnost nákladu || 36,4 t || 45,9 t | | Typická hmotnost nákladu || 36,4 t || 45,9 t | ||
|} | |} | ||
+ | |||
+ | == YouTube == | ||
+ | {| border="4" width="442" align="left" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=k1-w2yJJsco}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''Düsseldorf - Malediven Airbus A330 Cockpit View [HD, 2012]''' | ||
+ | |} | ||
+ | {| border="4" width="442" align="right" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=5psV4GTT1DY}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''Inside Virgin Atlantic Airbus A330 (2013)''' | ||
+ | |} | ||
+ | <br style="clear: both;" /> | ||
== Reference == | == Reference == | ||
Řádka 142: | Řádka 153: | ||
- | {{Letouny Airbus}} | + | {{Flickr|Airbus+A330}}{{Letouny Airbus}}{{Článek z Wikipedie}} |
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | |
[[Kategorie:Dopravní letadla]] | [[Kategorie:Dopravní letadla]] | ||
[[Kategorie:Letadla Airbus|A330]] | [[Kategorie:Letadla Airbus|A330]] | ||
+ | [[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]] |
Aktuální verze z 11. 8. 2014, 06:42
Airbus A330 | ||
Airbus A330-300 společnosti Lufthansa | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | dopravní letoun | |
Výrobce | Airbus | |
Konstruktér | ||
První let | 2. listopadu 1992 | |
Zařazen | leden 1994 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 464 ks (březen 2007) | |
Varianty | A330 MRTT, A340 | |
Uživatel | Cathay Pacific (30) | |
Emirates Airlines (29) Qatar Airways (24) Northwest Airlines (23) |
Airbus A330 je velkokapacitní dopravní letoun pro střední a dlouhé tratě vyráběný společností Airbus. Byl vyvinut ve stejné době jako čtyřmotorový A340.
Airbus od počátku vyvíjel A330 se záměrem prosadit se na trhu letounů ETOPS (Extended-range Twin-engine Operation Performance Standards), který byl vytvořen typy Airbus A310 a Boeing 767. Boeing 777 také patří do stejné kategorie; Boeing 757 sice také náleží na trh ETOPS, ale má kratší dolet a není velkokapacitní (tzv. wide-bodied design).
Trup a křídla A330 jsou prakticky identické s trupem a křídly typu A340, liší se pouze počtem a typy použitých motorů. A330 zdědil základní konstrukci trupu po Airbusu A300, stejně tak přední sekce (nos a kokpit) a systém fly-by-wire jsou z Airbusu A320.
K říjnu 2005 bylo objednáno 553 kusů A330 a z nich bylo 374 dodáno.
Obsah |
Varianty
Existují dvě varianty A330: A330-300 s delším trupem, délkou 63,6 m a doletem až 10 500 km. A330-200 s kratším trupem, délkou 59,0 m a doletem až 12 500 km.
A330-200
A330-200 byl vyvinut zčásti jako náhrada za A300-600R a jako konkurent Boeingu 767-300ER. A330-200 je zkrácená verze původního A330-300.
Svislá ocasní plocha byla zvětšena oproti té u verze -300, aby se uchovala její účinnost i při zkráceném trupu. Rovněž kapacita palivových nádrží byla zvýšena a maximální vzletová hmotnost činí 275 tun. Typický dolet s 253 cestujícími ve třech třídách je 12 500 km.
Pohon zajišťují dva dvouproudové motory General Electric CF6-80E, Pratt & Whitney PW4000 nebo Rolls-Royce Trent 700. Všechny motory mají povolen provoz podle standardu ETOPS-180. První zákazník, ILFC/Canada 3000, si A330-200 převzal v dubnu 1998.
A330-200 se od počátku velmi dobře prodávaly, např. v roce 2004 se jich prodalo 23 kusů oproti 9 kusům Boeingu 767. Výsledkem bylo, že Boeing požádal Rolls Royce a GE, aby vyvinuly motory, které umožní projektovanému Boeingu 787 být o 15% ekonomičtější než A330-200.
Ekvivalentem A330-200 jsou u Boeingu modely 767-400ER a 787-9.
Letecké společnosti, které používají A330-200 jsou např. Aer Lingus, Air France (a KLM), Air Transat, Austrian Airlines, Sri Lankan Airlines, EgyptAir, Emirates, EVA Air, Gulf Air, LTU, Lufthansa, Malaysia Airlines, Northwest Airlines, Qantas, Qatar Airways, Swiss International Air Lines, TAM Linhas Aéreas a nejnověji i Turkish Airlines.
A330-300
A330-300 byl vyvinut jako náhrada za A300. Je založen na prodlouženém trupu A300-600 s novým křídlem, ocasními plochami a fly-by-wire softwarem.
A330-300 má kapacitu 295 cestujících při uspořádání ve třech třídách (335 ve dvou a 440 v jedné třídě) při doletu 10 500 km. Při přepravě nákladu je kapacita A330-300 srovnatelná s kapacitou Boeingu 747. Některé aerolinie přepravují s těmito stroji přes den cestující a přes noc pouze náklad.
Pohon obstarávají dva motory General Electric CF6-80E, Pratt & Whitney PW4000 nebo Rolls-Royce Trent 700. Všechny motory mají povolen provoz podle standardu ETOPS-180. První kusy vstoupily do služby v roce 1993.
Ekvivalentem A330-300 je u Boeingu model 777-200.
Mezi letecké společnosti, které A330-300 provozují, patří Aer Lingus, Air Canada, Air Transat, Asiana Airlines, Cathay Pacific Airways, China Airlines, Dragonair, Garuda Indonesia, Korean Air, Lufthansa, Malaysia Airlines, Northwest Airlines, Philippine Airlines, Qantas, SAS, SN Brussels Airlines, Thai Airways International a US Airways.
A330 MRTT
- Související informace můžete najít také v článku: Airbus A330 MRTT
Multi Role Tanker Transport je vojenská verze A330-200, která slouží jako vzdušný tanker a strategické transportní letadlo.
Souhrn nehod
(Údaje k roku 2005)
- Totální ztráty: 1 (celkem 7 mrtvých)
- 30. června 1994 A330 při zkušebním letu havaroval krátce po vzletu v Toulouse, všichni na palubě zahynuli
- Další nehody: 3 (0 mrtvých)
- 24. července 2001, 2 A330-243 společnosti SriLankan Airlines byly zničeny na zemi příslušníky hnutí Tamilští tygři v Kolambě, Šrí Lanka, společně s A320-200, A340-300 a letkou vojenských letadel. Další dvě letadla, A320 a A340, byla poškozena, ale později opravena.[1]
- 24. srpna 2001, během letu 236 společnosti Air Transat došlo stroji A330-243 palivo nad Atlantským oceánem a stroj musel překonat vzdálenost 120 km bezmotorovým (klouzavým) letem na letiště na Azorských ostrovech. Nikdo nezahynul, pouze letoun byl mírně poškozen při nouzovém přistání.
- Únosy: 2 (celkem 1 mrtvý).
Specifikace
Rozměry | A330-200 | A330-300 |
---|---|---|
Celková délka | 58,8 m | 63,6 m |
Výška (po vršek SOP) | 17,40 m | 16,85 m |
Průměr trupu | 5,64 m | 5,64 m |
Maximální šířka kabiny | 5,28 m | 5,28 m |
Délka kabiny | 45,0 m | 50,35 m |
Rozpětí (geometrické) | 60,3 m | 60,3 m |
Plocha křídla | 361,6 m² | 361,6 m² |
Šíp křídla | 30° | 30° |
Rozvor | 22,2 m | 25,6 m |
Rozchod | 10,69 m | 10,69 m |
Základní operační údaje | ||
Motory | dva dvouproudové CF6-80E1 nebo PW4000 nebo RR Trent 700 | dva dvouproudové CF6-80E1 nebo PW4000 nebo RR Trent 700 |
Tah motorů | 303-320 kN | 303-320 kN |
Typický počet cestujících | 253 (3 třídy) / 293 (2 třídy) | 295 (3 třídy) / 335 (2 třídy) |
Dolet (s max. počtem pasažérů) | 12 500 km | 10 500 km |
Max. rychlost | 0,86 M | 0,86 M |
Objem nákladního prostoru (standardní/možný) | 19,7 / 13,76 m³ | 19,7 / 13,76 m³ |
Hmotnosti | ||
Max. hmotnost na ploše | 230,9 (233,9 ) t | 230,9 (233,9) t |
Max. vzletová hmotnost | 230 (233) t | 230 (233) t |
Max. hmotnost při přistání | 180 (182) t | 185 (187) t |
Max. hmotnost bez paliva | 168 (170) t | 173 (175) t |
Max. množství paliva | 139,100 l | 97,170 l |
Typická prázdná operační hmotnost | 119,6 t | 122,2 (124,5) t |
Typická hmotnost nákladu | 36,4 t | 45,9 t |
YouTube
Düsseldorf - Malediven Airbus A330 Cockpit View [HD, 2012] |
Inside Virgin Atlantic Airbus A330 (2013) |
Reference
Externí odkazy
- www.letadla.info - Airbus A330
- Airbus A330/A340 na domovských stránkách Airbusu
- Historie a fotografie Airbusu A330-200
- Historie a fotografie Airbusu A330-300
- Seznam vyrobených Airbus A330
- Airliners.net fotografie A330-200
- Airliners.net fotografie A330-300
- Cruisinaltitude.com - fotografie Airbusu A330
- Oficiální zpráva k letu č. 236 společnosti Air Transat
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |