Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Bell P-59 Airacomet
Z Multimediaexpo.cz
(+ Fotografie) |
|||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 13: | Řádka 13: | ||
'''Bell P-59A Airacomet''' byl experimentální proudový letoun, první stroj vyvinutý v USA s tímto typem pohonu. Z důvodu utajení bylo typu přiděleno číslo 59 které již předtím firma Bell použila pro projekt stíhačky poháněné pístovým motorem a vrtulí (fa Bell přeložila USAAF dva projekty koncepčně blízkých stíhacích strojů, označených [[Bell XP-52]] a [[Bell XP-59]]). | '''Bell P-59A Airacomet''' byl experimentální proudový letoun, první stroj vyvinutý v USA s tímto typem pohonu. Z důvodu utajení bylo typu přiděleno číslo 59 které již předtím firma Bell použila pro projekt stíhačky poháněné pístovým motorem a vrtulí (fa Bell přeložila USAAF dva projekty koncepčně blízkých stíhacích strojů, označených [[Bell XP-52]] a [[Bell XP-59]]). | ||
- | USAAF si původně objednala 100 ks tohoto stroje, později (v roce [[1943]]) byla objednávka snižena na 50 ks. V prosinci 1943 zkoušelo [[Námořnictvo Spojených států|US Navy]] prototyp '''YP-59A''', ale vzhledem k špatnému výhledu z kabiny a malé akceleraci bylo konstatováno, že se nehodí k provozu na [[letadlová loď|letadlových lodích]]. | + | USAAF si původně objednala 100 ks tohoto stroje, později (v roce [[1943]]) byla objednávka snižena na 50 ks. V prosinci 1943 zkoušelo [[Námořnictvo Spojených států amerických|US Navy]] prototyp '''YP-59A''', ale vzhledem k špatnému výhledu z kabiny a malé akceleraci bylo konstatováno, že se nehodí k provozu na [[letadlová loď|letadlových lodích]]. |
Vetšina P-59A skončila jako [[cvičný letoun|cvičné stroje]]. Později byla část P-59A přestavěna na naváděče vzdušných cílů nebo na řízené vzdušné cíle s druhým kokpitem instalovaným před hlavním kokpitem. | Vetšina P-59A skončila jako [[cvičný letoun|cvičné stroje]]. Později byla část P-59A přestavěna na naváděče vzdušných cílů nebo na řízené vzdušné cíle s druhým kokpitem instalovaným před hlavním kokpitem. |
Aktuální verze z 1. 10. 2015, 22:03
Bell P-59A Aircomet | ||
Bell P-59B Airacomet v Národním muzeu USAF v Daytonu ve státě Ohio. | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | stíhací letoun | |
Výrobce | Bell Aircraft Corporation | |
Konstruktér | Harland M. Poyer | |
První let | 1. října 1942 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 95 ks | |
Varianty | ||
Uživatel | United States Army Air Forces | |
United States Navy Royal Air Force |
Bell P-59A Airacomet byl experimentální proudový letoun, první stroj vyvinutý v USA s tímto typem pohonu. Z důvodu utajení bylo typu přiděleno číslo 59 které již předtím firma Bell použila pro projekt stíhačky poháněné pístovým motorem a vrtulí (fa Bell přeložila USAAF dva projekty koncepčně blízkých stíhacích strojů, označených Bell XP-52 a Bell XP-59).
USAAF si původně objednala 100 ks tohoto stroje, později (v roce 1943) byla objednávka snižena na 50 ks. V prosinci 1943 zkoušelo US Navy prototyp YP-59A, ale vzhledem k špatnému výhledu z kabiny a malé akceleraci bylo konstatováno, že se nehodí k provozu na letadlových lodích.
Vetšina P-59A skončila jako cvičné stroje. Později byla část P-59A přestavěna na naváděče vzdušných cílů nebo na řízené vzdušné cíle s druhým kokpitem instalovaným před hlavním kokpitem.
Obsah |
Stručná charakteristika
Technické údaje
- Osádka: 1
- Rozpětí: 13,88 m
- Délka: 11,84 m
- Výška: 3,76 m
- Hmotnost prázdného stroje: 3600 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 5760 kg
- Pohonná jednotka: 2× proudový motor General Electric J31-GE-5
- Počet vyrobených kusů: 66
Výkony
- Maximální rychlost: 664 km/h
- Stoupavost: na 3 000 m vystoupal za 3,2 minuty a na 6 000 m za 7,4 minuty.
- Dolet: 386 km (běžný)
- Dolet: 836 km (s přídavnými nádržemi)
Výzbroj
- 1× 37 mm kanón
- 3× 12,7 mm (0.50") kulomet
- na podkřídelním závěsníku dvě pumy po 454 kg (1000lb) nebo 8 raket ráže 127 mm (5"), popř. dvě 567 l. (150galonové) odhazovatelné vnější nádrže paliva
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |