Consolidated TBY Sea Wolf
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
|||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.) | |||
Řádka 11: | Řádka 11: | ||
|výroba = | |výroba = | ||
|vyrobeno kusů = 181 | |vyrobeno kusů = 181 | ||
- | |hlavní uživatel = [[Námořnictvo Spojených států|US Navy]] | + | |hlavní uživatel = [[Námořnictvo Spojených států amerických|US Navy]] |
|více uživatelů = | |více uživatelů = | ||
}} | }} |
Aktuální verze z 1. 10. 2015, 22:03
TBY Sea Wolf | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | torpédový bombardér | |
Výrobce | Consolidated Aircraft | |
Konstruktér | Vought | |
První let | 22. prosince 1941 | |
Zařazen | 1944 | |
Vyřazen | 1945 | |
Výroba | ||
Vyrobeno | 181 | |
Varianty | ||
Uživatel | US Navy | |
Consolidated TBY Sea Wolf byl torpédový bombardér, vyvinutý pro americké námořnictvo v době druhé světové války. Consolidated TBY byl konkurenčním projektem úspěšného typu Grumman TBF Avenger. Jeho vývoj se však neustále protahoval a nikdy nebyl nasazen v boji. Do konce války bylo vyrobeno pouze 180 sériových kusů.
Obsah |
Vývoj
Projekt letounu TBY původně nepocházel z dílny Consolidated Aircraft, ale vyvinula ho firma Vought. Byl vývijen od roku 1939 na základě požadavku US Navy jako XTBU-1 Sea Wolf. První prototyp vzlétl dva týdny po útoku na Pearl Harbor a jeho výkony byly lepší než u konkurenčního TBF Avenger. Americké námořnictvo proto urychleně objednalo výrobu 1000 kusů.
Pak ale projekt nabral zpoždění. Prototyp totiž byl poškozen při nouzovém přistání a když byl o měsíc později opraven, srazil se s cvičným letounem a musel být opět opravován. Když byly opravy ukončeny, prošel TBY úspěšně testy US Navy a byl přijat do služby. Továrna Vought však byla v té době už přetížena výrobou jiných týpů - především stíhačky Vought F4U Corsair a její kapacita byla zcela vyčerpána. Bylo rozhodnuto, že výrobu typu TBY převezme továrna Consolidated-Vultee. Muselo se ale počkat, než bude dokončena její nová továrna v Allientownu v Pensylvánii, což se stalo až v roce 1943.
Nasazení
Sériové TBY byly vybaveny radarem, umístěným pod pravým křídlem. První z nich vzlétl 20. srpna 1944. V té době však již všechny squadrony torpédových bombardérů používaly typ TBF a zavádět další typ bylo zbytečné. Do porážky Japonska nebyl žádný TBY bojově nasazen a poté byl celý projekt zrušen.
Technické údaje
- Osádka: 3
- Rozpětí: 17,35 m
- Délka: 11,95 m
- Výška: 4,72 m
- Nosná plocha: 40,88 m²
- hmotnost prázdného stroje: 5142 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 8386 kg
- Pohonná jednotka: 1× hvězdicový motor Pratt & Whitney R-2800-6 Double Wasp
- Výkon motoru: 2000 hp (1491 kW)
Výkony
- Nejvyšší rychlost: 492 km/h
- Dolet: 2414 km
- Dostup: 8290 m
Výzbroj
- 1× kulomet Browning M2 ráže 12,7 mm v krytu motoru
- 2× kulomet ráže 12,7 mm v křídlech
- 1× kulomet ráže 12,7 mm v hřbetní věži
- 1× kulomet ráže 7,62 mm ve spodní věži
- nejméně 907 kg bomb či torpédo
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |