Obrněný automobil vz. 27
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Vylepšení) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | |||
'''OA vz.27''' byl československý obrněný automobil z konce 20. let 20. století. | '''OA vz.27''' byl československý obrněný automobil z konce 20. let 20. století. | ||
Řádka 6: | Řádka 5: | ||
OA vz.30 se účastnily potlačení sudetoněmeckého puče v roce [[1938]] a bojovaly při pohraničních střetech s maďarskou armádou na jižním [[Slovensko|Slovensku]] a na [[Podkarpatská Rus|Podkarpatské Rusi]]. Tři kusy se stáhly do [[Rumunsko|Rumunska]], kde byly zabaveny, další tři zůstaly na Slovensku, kde přešly do výzbroje slovenské armády. | OA vz.30 se účastnily potlačení sudetoněmeckého puče v roce [[1938]] a bojovaly při pohraničních střetech s maďarskou armádou na jižním [[Slovensko|Slovensku]] a na [[Podkarpatská Rus|Podkarpatské Rusi]]. Tři kusy se stáhly do [[Rumunsko|Rumunska]], kde byly zabaveny, další tři zůstaly na Slovensku, kde přešly do výzbroje slovenské armády. | ||
- | Obrněné vozidlo mělo dvojí řízení, které umožňovalo stejnou obsluhu a rychlost v obou směrech. Posádku tvořili dva [[řidič]]i, kteří seděli vždy z jejich pohledu na pravé straně vozidla. Dalšími členy posádky byli [[střelec]], který seděl v zadní části, [[pozorovatel]], sedící v přední části a [[velitel]], který obsluhoval kulomet ve věži OA vz. 27 byl dobrý na průzkum a k pronásledování nepřítele, ale na podporu pěchoty se kvůli slabému pancéřování a výzbroji nehodil. Během [[Všeobecná mobilizace v roce 1938|mobilizace v roce 1938]] se prokázalo, že tento stroj byl přes některé nedostatky naprosto spolehlivý. | + | Obrněné vozidlo mělo dvojí řízení, které umožňovalo stejnou obsluhu a rychlost v obou směrech. Posádku tvořili dva [[řidič]]i, kteří seděli vždy z jejich pohledu na pravé straně vozidla. Dalšími členy posádky byli [[střelec]], který seděl v zadní části, [[pozorovatel]], sedící v přední části a [[velitel]], který obsluhoval kulomet ve věži OA vz. 27 byl dobrý na průzkum a k pronásledování nepřítele, ale na podporu pěchoty se kvůli slabému pancéřování a výzbroji nehodil. |
+ | |||
+ | Během [[Všeobecná mobilizace v roce 1938|mobilizace v roce 1938]] se prokázalo, že tento stroj byl přes některé nedostatky naprosto spolehlivý. | ||
== Technické parametry == | == Technické parametry == | ||
Řádka 15: | Řádka 16: | ||
*Šířka: 1,95 m. | *Šířka: 1,95 m. | ||
*Výška: 2,66 m. | *Výška: 2,66 m. | ||
- | *Hmotnost: 6,64 | + | *Hmotnost: 6,64 tuny |
*Pancíř: 5,5/5,5/5,5 mm. (čelní/boční/zadní) | *Pancíř: 5,5/5,5/5,5 mm. (čelní/boční/zadní) | ||
*Motor: výkon - 44,2 kW, počet válců - 4 | *Motor: výkon - 44,2 kW, počet válců - 4 | ||
*Rychlost: 35/25 km/h. (na silnici/na polních cestách) | *Rychlost: 35/25 km/h. (na silnici/na polních cestách) | ||
*Dojezd: 200 km. | *Dojezd: 200 km. | ||
- | *Překonání terénních překážek: vodní tok - 0,3 | + | *Překonání terénních překážek: vodní tok - 0,3 metru hluboký, přikop - 0,4 metru široký, terénní stupeň - 0,2 metru. |
*Posádka: 5 mužů | *Posádka: 5 mužů | ||
*2 kulomety TK vz. 24 | *2 kulomety TK vz. 24 | ||
*1 záložní kulomet LK vz. 26 | *1 záložní kulomet LK vz. 26 | ||
- | *Počet nábojů: | + | *Počet nábojů: 6 550 kusů |
*Počet ve výzbroji ČSA: 15 kusů | *Počet ve výzbroji ČSA: 15 kusů | ||
*Cena bez výzbroje: 627 000 Kč | *Cena bez výzbroje: 627 000 Kč |
Aktuální verze z 15. 1. 2016, 08:44
OA vz.27 byl československý obrněný automobil z konce 20. let 20. století.
Vývoj obrněného automobilu OA vz.27 spadá do poloviny 20. let, kdy měl nahradit vyráběný starší typ OA vz.23. Prototyp byl vyroben v roce 1925 a v roce 1927 si armáda objednala prvních 12 kusů těchto vozidel. Měly sloužit k zajištění činnosti nových obrněných automobilů OA vz.30. Celkem bylo objednáno 15 kusů OA vz. 27. Další zakázky přicházely do Škody Plzeň i od zahraničních zájemců, ale ty byly z důvodů nedostatečné kapacity odmítnuty.
OA vz.30 se účastnily potlačení sudetoněmeckého puče v roce 1938 a bojovaly při pohraničních střetech s maďarskou armádou na jižním Slovensku a na Podkarpatské Rusi. Tři kusy se stáhly do Rumunska, kde byly zabaveny, další tři zůstaly na Slovensku, kde přešly do výzbroje slovenské armády.
Obrněné vozidlo mělo dvojí řízení, které umožňovalo stejnou obsluhu a rychlost v obou směrech. Posádku tvořili dva řidiči, kteří seděli vždy z jejich pohledu na pravé straně vozidla. Dalšími členy posádky byli střelec, který seděl v zadní části, pozorovatel, sedící v přední části a velitel, který obsluhoval kulomet ve věži OA vz. 27 byl dobrý na průzkum a k pronásledování nepřítele, ale na podporu pěchoty se kvůli slabému pancéřování a výzbroji nehodil.
Během mobilizace v roce 1938 se prokázalo, že tento stroj byl přes některé nedostatky naprosto spolehlivý.
Technické parametry
- Rok zařazení do výzbroje ČSA: 1929
- Tovární označení: PA-III
- Výrobce: Škoda Plzeň
- Délka: 5,35 m.
- Šířka: 1,95 m.
- Výška: 2,66 m.
- Hmotnost: 6,64 tuny
- Pancíř: 5,5/5,5/5,5 mm. (čelní/boční/zadní)
- Motor: výkon - 44,2 kW, počet válců - 4
- Rychlost: 35/25 km/h. (na silnici/na polních cestách)
- Dojezd: 200 km.
- Překonání terénních překážek: vodní tok - 0,3 metru hluboký, přikop - 0,4 metru široký, terénní stupeň - 0,2 metru.
- Posádka: 5 mužů
- 2 kulomety TK vz. 24
- 1 záložní kulomet LK vz. 26
- Počet nábojů: 6 550 kusů
- Počet ve výzbroji ČSA: 15 kusů
- Cena bez výzbroje: 627 000 Kč
- Cena s výzbrojí: 720 000 Kč
Literatura
- Charles K. Kliment, Břetislav Nakládal, Slovenská armáda 1939-1945
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |